JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • אמנות
  •  » "United Colors of Judaica – על זהות יהודית מפוצלת"

"United Colors of Judaica – על זהות יהודית מפוצלת"

אליהו אריק בוקובזה בבית התפוצות

"United Colors of Judaica – על זהות יהודית מפוצלת" אריק בוקובזה, יצירה בתערוכה
דצמבר 28
19:30 2015

תערוכת יחיד מעניינת של האמן אליהו אריק בוקובזה מתקיימת בימים אלו בבית התפוצות באוניברסיטת תל אביב. מדובר בתערוכה מוזמנת מן האמן. ציורים שנוצרו באופן מיוחד עבור החלל שהוקצה לו במוזיאון. זוהי תערוכת יודאיקה, אולם באופן ברור ובולט היא מתמקדת במבט חתרני, אירוני, ספקני, מתריס, ביקורתי ולעתים אפילו משועשע על זהותו האישית של האמן ועל הזהות היהודית והציונית של החברה הישראלית כולה. תמהיל מרתק בין "האני האישי" של האמן לבין "האני הלאומי" של כולנו.

בוקובזה הוא אמן של קצוות וניגודים. מצד אחד ציוריו צבעוניים ומזכירים ציורים נאיביים של ילדים. כולם מכילים דמויות ילידיות-סמליות, דומות זו לזו ועיניהן מוטות הצדה –לאותו כיוון. מצד שני יש בהם זיקה לציורים אוריינטאליסטיים עמוסים אלמנטים טקסטיליים קישוטיים ואלמנטים גיאומטריים עטורים בדגמים דקורטיביים שונים החוזרים על עצמם, כמו פסים, נקודות, עיגולים, עיניים וסמלים יהודיים וישראליים כמו צמחים משבעת המינים, עצי תפוז, ים, הרים ופרדס.

לעתים אף נגלים גלים מסוגננים או אלמנטים של פריחת הדובדבן הלקוחים מהתרבות היפנית, שככל הנראה מבטאים כמיהה לסוג של תרבות רחוקה. פה ושם משולבים מוטיבים של בנייני באוהאוס ועצי תמר תל אביביים. מכלול עשיר של צורות וצבעים היוצרים מעין שטיחים עמוסים בפרטים, מעין קולאז'ים של פופארט, המאזכרים גם את עולם הפרסום, האופנה והתקשורת, למשל ניכוס הסיסמה "יונייטד קולורס" של חברת בנטון, שבאמצעותה בוקובזה מנכס לתוך יצירתו ערכים ממותג זה באופן מתוחכם.

מתחת לכל המעטה הזה של ציור נאיבי-אוריינטאליסטי-סימבולי-פופארטי מסתתרים להם נדבכים עמוקים של חשיבה מרתקת של בוקובזה, הקשורים לסיפור חייו האישי כאדם וכאמן וכן לסיפור חייה של הארץ הזו, הקרועה, שסועה ומפוצלת. מאפיינים את יצירתו קונפליקטים בין מזרח למערב, בין גזע שחור ללבן, בין גבר לאישה, בין חילוניות לאמונה, בין חדש לישן, בין גלוי לנסתר, בין חילוניים לדתיים, בין אשכנזים למזרחיים, בין סטרייטים לגייז, בין דמות סמלית של הישראלי הציוני בכובע טמבל לעומת יהודים חרדים עם פאות ושטריימל, בין העולם המסורתי והדתי לבין העולם המיליטאריסטי. כל זה מלווה בדימויים של חיות, כגון אריות, קופים, ציפורים, נמרים, סוסים, צבאים, שקנאים וחתולים, וכן אלמנטים פלוראליים של פרחים ועצים. לצד ציטטות מהציור היפני הפלקטי ניתן למצוא ציטטות מהאדריכלות הבין-לאומית של הבאוהאוס.

כפי שמציינת ד"ר סמדר שפי, אוצרת התערוכה, ניתן לקרוא את התערוכה כחשבון נפש אישי של האמן, סיפור חייו האישי המשקף בו-זמנית ניסיון לשרטט את דיוקנה של חברה המחפשת אחר זהותה. בוקובזה מעיד על עצמו שהוא אמן יהודי (אליהו), צרפתי (אריק), צפון אפריקאי (בן למשפחת בוקובזה שמוצאה מתוניס), ישראלי, חילוני שלא מאמין בחברה מסורתית, גיי, אקדמאי (רוקח במקצועו), שמרגיש שייך ולא שייך כאחד. מעין מיעוט המציג בבית התפוצות נושאים הקשורים לבית, משפחה, עצי יוחסין משפחתיים, מנהגים, כשמתחתם מבעבעים ומתפרצים במכוון נושאים חתרניים, מושתקים, שאינם מקובלים בחברה המסורתית.

בתערוכה שלושה חלקים. החלק המרכזי הוא מיצב גדול ומרשים בשם "לה פמיליה" – שולחן סדר ושבת המשולב בחפצי יודאיקה משפחתיים וחפצים מאוספיו הפרטיים של האמן ושל אחרים. את הכיסאות הביא בוקובזה מסבתו האחת. הצלחות שעל השולחן צוירו בידו על פי מוטיבים של מערכת כלי האוכל של סבתו האחרת. המסובים אל השולחן מייצגים טיפוסי "אחרים" שרק אצל האמן יכולים למצוא עצמם יחדיו חוגגים חג יהודי עם משפחת בוקובזה. בהמשכו של שולחן הסעודה – סדרת ציורים של עצי משפחה גנאלוגיים מומצאים, עשויים בחן ובתחכום רב. מיצב זה נתרם על ידי האמן לתצוגת הקבע של בית התפוצות – "מוזיאון העם היהודי", שמתוכנן להיפתח בבית התפוצות ב-2018.

בהמשך המיצב סדרת ציורים המתמקדים ב"ציוני דרך בחיי גבר יהודי". אלו עוסקים במחזוריות החיים ובטקסי מעבר של הגבר היהודי, חיים לידה ומוות, ברית מילה, בר מצווה, חתונות ומשפחות. ולבסוף חלקה השלישי של התערוכה המוקדש לציורי "חגים".

כל המכלול הזה משתקף בציוריו המביעים סדר, דיוק, עומס צבעוני וצורני ועודפות של פרטים ודימויים. אין אלמנט אחד שבולט ומועצם בציוריו. אין שרבוטים חופשיים, אין אלמנטים של יצריות אקספרסיבית. הכול מסוגנן, מוקפד ומצויר תוך שליטה מרבית על אמצעי הציור. אולם לא אחת הצבעוניות החזקה והדומיננטית ואמצעי הציור החד-משמעיים עומדים בסתירה ובניגוד לאמביוולנטיות הרעיונית החתרנית שבעבודותיו.

יש כאן ניסיון ליצור מעמדה של ילד, עמדת זה שאינו יודע לצייר, או עמדת הצייר המזרחי הקדום. סוג של התחברות לפרימיטיביזם הארצישראלי כפי שהוא מופיע באמנות של ראובן, גוטמן ודומיהם. האמן תוהה על זהותו ומבקש לו זהות של איש מזרח כחלק מפרויקט תרבותי וקיומי. או זהות של צייר יהודי אף שאיננו איש דתי. הוא מתעלם מחוקי הראייה ומקונבנציות אשלייתיות של עומק, מרחב, פרופורציות, נפח וכדומה. הוא יוצר ציור דו-ממדי, שטוח, בעל צבעוניות עזה.

הדמויות דו-ממדיות וסכמתיות. כולן פונות חזיתית אל הצופה. מעין דמויות בובות. כמו מריונטות. כל הפנים דומות. כמעט לכולן שפם, לעתים גם לנשים – או אולי אלו גברים שהתחפשו לנשים, מה שמאפשר נזילות מגדרית. לכולן פנים ועיניים זהות עם אותו המבט הצדה. אין ניסיון להגיע לאינדיבידואליות של הדמויות. הדבר היחיד המבדיל ביניהן הם האטריבוטים המאפיינים אותן, המסתכמים בפריטי לבוש, חפצים, חיות או צמחים שונים שהן אוחזות או נושאות. סדר הדמויות הוא כמו בצילום, עריכה פשוטה של הדמויות זו אחרי זו מהנמוכה לגבוהה.

ד"ר אורית שחם גובר, האוצרת הראשית של מוזיאון בית התפוצות, מוצאת כי "ההיבט המאחד את כלל עבודותיו של בוקובזה הוא הרב-שכבתיות. המבט הראשון בהן מגלה יצירות ססגוניות ומלאות הומור. אלא שהמבט השני והשלישי חושפים בפנינו רובדי משמעויות הולכות ומתרבות – מהן אירוניות, מהן כואבות או ביקורתיות – וכולן מעוררות למחשבה על מצבו של האדם היהודי והמודרני."

הציורים של בוקובזה משקפים כביכול עולם ראשוני, פשוט ותמים, אולם במבט מעמיק הם מתנגשים עם סיפור זהותו האישית המורכבת של בוקובזה שנמהל עם סיפור חייה המורכבים והסוערים של המדינה והתקופה העכשווית המשוסעת.

זוהי תערוכה אחרת, המעוררת הרבה תחושות ובעקבותיה הצופה ממשיך לחשוב על היצירות במטרה לנסות להבין את משמעויות הדברים. מומלצת מאוד לצפייה לכל המשפחה, וכל אחד יכול להבינה בהתאם למה שהוא בוחר להבין.

תערוכה תוצג עד פברואר 2016.

על המחבר / המחברת

חנה קורפל

חנה קורפל

עורכת מדור: אומנות. תואר שני בתולדות האומנות. הציגה מיצירותיה בתערוכות יחיד וקבוצתיות בגלריות בארץ.

2 תגובות

  1. ת.
    ת. דצמבר 29 2015, 15:56
    תמונה משגעת

    צבע – קומפוזיציה – תוכן

    השב לתגובה
  2. טובה
    טובה דצמבר 31 2015, 12:43
    הציירים של היום שמים את הדגש על רעיונות

    ולאו דווקא על יכולת ציור וזה הולך וגובר

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים באמנות

יתר המאמרים במדור