JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

חדר אמן

לואיז בורז'ואה באגף החדש של טייט מודרן בלונדון

חדר אמן "רגליים" פסל של לואיז בורז'ואה
מרץ 26
20:50 2017

על לואיז בורז'ואה (Louise Bourgeois), אמנית מרתקת, פורייה ובעלת תכנים אמנותיים עמוקים ונדירים, כבר כתבתי בעבר בטור זה. בביקורנו לאחרונה בלונדון התוודענו לתערוכה מעבודותיה המוצגת באגף החדש של הטייט מודרן (Tate modern). מדובר במבחר מעבודותיה המאוחרות של בורז'ואה, לצד מספר קטן מעבודותיה המוקדמות. כול זאת, מעט מתוך מסת עבודות אמנות מופלאות שיצרה בורז'ואה ללא ליאות, משך כשבעה עשורים.

למעשה, בורז'ואה היא האמנית הראשונה שמוצגת בגלריה המוקדשת לחדרי אמן באגף החדש של מוזיאון טייט מודרן. הגלריה ממוקמת בקומה הרביעית של האגף החדש, בתוך מבנה דמוי מגדל בין עשר קומות, והוא נחנך עוד ביוני 2016, לפני כעשרה חודשים. תערוכתה נפתחה כבר אז, והיא פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום.

חדרי אמן הם אוסף של למעלה מאלף שש מאות יצירות אמנות מודרניות ועכשוויות, שנתרמו לטייט מודרן על ידי הגלריות הלאומיות של סקוטלנד. זוהי אחת המתנות הגדולות והחשובות ביותר של אמנות שנתנו אי פעם למוזיאון בבריטניה. חדרי האמן כוללים עבודות של ארבעים אמנים בינלאומיים. העיקרון המנחה הוא לשמש בימה להצגת העבודות של כול אמן בתערוכות יחיד. הם מנוהלים במשותף על ידי הטייט והגלריות הלאומיות של סקוטלנד כשהמטרה – חשיפת האוסף לקהלים בכול רחבי בריטניה.

להזכירכם, לואיז בורז'ואה (1911-2010), אמנית אמריקאית ילידת צרפת, הגרה לארצות הברית ב-1938, ונודעה בעיקר בזכות עבודות הפיסול והמייצבים המונומנטאליים שיצרה, במגוון רחב ועשיר של חומרים. כן עסקה ברשום, ציור והדפס והרבתה לכתוב יומנים ולתעד את תהליכי עבודתה ומחשבותיה. במהלך יצירתה ארוכת השנים עסקה בנושאים של בית, משפחה, ילדים, יחסי הורים וילדים, הריון ופריון, מיניות, גוף, לידה, מוות ותת מודע. למרות שהציגה עם האקספרסיוניזם המופשט, בעבודתה הרבה מן המשותף לסוריאליזם ולאמנות הפמיניסטית, אולם לא הייתה קשורה מעולם, באופן רשמי, עם תנועת אמנות כלשהי.

העבודות בתערוכה הנדונה כוללות מדגם מייצג של יצירותיה וביניהן ה"עכביש" מ-1994, שהפך לעבודה הידועה ביותר שלה. כאן עומד העכביש העשוי ברונזה וגרניט על הרצפה והוא אחד הפסלים הראשונים הרבים של עכבישים שנעשו על ידי האמנית כמחווה לאמה שהייתה אורגת ומנהלת עסקי שיקום השטיחים העתיקים של המשפחה והחברה הכי טובה של בורז'ואה, כך לדבריה. גוף העכביש מתואר כתומך במבנה דמוי כלוב מעוגל ובתוכו ביצה לבנה. מתחתיו שמונה רגליים דקות מברונזה מחוברות לרצפה. שבע רגליים מסתיימות במעין מחטים מחוברים לרצפה בעוד השמינית מסתיימת בסליל קטן – אטריבוטים המייצגים את האם ועיסוקה, שיחסיה עמה היו אמביוולנטיים.

הפסל "יחיד II" מ-1996הוא פסל בד תלוי מן התקרה המתאר דמות ללא ראש. הוא מהווה חלק מסדרה גדולה יותר של פסלים רכים שיצרה בורז'ואה בשנותיה האחרונות, תוך שימוש בטקסטילים ובגדים ישנים ששמרה משך עשרות שנים בארונה. הפסל עשוי חלקי בדים שחורים שונים: כותנה וחומרים סינטטיים, התפורים יחד בגסות. היצירה מושהית באזור הטבור בכבל פלדה וגורמת לגוף חסר הראש להראות במעין תנוחה של קשת לאחור לכיוון הרצפה. תנוחת הקימור של הדמות התלויה המזכירה את "קשת של היסטריה" של בורז'ואה מ-1993. לעיתים קרובות השתמשה בורז'ואה בקשת לתיאור חזותי של אדם היסטרי. תנוחה המבטאת מצב של מתח וכאב קיצוניים, המתועד במאה ה-19 בעבודותיו של הניאורולוג הצרפתי ז'אן-מרטין שרקו.

"תא 14 (דיוקן)" מ- 2000 מתאר דיוקן בעייתי, מפלצתי משהו, של שלושה ראשים מבד, מחוברים זה לזה, כולם עם פה פעור. ראש גדול באמצע ושני ראשים קטנים יותר, דבוקים לו משני הצדדים, כמעין אזניים-ראשים. שלושת הראשים עשויים מפיסות בד אדומות-וורודות , והם תפורים בחוט ומחט באופן גס, מונחים בתוך תא עשוי פלדה, עץ, זכוכית ומתכת. כבר במבט ראשון יוצרת העבודה תחושה של בלבול, אמביוולנטיות והיסטריה. נדמה כי הדמות מרובת הראשים נקרעת לכיוונים שונים. שלוש הוא מספר משמעותי עבור בורז'ואה. היא הייתה הבת האמצעית במשפחה בת שלושה ילדים ולה עצמה היו שלושה בנים. שלוש מסמן גם תא משפחתי גרעיני ,ראשוני: אם אב ובת. ומסמל מערכת יחסים מורכבת וסבוכה בינה לבין הוריה המהווה מניע ליצירתה האמנותית, רוויית התיסכולים והמטענים הפסיכולוגיים. ראו תמונה כאן.

ב"רגליים" פסל נוסף תלוי מן התקרה מ-2001, ממשיכה בורז'ואה את רעיון השלושה. ראו תמונת כותרת. הפסל מתאר שלוש רגליים בודדות, עשויות מבדים אדומים, תפורות בחוט ומחט, מחוברות זו לזו יחדיו בחוט מתוך התקרה של חלל הגלריה. שלוש הרגליים מייצגות ללא ספק משפחה. אב, אם וילד. בורז'ואה דברה לעיתים קרובות על זיכרונות ילדות טראומתיים שהשאירו חותמם על אישיותה וצצו מחדש כול העת בעבודותיה כאמנית. אחד מזיכרונות אלה היו חיילים כרותי רגליים ונכים שראתה כילדה קטנה במלחמת העולם הראשונה.בנוסף, לאחותה הייתה בעייה רפואית עם ברך ולעיתים התקשתה בהליכה. רגלי משפחה זו התלויים על חוט מן התקרה העלו שאלות רבות לגבי בעליהם המדומיינים.

לסיכום, תערוכה מעניינת של אמנית מרתקת. אם הנך מזדמן ללונדון כדאי וראוי לבקר בתערוכה זו כול עוד היא מוצגת במשכן האמור. מועד הנעילה טרם נקבע.

על המחבר / המחברת

חנה קורפל

חנה קורפל

עורכת מדור: אומנות. תואר שני בתולדות האומנות. הציגה מיצירותיה בתערוכות יחיד וקבוצתיות בגלריות בארץ.

4 תגובות

  1. שרית יוחננוף
    שרית יוחננוף מרץ 27 2017, 14:12
    פבלים מדהימים

    לא מכירה את האמנית. אנסה להתעניין.

    השב לתגובה
  2. ניצה
    ניצה מרץ 29 2017, 20:04
    מאמר וצילומים יפים

    תמשיכו כך.

    השב לתגובה
  3. הייתי בטייט
    הייתי בטייט מרץ 31 2017, 12:01
    אפילו לא נכנסתי לתערוכה הזאת

    בכלל לא ידעתי שהיא מתקיימת

    השב לתגובה
  4. אדי
    אדי אוקטובר 28 2017, 13:57
    היום ראינו את התערוכה במוזיאון ת"א

    תערוכה מפעימה. למי שהחמיץ בטייט הזדמנות להתרשם בת"א. ההסבר של חנה מוסיף תובנה.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים באמנות

יתר המאמרים במדור