JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • אמנות
  •  » השראה מצמחים, פרחים ומוטיבים דקורטיביים

השראה מצמחים, פרחים ומוטיבים דקורטיביים

150 שנים להולדתו של קרל בלוספלדט

השראה מצמחים, פרחים ומוטיבים דקורטיביים צילום של קרל בלוספלדט
אוקטובר 25
19:00 2015

השנה מלאו 150 שנים להולדתו של קרל בלוספלדט (Karl Blossfeldt, 1865–1932) – פסל, צייר, מורה וצלם גרמני שחי, עבד ויצר בברלין. אמן פורץ דרך, שלראשונה נתקלתי ביצירתו הייחודית אך לאחרונה, בתערוכה במוזיאון ה"פינקותק דר מודרן" (Pinakothek der Moderne) שבמינכן. הייתה שם עד לימים האחרונים תערוכת מחווה לאמן, שציינה אבני דרך ביצירתו. התערוכה כוללת כ-100 צילומים מקוריים של צמחים, קולאז'ים בפורמט גדול, פסלים, ציורים ורישומים, וכן מסמכים והתכתבויות. כולם כאחד משקפים את האישיות ואת דרך עבודתו של האמן, שהוקסם מהמבנים הבסיסיים של הטבע.

קרל בלוספלדט התפרסם בעיקר בצילומי תקריב חלוציים של צמחים וצמחייה. אף שהוכשר כפסל וצייר ואף למד מוזיקה, הוא התעניין בבוטניקה ובצורות מן הטבע עוד מגיל צעיר. הוא יצר קטלוג יוצא דופן של צורות טבעיות בטבע, במטרה ללמד את תלמידיו מהם האלמנטים העיצוביים המצויים בטבע. הקטלוג שימש גם ככלי הוראה לאמנים, למעצבים ולאדריכלים. בלוספלדט יצר כ-6,000 צילומים במשך למעלה משלושה עשורים, וכל זאת במצלמות ובעדשות ביתיות שאותן בנה במו ידיו. ייחודן של העדשות הביתיות היה הגדלת נושאי הצילום מן הטבע פי 30 מגודלם הטבעי, כדי ללכוד את האסתטיקה המקרוסקופית של הדגימות שלו. המצלמות והעדשות הללו חשפו פרטים יוצאי דופן במבנה הטבעי של הצמחים. הן יצרו עבודת צילום חדשנית ביותר לתקופתו, שבמסגרתה הצורות משקפות הבעה פשוטה ועם זאת מאשרות את היכולת האמנותית והאינטלקטואלית חסרת הגבולות שלו, כפי שניתן היה לראות בתערוכה.קרל בלוספלדט 2

ב-1928 פורסם הראשון מבין שלושת תיקי צילומיו –"צורות אמנות בטבע" ("der Kust Urformen") – כספר בכריכה קשה, והוא נחשב לספר מכונן בצילום. הספר תורגם לאנגלית, ובלוספלדט, שהיה אז כבר בן 63, הפך בין לילה לסנסציה. דובר רבות על חשיפת "יקום לא ידוע" ועל טכניקות המופת שלו כצלם, וזאת אף שהיה אוטודידקט ומעולם לא למד צילום. הוא זכה לשבחים רבים מהפילוסוף וולטר בנימין, שאמר כי "נפל בחלקו של בלוספלדט להשפיע באופן בלתי צפוי על התפיסה שלנו את העולם". בנימין השווה אותו ללסלו מהולי-נאג'י ולחלוצים של האובייקטיביות החדשה. במקביל זכה לשבחים רבים בעולם האמנות הבין-לאומי. מכאן ואילך הוצג בעקביות בתערוכות צילום חשובות בעולם. בשנת 2001 נכלל הספר "צורות אמנות בטבע" ב"הספר של 101 ספרים" בתור אחד מספרי הצילום החלוציים של המאה ה-20.

בתערוכה במינכן הייתה הזדמנות לחזות בקבוצת מופת של תצלומי התקריב שלו, של צמחים, עלים, פרחים, גבעולים, ניצנים, זרעים, פקעות, תרמילים, זרדים, אצטרובלים ועוד, כולם מבוצעים בסדר מופתי וקפדני. לעתים הצורות מזכירות מבנים אדריכליים או מגדלים, לעתים מדגישות צורות מפותלות, מסוגננות, מוכפלות ומשוכפלות. יש שהן מבליטות שיעור קוצני, תפיחויות, מבנים ארוטיים ודגמים אורנמנטאליים. בלוספלדט תיעד צמחים בשלבי התפתחות שונים וחתך ענפים מיותרים.

כפי שניתן היה לראות בתערוכה צילומיו מתאפיינים בשימוש ברקע בהיר. צילום מקרוב על רקע ניטראלי, כשהצילום עצמו בגוונים כהים המבליטים את האלמנטים המצולמים ואת מורכבותם. כך מתקבל רצף של צילומים מונוכרומאטיים, בעלי אופי ציורי ורגיש, המתעצם אף יותר כתוצאה משימוש באור ובתאורה מפוזרים על מנת להימנע מצללים. בצילום שלו ניתן למצוא איכויות של מישוש, צורות מורכבות והיבטים מסתוריים של צמחים. שילוב של תצפית מדעית, צורה פיסולית והרכב הזוי. אף שגישתו בעיקר מדעית וארכיונית, תצלומיו עוסקים ביופיו של הטבע. כפי שהסביר לתלמידיו: "טבע מחנך אותנו ליופי ופנימיות ומהווה מקור להנאה האצילית ביותר".

בלוספלדט צילם צמחים או חלקי צמחים מוגדלים מאוד ובדרך זו הפך אותם למהות חדשה, בהדגישו את המבנה שלהם, את יופיים ואת ייחודיותם. 35 שנה צילם צמחים בלבד בשילוב תצפית מדעית, כדי להראות את המבנה המורכב, האלגנטי והאדריכלי של התצורות הטבעיות. הצילומים ורטיקאליים ולעתים אוריזונטאליים. לפעמים מופיע בהם אלמנט אחד, לעתים שניים ובמקרים אחרים אף שלושה. הפרספקטיבה המוגדלת חושפת פרטים יוצאי דופן על המבנה הטבעי של הצמחים, המדגישים את טבעם האמנותי. הצורות חושפות את המבנים המיקרוסקופיים והאסתטיים, דפוסים גיאומטריים שבסיסם בטבע, שעד אז מעולם לא נחקרו באופן זה.קרל בלוספלדט 1

קרל בלוספלדט הוא ללא ספק אחד הצלמים הבולטים של המאה ה-20 בזכות תרומתו יוצאת הדופן לאמנות. התצלומים הבוטאניים המורכבים שלו מדגישים תבניות החוזרות על עצמן בטקסטורות וצורות בטבע, והם השפיעו השפעה אדירה על דורות שלמים של אמנים, אדריכלים, מעצבים, גרפיקאים וצלמים. הסוריאליסטים העריצו את עבודותיו ונמשכו בעיקר לעריפה וקריעת הפרחים בעבודותיו. כמה מעבודותיו התפרסמו בקטלוג תערוכת הצילום הסוריאליסטי "L'Amour fou". ג'ורג' בטאיי, פילוסוף והוגה דעות צרפתי, כלל ב"דוקומנטים" שלו מ-1929 תצלומים של בלוספלדט המראים צמחייה שצורותיה מחקות את העיטורים המסולסלים של האדריכלות הקלאסית. צלמים אחרים מצאו ביצירותיו את דרכם בחיפוש אחר אובייקטיביות ההבעה שלהם. תיאורטיקנים של אמצע שנות ה-1920 ראו בעבודתו לא רק הפגנה של צורות טבעיות אלא גם חזיונות מתעתעים של היקום, מעשה ידי אדם. נוספים מצאו כי עבודתו מצויה בין האר-נובו והמודרניזם.

בלוספלדט שימש אחד ממקורות ההשראה המשפיעים ביותר על יצירתה של שוש קורמוש (1948– 2001), אמנית ישראלית מחוננת, שהושפעה גם מהסוריאליזם. בעיקר ניכרת השפעתו בסדרת ה"זרים" שיצרה בין השנים 1996–1998, ובה הרכיבה עבודות באמצעות תצלומים של עלים, פרחים וענפים. היו אלו עבודות גדולות ממדים של צילומים מטופלים בשחור לבן. אולם בניגוד לבלוספלדט הלכה קורמוש צעד אחד נוסף בעבודותיה ויצרה נקודת מפגש בין יופי וחיים לבין כיעור, קמילה ומוות.

על המחבר / המחברת

חנה קורפל

חנה קורפל

עורכת מדור: אומנות. תואר שני בתולדות האומנות. הציגה מיצירותיה בתערוכות יחיד וקבוצתיות בגלריות בארץ.

3 תגובות

  1. ל.
    ל. אוקטובר 26 2015, 13:32
    תודה

    יש לי כעת נושא לעבודה

    השב לתגובה
  2. צלם
    צלם דצמבר 20 2015, 17:41
    זאת לא הטכנולוגיה

    אנשים לא מבינים שאז היתה טכנולוגיה פרימיטיבית יחסית להיום
    מה שרואים זה גדולה של צלם אמיתי רגיש ומדויק

    השב לתגובה
  3. עמית
    עמית יולי 04 2016, 17:13
    -

    מעניין מאד

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים באמנות

יתר המאמרים במדור