JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

שמות ופירושיהם

דברים על פרשת "וארא"

שמות ופירושיהם סמי ארגון
ינואר 30
19:30 2020

פרשה זו, כקודמתה וכאלו שבאות אחריה, מככבת על שולחננו מדי שנה בליל הסדר. אנו לומדים פה על מספר מכות מצרים: דצ"ך עד"ש ב' – שבע מכות מתוך העשירייה הידועה. אך בל נקדים את המאוחר ונמתין לירח ניסן. בינתיים, יש אולי עניין לנסות לתהות על קנקנם של ארבעת גיבורי הפרשה ופירוש שמותיהם: השם (המוזכר כאן בשמו המפורש), משה, אהרון ופרעה.

הפרשה נפתחת בדברי אלוהים למשה, שהם מעין פרק בהיסטוריה של העם, מאז אברהם אבינו, אך גם ראייתו את סבל העם כעת ואף הבטחה להושיעו בעתיד. כל שלושת הזמנים שזורים בפסוקים אלה, כפי שהם מצויים כמסתבר בשם האלוהים: היה, הווה ויהיה. האם לא גאון היה אלוהים שהמציא שמו זה.

ועתה משה, שאם נהפוך את שמו יהא זה: השם. ואכן, שמו של משה מצוי במרכזה של התרבות היהודית. כי צא וזכור ביטויים כמו "כדת משה וישראל", הנוסח המקובל בכתובה ובטקס הנישואין; "הלכה למשה מסיני", שהיא כינוי להוראה שאין לערער עליה; גם "תורת משה", שהיא למעשה חמשת חומשי התורה; ואל נשכח את הביטוי המופלא "ממשה עד משה לא קם כמשה". בקיצור, שם שכזה ברא אולי "השם".

ואהרון? אהרון האח, הוא תחילית של המילה "אהבה". ואכן, אהרון הכהן הצטיין לפי חז"ל באהבת השלום. מכאן הביטוי "מתלמידיו של אהרון", שמשמעו אדם אוהב שלום ורודף שלום. ולגבי הסיפא של שמו – "רון" – אולי ניתן לומר כי בעוד משה הוא הדמות הרצינית, הקשוחה, אהרון הוא מי שמגלה יותר רוך, יותר סלחנות, ובבוא הזמן נראה זאת במעשה עגל הזהב. אולי אם משה הוא המקל, אהרון הוא הגזר…

ומה בנוגע לפרעה? שעליו אנו אומרים שאם עברנו אותו, נעבור כל דבר. כי פרעה הוא מלשון פרוע, רע, אך גם מלשון "פרע", היינו שילם, סילק את חובו. על כך אפשר לומר כי פרעה פרע פרעות בישראל, ואלוהים ומשה נפרעו ממנו בעשרת המכות.

על המחבר / המחברת

Avatar

סמי ארגון

בהיותו בקורס חובלים נפגע בתאונה. סיים תואר ראשון בפילוסופיה ושני בפסיכולוגיה קלינית. פרסם ספר שירה ושני רומנים.

6 תגובות

  1. י.
    י. ינואר 30 2020, 20:00
    שבת אלינו,?

    ברוך הבא

    השב לתגובה
  2. זאב כהן
    זאב כהן ינואר 31 2020, 11:04
    ניתוח נחמד

    ולא ארוך מידי וטוחן כמו אצל חלק מפקשני פרשות השבוע

    השב לתגובה
  3. ארגון סמי
    ארגון סמי ינואר 31 2020, 17:54
    מוטב לכתוב בקיצור ולעניין !

    תודותיים לשני המגיבים הנחמדים, המפרגנים. ומר כהן [ששם משפחתו כמדומני ממשפחת אהרון הכהן, בתקווה שאיני טועה] הטיב לזהות את הכתיבה המקוצרת שאינה "טוחנת", כדבריו, וזה מעודד להמשיך כך.

    השב לתגובה
  4. אלרועי ברקאי
    אלרועי ברקאי פברואר 03 2020, 19:18
    בלי לפגוע

    למה לדוש בסיפורים לא אקטואלים עם פרשנות מתחכמת תוך האדרה של ערכים עתיקים לא אקטואליים.למה לא להשקיע את האנרגיה בכתיבה על אירועים עכשוויים עם פרשנות עדכנית.

    השב לתגובה
  5. רות צברי
    רות צברי פברואר 04 2020, 12:29
    אהבתי את פרשנותך

    תודה

    השב לתגובה
  6. ארגון סמי
    ארגון סמי פברואר 04 2020, 20:17
    אקטואליה מול קלסיקה

    תגובתך מר ברקאי נכבדי, אינה פוגענית, חס ושלום. נהפוך הוא, היא מאתגרת לדון בנושא הכותרת. שני התחומים והדיון בהם אינם פוסלים האחד את השני, ולמען הגילוי הנאות עסקתי בעבר בשניהם, עד שנוכחתי לדעת כי עיסוק יתר באקטואליה הוא ברכה לבטלה, לטעמי, כן. משום שהיא מתזזת וניתוחה אינם עוברים לרוב את מחסום ההיסטוריה, ורובם כשלג דאשתקד. פרשנות המקרא עוסקת למעשה בספרות, בערכי-נצח שאינם בני-חלוף.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בכללי

יתר המאמרים במדור