JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

שקיפות אטומה

תערוכת יחיד של ורדה יתום

שקיפות אטומה יצירה של ורדה יתום
מרץ 19
10:22 2016

התערוכה מתקיימת בגלריה טובה אוסמן, רחוב בן-יהודה 100 ת"א.

נעילה: 6.4.16.

שקיפות אטומה

המפגש בין החומר הקרמי לזכוכית, בין האטום לשקוף,

בין הנבנה במגע האנושי מול המתעצב בתהליך ההיתוך והקירור,

 מרתק .

ה"דו קיום" מורכב, כמעט בלתי אפשרי.

בכך הוא מאפשר ייצוג של חוויות אנושיות עמוקות ומורכבות.

ורדה יתום

עמדת האמנית:

רב חיי מאז שיצאתי מבית הורי שבחולון, משולבים בהוויה קיבוצית, קהילה שיתופית המבקשת להגשים אופן חיים חברתי צודק יותר.נשואה ואם לחמישה בנים. בת להורים שאיבדו את רב משפחתם, בשואה. אחות לשלוש ששתיים מהן יוצרות פעילות.

היצירה שלי חוקרת ובודקת את יחסי הגומלין בין הכוחות המניעים אותנו: היצריות לבין מה שקרוי "תרבות- ציוויליזציה". חיפוש זהות מול הצורך להשתייך, בין רציונאלי לאינטואיטיבי, בין  סמלים ומשמעות והקשר שלהם לאמת ולמוסר.

האופן שבו אני חושבת על היצירה שלי מושפעות עמוקות מתבניות החשיבה המוטמעות בשפה העברית.

הנושא הזה של שפה, המעצבת משמעוית ובונה תבניות חשיבתיות מרתק אותי. בחלק מעבודותיי אני מבקשת לחשוף כיצד אובייקט מסוים נעשה משמעותי בהקשר התרבותי שלו.

כנראה בהשראת המסורת היהודית המשרשת בטקסטים.שהינה בעלת הערכה עמוקה לעומקה של השפה ולהבנת השורש והמקור  של כל מושג ומילה. גם  אני  בעבודותיי, מעוניינת לחקור ולחשוף את חווית הקיום האנושי.  את מקורן ושורשיהן של אותן בעיות המלוות את כולנו. היציאה מהשפה פותחת אפשרות לייצר דיאלוג חדש בין המודע ללא ידוע.

מנקודת המבט הטכנית, התהליך והתובנה המושגית חשובים ומשפיעים באותה מידה על עבודתי. תהליך היצירה הינו מהותי עבורי. הוא אינו שלב. התוצאה הינה רק עצירה בתהליך . שהיא עבורי עמדה מוסרית.

אני מחפשת דרכים כיצד לייצר תחביר, חוקי דקדוק חדשים. "אוצר המילים" שלי נטוע יותר בפיזי הנובע מתכונות החומר על שלביו השונים.גמישות החומר בשלב הרך שלו, או שימוש בתכונת התכווצות החומר (בסדרות ה"העלמות", והדו שיח"), שבירות החומר (בסדרות "תלוי או עומד","שבר ותיקון"," פנים אל פנים".שקיפות בסדרות ל"היות או לא להיות","תזמורת"),במפגשים עם חומרים שונים כמו ענפים,חוטי רקמה,חבלי לד,חוטי חשמל, חרסים,גבס, פיתוח תבניות חדשות (מחול למשל). באמצעותם  להרחיב את אינוונטר "אוצר המילים" של היצירה בחומר. ובכך לאפשר חוויה מורכבת ועמוקה יותר.

תקופה ממושכת התנגדתי לנורמות המקובלות כאסתטיות. כנראה מתוך המודעות שהשואה יושמה על-ידי אנשים של בעלי סטנדרטים אסתטיים גבוהים. ידיעה המעלה שאלות אודות הקשר בין ערכים מוסר ואסתטיקה. לאחרונה אני משתמשת באסטטיקה כפיתיון להתבוננות מעמיקה ביצירה.

הדילמות של החיים במזרח התיכון מטרידות את מנוחתי. הן מהיותי אם לבנים ששירתו בסיירות והן מהחשש להיכלל בין חסרי המצפון. הרבה מעבודותיי נוגעות בשאלות הנולדות מהמציאות המורכבת הזו. (מייצבי "מסדרי הסיום","מסדר אוזלת יד", "אילו אינן ציפורים נודדות" מס.1,2, "סירות תקועות" מס. 1-2."עוברים", "מלח הארץ". "בבריכה" , "עקידה", "מיתת כלולות" ועוד…

פסלי מאורגנים בקבוצות בד"כ כמייצבים טקסיים,הנושאים עימם זיכרון קולקטיבי. רק מבט נוסף יגלה שכבות של משמעויות החבויים מתחת לתבנית המוכרת כמו ב"מיתת כלולות","לאוקון","עוברים","הציידים" "פעמונים", "דום שתיקה","תלוי או עומד". כל אלה נועדו להוביל את הצופים לחשוב ולהטיל ספק.

בשנה האחרונה אני עסוקה במפגש שבין שקיפות לאטימות….באמצעות זכוכית חומר ורדי מייד. ביחסי הגומלין הנוצרים בינהם. העבודות נוגעות בתחושות ובשאלות של ההוויה המקומית

בסופו של דבר עבודותיי מייצרות עולם ויזואלי המשלב בתוכו רציונאלי ואי רציונאלי המנסה לגעת להנכיח דקויות בלתי ניתנות לתפיסה מילולית בהוויה האנושית.

Varda Yatom Kibbutz Sasa, 13870, Israel. Tel (972) 4-6988576 Mobile 054-2874-053 Fax (972) 0773180021 yatom@ksasa.co.il www.vardayatom.com

על המחבר / המחברת

אין תגובות

אין תגובות

אין תגובות כרגע. תרצה להוסיף תגובה?

כתוב תגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים באמנות – דברים בשם אומרם (יחסי ציבור)

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!