JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

"לחשוף את השדים"

הרולד רובין בבית האמנים ע"ש יוסף זריצקי בת"א

"לחשוף את השדים" יצירתו של הרולד רובין
יולי 05
01:35 2014

תערוכתו החדשה של הרולד רובין, המוצגת בימים אלה בבית האמנים בתל אביב, חושפת צד נוסף ביצירתו הענפה של האמן – מקבץ יצירות שהיו גנוזות זה שנים. עבודות מרשימות, בוטות, אמיצות וחזקות של אמן מיוחד, אינדיבידואליסט, שמאז ומעולם לא היה שייך לקליקה אמנותית כל שהיא.

רובין, יליד 1932, הגיע אלינו ב-1963 מיוהנסבורג שבדרום אפריקה. איש רב פעלים, אמן רב תחומי שנע בצירים מצטלבים שבין ציור, אדריכלות, מוזיקת ג'אז והוראת הרישום. דרכנו הצטלבו בשלב כל שהוא של חיי, עת למדתי אצלו רישום מודל בפחם במשך שנה אחת. נהניתי הנאה צרופה מכל רגע. איש צנוע, נעים הליכות ועדין נפש המבטא תעצומות נפש אדירות וסוערות ביצירתו האמנותית בוירטואוזיות שאין שני לה.

רובין הוא אמן אקזיסטנציאליסטי המשקף בעבודותיו את סוגיית הסבל האנושי ואת הפחד והאימה מהקיום האנושי, ובעיקר זה המאפיין את המקום שלנו כאן – ישראל – מרחב המחיה שלנו במזרח התיכון. מקורות הציור שלו שואבים השראתם מהסוריאליזם, מהאקספרסיוניזם, מתרבות המסכות ומהמיתוסים הדרום-אפריקאים שמהם ניזון בצעירותו וממסורת הרישום המפוארת של אמני הרנסנס. לי אישית מזכירות עבודותיו של רובין את אלו של פיקסו הסוריאליסט וכן במידת מה את יצירתו של פרנסיס בייקון, אמן בריטי שצמח בשדה האמנות הבריטית בתחילת שנות השלושים של המאה העשרים, תקופה שבה לפיקאסו ולסוריאליזם הייתה השפעה גדולה על זירת האמנות הבריטית. יצירתו של בייקון התגבשה סופית באמצע שנות הארבעים בצלן המחריד של זוועות מלחמת העולם השנייה. בדומה ליצירתו של פרנסיס בייקון, יצירתו של רובין פיגורטיבית ועוסקת בגוף, במהות החיים ובחוויה האנושית. הגוף מעוות, חלקי, רווי דפורמציות, לעתים היבריד אדם-חיה, ופעימת החיים שבו מיוצגת דרך תחושת היצריות, המיניות וחוויית האלימות והכאב.

כפי שמציין אריה ברקוביץ, אוצר התערוכה בבית האמנים, "רובין נאמן עד הסוף לאמת האישית והאמנותית שלו. הוא אינו מהסס לשחוט פרות קדושות או להתעמת עם מוסכמות – בין אם הן חברתיות, פוליטיות או דתיות. […] עבודותיו עוסקות במהות החיים – בניגודים, בסתירות ובקונפליקטים. […] דרך דימויים של גברים ונשים – חלקם מזוהים, חלקם לא […] רובין משנה את צורתם, את תווי פניהם […] ויוצר מראות אימה – תוקפנות ומיניות – […] שכולם מחאה, כאב, אהבה ודחייה."

עיקר יצירותיו של רובין בתערוכה זו עוסקות בנושאים שצייר בסדרות, כמו "האם נשרוד את שנות השמונים?" 1980, "על הצלב" 1980, "לבנון א" 1981, "אני על תקן מפעיל בובה" 1981, "התפרצות" 1993, "תקשורת" 1997, "ג'אז" 1999, "אינתיפדה 2" 2000, "הכול זהב" 2000, "מסכות" 2007, "בייסון" 2007, "איום", 2012, "הוצאה להורג" 2012, "אבל משפחתי" 2013.

בעבר עסק רובין בנושאים של שכול, אבל ובדידות של אלמנות מלחמה, נושאים המצויים בלב ההוויה הישראלית. עם זאת גילה מאז ומתמיד רגישות לנושאים כמו עוולות פוליטיות וחוסר זכויות, קיפוח, דלות ועוני, ופעל למען חירות ושיוויון כפי שבאו לידי ביטוי בתקופת חייו בדרום אפריקה.

כפי שעשה בעבר בדרום אפריקה, מבקר רובין את החברה שלנו, החברה שבה הוא חי, באופן בוטה, ציני וישיר. אירועים פוליטיים וצבאיים; מנהיגים; המצב החברתי; מוסדות פוליטיים, דתיים וחברתיים וכן האיש הבודד – כל אלה רווים את נחת זרועו וזוכים לביקורת על צרות אופקים ועל צביעות, לעתים באופן גרוטסקי, ציני, פרובוקטיבי, ארוטי וטעון אימה וכאב.

תערוכה נפלאה ועבודה מעניינת של האוצר, שהשכיל לסייע בהוצאת קטלוג מכובד לאמן כה מוכשר כמו רובין. ראוי שעבודותיו יוצגו בתערוכה רטרוספקטיבית באחד המוזאונים המובילים בארץ, ובמהרה.

הרולד רובין, "לחשוף את השדים", בית האמנים ע"ש יוסף זריצקי, תל אביב

19 ביוני  עד 16 ביולי 2014

על המחבר / המחברת

חנה קורפל

חנה קורפל

עורכת מדור: אומנות. תואר שני בתולדות האומנות. הציגה מיצירותיה בתערוכות יחיד וקבוצתיות בגלריות בארץ.

2 תגובות

  1. חובבן
    חובבן יולי 08 2014, 12:10
    אפילו לא שמעתי עליו-מדהים

    תודה רבה

    השב לתגובה
  2. חפצי
    חפצי אוגוסט 09 2014, 08:45
    אמת אישית ללא פשרות

    מהיכרותי רובין אכן אדם מקסים עדין ורגיש, בניגוד רב לעוצמות הנחשפות ביצירתו בקוויה החדים והבוטים בוירטואוזיות המשתקפת גם ביצירתו במוזיקת הג'אז

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים באמנות

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!