JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

טכנולוגיה הומנית

נאם ג'ון פייק – "רובוטים" במוזיאון SMK בקופנהגן

טכנולוגיה הומנית רובוט – יצירה של נאם ג'ון פייק
יוני 17
19:30 2017

בביקור בתערוכות המוצגות בימים אלה בגלריה הלאומית של דנמרק (מוזיאון SMK) בקופנהגן, משכו את תשומת לבי ארבעה פסלים אדירי ממדים של נאם ג'ון פייק (Nam June Paik, 1932–2006), אמן אמריקני יליד קוריאה הדרומית, הנחשב לאבי אמנות הווידאו.

מדובר בארבע עבודות מלאות חן ומרגשות. רובוטים מונומנטאליים. כולם נוצרו באותה השנה – 1996, ולהם שמות בני אדם:

  1. הרובוט הנס כריסטיאן אנדרסן
  2. הרובוט נילס בוהר,
  3. הרובוט קרל תא דרייר
  4. הרובוט סרן קירקגור

למעשה, נאם ג'ון פייק יצר את פסלי הרובוט ענקיים האלה עבור תערוכה שהתקיימה ב-SMK. הם מתארים ארבע דמויות מרכזיות מההיסטוריה הדנית שהרימו תרומה מהותית לחברה ולעם הדני: הסופר הנס כריסטיאן אנדרסן, הפיזיקאי נילס בוהר, בימאי הקולנוע קרל ת' דרייר והפילוסוף סרן קירקגור.

ארבעת הרובוטים בנויים ממקבץ רחב של טלוויזיות ומסכי וידאו מרצדים המונחים בתוך ארונות עתיקים מעץ, שבחלקם מדפים פתוחים דחוסים במוצגים ובחפצים זרוקים מחיי היום-יום – "רדי מייד'ס" כגון צעצועים, ספרים, מטרייה, פרחים מפלסטיק, בובות קטנות בדמות אישה-כלה או גבר נמוך ועוד. מסכי הווידאו, הטלוויזיות והאובייקטים עצמם מחוברים זה לזה ומתפקדים כדיוקנאות בני אדם. ארבע סביבות פיסוליות גדולות של בני אדם ענקיים, הקמות לתחייה ומפתחות דימויים של מחשבות ורגשות הקשורים לארבעת גיבורי התרבות הדניים הללו. כל רובוט מאופיין באטריבוטים משלו וכולם כאחד משדרים אנושיות והומור. עיסוקו של פייק בטכנולוגיה ובווידאו הוא עיסוק פיוטי המנגן על החן של המפגש בין הטכנולוגי לבין חפצי היום-יום המשומשים, וזה ניכר כל כך בארבעת הדימויים של גיבורי התרבות הדניים.

פייק התעניין מאוד בהתפתחות התקשורת ההמונית החדשה ובמידע של טכנולוגיות. הוא היה דמות חלוצית בהתפתחות אמנות הווידאו והחל לשלב אובייקטים של טלוויזיה במיצבים אינטראקטיביים כבר בתחילת שנות ה-60 המוקדמות. פייק ראה בטכנולוגיה החדשה פוטנציאל חברתי לצד פוטנציאל אסתטי, וניסוייו סייעו לדחוף את תחום המדיה באמנות לכיוונים חדשים. למרות זרמים תת-קרקעיים של הומור המצויים בעבודותיו של פייק, מטרתו העיקרית לא הייתה יצירת "משחקים מדעיים" אלא דווקא "טכנולוגיה הומנית".

דיוקנאות ארבעת הרובוטים הידידותיים אכן משקפים מצב זה. כמו כן הם מצביעים על האופן שבו אפשר לייצג מדע, ספרות ופילוסופיה במסגרות ורקעים חדשים, כשהם נושאים עמם רמה גבוהה של טכנולוגיה ובידור גם יחד.

פייק, אמן פורץ דרך, פעל בכמה תחומים: וידאו, מוזיקה, פיסול ומיצב. הוא התפרסם בעיקר בזכות החדשנות האמנותית שלו בתחומי האלקטרוניקה והווידאו. הוא נחשב לאבי אמנות הווידאו מאחר שהבין, יותר מכל אמן אחר בדורו, את הפוטנציאל האמנותי הטמון בתחום הווידאו והטלוויזיה.

פייק נולד בסיאול ב-1932 ובילדותו למד נגינה בפסנתר והלחנה. במסגרת לימודיו באוניברסיטת טוקיו השלים עבודת מחקר על המלחין האוסטרי ארנולד שונברג. בתום לימודיו ב-1956 נסע לגרמניה, למד תולדות המוזיקה באוניברסיטת מינכן ופגש שם מלחינים אוונגרדים חשובים וביניהם קרלהיינץ שטוקהאוזן וג'ון קייג', שעבודותיהם השפיעו עליו לבחון את האפשרויות הטמונות במוזיקה האלקטרונית. כן הכיר שם את ג'וזף בויס ונחשף לעבודות המיצג והפיסול המרתקות שלו. ב-1962 הצטרף לקבוצת אמני הפלוקסוס (Fluxus) – קבוצה רדיקלית של אמנים מושגיים שיצרו תנועת מחאה אוונגרדית רב-תחומית שראתה עצמה כהמשך לתנועת הדאדא – והשתתף עמם בקונצרטים ובמיצגים מושגיים אוונגרדיים. ב-1964 עבר להתגורר בניו יורק כדי להמשיך את עבודתו האמנותית, ועד מהרה פיתח קשרים משותפים עם מעגל אמנים כמו ג'ון קייג', מרס קנינגהאם, יוקו אונו וביל ויולה.

הרובוט הראשון שיצר פייק היה "רובוט K-456" (1964). הרובוט נקרא על שמו של הקונצ'רטו לפסנתר מס' 18 של מוצרט והוא היה במקור דו-מיני, עם פין ושדיים. הוא נוצר כדי לתקשר עם בני אדם. רובוט K-456 היה מתוכנת לדבר, ללכת ולהפריש שעועית, והוא נשלט באמצעות ערוצי רדיו מרחוק.

את מצלמת הווידאו הניידת הראשונה שלו רכש פייק ב-1965, רכישה שסימנה את ראשית התקופה האמנותית המוכרת ביותר שלו, שבה שילב טכנולוגיה, וידאו ומוזיקה בפיסול, מיצב ומיצג. במצלמה חדשה זו צילם פייק את הביקור של האפיפיור בשדרה החמישית בניו יורק. עוד באותו ערב הוא הציג את הסרט שצילם בבית קפה, אירוע שנחשב להקרנת הווידאו הראשונה בהיסטוריה.

עם עבודות הווידאו המרשימות שלו נמנה המיצג "חזיית טלוויזיה לפסל חי" (1969), שבו שיתף פעולה עם הצ'לנית האוונגרדית שארלוט מורמן. היא מנגנת במיצג בצ'לו כשעל גופה חזייה הבנויה משתי טלוויזיות. לרגע היא מנגנת באמצעות קרש, לרגע באמצעות זר פרחים או כינור. העבודה המשותפת שלהם הייתה העלאת ניסיון לאחד טלוויזיה, וידאו וטכנולוגיה עם גוף האדם. שיתוף פעולה זה ביניהם נמשך עד מותה של שארלוט ב-1991. יצירה נוספת חדשנית היא העבודה "טי וי בודהה" (1974), שבה נראה בודהה המגולף בעץ והצבוע בזהב "מתבונן" בעצמו.

במהלך השנים הפכו עבודותיו מורכבות יותר וגדולות ממדים עוד יותר. שיאן באולימפיאדה בסיאול שנערכה ב-1998 ובה הציג את היצירה "יותר זה יותר טוב" – מגדל של 1,003 מוניטורים – באירוע הפתיחה של האולימפיאדה.

לסיכום, פייק הוא אמן של חזון וחדשנות. נחשב לאבי אמנות הווידאו ונביא עידן המסכים. הוא ראה את העתיד במסכים. הוא האמין ברובוטים וברובוטיזציה. הרובוט מבחינתו אינו ההפך מהאנושי ואינו סוף האנושי. עבורו הרובוט לאדם הוא כפרפר לזחל. שיאה של ההתפתחות. עבודותיו שנונות, מדגישות היבטים של אבסורד ומתאפיינות בווירטואוזיות וברמה טכנולוגית גבוהה.

ומתברר לי שגם לנו, בארצנו הקטנטונת, יש רובוט משל פייק במוזיאון ישראל בירושלים – "אלן & אלן" (1991). הרובוט הוענק במתנה מהוועדה לרכישת אמנות עכשווית של ידידי מוזיאון ישראל בארה"ב, ומורכב מעשרה מכשירי טלוויזיה ושני מכשירי לייזר דיסק. הוא מקרין ללא הרף שלל דימויים ומראות, מעין תחושות ומחשבות משלו, על גבי מסכיו המרצדים בחוסר היגיון: קטעי חדשות, אירועי תרבות ותמונות מחיי האמן הכוללות תמונות של חבריו: צילומי אמן הפרפורמנס אלן קאפרו והמשורר אלן גינזבורג.

חובה לראות את הרובוטים המופלאים והמרתקים של נאם ג'ון פייק במוזיאון SMK בקופנהגן למי שמזדמן לשם עם משפחתו וילדיו. כרגע אין מועד סיום לתצוגה זו.

על המחבר / המחברת

חנה קורפל

חנה קורפל

עורכת מדור: אומנות. תואר שני בתולדות האומנות. הציגה מיצירותיה בתערוכות יחיד וקבוצתיות בגלריות בארץ.

2 תגובות

  1. כנרת
    כנרת יוני 19 2017, 14:59
    ברור שלא אסע לראות התערוכה

    דוקא בגלל זה היה מאד לקרוא עליה ועל האומן

    השב לתגובה
  2. שרה
    שרה יוני 21 2017, 19:35
    אמן מדהים ופורץ דרך

    יש עליו חומרים נהדרים באינטרנט, אבל לא בעברית, עזרתם כאן לכאלה שמתקשים בשפה אחרת

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים באמנות

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!