JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

אמצעי הגנה כלכליים

משבר קורונה והשפעתו על בעלי עסקים

אמצעי הגנה כלכליים עו"ד ורה אורמן
מרץ 28
09:30 2020

משבר קורונה הינו פרק נוסף בסדרת משברים עולמיים. ההיסטוריה מלאה במשברים דומים שהשפיעו באופן קיצוני על כלכלת העולם בכלל ועל כלכלת ישראל בפרט.

אלה השאלות שאני שואלת את עצמי:

האם הווירוס הוא שגורם למשבר או הפאניקה בקרב האנשים היא שגרמה לעיקר המשבר הכלכלי?

האם כלי התקשורת אשר מחפשים לייצר כותרות מדי יום, וסוף סוף זוכים להזדמנות, מנצלים את כוחם לרעה? האם הפצת פחד בקרב האוכלוסייה היא מעשה אחראי של אזהרת הציבור, או שלמעשה מדובר במעשה חסר אחריות שגורם לנזקים כלכליים חסרי תקדים במדינה שלנו ובעולם כולו?

האם הפוליטיקאים, שכל כך עסוקים היום בכיסאות שעליהם ישבו בשנים הקרובות, שוב קפצו על ההזדמנות לייצר פחד ועיסוק בלתי פוסק בכותרות ובחדשות ועודדו את טירוף הרכישות המיותרות, עד חיסול מלאי של מוצרי צריכה?

גם פוליטיקאים חסרי אחריות תרמו להשפעת הפאניקה על כלכלת המדינה ועל העסקים אשר מתחסלים בזמן שהם עסוקים מדי, כרגיל, מכדי לדאוג לזוטות מסוג זה. כרגיל, העסקים במדינה צריכים לדאוג לעצמם, לקחת אחריות אישית על גורלם ועל גורל עובדיהם, ואפילו על השאלה אם ישרדו או לא. מאז ומעולם זאת הייתה אחריותם ודאגתם הבלעדית של בעלי העסקים, ולמרות כוחם היצרני, המדינה מעולם לא טרחה לדאוג להם.

גם הקצאת תקציב להענקת הלוואות בערבות המדינה אינה אלא זריית חול בעיני הציבור. לכאורה הנה המדינה דואגת לציבור בעלי העסקים, אבל הלוואה היא הלוואה, ובסופו של דבר יש להחזירה. עסק אשר נמצא בעיצומה של קריסה, ולא בטוח שיישאר בשוק מחר – הלוואה זה הדבר האחרון שהוא זקוק לו, ואולי זה בעצם הדבר שיקבור אותו סופית.

אז מה עושים? איך באמת מתמודדים?

ראשית, מבינים שהמשבר הזה אינו הראשון ואינו האחרון, ועסקים המסתמכים על יציבות השוק ועל זרימה קבועה ויציבה של לקוחות ימצאו את עצמם מפעם לפעם במשבר או לפני קריסה או בסגירה, בסופו של דבר. בעלי העסקים האלה ימצאו את עצמם בתור החייבים הארוך של מדינת ישראל. מי שלא יכין את העסק שלו למשברים מן הסוג הזה, לא ייצר עבור משפחתו מספר מקורות הכנסה, בשווקים שונים, ובשורה התחתונה ישים את כל הביצים בסל אחד – לא יוכל לצלוח את המשבר הבא.

היום כבר ברור שמדובר בשאלה של זמן עד שזה יגיע גם לשוק שלך, גם לתחום שלך, ובמשבר של היום כולם משלמים את המחיר, גם העסקים הגדולים וגם הקטנים. ברוב התחומים יש האטה ניכרת. זוהי הזדמנות מצוינת לחשבון נפש ולהערכת מצב העסק האישי של כל אחת ואחד. האם העסק שלכם ערוך ומוכן למשברים מן הסוג הזה? האם יש לכם הכנסה נוספת שמאפשרת לכם לשלם חשבונות של המשפחה שלכם, האם אתם יודעים לפזר את הסיכונים של הפעילות העסקית שלכם והאם אתם לוקחים אחריות מלאה על מה שקורה בטריטוריה האישית שלכם?

היום כבר ברור ששום דבר אינו בטוח, שום עסק או חברה אינם חסינים מפני פגיעה או קריסה, ושום מדינה לא תסייע, כי פוליטיקאים תמיד עסוקים בטריטוריה האישית שלהם – ההון הפוליטי שלהם, הכיסא האישי שלהם ועתידם האישי.

אז מה אתם עשיתם היום כדי להבטיח את העתיד שלכם ושל הילדים שלכם?

על המחבר / המחברת

ורה אורמן

ורה אורמן

עורכת מדור: עסקים. בעלת תואר במשפטים (LL.B), מאמנת עסקית, מנטורית, כותבת, מרצה ומלווה בעלי עסקים וחברות להצלחה.

16 תגובות

  1. לגב' ורה אורמן
    לגב' ורה אורמן מרץ 28 2020, 13:41
    תשובות לשאלותיך

    כיוון שבמאמרך המאלף את מכוונת לבעלי עסקים שזה גם תחום התמחותך, ברשותך אציע כדלהלן:
    1. להפסיק מיד את כל תשלומי החובה, מסים למיניהם וכיו"ב.
    2. לגשת מיד לבנק ולבטל את כל הוראות הקבע לתשלומים מחשבונות העסק ,כולל החשבונות הפרטיים.
    3. כל כסף שנכנס לעסק להוציאו במזומן ולהכניסו לבנק הבלטה בבית.
    4. לצמצם ההוצאות המשפחתיות למינימום הכרחי – אוכל בסיסי ותרופות.
    5. להגיש מיד בקשות להלוואות חירום בערבות השלטונות.
    6. לגשת ללשכות התעסוקה ולהירשם לקבלת קצבאות אבטלה.
    7. להתפלל לבורא עולם.

    השב לתגובה
    • טל שרון
      טל שרון מרץ 29 2020, 09:31
      כתבת באופן רהוט ומדויק

      המון המון שאלות חשובות כל כך שכל בעל עסק צריך לתת עליהם את התשובות לעצמו וכך במשבר הבא אולי פחות נתלונן על הממשלה ועל מה שלא עושים עבורנו ונהיה אנחנו בשביל עצמינו כי בסופו של דבר כמו שאמרת הפוליטיקאים דואגים לעצמם.

      השב לתגובה
    • אורמן ורה
      אורמן ורה מרץ 29 2020, 09:40
      תגובה

      רוב ההצעות כאן ממש חסרות אחריות ומנוגדות לדין, למעט סעיף 4 שאני מסכימה איתו.
      ביחס לסעיף 6, הרי שבעלי עסקים אינם זכאים לדמי אבטלה כלל וכלל.

      השב לתגובה
      • לגב' אורמן
        לגב' אורמן מרץ 29 2020, 12:11
        תוספת והבהרה

        חלק גדול מהעצמאים מקבלים משכורת מהעסק שלהם. לכן לעניין זה מעמדם כשכירים.
        שכחתי לציין שאם עצמאי מעסיק שכירים עליו להוציא אותם לחל"ת מיד.
        לגבי מה שכתבת שרוב ההצעות חסרות אחריות ומנוגדות לדין – את מי מעניין הדין כאשר העסק יפשוט רגל בשל חוסר מזומנים. יותר טוב שהבנק יגביל את החשבון בשל צ'קים שיחוללו?
        גב' אורמן היקרה – עת צרה היא לישראל. עת צרה רבה היא לעצמאיים. בעת צרה, גם אם זה לא חוקי – יש לאיין את הדינים על מנת לקיים את הנפש.

        השב לתגובה
        • אורמן ורה
          אורמן ורה מרץ 30 2020, 09:29
          תגובה

          העצמאים אינם מעסיקים את עצמם בעסק. מצב זה אפשרי רק בחברה.
          את מי מעניין הדין? את בעלי העסקים וכל אזרח במדינת ישראל. מי שיפעל לפי העצות שלך יאלץ להתמודד עם מבול תביעות והוצאה לפעול. פעולות מתוך לחץ, בלי ייעוץ וחשיבה, זה הדבר הכי מסוכן שאפשר לעשות, ומי שיפעל ככה – בטוח יגיע לפשיטת רגל בסופו של דבר

          השב לתגובה
          • לגב' אורמן
            לגב' אורמן מרץ 30 2020, 19:24
            עוד הבהרה וניתוח מצב

            נכון. צודקת. הכוונה לאותם בעלי עסקים שארגנו את העסק שלהם במסגרת חברה.
            לגבי הפסקת תשלומים – נעצרה ההכנסה. אין כסף. מה לעשות? ממה לשלם? ניקח הלוואות? הרי מי שכך ינהג ממילא יכנס לפשיטת רגל.
            אז אולי יותר טוב לתכנן פשיטת רגל. ממילא יהיו המון פשיטות רגל. להוצל"פ לא יהיה ממה לגבות חובות. מערכת ההוצל"פ תקרוס. הפתרון "הגדול" יהיה לתת הפטרים כדי שאנשים יוכלו לבנות את עצמם מחדש. החובות ימחקו.
            מי שישמור על הונו בבנק הבלטה יוכל לפחות לקנות אוכל ותרופות.

            השב לתגובה
  2. דליה אופק
    דליה אופק מרץ 28 2020, 21:07
    כמה שאת צודקת

    כמה שזה נכון
    מה שזה עצוב

    השב לתגובה
  3. עמי ויסברג
    עמי ויסברג מרץ 29 2020, 14:25
    מאמר חשוב

    תודה ורה על המאמר,על הטיפים ועל החשיבה.
    רוצה להביע את דעתי.

    ראשית,המשבר הנוכחי אינו דומה לכל משבר שהיה כאן במאה השנים האחרונות,גם בהיבט הכלכלי.
    כאשר יסתיים המשבר לכולנו יהיה פחות כסף. מהעסק הקטן,דרך משפחה ממוצעת,עובר בחברות הגדולות ומסתיים בתקציב המדינה.

    הכוונה שלך ליצירת ערוצי הכנסה נוספת,פיזור הסיכונים היא חשובה מאוד. לצערי,אחוז קטן מבעלי העסקים יכול לממש הכנסה נוספת או עיסוק נוסף,מסיבות רבות.

    מקווה כי אנשים הקוראים מאמר זה יפנימו,יבינו,לדוגמה,כי החיים במזומן -מה שנכנס זה מה שיוצא- ללא כל חסכון או אפיק השקעה,יכנסו לבעיה קשה

    השב לתגובה
    • אורמן ורה
      אורמן ורה מרץ 30 2020, 09:32
      תגובה

      נכון. תודה
      גם אם בעלי עסקים לא מסוגלים לייצר הכנסה נוספת מעסק, אפשר למצוא דרך להכנסה נוספת. היום משפחה שלא יהיו לה מספר מקורות הכנסה – בבעיה

      השב לתגובה
  4. ניר
    ניר מרץ 29 2020, 22:18
    תגובה

    אני מסכים שצריך להיערך כשאפשר.
    זה נכון שלא תמיד אפשר וזה תלוי מתי המשבר "תופס" את העסק.
    צריך לנסות לקצץ מהר ועמוק בעלויות העסק. אין אף פעם תשובות קלות

    השב לתגובה
    • אורמן ורה
      אורמן ורה מרץ 30 2020, 09:34
      תגובה

      מסכימה שאין תשובות קלות. אבל חשוב להיות מסוגלים להתנהל עם הוצאות רזות כחלק מהתנהלות שוטפת ולא רק במשבר, ולא רק בעסק, גם בתוך הבית. מי שמתרגל את התרבות הזאת כל הזמן, ייפגע הכי פחות במשבר הזה או בכל משבר אחר, לצורך העניין

      השב לתגובה
  5. פראייר
    פראייר מרץ 30 2020, 19:55
    ההפגנה של היום צריכה להתרחב

    בקרוב השולמנים נמחקים. מה נעשה? הפגנה עד הסוף. זה הסיכוי היחידי.

    השב לתגובה
  6. נחמיה גורן
    נחמיה גורן מרץ 31 2020, 21:10
    לכאורה נותנים

    אבל זה כלום ובעיקר דחיות תשלום והלוואטטות. אם נשתקם?

    השב לתגובה
  7. יששכר שרמן
    יששכר שרמן אפריל 01 2020, 21:44
    אני בטוח שהממשלה תעשה כל מה שאפשר

    ויותר מכך. לא סתם להאשים ולבכות. חכו כמה זמן. תנו הזדמנות להוכיח.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בעסקים

יתר המאמרים במדור