JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

תיקון עולם לא מושלם

על חרדים, השכלה גבוהה והדרת נשים

תיקון עולם לא מושלם ד"ר איל מעוז
אפריל 27
11:09 2015

כאשר קיבלתי עליי את תפקיד המנהל האקדמי של הקמפוס החרדי בקריה האקדמית אונו, ידעתי שאצטרך להילחם באלה מתוך החברה החרדית המתנגדים לשינוי שמוסדות אקדמיים חרדיים מייצרים. מעולם לא ציפיתי שההתנגדות תבוא גם מבית, מהעולם האקדמי עצמו.

בעקבות ההצלחה והצמיחה המתמדת של מוסדות להשכלה גבוהה לחרדים, נוצרה לאחרונה קבוצה קטנה – אך קולית ובעלת השפעה – של מלעיזים הטוענים מעל כל במה שקיום השכלה גבוהה לחרדים גובה מחיר חברתי גבוה מדי. במיוחד צורמת להם תופעה שהם מגדירים כ"הדרת נשים" במוסדות האקדמיים החדשים.

קצת רקע: הקמפוס שאני עומד בראשו הוא המוסד האקדמי הגדול ביותר בעולם המח"ר (הגדרה של המועצה להשכלה גבוהה למסגרות חרדיות). הסטודנטים שלנו מהווים כשליש מסך 8,000 הסטודנטים החרדים הלומדים לתארים אקדמיים כיום בישראל. הקמפוס מהווה את חוד החנית במימוש ייעוד הקריה האקדמית לשנות את פני החברה בישראל, והלימודים והדרישות בו זהים לאלה שקיימים בקמפוס הכללי שלנו. אנו מקיימים תכניות לימוד לתואר ראשון במנהל עסקים, במשפטים ובמקצועות הבריאות, שבהן לומדים נשים וגברים אך בימים נפרדים (שלושה ימים לנשים ושלושה לגברים). ועל זה יצא עיקר קצפם של המתנגדים.

למה להפריד את המגדרים? מסיבה פשוטה: בלי זה לא היו לנו סטודנטים – לא את אלה שאנחנו רוצים, את הליבה הקשה של הציבור החרדי, אלה שמנותקים מעולם התעסוקה הישראלי, שמכונסים בתוך קהילותיהם, שאינם רואים עצמם חלק מהציבוריות הישראלית. בלי הפרדה זו לא יכולנו לחלום על שינוי בחברה החרדית ובהגדרה של מיהו חרדי ולא על שילוב מכבד ואמתי של חרדים וחילונים בישראל. וּלאחר ארבע-עשרה שנים של קיום לימודים לחרדים, ודאי שבלי זה לא היינו זוכים לראות את תחילת התגשמות החלום.

כמרצה לשיווק אני מלמד את תלמידיי שמי שרוצה להגיע לקהל מטרה מסוים, חייב לראות את המציאות מנקודת המבט הסובייקטיבית של אותו קהל. כמובן ייתכן שמשווק שיעשה זאת ימצא שנקודת מבט זו זרה לו ולערכיו. במצב כזה יש שתי ברירות: לוותר לחלוטין על אותו קהל, ולמצוא קהל שמתאים יותר לנקודת המבט של המשווק (גם היא סובייקטיבית, כמובן) או ללכת עם נקודת המבט של הלקוח הספציפי עד הסוף. אין אפשרות לפשרות במקרה זה, כי פשרה (את זה אנחנו מלמדים בקורס מו"מ אינטרגטיבי) היא סוג של Lose-Lose…

השאלה היא אם במצבה הנוכחי של החברה הישראלית אנחנו יכולים לוותר על קהל המטרה החרדי. האם הערכים הליברליים החילוניים המודרניים (שעליהם גדלתי והם טבועים בי היטב גם היום ובהחלט מנוגדים להדרה של כל חלק באוכלוסייה) הם הערכים היחידים במקרה הזה? האם אין בתוך אותה רשימה גם ערכים של כבוד לַשוני בין אנשים? לשוני באורח החיים שלהם? כרגיל, הנושא מורכב הרבה יותר ממה שהמתנגדים היו רוצים שנאמין.

לכולנו צריך להיות ברור כי לא מדובר כאן במצב שבו נשים חרדיות רוצות ללמוד עם גברים ואנחנו אומרים להן "לא!". הנשים החרדיות שלומדות אצלנו יודעות בדיוק מה הן רוצות – גישה להשכלה שוות ערך לזו שמקבלת האוכלוסייה החילונית, אך בסביבה שמכבדת אותן ואת אמונתן. אם סביבה כזו לא תתקיים עבורן, הן, עם כל הצער שבעניין, פשוט לא ירכשו את אותה השכלה, אשר גם אנו וגם הן יודעים שתאפשר להן להגיע למצב תעסוקתי וכלכלי טוב יותר ואף למימוש עצמי מקצועי מעבר לחייהן בקהילה ובמשפחה.

האם אנו, "הליברלים הנאורים", יכולים להחליט שמאחר שלא מקובלת עלינו בחירתן הן להפרדה מגדרית בלימודים נשלול מהן אפשרויות כאלה? מה אז יקרה? הן תישברנה? בכל זאת תירשמנה ללימודים בקמפוסים פתוחים? לא ולא, הן תישארנה בקהילה, במשפחה, בעבודות שכר מינימום. ואז מה הועילו חכמים בתקנתם? האם זו לא הדרת נשים מלאה ואמתית יותר?

שלא יהיה ספק, הייתי מעדיף עולם אחר. אבל אני, וכך גם חבריי לדרך בקריה האקדמית אונו, בוחרים לחיות בעולם הזה ולנסות, סטודנטית אחר סטודנטית, להביא לשינוי. ירדו נא המלעיזים לקרקע המציאות ויירתמו גם הם לעגלה, במקום לזנב באלה המנסים, אף אם בדרך לא מושלמת, לתקן עולם.

*

ד"ר איל מעוז הנו מרצה בכיר לשיווק בקריה האקדמית אונו ובבתי-ספר למנהל עסקים מהמובילים בעולם, כגון Kellogg ו-INSEAD. בשנים האחרונות משמש כמנהל אקדמי של הקמפוס החרדי של הקריה האקדמית אונו באור-יהודה.

על המחבר / המחברת

Avatar

איל מעוז

ד"ר, יועץ לחברות בינלאומיות בתחומי אסטרטגיה שיווקית וחדשנות מובלת שיווק. מדור המייסדים של הקריה האקדמית אונו ומכהן שם כיום כמנהל אקדמי של הקמפוס החרדי.

14 תגובות

  1. יעקב אורמן
    יעקב אורמן אפריל 27 2015, 13:32
    המשיכו והצליחו

    אתם עושים עבודה חשובה .תהליכים מסוג זה לוקחים זמן רב.המשיכו והצליחו

    השב לתגובה
  2. יריב
    יריב אפריל 27 2015, 14:41
    צריך להתחיל קודם

    הפתרון האמיתי לשילוב נעוץ בביטול הסיטואציה הבלתי אפשרית של 4 מערכות חינוך נפרדות באותה מדינה. זה לא יכול לקרות באף מדינה נורמלית. אבל אל דאגה. מנהיגי המדינה כיום לא יגעו בכך. להיפך. זה רק ילך ויחמיר. כך שהשפעת האקמיה החרדית היא שולית ביותר.

    השב לתגובה
  3. צביקה מרסיאנו
    צביקה מרסיאנו אפריל 27 2015, 17:09
    דברים כדרבנות

    הצלחת לקלוע אל המטרה בצורה יפה ותמציתית. המלעיזים למיניהם הם הם שעושים הדרה מתנשאת לציבור שלא מוכן לנהוג לפי ההשקפות "הליברליות" בעיני עצמם.

    השב לתגובה
  4. גיל ביאנקו
    גיל ביאנקו אפריל 27 2015, 18:08
    כל הכבוד-המשיכו והצליחו

    אייל,

    קראתי את מאמרך בענין רב,זה מזכיר
    לי דיון שהיה לנו בעבר,תוך כדי הגולף,לגבי הלימוד
    במכללות, הרמה הנדרשת לקבלה והתוצאות המתקבלות במספר
    מכללות ומספר חוגים.
    אני זוכר שאמרת לי ,שבאלטרנטיבה שבין לימודים
    למוכשרים בלבד,לבין השכלה לכול,ברמה המתאימה ומבלי
    להוריד את הרמה ,אתה מעדיף לתת אפשרות לכולם ללמוד,
    הוספת ואמרת לי,שהתמלאת גאווה כשפגשת תלמיד שלך ,
    מנהל צרכניה ,שאמר לך שהוא משתמש בכישורים שלמד
    אצלכם,האלטרנטיבה לדברייך הייתה,שהוא יהיה חסר כישורים
    וחסר יכולת להתמודד בצורה מתקדמת ויעילה עם המטלות
    העומדות בפניו ,כבעל עסק ,אמנם קטן,אבל עסק מכובד
    המפרנס את בעליו.
    היום אני משוכנע שצדקת אז ואתה צודק גם היום,אין מושלם
    בעולם ואין דעה אחת נכונה,יש לתת לכולם הזדמנות,גם
    עפ"י יכולתם ובמקרה זה עפ"י דרכם,זה האינטרס
    שלהם אך לא פחות זה האינטרס שלנו כחברה ,לקדם את כל
    אחד מיחידי החברה,גם אם הוא שונה מאיתנו.
    המשיכו במלאכתכם והצליחו ,תמיד יימצאו מלעיזים.

    השב לתגובה
  5. נסים (מק) לוי
    נסים (מק) לוי אפריל 28 2015, 18:26
    הרצליה

    אייל ידידי,
    תחילה אני מבקש לברך את הקריה, את יוזמי המיזם ואותך. אני משוכנע שאחד המניעים לתכנית טמונה בתועלת כלכלית לקריה אבל תועלת זו מתגמדת אל מול התועלת של פרויקט מאין זה למדינה, לחברה, לצמצום הפערים החברתיים ולכלכלה. בעיקר כיום כשאחד היעדים המובילים הוא הגדלת הפריון וחלוקה צודקת יותר בנטל. פרויקט כזה יכול לשמש כזרז לגופים אחרים לשתף כמה שיותר את המגזר החרדי בפעילות בתעשיה, במסחר ופעילות כלכלית אחרת. התאחדות התעשיינים מובילה גם היא מיזמים מאין אלו ואני מקווה שיצטרפו למגמה זו גופים נוספים. כל הכבוד!
    מק

    השב לתגובה
  6. גרשון
    גרשון מאי 01 2015, 07:49
    כל ההישגים אליהם אתה חותר נמחקו

    ההסכם הקואליציוני החדש נותן לחרדים כסף מבלי שיתחייבו למדינה דבר-ההיפך

    השב לתגובה
  7. ברסלב מאיר
    ברסלב מאיר מאי 06 2015, 14:18
    שיוויון והדרת נשים !!

    אני רוצה לראות שיוויון והדרת נשים בקבוצות הכדורגל אני רוצה לראות בנות רצות ומשחקות בכדור סל עם גופי – חוצפה – למה רב בנים עם שיערות על הרגליים !!!!!!!!!!!

    השב לתגובה
  8. אחד מבפנים
    אחד מבפנים מאי 18 2015, 12:50
    "הדרת נשים"? אולי "הדרת גברים"?

    מסכים עם רוב הנאמר בכתבה, אלא שעדיין עולה ההרגשה שמדובר בסוג של דיעבד, ועדיף לימודים מעורבים.
    למה??
    למה ללימודים נפרדים קוראים "הדרת נשים"? סתם בשביל להתנגח בחרדים?
    אולי זה בכלל הדרת גברים בכך שלא נותנים להם להיכנס לקמפוס בימים של הנשים.

    למה הפרדה בין המינים נחשבת להדרה של צד אחד?

    אולי בכלל לימודים נפרדים יעילים יותר מכיוון שהם מונעים הסחות דעת?

    למה אסור לגברים להיכנס ל"סטודיו C"? אולי זה הדרת גברים?

    בקיצור, כל המתחסדים למינהם הם האנשים הכי חשוכים, והכי פחות ליברלים. לא מוכנים לקבל אף אחד שהוא לא בדיוק הומו ולסבי כמוהם.

    השב לתגובה
    • איל מעוז
      איל מעוז מאי 18 2015, 15:07
      מה ההדרה?

      ההדרה המדוברת היא אמיתית ונוגעת לכך שגברים כן יכולים ללמד בימי נשים (בתנאים מסויימים) בעוד שנשים לא יכולות ללמד גברים בכלל. זו הדרה אמיתית ומאד לא רצויה. הטענה המרכזית בפוסט היא שההדרה הזו מתגמדת ביחס להדרה שתיווצר לנשים חרדיות אם יסגרו הקמפוסים החרדים. אני בוחר שלא להגיב על טון דבריך.

      השב לתגובה
  9. מ
    מ"מ יולי 05 2015, 13:18
    אתה מבחינתך צודק

    ופועל נכון
    אלא שאלה מהצד החרדי רוצים רק שהחילונים יתקרבו אליהם
    אבל הם לא מוכנים להתקרב
    תפישת העולם שלהם היא מוחלטת ואין בה מקום לשום פשרה

    השב לתגובה
  10. כ
    כ"ץ אוגוסט 30 2015, 11:43
    רמה לא שווה

    ביותר ויותר מוסדות אקדמים יש קמפוסים חרדיים.אבל הלימודים בקמפוס החרדי הם ברמה יותר נמוכה בהשוואה לאותם קורסים בקמפוס הרגיל. אבל שהם מקבלים תעודה לא מציינים שהתואר הוא מקמפוס זה או זה. זאת הטעייה והורדת הרמה של התוארים האקדמים.

    השב לתגובה
    • איל מעוז
      איל מעוז אוגוסט 31 2015, 03:00
      כמה שאתה טועה!

      כ״ץ יקירי,

      כל הרעיון של הקמפוס החרדי הוא שהם עושים בדיוק את אותו תואר, עם אותם מרצים ועם אותם מבחנים ועבודות!!! אין כל הבדל למעט 2: הם לומדים בנפרד והם עושים מכינה של שנה.

      בברכה,

      איל

      השב לתגובה
  11. מרצה
    מרצה אוקטובר 30 2015, 19:19
    לככורה זה נשמע טוה

    בפועל הרדיפה אחרי הכנסות מצד המוסדות האקדמאים והוותרנות בנושא רמת הלימוד, הופכת את כל העניין לסיפור עצוב, בדיוק ההיפך מההצהרות החגיגיות.

    השב לתגובה
  12. סימה
    סימה דצמבר 03 2015, 11:46
    הדרת נשים לא צריכה להתאפשר

    בשום נסיבות
    אסור להדיר נשים גם לא באוטובוס
    גם לא בלימודים
    ומי שמאפשר זאת רק מעצים את ההדרה
    ממש לא מסכימה אתך
    בעתיד הכול יהיה לכן שחור יותר

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים באקדמיה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!