JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

מציאות של מהגרת

דיבוצ'קי – תערוכתה של נטליה זורבובה

מציאות של מהגרת נטליה זורבובה – מטבח
אוקטובר 23
19:30 2019

לעיתים רחוקות מדי אני מבקרת במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית. כך עשיתי גם בתקופת החגים שזה עתה חלפה, וכמובן נהניתי מכל רגע. במוזיאון בדרך כלל מוצגות במקביל מספר תערוכות, לא גדולות במיוחד. מקבץ של תערוכות של אמנים שונים, שיוצרים בטכניקות ובגישות שונות ומתמקדים בנושאים שונים. לעצם ההפגשה של כל אלה בשכנות פיזית יש עוצמה וערך משל עצמה.

מבין התערוכות המוצגות כעת במקום, בחרתי להתעכב על תערוכתה של הציירת נטליה זורבובה, הנושאת את השם "דיבוצ'קי", או בתרגום לעברית – "בנות". נטליה משתייכת לקבוצה קטנה של אמניות ילידות ברית המועצות לשעבר שקמה ב-2010 וקוראת לעצמה "הברביזון החדש". אמניות אלה יצאו מתוך הסטודיו שלהן אל תוך הג'ונגל העירוני, כך על פי דבריהן. ההתמקדות דווקא בתערוכה זו באה בשל העובדה שאנחנו יודעים כנראה פחות מדי על האמנים שצמחו ברקע אחר, וחווים כאן בארצנו את הקשיים שמאפיינים את חייהם של מהגרים, בחברה שעדיין, לעיתים קרובות, מסתכלת על דוברי הרוסית כשונים.

הבית, שהוא על טהרת הנשים בלבד, הוא מרכז ציוריה הריאליסטיים של זורבובה, בסדרת ציורים זו המוצגת כאן במוזיאון. מדובר בתא משפחתי מינימליסטי הנחשף בפנינו ביצירות, על כל תכולתו האנושית, הפיזית והנפשית. יש כאן מהלך של התבוננות מעמיקה בחיים שלה עצמם, התחפרות והתכנסות אל תוך ביתה פנימה. ציורים אלה כורכים את הממד הביוגרפי בזה החברתי ומדגישים את חוויית ההתערות כמו גם את קשיי הקליטה בחברה החדשה.

נטליה חיה יחד עם בתה היחידה והצעירה אסתר, שכבר התחנכה כישראלית. היצירות מציגות בעיקר את שתיהן, אך לעיתים גם נשים נוספות, כמו הסבתא שבאה לפרקים לביקור, או את חברותיה של הבת. חלקים שונים מהדירה זוכים לעיתים קרובות לציורים משל עצמם, כשהנוכחות האנושית נעדרת מהם. לא אחת מאפשרת לנו האמנית הצצה קלה החוצה. מבט מתוך פנים הבית אל הנוף השכונתי שמסביב.

זורבובה, שעוסקת בעיקר ברישום ובציור, מציירת בדרך כלל דימויים שמרגשים אותה. היא מתעניינת במיוחד באנשים פשוטים ובחיי היום-יום שלהם. הפעם בחרה לצייר את המציאות הפרטית האינטימית שלה, חיי היום-יום שלה, ההרכב המשפחתי הראשוני שלה. יש כאן מהלך של חזרה לציור בסיסי, של בסיסה האישי. הבית שלה. המטבח שלה. הסלון שלה. הבת שלה. אמה, הסבתא שהגיעה לביקור בארץ. החפצים האופייניים לחללי הבית. אי הסדר במטבח. ואפילו החתולה, שהיא אזרחית של כבוד בבית משפחת זורבובה.

ציורים רבים מוקדשים לאסתר, בתה, במצבים שונים. לומדת, משועממת. יושבת על המיטה בידיים משולבות, עיניה מושפלות. מנסה ללמוד, ספרים פתוחים לפניה, אבל ככל הנראה לא מצליחה. לצדה החתולה. או אסתר יושבת בכורסה עם כובע צמר ירוק. ידה האחת מונחת על הכורסה והשנייה על פניה, בהבעה של שעמום או עייפות וחוסר חדווה.

אבל הציור המעניין יותר של אסתר הוא זה המכונה "אסתר בגדול", ובו יושבת אסתר על מיטתה המבולגנת. היא לבושה שמלה פרחונית חגיגית, ללא שרוולים, ועל רגליה מונח תיק קטן. על המיטה בגדים ושמיכות הגולשים מטה כלפי הרצפה. ידיה משולבות ועיניה עצומות. יש כאן עיסוק מרשים בטקסטילים שונים המעוטרים באלמנטים צמחיים ופרחיים – עלים, גבעולים ופרחים. אסתר נשענת על כריות בהירות מעוטרות בפסים כהים דקים. האם נרדמה מרוב עייפות או שעמום? האם היא מחכה למישהו שבושש לבוא? ציור עוצמתי מרהיב ביופיו שקשה שלא לראות בו השפעות טקסטיליות ושימוש בסוג של אורנמנטיקה האופיינית למאטיס.

השפעות ממאטיס ניכרות גם בציור "מן הילדות" – דיוקן עצמי של האמנית בבגד ספורט, בפינת חדר האוכל, על רקע שידה ובה כלי בית שימושיים. בצד נמצא חלון המעוטר בווילון ועליו אלמנטים קישוטיים, בדומה לרצפה העשויה אלמנטים קישוטיים גיאומטריים החוזרים על עצמם. בכל אלה בולט הדיאלוג עם מאטיס, שזורבובה ציינה אותו לא אחת כאמן החביב עליה כבר מילדות.

שני ציורים משכו את תשומת לבי במיוחד. שני ציורי המטבח הנהדרים שלה העונים שניהם לשם "מטבח" (ראו בתמונת הכותרת). שניהם משנת 2017, ציורי שמן על בד. שניהם מכילים את אותם החפצים המצויים במטבח, כולל אותה פרספקטיבה – המבט מתוך המטבח כלפי החלון והחוצה אל הנוף ובו הבית המשקיף ממול. שני ציורי "מטבח" הם לכאורה זוג תאומים העומדים זה לצד זה ומכילים את אותם הפרטים.

המטבח בשני ציורים אלה עמוס בחפצים. משמאל תנור וגז ועליו סיר ומחבת. לצדו התנור, מכונת כביסה וערמת חפצים מגובבת. מימין ארונות ושיש ופינה להכנת קפה ועליה שקית ניילון או מגבת. מבנה המטבח צר ובאמצע חלק משטיחון על רצפת המטבח, פח אשפה קטן ומעליו נפער לו החלון המוארך, שממנו צופה בית השכנים המאיים משהו, כאילו מבקש להסתער פנימה לתוך הקן האינטימי.

אבל מה שכבש את לבי היה השימוש בצבע, שהיה שונה בשני הציורים. בעוד שהמטבח מימין הוא ציור אפור, זה משמאל ציור מואר ואפוף בגוונים של צהוב. יש משהו גאוני בהעמדתם זה לצד זה. לכאורה שני ציורים של אותו מטבח צנוע ופשוט, זה של פעם, שאולי לא עבר שיפוץ משמעותי כלשהו. אבל עד כמה הפכו שני ציורי מטבח אלה, של מטבח רגיל, לעצומי ממדים ומלאי צבעוניות. האחד מטבח "עצוב" והשני "שמח". האחד צויר ככל הנראה ביום אפרורי והשני ביום מלא אור ושמש. אני מודה כי כשהתבוננתי בשני ציורי מטבח אלה, לא הפסקתי לחשוב על לואיז בורז'ואה, שדיברה על ימים ורודים ועל ימים כחולים בחייה ובעבודתה. אלו הוורודים היו ימים אופטימיים עם תחושות טובות. ואלו הכחולים ימים עגומים עם מצבי רוח קודרים. שני ציורי המטבח של זורבובה מבטאים לדעתי נתונים טבעיים ריאליסטיים של מזג האוויר הישראלי. זה של חורף או סתיו וזה של קיץ והאור הישראלי, האור שככל הנראה כבש את לבבה כשהגיעה לארץ ושימש כזרז לחזרתה לצייר, אחרי שנים של הפסקה, כך על פי דבריה באחד מהראיונות שלה. למרות התפיסה הריאליסטית בעבודות אלו, קשה להתעלם מהיותם ציורי "מוד", המבטאים על פי ראות עיניי תחושות של מצב רוח.

לסיכום, תערוכה מרעננת של נטליה זורבובה החושפת יכולות ציור מרשימות ואף הצצה אינטימית לתוך ביתה, סביבתה הקרובה והגרעין המשפחתי הסובב אותה. החיים עצמם בביתה ביפו מהווים עבורה מקור השראה עיקרי, והיא מתמקדת כאן לא אחת ברגעים בנאליים והופכת אותם למיוחדים, לגדולים מהחיים. מדובר באמנית העוסקת בחזרה אל הציור המסורתי וציור מתוך התבוננות, פעילה מאוד מבחינה חברתית ופוליטית, מלמדת אמנות, משתתפת במיזמים חברתיים בארץ ובעולם, מציגה בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות רבות וכן במוזיאונים ובגלריות בארץ ובעולם, ואף זכתה בפרסים שונים, וביניהם פרס דיסקונט לשנת 2019 ולתערוכת יחיד זו במוזיאון הרצליה.

התערוכות המגוונות במוזיאון הרצליה תהיינה פתוחות עד ה-25 בינואר 2020 ומומלץ לראותן.

על המחבר / המחברת

חנה קורפל

חנה קורפל

עורכת מדור: אומנות. תואר שני בתולדות האומנות. הציגה מיצירותיה בתערוכות יחיד וקבוצתיות בגלריות בארץ.

5 תגובות

  1. מ.
    מ. אוקטובר 24 2019, 14:30
    באמת מעניין ללמוד על היצירות של עולים

    מכל מיני ארצות, ועל תרומתם לאמנות הישראלית והשתלבותם בו.

    השב לתגובה
  2. שלי
    שלי אוקטובר 24 2019, 15:42
    הרעיון של שתי תמונות של אתו מקום

    בשתי עונות שונות או שעות שונות או מצבי רוח שונים זה רעיון מאוד מעניין

    השב לתגובה
  3. מ.
    מ. אוקטובר 25 2019, 18:57
    ניתוח מעניין

    .

    השב לתגובה
  4. נ.
    נ. אוקטובר 28 2019, 11:38
    יפה שאת כותבת גם על תערוכות בארץ

    ולא רק על המוזיאונים הגדולים בחו"ל

    השב לתגובה
  5. תושבת הרצליה
    תושבת הרצליה אוקטובר 29 2019, 12:52
    מוזיאון ראוי ביותר

    חבל שלא מספיק יודעים עליו מחוץ לעיר

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים באמנות

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!