JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

הבן הבכור מנגן בכינור

ניתוח משחק ברידג' על פי מרב המידע הרלוונטי

הבן הבכור מנגן בכינור צילום: TerriersFan en.wikipedia.org
דצמבר 23
19:30 2018

בפוסט זה אפלוש מעט לתחום של ידידי ד"ר יצחק קאופמן ואציג חידת חשיבה: פרופסור למתמטיקה אומר לאסיסטנט שלו שיש לו שלושה ילדים. מכפלת הגילים שלהם היא 36. סכום הגילים שלהם שווה למספר הבית של האסיסטנט. "אני לא יכול לפתור," עונה האסיסטנט. "אתן לך רמז," עונה הפרופסור, "הבן הבכור מנגן בכינור".

לא אפתור את החידה בפוסט זה. הקוראים מוזמנים לנסות לפתור אותה בעצמם או לפנות לד"ר קאופמן, אם הוא טרם הציג את החידה ואת פתרונה במדור שלו. אתן רק רמז: צריך להשתמש בכל המידע הרלוונטי ולהתעלם ממידע לא רלוונטי.

שימוש בעיקרון זה נדרש לא רק לפתרון חידת החשיבה הזאת או חידות חשיבה בכלל, הוא נדרש כמעט בכל חשיבה אנליטית. הוא תקף גם במשחק הברידג'. כל שחקן משתמש במידע על מנת לנתח מצבים במשחק הברידג' ולקבל החלטות.

אחד הגורמים המבחינים בין שחקנים טובים יותר לבין שחקנים טובים פחות הוא כמות המידע הרלוונטי הידוע שהם משתמשים בו. בפוסט זה אתאר חלק מסוגי המידע הזמינים לשחקנים בשלב המשחק. על מנת לפשט את הניתוח אעסוק רק בחוזים ללא שליט.

אילו קלפים כבר שוחקו?

שחקן מתחיל שלא זוכר אם ה-A בסדרה מסוימת שוחק, עלול לא לשחק את ה-K. שחקן מתחיל שזוכר שה-A כבר שוחק יזכה בלקיחה באמצעות ה-K, ומי יודע, אולי גם בכמה לקיחות נוספות באותה סדרה. שחקן שזוכר שה-A וה-K שוחקו יזכה ב-Q. שחקן ברמה גבוהה יותר עשוי לזכור שה-10 שבידו הוא הגבוה מכל הקלפים שטרם שוחקו. שחקן ברמה גבוהה עשוי לזכור שה-4 או ה-5 שבידו הוא הקלף הגבוה ביותר בסדרה שטרם שוחק.

העיקרון ברור: מי שזוכר יותר קלפים ששוחקו ומשתמש במידע הזה – יש לו יתרון. אגב, משחק הברידג' משפר את הזיכרון. ככל שמשחקים יותר עולה הסיכוי לזכור קלפים ששוחקו בסדרה.

כמה קלפים מאותה סדרה כבר שוחקו?

המידע הזה הוא מידע רלוונטי שרצוי להביא בחשבון. למשל אם שיחקתם שלוש פעמים קלפים מסדרת ה-♠ ובכל שלוש הפעמים כל השחקנים שיחקו קלף בסדרה, ואתם זוכרים זאת – תוכלו לדעת שה-2♠ הצנוע שבידכם הוא לקיחה בטוחה.

כעת נאמר שאתם הכרוז ומחזיקים בידכם AKQT2♠ ובדומם תראו 543♠. זכיתם בלקיחה בידכם ושיחקתם A♠. המידע "איזה קלף בסדרת ה- ♠ שיחק יריב" הוא מידע לא רלוונטי, שאין צורך לזכור אותו. לעומת זאת המידע "האם הוא שיחק קלף בסדרת ה-ª?" – זהו מידע חשוב.

אם אחד היריבים לא שיחק קלף בסדרה בפעם הראשונה, תוכלו לזכות רק בארבע לקיחות גבוהות בסדרה. השחקן שכן שיחק קלף בסדרה יישאר עם ה-J♠ אחרי שתזכו ב-AKQ♠.

מה הכריזו היריבים?

בדרך כלל התערבות של יריב במכרז מראה מספר נקודות מינימלי. למשל הכרוז בצפון בחוזה 3NT עם 25 נקודות בידו ובדומם. מזרח התערב במכרז בהכרזת אוברקול ללא קפיצה. במהלך המשחק שיחק מערב שני קלפי K. אם הכרוז משתמש במידע המשולב של ההכרזה ושל המשחק, הוא יכול לדעת שכל הנקודות שלא בידו ולא בדומם הן קרוב לוודאי בידו של מזרח.

החישוב פשוט: ההתערבות של מזרח מבטיחה לפחות 8–9 נקודות. יחד עם 25 נקודות שהוא רואה, בידו ובדומם, יש 33–34 נקודות. שני קלפי ה-K ששיחק מערב הם 6 נקודות. כל הנקודות החסרות לכרוז נמצאות במזרח. המידע הזה עשוי לסייע לכרוז לתכנן את משחקו, למשל לבצע עקיפות בהנחה שהקלף הגבוה החסר הוא במזרח. כרוז שאינו משתמש במידע של מהלך המכרז ואינו קושר אותו לקלפים שהתגלו במהלך המשחק עלול לבחור בתכנית משחק טובה פחות.

התערבות של יריב במהלך המשחק עשויה גם להעביר מידע על מבנה היד שלו. נאמר שפתחתם 1 והיריב הכפיל ועל פי מהלך המכרז יש לו יד עם פתיחה רגילה (12–14 נקודות). אם הכרוז יודע מה זה Takeout Double ולא שוכח לשאול את שותפו של המכפיל למשמעות הכרזת שותפו, הוא יוכל לדעת מבנה משוער של הקלפים שמחזיק היריב שהכפיל.

כמעט בוודאות יש לו ארבעה קלפים בסדרת ה-♠. בהסתברות גבוהה יש לו בין 0 ל-2 קלפים בסדרת ה-. יתר הקלפים מחולקים בין סדרות המיינור, וקרוב לוודאי שבכל אחת מהן לפחות שלושה קלפים.

רמזים התנהגותיים:

בברידג' תחרותי התנהגות של השותף היא מידע בלתי חוקי. אסור להביא בחשבון מחשבה ארוכה של השותף, פנים צוהלות או מיואשות, שיעולים, קריצות, חיוכים וכל מידע התנהגותי אחר שתעלו בדעתכם. רמזים התנהגותיים עלולים להעביר מידע באופן לא חוקי – השותף יודע מה משמעות הסימן והיריבים אינם יודעים.

אך יש אמצעים חוקיים להעברת מידע בין שותפים בברידג': הכרזה או רצף הכרזות, קלף ששוחק או סדר המשחק של כמה קלפים באותה סדרה. חובה ליידע את היריבים למשמעות הסימנים האלה אם הם שואלים ובחלק מהמקרים גם כאשר הם אינם שואלים.

עם זאת, ברמזים התנהגותיים של היריבים מותר לעשות שימוש. למשל בפוסט קודם תיארתי שימוש שלי בחיוך של שחקנית יריבה. השימוש שלי במידע הזה היה חוקי למהדרין. דוגמה נפוצה אחרת: אתם מתלבטים בין עקיפה ל-J♣ בדומם לבין זכייה ב-A♣ וב-K♣ בדומם. אתם משחקים ♣ קטן מהיד והשחקן שאחריכם מהסס לפני שהוא משחק. מי שקורא את הרמז ההתנהגותי הטמון בהיסוס, מבין שאותו שחקן מחזיק ב- Q♣. הוא מבקש מהדומם את ה- J♣.

שחקנים ברמות גבוהות יודעים להשתמש במידע כזה. ככל שהרמה גבוהה יותר הם יודעים לנצל יותר מידע רלוונטי, ולנצל אותו היטב.

נדמה לי שבפוסט זה חשפתי בפני הקוראים שאינם משחקים ברידג' עוד שכבה של המשחק הנפלא הזה.

על המחבר / המחברת

אבי רוזנטל

אבי רוזנטל

עורך מדור: ברידג'. מורה וכותב מאמרים בירחון הישראלי לברידג'. יועץ ומאמן לכלכלת המשפחה. מוסמך בפסיכולוגיה ובוגר בסטטיסטיקה ובפסיכולוגיה. בעבר: יועץ, מרצה ומנהל במערכות מידע (IT).

4 תגובות

  1. יצחק קאופמן
    יצחק קאופמן דצמבר 24 2018, 10:14
    אבי רוזנטל ידידי, אכן צדקת

    חידה זו, בווריאציה קלה, פורסמה באתר זה כחידת חשיבה מס' 42 בתאריך 28 באוקטובר 2018. כל "פלישה" שלך לתחום חידות החשיבה תתקבל בברכה.

    השב לתגובה
  2. רעות אשל
    רעות אשל דצמבר 24 2018, 11:47
    הסבר מעניין

    מסתבר זה לא משחק כל כך פשוט.

    השב לתגובה
    • אבי רוזנטל
      אבי רוזנטל Author דצמבר 24 2018, 23:56
      תלוי ברמה

      רעות, תדהה על תגובתך.
      ברידג' הוא משחק פשוט שאפשר להנות ממנו בכל הרמות. ברמות הנמוכות והבינוניות הוא משחק פשוט. ברמות הגבוהות הוא עשוי להיות משחק יותר מורכב ולא כל כך פשוט.

      השב לתגובה
  3. רוברט אנגל
    רוברט אנגל דצמבר 28 2018, 13:00
    מעניין

    מעניין

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בברידג'

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!