JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

'מתבונן בנוף'

תערוכת יחיד של יגאל מאייר - בית קסטיאל

'מתבונן בנוף' יגאל מאייר – בקצה השדה
אוקטובר 07
13:42 2015

'מתבונן בנוף'

תערוכת יחיד של יגאל מאייר

בית קסטיאל as is

פתיחה: יום חמישי, 8 באוקטובר 2015

ביצירתו מתמקד האמן יגאל מאייר בתיאורי נוף וטבע, נופי הגליל, נוף אורבני ודימויי אנוש בסביבה עירונית. תערוכת היחיד של מאייר 'מתבונן בנוף' שתיפתח בבית קסטיאל as is ב- 8 באוקטובר, מאגדת סדרת ציורים של האמן מן השנתיים האחרונות הנוגעים בקשר בין אדם למקום וביחסים המורכבים המתקיימים בין טבע לסביבה עירונית. מקבץ העבודות, המהווה חתך מייצג מיצירתו, פורש מסמך חזותי של נוף מקומי הנושא בעיקרו מטען אישי ומבט פרטי, ובה בעת מהדהד סמליות והקשרים בעלי גוון פוליטי- חברתי.

הפרקטיקה האמנותית של מאייר נטועה במסורת ציורית ארוכה של ציור נוף מקומי, הנוף בו חי ויוצר האמן. מאייר, איש הגליל, מרבה לצייר בחוץ, בשטח ומתבונן בנוף במבט מסויג. לנגד עיניו הוא רואה קונפליקטים והתרחשויות סותרות: נופים מוריקים, נופי ילדותו, עצים שגזעיהם נטועים היטב בקרקע, אולם ענפיהם נפנים מהם, גוש אפרורי ומנוכר של שיכונים ומבני בטון אחידים נכפה על הנוף ומוחק שדות רעננים.

עבודותיו של מאייר מתאפיינות במבט ביקורתי ומרובד, על נוף ישראלי, גלילי; נוף של טבע מוריק ונוף אורבני ועולה מהן מידה של הסתייגות: הגזע מסתייג מענפיו, והמבנים מסתייגים מן השדות הפרושים למרגלותיהם. בציורי הנוף האורבני שלו עולה חוויית ניכור. המבנים המתוארים בהם מתאפיינים באפרוריות ושדיפות, ושורה עליהם תחושת בדידות קשה. אלו מבני בטון שקשיותם מתנכרת לרכותם של שדות הירק והחיטה הפרושים לפניהם, כאשר ברקע צפים ועולים היחסים בין טבע לעירוניות, בין אדם לסביבתו, כמו גם "נקודות המפגש" בין דתות, לאומים ותרבויות במרחב המקומי.

אוצרת התערוכה ד"ר נאוה סביליה שדה, כותבת במאמר הנלווה לתערוכה שיגאל מאייר אינו מבקש לבטא את ההרמוניה של האדם עם הטבע ואת אווירת השחרור וההנאה שהיא נוסכת וכי חווית הניכור, כחוויה מכוננת, היא זו המבצבצת מבין משיחות המכחול שלו. סביליה שדה מוסיפה כי הסגנון האימפרסיוניסטי לכאורה של השתקפויות האור בציוריו, כמו גם הנחות הצבע הכמו-אקספרסיוניסטיות שלו, משמשים עבורו כלים לשם התבוננות מתוך עמדה ביקורתית על הנוף בו הוא חי במישור המקומי והאוניברסלי. בין העבודות שמיטיבות לשקף את היחס המורכב של מאייר לנוף במרחב הישראלי הטעון היא העבודה "אבו סנאן, הרחבה". במרכז העבודה, מבנים בכפר הערבי אבו סנאן. המראה הקובייתי האחיד של המבנים, תוך טשטוש ומחיקת מאפיינים אינדיבידואליים שלהם, מעלה שאלות באשר למחיקה האופיינית לתרבות הישראלית – שלילת הגלות, מחיקתה והדחקתה, כמו גם מחיקת הנוף הכפרי הפלסטיני. חוויה מרובדת ומורכבת של מחיקה, הפקעה, ניכוס וניכור עומדת בבסיסה של התבוננות זו, והיא מעלה שאלות נוקבות אודות טיבו של הנוף המקומי.

יגאל מאייר, יליד נהריה (1952), הציג במהלך השנים תערוכות יחיד ובמסגרת תערוכות קבוצתיות, בין היתר במוזיאון רמת גן, מוזיאון ארץ ישראל, גלריה נלי אמן וכן בגלריות ובמוזיאונים בחו"ל. חי ויוצר ביישוב כליל.

*במסגרת אירוע הפתיחה יושק גם ספר האמן 'יגאל מאייר: ציורים' – שיצא לאור בימים אלה.

פתיחה: יום חמישי, 8 באוקטובר, 2015 בשעה 20:00

בית קסטיאל as is , רח' משה מאור 2 , תל אביב נעילה: 5/11/2015

 

על המחבר / המחברת

אין תגובות

אין תגובות

אין תגובות כרגע. תרצה להוסיף תגובה?

כתוב תגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים באמנות – דברים בשם אומרם (יחסי ציבור)

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!