JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

כל הדרכים מובילות ל'קובר"א'

תערוכה במוזיאון קרן רומא "Fondazione Roma Museo"

כל הדרכים מובילות ל'קובר"א' יצירה של קורניי
מאי 28
19:30 2016

תערוכה חשובה ומעניינת של תנועת 'קובר"א' (CoBrA) (1948–1951) התגלתה לנו באקראי תוך כדי שיטוטינו ברומא ברחוב קניות הומה אדם. התערוכה הוצגה במוזיאון פרטי בלב העיר והציגה זווית ראייה ייחודית, שעליה ארחיב את הדיבור בהמשך, אף שננעלה לפני כחודש וחצי.

בעבר כבר כתבתי על קבוצת אמני קובר"א בעקבות תערוכה שהתקיימה במוזיאון קובר"א באמסטרדם ב-2014. תערוכת קובר"א באמסטרדם התבססה על הדיאלוג וההקשרים האמנותיים בין אמני אסכולת ניו יורק לבין חבורת אמני קובר"א, והעבודות התמקדו בין השנים 1949–1960. השנים שבין שנות החמישים והשישים של המאה העשרים אופיינו במגוון סגנונות אמנות נועזים וקבוצות אוונגרדיות משני צדי האוקיאנוס האטלנטי. החידוש בעבודותיהם של אמני קובר"א, כמו של אמני אסכולת ניו יורק, ביטא עניין מחודש בחופש הביטוי ובספונטניות, עיסוק בהפשטה, התנסות בחומרים לא שגרתיים, בטכניקות ובנושאים חדשים שייצגו אמנות "מסוג אחר". אמנים מצאו עצמם נתונים בלהט אמנותי ובחיפוש אחר ציור חדש, הבעה ופרפורמטיביות חדשים. כל זאת כתוצאה משינויים רדיקליים שעברו על עולם האמנות אחרי מלחמת העולם השנייה, בשתי היבשות, הן באמריקה והן באירופה. עבודת המחקר והאוצרוּת בתערוכה באמסטרדם נעשו על ידי אוצרים ממוזיאון גוגנהיים בניו יורק בהסתמך על כמה תערוכות קודמות שעסקו בנושא בניו יורק (1959, 2012, 2014). כך גם יצירות האמנות, שהיוו חלק מאוסף הליבה של אמנות אמצע המאה העשרים של מוזיאון גוגנהיים בניו יורק והובאו באופן מיוחד להולנד.

במה נבדלה התערוכה באמסטרדם מזו שברומא? התערוכה ברומא, שהתקיימה במעבר בין 2015 ל-2016, התמקדה באמנים האירופים בלבד, וביטאה סגידה לגדולתה של התנועה האירופית כתנועת אוונגרד גדולה. העבודות בתערוכה הושאלו ממוזיאון הסטאדליק באמסטרדם, ממוזיאון קובר"א באמסטרדם, ממרכז פומפידו בפריז, ממוזיאון Statens בקופנהגן, ממוזיאון ראוונסבורג, מאוסף פגי גוגנהיים בונציה, מהגלריה לאמנות מודרנית ועכשווית בטורינו וכן מאוספים אירופים מובילים. היא הכילה אוסף נדיר של ציורים, פסלים, עבודות על נייר, פרסומים וצילומים, וחשפה מכתבים חשובים שהוחלפו בין קופנהגן, בריסל ואמסטרדם, הערים של המייסדים – חומרים שחלקם לא נחשפו מעולם.

התערוכה ברומא אורגנה על ידי "Fondazione Roma-Arte-Musei", בשיתוף פעולה עם הגלריה "Die Galerie" בפרנקפורט ובתמיכת המוזיאונים והאוספים החשובים ביותר באירופה. עבודת האוצרות המעניינת נעשתה על ידי האוצרים דמיאנו פרמפרט (Damiano Femfert) ופרנצ'סקו פולי (Francesco Poli) כשהיא נבנית מצד אחד על עבודות שמייצגות את אמני הגרעין המייסד ומצד שני פורסת עבודות אמנים בני הדור הבא.

אלה האמנים שהציגו בתערוכה ברומא על פי מדינות אירופה: דנמרק – אסגר יורן, אלז אלפלט, מוגנס באל, אזלר בילי, הנרי הרופ, אגיל ג'קובסון, קארי-הנינג פדרסון; הולנד – קרל אפל, קורניי, קונסטנט, אגן ברנדס, לוסברט, אנטון רוסקנס וכן תאו וולווקאמפ; גרמניה – קרל אוטו גץ, קרל אפל, זיגפריד ריך ודר סטולפ; בלגיה – קריסטיאן דוטרמונט, פייר אלשינסקי, רינהוד ד'הסה; צרפת – ז'אן מישל אטלן וז'אק דוסה; בריטניה – ויליאם גר וסטיבן גילברט; איסלנד – סוואר גודנסון; איטליה – אנריקו באי, אסגר יורן ופינו גאליציו.

קובר"א נוסדה באופן רשמי בפריז ב-1948 על ידי אסגר יורן מדנמרק, הסופר קריסטיאן דוטרמונט מבלגיה וקרל אפל מהולנד, ולכן נגזר שמה של התנועה מהאותיות הראשונות של הערים – קופנהגן (Co), בריסל (Br) ואמסטרדם (A) – CoBrA. אמני קובר"א אופיינו בדחיית הקונבנציות הקלאסיות בכתיבה ובציור האוטומטי שלהם, באקספרסיביות וספונטניות ובנתינת חופש מוחלט לאינסטינקטים ולדמיון. למעשה הייתה זו תנועת האוונגרד הבין-לאומית הראשונה לאחר מלחמת העולם השנייה, והדגש של הקבוצה היה על צבע וטקסטורות עזים ודשנים, התעניינות במיתוסים פרימיטיביים, יצורים ובעלי חיים מיתיים ששאבו כוחם מההיסטוריה, מהפולקלור ומאמנות הפיסול והמסכות של עמי אירופה העתיקים.

אף שחייה של התנועה ארכו כשלוש שנים בלבד כקבוצה מאורגנת והיא התפרקה ב-1951, האנרגיה יוצאת הדופן של התנועה התפשטה לאירופה כולה והחיוניות המאפיינת אותה אומצה והשתמרה בפעילויות של אמנים אינדיווידואליים שחתרו ליצור מופשט אקספרסיוניסטי, ציורי פעולה ואמנות א-פורמלית. אמנים כמו פייר אלשינסקי, קרל-הנינג פדרסון, קרל אוטו גוטז' ואחרים הצטרפו למעגל הראשוני של המייסדים והציגו את יצירותיהם כדור ההמשך לזה הראשון.

לסיכום, התערוכה ברומא (2016) סיפקה לי הזדמנות לגלות מחדש את תנועת קובר"א, הפעם בהקשר אחר מזה של התערוכה באמסטרדם (2014). בעוד שהתערוכה במוזיאון קובר"א באמסטרדם התמקדה בזיקות עם קבוצת אמני האקספרסיוניזם המופשט האמריקני, שלימים נודעה כאסכולת ניו יורק, התערוכה ברומא שיקפה התבוננות מחודשת ביצירתם של הדמויות המובילות והאמנים המייסדים של התנועה, שהובילו למהפכה תרבותית מהפכנית ופיתחו אמנות בעלת יכולת השפעה על דורות האמנים שבאו אחריהם ביבשת אירופה עצמה. כל זאת תוך העשרת גבולות האמנות שלאחר מלחמת העולם השנייה ויצירת הצטלבויות של הפריה אמנותית מתמשכת. ולמעשה, השפעתם ניכרת על האמנות העכשווית האירופית עד היום הזה.

תנועות אמנותיות חשובות, אף אם עברו מן העולם, משמשות מדי פעם בסיס לתערוכות בפינות שונות של העולם. מדי פעם מקבצים תמונות של אותה אסכולה ומציגים אותן תוך הדגשת זווית כזו או אחרת. אין ספק שעוד מצפות לנו בעתיד תערוכות של תנועת קובר"א, ואני מקווה שאתם וגם אני נזכה לראותן, כשהן כמו תמיד ערוכות על בסיס מעניין ושונה.

על המחבר / המחברת

חנה קורפל

חנה קורפל

עורכת מדור: אומנות. תואר שני בתולדות האומנות. הציגה מיצירותיה בתערוכות יחיד וקבוצתיות בגלריות בארץ.

4 תגובות

  1. סיון מצליח
    סיון מצליח מאי 29 2016, 09:54
    קוברא

    אם יש תנועה אומנותית שאני אוהבת זאת קוברא

    השב לתגובה
  2. ש
    ש יוני 02 2016, 15:13
    להגיע לתערוכה של קוברה במקרה זה נס

    זכית

    השב לתגובה
  3. חובבת אמנות
    חובבת אמנות אוגוסט 19 2016, 10:58
    אין עוד הרבה כותבים כמוך על אמנות באתרים

    על אמנות בככל ובעיקר בין לאומית בלי התנשאות ולעומק.

    השב לתגובה
  4. מתן אריאל
    מתן אריאל ספטמבר 09 2016, 18:42
    אחת הקבוצות היותר בולטות

    היו מאוגדים זמן קצר אבל השפעתם ניכרת עד היום.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים באמנות

יתר המאמרים במדור