JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

מהי אמנות?

אמנות כסוג של תקשורת

מהי אמנות? אושרית מינץ, חוף ים ביום סגריר
דצמבר 20
19:30 2016

כאמנית וכאדם אוהב וצורך אמנות, בעיניי אמנות היא סוג של תקשורת, ומשום כך היא חייבת לציית לחוקי התקשורת. לא פעם נוכחנו לראות שאמנות חדשנית, אשר הציעה אלמנטים לא מוכרים רבים מדי נדחתה על ידי הקוראים, הצופים או המאזינים. האמן עומד אמנם בפני דרישה מפורשת למקוריות, אולם מקוריות רבה מדי יכולה לגרום ליצירתו להיות אזוטרית ובלתי מובנת במידה כזו, עד שקהל היעד שלו יסרב לקבל אותה ולהתייחס אליה כאל טקסט שיש בו משמעות.

שאלה חשובה נוספת עומדת על הפרק: אם על האמן לבחור בין שלמות טכנית ובין האפשרות להיות תקשורתי, מה עליו להעדיף? לדעתי על האמן להפגין מיומנות טכנית גדולה ככל שניתן במסגרת האפשרות להיות תקשורתי. אם הדגש על הטכניקה יעלה על האפשרות לתקשר, תישאר יצירתו תלויה בוואקום של דחייה או לכל הפחות לא תזכה לתגובה מצד קהל היעד.

באמנות היו תנועות וזרמים שטענו שהאמנות קיימת למען האמנות עצמה “Art for art’s sake”. אך אם נתייחס לאמנות כאל תקשורת, הרי זוהי עמדה פרדוקסלית לחלוטין. לדוגמה, אם משורר יכתוב שיר ויסגור אותו במגירת שולחנו, הוא אכן יצא ידי חובת היצירה, אלא שליצירתו אין קיום בעולם, משום שלא הגיעה לשום קהל.

ג'יימס ג'ויס כתב את ספרו Finnegans Wake בשפה ייחודית שהוא המציא. ג'ויס יכול היה להוציאו לאור משום מעמדו כסופר נודע, אך למעשה לא היה איש שהיה מסוגל לקרוא את הספר. הניסיון להמציא שפה, אשר נראית כשפה קיימת אך אינה כזו, משום שהאלמנטים שבה הם חסרי משמעות לקהל הקוראים, לא הניב ספרות גדולה. אילו סופר בלתי מוכר היה מנסה להוציא לאור "יצירה" זו, איש לא היה מתייחס אליו ברצינות והספר לא היה רואה אור לעולם. גם ספרו של ג'יימס ג'ויס לכל היותר "מקשט" מדפים של ספריות, ומעסיק בעיקר חוקרי ספרות, אך ספק אם הוא מביא תועלת כלשהי לקהל הקוראים.

לעומת זאת, אם האמן מבקש רק לרצות את הקהל, ולכן יוצר לפי דרישות "הטעם" של הקהל הפוטנציאלי, ואין ביצירתו שמץ של מקוריות, הרי ייתכן כי הוא יצליח מאוד מבחינה כלכלית, כי רבים ירצו לקנות את יצירותיו, אך ספק אם תהיה לו אמירה אמנותית מעניינת, שתצדיק את כל המאמץ שהשקיע בעבודתו כדי לבטאה? ייתכן שהוא יהפוך ל"טכנאי" בלבד, שאמנם שכלל את הכלים שבהם הוא משתמש, אבל אפילו אם הגיע עד לשלמות טכנית, יישאר רק בגדר טכנאי מצוין.

לכן, אם נקודת המוצא שלנו היא שמחד גיסא אמנות היא תקשורת, ומאידך גיסא עליה להיות מקורית, אנחנו מגיעים לדרך האמצע – על היצירה האמנותית לכלול מספיק אלמנטים כדי להיות תקשורתית, אך עליה גם להציג משהו חדשני ומקורי, כדי שלא תהווה חזרה סתמית על אמירות אמנותיות קודמות. חשוב שליצירה תהיה תרומה עצמאית שתעניק לקהל הפוטנציאלי ראייה חדשה, רעננה או אחרת.

אין ספק שבנושא זה הקו דק מאוד. כשלעצמי, איני מאמינה בבני-סמכא. אם יש קהל שיצירה זו או אחרת מפעימה אותו בדרך זו או אחרת, אני נוטה לראות בה יצירת אמנות. אין לי ספק שיהיו כאלו אשר ידרשו "סטנדרטים" טכניים. אינני נגד טכניקה, אלא שאיני בטוחה מיהו זה שיכול לקבוע מה הם סטנדרטים אלו.

כאשר תנועת הדאדא פרצה לעולם בתחילת המאה ה-20, חשבו רבים שהיצירות שהציגו הן "קשקוש" שכל ילד יכול לייצר כדוגמתן. כיום הן נחשבות לאמנות גבוהה. כך קרה גם ל"פולחן האביב" של סטרווינסקי. הקהל הצביע ברגליים, ויתרה מכך, אולם הקונצרטים כמעט לא שרד את זעם הקהל. לעתים יצירה מגיעה טרם זמנה. בעתות שינוי, על הקהל ללמוד שפה חדשה, ולכך נדרש זמן רב. יש יצירות אמנות שהן בבחינת הסנונית הראשונה המבשרת את האביב – או תחביר חדש שעל הקהל להיחשף אליו בהדרגה וללמוד להבינו.

אם כן, אמת המידה שנותרה בעיני היא: מה היצירה עושה לקהל שצורך אותה? אם היא מפעילה אצלו תגובה אינטלקטואלית או רגשית – אני מוכנה להעניק לה את השם הנעלה "אמנות". ואין ספק שיצירה כזו יצרה תקשורת.

תקשורת מבוססת על הסכמה וקבלה. כל יצירת אמנות צריכה ליצור לפחות מידה מסוימת של הסכמה וקבלה כדי שיהיה לה קיום.

להדגמה של כל אשר טענתי כאן, אני מצרפת שני ציורי אבסטרקט "קל" שציירתי: 1. חוף ים ביום סגריר (תמונת השער למאמר) 2. ים ושמיים מבעד לחלון (בתחתית העבודה).

*

דף הפייסבוק של אושרית מינץ:

https://www.facebook.com/OshritMintzArt/?fref=ts

על המחבר / המחברת

אושרית מינץ

אושרית מינץ

ציירת. הציגה כמה תערוכות יחיד והשתתפה בתערוכות קבוצתיות. נשענת על הסגנונות של הסוריאליזם והאבסטרקט המינימליסטי.

20 תגובות

  1. גילי שחר
    גילי שחר דצמבר 21 2016, 10:54
    מעניין מאד

    מאמר מרתק. אני מאד מסכימה עם התוכן. המאמר נותן נקודות חשובות למחשבה

    השב לתגובה
    • אושרית מינץ
      אושרית מינץ דצמבר 21 2016, 16:59
      הסכמה לתגובה.

      תודה גילי שחר היקרה. כדאי אכן לחשוב על כך לפפני שיוצרים דבר מה חדש.

      השב לתגובה
  2. בתיה וייס
    בתיה וייס דצמבר 21 2016, 15:29
    תגובה לכתבה של אושרית מינץ "מהי אמנות"

    אהבתי את אשר כתבת ומאוד מסכימה עם גישתך לגבי האמנות. אהבתי מאוד את הציורים שהעלית בכתבה זו.

    השב לתגובה
  3. אושרית מינץ
    אושרית מינץ דצמבר 21 2016, 17:35
    חדשנות מול מובנות

    בהיותך ציירת בעצמך, אין לי ספק שאת מכירה את שיווי המשקל העדין בין החדשנות לצורך להיות מובן.

    השב לתגובה
  4. יובל דורון
    יובל דורון דצמבר 21 2016, 19:04
    אמנות ותקשורת

    אושרית, כתבת יפה מאד , רהוט ובעיני גם מאד נכון, אמנות היא תקשורת וההבנה של האיזון בין תקשורת לשיטה בטכניקה מהווים את הבסיס ליצירה ברמה גבוהה .
    כל הכבוד

    השב לתגובה
  5. אסף מעוז
    אסף מעוז דצמבר 21 2016, 23:39
    כל הכבוד

    הסבר מעניין בלי שימוש מוגזם במילים גבוהות כך שכל אחד יכול להבין.

    השב לתגובה
  6. מ.
    מ. דצמבר 22 2016, 11:58
    יש אומנים שכעת לא מבינים אותם

    ובעוד עשרים שנים יגידו שהם גאונים

    השב לתגובה
    • אושרית מינץ
      אושרית מינץ דצמבר 22 2016, 19:46
      אמנים המופיעים בטרם זמנם

      זה אמת לאמיתה. לעיתים אמן מדבר בשפה לא מובנת והוא לא מתקשר, אבל עם חלוף העיתים שפתו הופכת לשפת הקהל ואז מבינים את המסר ולעתים גם מכירים בו כבאמן דגול.

      השב לתגובה
  7. דליה
    דליה דצמבר 23 2016, 07:57
    יש אומנהים שמציירים ללקוחות כדי שיקנו

    למשל ציורי קודש ודת. ויש כאלה שמציירים את מה שקורה להם בתוך הנשמה בלי להתחשב אם יהיה לזה ביקוש אצל לקוחות ואם הם יצליחו למכור.

    השב לתגובה
  8. הילה
    הילה דצמבר 23 2016, 16:07
    יפה מאוד

    אושרית יקרה, רעיונותייך אינם זרים לי. אהבתי את הדוגמאות. זכור לי שיאיר גרבוז קרא את ספרי וציין שהוא יפה מאוד אך אין לו את רוח התקופה "צייט גייסט". זהו מרכיב חשוב כדי שיצירה תכנס לתולדות האמנות.

    השב לתגובה
  9. מורדי גרשון
    מורדי גרשון דצמבר 23 2016, 21:42
    תקשורת מול מקוריות

    מאמר מאיר ומעיר! שאפו!
    האיזון בין חדשנות ובין הצורך לתקשר יכול לעזור לכל אומן שנפל למלכודת "המקוריות". הרבה פעמים פגשתי אומנים שהיכולת שלהם ליצור נבלמה בגלל הרעיון שהם חייבים להיות מקוריים, ומאחר שאף אחד לא יכול באמת להצביע ולהגיד: הנה כך יוצרים משהו מקורי – אז האומן קופא ולא מצליח להוציא תחת ידיו יצירה אומנותית. תקשורת מבחינתי היא מעל מקוריות. ליצור, ליצור, ליצור ולתקשר ולתקשר – במקום לשבת ולחכות שהדבר המקורי יגיע(-: יישר כוח, אושרית.

    השב לתגובה
  10. פרומה אלעזר
    פרומה אלעזר דצמבר 24 2016, 12:21
    יצירתיות ותקשורת באומנות

    היי אושרית! אינני מבינה גדולה לא באומנות ולא בתקשורת אבל המאמר שלך בהחלט מעלה בעיות בוערות לאומן.אמנם את מציעה למצוא את דרך האמצע שהיא קשה בפני עצמה וברצועי להאיר עוד נקודה.הצופים באומנות הם אינדיבידואלים עם טעמים שונים ולכל אחד יכול להיות "דרך אמצע אחרת".לכן ,אני הייתי יותר דוגלת באמת האומנות של האומן,ביצירתיות ובמקוריות שלו.כאדם ריאלי הייתי אומרת 20-30% תקשורת ורוב יצירתיות ומקוריות

    השב לתגובה
    • אושרית מינץ
      אושרית מינץ דצמבר 24 2016, 15:53
      ההבדל בין הבנה להסכמה

      פרומה היקרה, כשאמרתי דרך האמצע', כוונתי היתה שהאמן צריך לבחור באמצעי ביטוי שגם יבטאו את אשר הוא רוצה לומר וגם יהיו מובנים לקהל היעד שלו, ולא לכך שהוא צריך להתפשר על אמנותו כדי למצוא חן. אתן דוגמה: הציר ליסין פרויד הוא בעיני צייר גאון. הוא כנראה מבטא בדיוק את מה שהוא מבקש לבטא ואני מבינה זאת. אולם כיוון שאחד הדברים שהוא מבטא היא מיזנטרופיה קשה לומר שאני, בתור אוהבת אדם, אוהבת להיות במחיצת חלק גדול מעבודותיו.הבנת המסר, אין פרושה הסכמה עמו. האמן יכול לשמור על מקוריות במידה שהוא מובן במידה כלשהי. שיר בג'יבריש, יהיה מקורי ככל שיהיה, לא יוכל להיות אומנות עם משמעות, כי איש לו יידע מה משמעותוץ

      השב לתגובה
  11. אמן
    אמן דצמבר 24 2016, 13:11
    אמנות זו אמנות

    להרבה אנשים אפילו משכילים אין מושג וקשר לנושא. לא מלמדים מספיק בבתי הספר.

    השב לתגובה
  12. ד
    ד"ר ילנה טרטקובסקי דצמבר 24 2016, 21:55
    כתיבה בהירה ומרתקת

    מאמר מעניין בנושא שהו תמיד אקטואלי ותמיד מעורר עניין ומחלוקת. ראויה לציון בהירות הכתיבה מחד ומעורבותה הרגשית של המחברת מאידך. התוצאה – מאמר מעניין, נגיש ואמוציונלי, בדומה ליצירת אמנות אמיתית.

    השב לתגובה
  13. חנה שקולניקוב
    חנה שקולניקוב דצמבר 27 2016, 22:01
    תמונה אחת שווה אלף מלים

    תמונה אחת שווה אלף מלים – בוודאי כשמדובר בתמונות היפהפיות האלה! הן אינן ניתנות לרדוקציה למלים. שפתן – אם יש להן שפה – שונה לגמרי.
    לטעמי, הן מעוררות תגובה אסתטית ורגשית, אך מעצם טבען כיצירות מופשטות, אי אפשר לדבר על משמעותן.

    השב לתגובה
  14. עמי קם בר גרמא
    עמי קם בר גרמא דצמבר 31 2016, 18:16
    אמן , פסל , צייר ומורה בסטודיו M המושבות

    קראתי בעניין רב את המאמר שלך – מהי אמנות ? אני מזהה את נימת הביקורת על יצירות המבוססות על קונצפט – והמוצגות במוזיאונים של ערי השינה – לעיתים היצירות ממוקדות ומעולות – אך רוב רובן רחוקות מתקשורת עם הצופה – גם האוצר – האמן המבקר – והמדריך במוזיאון לא מצליחים לגשר בין היצירה לצופה – אין ספק שהתקשורת בין הצופה ליצירה היא אבן היסוד למהות היצירה

    השב לתגובה
  15. דינה
    דינה פברואר 10 2017, 10:42
    אמנות זאת הבעת דיעה

    אפשר להגיד פרשנות
    אם מישהו רוצה לדבר עם עצמו הוא לא צריך אמנות
    בשביל לדבר עם אחרים צריך לפעמים אמנות
    דיעה זה על כל דבר לא רק פוליטיקה

    השב לתגובה
  16. ענת ניצן
    ענת ניצן פברואר 28 2017, 21:46
    אמנות ואנשים

    הכתבה מעניינת, וגורמת לי לחשוב על תהליך יצירת קשר.
    על תחושת הזרות עד שמתרחשת למידה של האחר.
    ולעיתים רק בפרספקטיבה ניתן להבין את אשר התרחש בקשר עצמו. ממש כפי שקורה באמנות שמקדימה את זמנה ומוערכת לאחר שיש מי שיספוג אותה.

    השב לתגובה
  17. דרורה בק
    דרורה בק מרץ 22 2017, 18:03
    מהי אמנות

    הדילמה : האם יצירת אמנות היא בעיקר חוויה ולחומר ממנו היא עשויה אין שום חשיבות (טולסטוי)…
    או שיש לעבודה (קרי- תקשורת)מעמד זהה כלכל עצם אחר והיא איננה רחש לב בלבד( עדי צמח)…
    לדעתי אין צודק או לא צודק…
    אם ניחנת בשלמות הכלי שמסוגל לשקף את המהות בצורה הטובה ביותר זכית, תקשרת בצורה האופטימלית. אם לא כדאי לשפר את הכלי או שנשקף באופן עלוב ביותר את האמן שבנו…
    חיקוי בד"כ נעשה ע"י אלה שלא נאמנים למהות הפנימית שלהם ומתהדרים בנוצותיהם של אחרים. ואם ישנם כאלה שנעזרים בנוצות אחרים כדי לשקף את המהות הפנימית שלהם …לדעתי זה לא פסול… רוצה לאמר שהמהות הפנימית היא היא האמנות. ויבורכו כל אלה שמאמינים בעצמם ומתקשרים אמת עם האחרים ולא משנה אופן הקשר…

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים באמנות

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!