JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

SUBORTUS

תערוכת יחיד של בל שפיר בגלרית הקיבוץ

SUBORTUS יצירה של בל שפיר
מרץ 29
08:44 2015

SUBORTUS

תערוכת יחיד של בל שפיר

גלריה הקיבוץ

פתיחה: יום שישי, 27 במרץ, 2015

יצירתה של האמנית הרב- תחומית בל שפיר, מתאפיינת בגיוון תמטי וחומרי.

בבסיס הפרקטיקה האמנותית שלה, שפה וטכניקה ייחודית שנעות בין הגולמי למעובד ביד אדם ובין טבע לתרבות. עבודותיה, בעלות המאפיינים התהליכיים-עמלניים, ממזגות בין האוניברסאלי לאישי, ומתמקדות בחקר סוגיות הנוגעות לזהות, זיכרון והיסטוריה ולזיקה ביניהם. במהלך השנים האחרונות, בולט ביצירתה העיסוק בשאלות של הנדסה גנטית,  מוטציה ושיבוט, במשמעותם ובהשלכותיהם בהקשרים של זהות עצמית.

בתערוכת היחיד שלה -SUBORTUS  שתיפתח בגלריה הקיבוץ ב- 27 במרץ, חוזרת שפיר אל מחוזות ומראות ילדותה ונעוריה ולהיסטוריה המשפחתית, כחלק מתהליך עבודה חקרני, במסגרתו היא בוחנת את מנגנוני הזיכרון והזיכרונות המעצבים זהות בכלל ואת זהותה האישית בפרט.  בתערוכה, תציג שפיר עבודות רישום, וידיאו ואנימציה מהשנה האחרונה, בהן  היא מתחקה אחר מרכיבי זהותה האישית המפוצלת, הנעה בין תרבויות, בין מערב למזרח, בין גרמניה לישראל, באמצעות תהליכים רפלקסיביים – פנימיים הפועלים במרחב שבין תודעה לזיכרון.  עולם הדימויים של שפיר הוא אישי ואינטימי. האמנית מצליבה בין הדי זיכרון הנטועים בהוויה פנימית, לסצנות ואירועים מעברה, המבוססים על ארכיון תצלומים משפחתיים. בתווך, מצוי מרחב בו שזורים אלמנטים ביוגראפיים, לצד כאלה הנושאים אופי סיפורי-אגדתי, ואסוציאציות שנעות בין זמנים ומקומות. העבודות מבקשות לעמוד על מהות הזיכרון וטיבו ומהדהדות את הפער הקיים בין הדמיית הזיכרון מסיטואציה מסוימת המתרחשת במוח, לבין חילוץ הזיכרון מתצלום שבו נלכדה סיטואציה, על ידי צלם כזה או אחר.

התערוכה מהווה המשך למהלך שהחלה בו שפיר ב-2011, כשהחלה לבחון מקרוב את זהותה. מסע ההתחקות אחר זהותה החל בשימוש בחומר גלם ייחודי שהיה חלק מילדותה ומהווה חוליה מקשרת לעברה: שיער סוסים שנאסף מהחווה המשפחתית לגידול סוסים שהקים אביה בעיירת ילדותה שבגרמניה. באותה שנה החלה האמנית ליצור מיצבים ואובייקטים בהם שימש שיער זנב סוס לסריגה צפופה, עמלנית ורפטטיבית, המזכירה שרשראות ד.נ.א. שנפגמו.

בתערוכה הנוכחית, מתמקדת שפיר בתצלומי משפחה, אותם היא רושמת במרקרים על גבי נייר פרגמנט. שפת הרישום של שפיר הנעה בין דקדקנות לאינטואיטיביות ובין מינימליזם לריבוד, מגבשת מארג דימויים רפטטיבי המרפרף על גבי נייר הפרגמנט כהדהוד של חוויות מהעבר. מתוך רגש בהול ואובססיבי, שהתבטא קודם בסריגה, היא גודשת ומשכפלת סצנות מימי ילדותה, והן עולות זו על גבי זו, בערבוב של זמן ומקום ובשילוב אגדות שגדלה עליהן.

יריד הסוסים, אליו לא הורשתה לבוא כילדה וכאישה צעירה, מושך אותה יותר מכל ועומד במרכזן של היצירות. זאת היתה ממלכת הגברים, שבה שלט אביה. בכמה רישומים שב ומופיע שיער הסוס והפעם כרקמה משולבת, כמו חדירה פוצעת, שמבעד לה מפציע העולם,

ולעתים כזיפי זקן המאחים פיסות ושכבות של התרחשויות.
בסרט הווידיאו Retrospectacle (2014), נראית שפיר מתבוננת, כמבקשת לחדור אל תוך אחד הרישומים המרובדים, כדי לאחד את זיכרונותיה עם החומרים האצורים, שאותם רקמה בצלילה אל העבר, כשביקשה לגעת בזהות שאבדה. שיער ראשה הזהוב של האמנית גודש את ה"פריים" הצילומי, מקביל לשיער הסוס הסרוג.

בעבודת האנימציה SUBORTUS (2015), המבוססת על רישום, מתעמתת שפיר עם דמותו של אביה ויחסיה עמו.  היצירה מציגה יריד סוסים שבמרכזו דמותו של אביה המנוח.

שפיר נאחזת בעקבות זיכרון תחושתי וזיכרון מדומה שנשלפו בתהליך היצירה. בניסיון נואש אל מול אופיו המתעתע והחמקמק של הזיכרון, היא נאחזת בתיעוד מתוך התצלומים המשפחתיים, ומנסה להחיות חוויה אבודה: יריד הסוסים – עולמו של אביה, שכילדה, לא הורשתה לחוות. יצירי רוחה, מראות, קולות וצבעים, קמים לתחייה ומעניקים לרגע קט, לבל האישה, את אשליית החוויה שנמנעה מבל הילדה.  בתוך כך, היא מציעה לצופה חוויית צפייה מתמשכת, מתעתעת ומפתיעה שבבסיסה תהליך של חקירה, פענוח וגילוי.

בל שפיר, ילידת גרמניה, חיה בישראל משנת 1972. מזה כמה עשורים היא יוצרת במגוון מדיות ופועלת בארץ ובעולם. במהלך השנים האחרונות הציגה תערוכות יחיד ובמסגרת תערוכות קבוצתיות, בין היתר במוזיאון תל אביב, מוזיאון הרצליה, במשכן לאמנות עין חרוד,  במרכז לאמנות עכשווית CCA, בבית האמנים תל אביב, במוזיאון ינקו דאדא ובגלריות ובמוזיאונים בארה"ב ובאירופה. שפיר חיה ויוצרת בתל אביב.

אוצרת: יעל קיני

פתיחה: יום שישי, 27 במרץ, 2015, בשעה 12:00 נעילה: 1/5/2015

גלריה הקיבוץ, דב הוז 25  ת"א , טל': 5232533 03-

 

על המחבר / המחברת

אין תגובות

אין תגובות

אין תגובות כרגע. תרצה להוסיף תגובה?

כתוב תגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים באמנות – דברים בשם אומרם (יחסי ציבור)

יתר המאמרים במדור