JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

קוד האתיקה באקדמיה – בכל זאת!

לא ייתכן שסטודנטית תינזף משום שהגיעה לשיעור במדים

קוד האתיקה באקדמיה – בכל זאת! ד"ר גדעון שניר
ינואר 10
09:30 2019

הקוראים הוותיקים באתר ודאי זוכרים את סדרת ההתכתשויות שהתנהלה סביב קוד האתיקה של פרופ' אסא כשר באקדמיה, ובעקבותיו גם חוק הלאום, שצידדתי בחשיבותם. והנה קיבלנו תזכורת על כך כאשר סטודנטית באוניברסיטה העברית בירושלים ננזפה על כי העזה להיכנס לשיעור בחוג לספרות במדי צה"ל.

המהלך הזה מעורר כמה בעיות הראויות לציון. ראשית, סטודנטית ערבייה "מתלוננת" על כך שדעתה לא נוחה מנוכחות חיילת במדי צה"ל באוניברסיטה העברית בירושלים, והיא רואה בכך פגיעה אישית. טענה כזו אינה אלא התרסה כנגד הריבונות הישראלית בכלל ובירושלים בפרט. ואם עדיין יש צורך להסביר את חשיבות חוק הלאום – הרי שזו הוכחה ברורה לחשיבותו, במיוחד עבור אותם ישראלים המזדהים עם ה"תלונה" מתוך אי הבנה למשמעויות הנלוות.

שנית, כיצד זה שמרצה לספרות ש"חופש הביטוי" בגרונה בכלל מעלה על דעתה שיש לנזוף בחיילת בצבא ההגנה לישראל שהשירות בו הוא על פי חוק. בדיוק בשל כך נוסח הקוד האתי האקדמי, שבא להרחיק את השיח הפוליטי מהמקומות שאין להם קשר לדיסציפלינה הנלמדת באקדמיה, ובמקומות שנדרש – על המרצה להציג את הדעות השונות לדיון פתוח. לפי קוד זה, המרצה עברה על כל כלל אתי בסיסי אלמנטרי, וגם ללא הקוד המפורש אין הדעת סובלת זאת.

שלישית, הנהלת האוניברסיטה העברית חושבת שהוציאה עצמה ידי חובה בכך שהביעה "התנצלות" על האירוע, מהלך שלפי תפיסת עולמי אינו אלא שפלות רוח במקרה הטוב, אם לא חרפה במישור החברתי הלאומי. בכך מצטרפת האוניברסיטה העברית למתרחש במוסדות אקדמיים אחרים, כמו מדרשת ספיר ואוניברסיטת בן-גוריון, שבהם הרשו לעצמם מרצים להרחיק סטודנטים במדים מהשיעורים.

להבנתי, לאירוע כזה נדרשת תגובה משמעותית ונחרצת הרבה יותר מאשר "נזיפה" בחצי פה, תגובה שמבהירה באופן שאינו משתמע לשני פנים שסטודנטים הבאים בשערי האוניברסיטה במדיהם בעת היותם בשירות צבאי סדיר או במילואים, חופשיים לעשות כך, אם לא ראויים להערכה ולא לגינוי, ואין המרצים רשאים להביע התנגדות לכך כל עוד הם מועסקים במוסד האקדמי הזה, גם אם תפיסת עולמם הפרטית שוללת את זכות קיומו של העם היהודי בארץ ישראל.

על המחבר / המחברת

גדעון שניר

ד"ר. מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות".

14 תגובות

  1. חיים לוין
    חיים לוין ינואר 10 2019, 10:44
    טוב שמישהו מתייחס לכך

    אירוע ראוי לגינוי

    השב לתגובה
  2. אלון ילין
    אלון ילין ינואר 10 2019, 13:07
    מין שבאינו מינו

    ד"ר שניר הנכבד,
    מוסכם על רובנו שתלמיד רשאי ללבוש כל לבוש כל עוד זה לא בניגוד לחוק ולתקנון המוסד.
    זכותו גם של כל אחד מאתנו להרגיש נעלב ופגוע מכל אשר יחפוץ ליבו ולהביע את דעתו באורח חוקי.
    מאידך לבעל סמכות, בכל מוסד שהוא, אין זכות להעיר (או לנזוף) לכפוף לו על מעשה חוקי שעשה ובעיקר כאשר זה נובע מנטיותיו הפרטיות או הפוליטיות של הבכיר. יתכן ותגובת האוניברסיטה היתה צריכה להיות חריפה יותר.
    אבל מה לכל זה ולקוד האתי ניסח פרופ' אסא כשר?

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר ינואר 10 2019, 19:16
      הקשר הברור

      לשאלתך: שלא יהיה ספק, ההערה של המרצה לחיילת, שאינה קשורה לדיסציפלינה הנלמדת, היא הבעת דעה פוליטית מאד ברורה (גם אם נאמרה שלא בפורום פומבי). במקרה זה, לפי הקוד האתי שהוצע עי אסא כשר, אם המרצה חש דחף פנימי להביע עמדות פוליטיות, עליו לעשות זאת לא באופן חד צדדי, אלא תוך הצגת עמדות שונות המאפשרות דיון פתוח בסוגיה שעל הפרק, מה שלא קרה באירוע זה. ומכאן הקשר לקוד האתי האקדמי שציינתי.
      יכול להיות, שמאוחר יותר, בהשפעת התגובה הציבורית, הנהלת האוניברסיטה "חידדה את הנהלים" בנושא זה, (הקוד האתי) וטוב שכך.

      השב לתגובה
  3. יותם ס.
    יותם ס. ינואר 10 2019, 20:21
    אתה בטוח שאתה מצויד בעובדות?

    ?

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני ינואר 11 2019, 06:45
      ליותם ולכולם

      מה שפורסם הוא רק חלק מהסיפור האמתי. ד"ר הילפריך היא "שמאלנית" מפורסמת. חתמה על מכתביי שטנה ושנאה לישראל (היא לא לבדה בעסק הזה)
      לד"ר גדעון שניר – כל הכבוד על המאמר. אנא ראה מאמר שפרסמתי באתר זה ביום 2 ביולי 2015. כותרתו "שנאה שקרים וחופש אקדמי – הסכנה שבשלילת ישראל באקדמיה הישראלית" המאמר דן בענייניהם של שלושה עוכרי ישראל – טניה ריינהרדט, אילן פפה והלמוט אפשטיין הקומוניסט הקיצוני שהיה לי הכבוד להיות שותף (זוטר) לסילוקו מהאוניברסיטה העברית.

      השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר ינואר 11 2019, 09:28
      ללמוד

      ליותם
      אף פעם לא יהיו בידינו כול הפרטים, אבל אנחנו משתדלים ללמוד. פורסם הבוקר ב"ידיעות" כתבתו של העיתונאי בן דרור ימיני על העבר של דר הילפריד ש"חתמה ה 2014 על שתיים מהעצומות המתועבות ביותר שפרסמו אי פעם נגד ישראל. בראשונה מהן נכתב שישראל "מבצעת שחיטה המונית של חפים מפשע", בשנייה שפורסמה כ"מכתב פתוח לתושבי עזה", בכתב העת הרפואי "לנסט", נכתב בין השאר ש"ישראל מבצעת מעשי טבח איומים ופשעים נגד האנושות…העולם חייב לנקוט בסנקציות מידיות נגד ישראל, כולל הפסקת כל סחר והסכמי שיתוף פעולה עם אירופה".

      בהנחה שהמידע הזה מדויק, יהיה זה אך סביר שיתעוררו לפחות סימני שאלה לגבי ראויות מקומה באקדמיה הישראלית של מרצה החותמת על דברי הסתה שקריים כאלה וקוראת להחרמת המדינה ומוסדותיה האקדמאים.

      השב לתגובה
      • אורי
        אורי ינואר 14 2019, 13:03
        אתה ודגני לא נותנים לעובדות לבלבל אותכם

        כדאי שתבררו היטב מה בדיוק המרצה אמרה ללובשת המדים וכיצד. אתם מונעים משנאה פבלובית ולא מנומסת כלפי מי שחושב אחרת מכם.

        השב לתגובה
  4. צביה מלניק
    צביה מלניק ינואר 11 2019, 13:08
    מקרה חריג ומכוער בעיני

    אבל יש דברים יותר קשים באקדמיה הישראלית
    נתחיל במשהו פשוט
    האם ידוע לך כי במאות כיתות באקדמיה הישראלית הרשמית שבהם לומדים גברים בלבד (משום מה) אסור למרצה להרצות?
    מה דעתך זה עומד בקוד אתי של מדינה שאיננה איראן?

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר ינואר 11 2019, 16:15
      אכן יש עוד דברים לא ראויים באקדמיה

      צביה
      מסכים איתך מאד שהפרדה מגדרית אינה ראויה ואינה עומדת בקוד האתי
      אבל מה שאני לא מבין מהיכן היסקת מדברי שאני תומך בזה? הקוד האתי האקדמי במפורש אינו תומך בכך.

      אני גם מסכים איתך שישנם באקדמיה עוד דברים קשים אחרים כמו למשל מרצים ישראלים התומכים בחרם אקדמי בינלאומי, על המוסד בו הם מרצים בשכר, או פקולטות שאינן מעסיקות מרצים שאינם מזוהים עם מצע מפלגתי מאד מסוים וכו.

      השב לתגובה
  5. רננה פאר
    רננה פאר ינואר 13 2019, 16:50
    מה למדנו?

    למר שניר,
    באותו מאמר של בן דרור ימיני נכתב שד"ר הילפריך לא נזפה בסטודנטית החיילת ושהתנהגותה בשיעור ולאחר השיעור הייתה ללא דופי.
    עצומות וגילויי דעת – מותר לה לחתום עליהם ככל אזרח אחר.

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר ינואר 13 2019, 18:24
      מותר ומותר

      רננה
      ודאי שמותר לה לחתום על כול מה שהיא רוצה,אנחנו בדמוקרטיה. אבל גם לי מותר להביע מחאה על כך שמי שקורא להחרים את מדינת ישראל, ומפיץ עלילות דם על "שחיטה" שישראל עושה, מותר לי ולדרוש שלא לחנך את ילדי, מותר לי!!
      וגם לך מותר לחשוב שמסר כזה, אליבא הילפריך- ראוי.

      השב לתגובה
      • רננה פאר
        רננה פאר ינואר 13 2019, 19:50
        תודה ועוד שאלה

        מר שניר,
        תודה על תשובתך. אבל אני חוששת שלא הבנתי אותה. לד"ר הילפריך מותר לחתום על עצומות כי אנחנו בדמוקרטיה ולך מותר לקרוא לפיטוריה כי היא השתמשה בזכותה הדמוקרטית בצורה שלא מוצאת חן בעיניך?
        אני דווקא לא תומכת בדעותיה, אני חושבת שחתימה על עצומות מעין אלה היא טיפשות ממדרגה ראשונה. אבל אני לא חושבת שצריך לפטר אדם על טיפשות, גם לא על טיפשות שפוגעת במדינת ישראל. אם זה היה כך הרי היה עלינו לפטר כמעט את כל חברי הכנסת שלנו, ובראשם בדיוק את אלה שקראו לפיטוריה של ד"ר הילפריך.
        כמו כן עדיין לא הבהרת מה לכל זה ולקוד האתי, שבפירוש מתיר למרצים באקדמיה לחתום על עצומות כרצונם, רק בלי לציין את שם המוסד שהם משתייכים אליו. אני לא מסכימה עם הסייג הזה אבל זה לא ממש משנה – ממילא לא ראיתי התייחסות לכך לפרסומים, הילפריך הואשמה אוטומטית בכך שתמכה בחרם על ישראל, ואף אחד לא אמר אם ציינה את האוניברסיטה העברית בחתימתה או לא.
        וכל זה, שלא נשכח, התחיל מקטע וידאו שבו היא העזה לא להגיד לחיילת שהיא נהדרת וכל הכבוד לצה"ל. זה כל מה שהיה שם – לא נזיפה ולא התנכלות (לפי הבירור, שכמובן התרחש אחרי הפרסומים, גם לא מצד הסטודנטית הערבייה) ולא כלום.

        השב לתגובה
        • גדעון שניר
          גדעון שניר ינואר 14 2019, 20:50
          עלילת דם על ישראל אינה "טיפשות"

          רננה, עכשיו אני כבר לא מבין. את מאמינה שזו זכותה הדמוקרטית לחתום על עלילת דם נגד מדינת ישראל, אך חושבת שלי אין זכות להביע דעתי, שאדם כזה אין לו מקום באקדמיה הישראלית?

          אני חושב שאת מקלה עליה יותר מדי כשאת מכנה חתימה כזו "כטיפשות", הרי לא מדובר בנוער טיפשעשרה, חסר תפיסת עולם בשלה ומגובשת, אלא איש אקדמיה! שמצפים ממנו לאמת כול שהיא. ישנם אנשי אקדמיה המכחישים את השואה למשל ולא משנה איזו תמונה או עדות ניצול תשימי לפניו. האם גם אותם תפטרי בכינוי "טיפשות"? באמת..

          לדעתי, די לקרוא לחרם אקדמי נגד ישראל, גם מבלי לציין במפורש את שם האוניברסיטה העברית שהרי בהגדרה היא כלולה בחרם, כדי שלא תהיה ראויה להרצות בה. אפשר לבוא בטענות כלפי האקדמיה, לקיים דיאלוג במגמה לתקן אם חושבים שהיא מקולקלת, אבל להחרים? לא לטעמי. לי יש למשל טענות קשות כלפי אבו מאזן שכתב תזה המכחישה את השואה ושלל שקרים אחרים כולל שיכתוב ההיסטוריה. אני מתווכח, מנסה לשכנע, אבל אני לא מחרים אותו.

          למען האמת, אין לי כול ציפיות שהמרצה "תשבח את החיילת וכל הכבוד לצה"ל", מאיפוא זה בה לך? (במחשבה שניה בעצם- מה פסול בלשבח חיילת על שירותה בצהל? לאיזה ישראלי ציוני זה צריך להפריע?). נכון שאני מפרש את דברי התוכחה שלה כנזיפה, שהרי יכלה שלא לפנות בכלל לסטודנטית ובכלל להתעלם מהאירוע. אך משלא עשתה כך, חלה עליה הקוד האתי האקדמי!

          השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים באקדמיה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!