JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

פוקסטרוט – סרט של חובבים

תגידו, זה באמת סרט ששווה שמונה פרסים?

פוקסטרוט – סרט של חובבים ד"ר יצחק דגני
אוקטובר 05
19:30 2017

קוראים יקרים, ראשית אבקש להזהירכם כי יש "ספויילרים" בהמשך המאמר. משהבהרתי זאת, אפתח ואומר כי אני בהחלט סבור שעל מדינת ישראל לסייע במימון וטיפוח ענף הקולנוע הישראלי. הקולנוע הוא היום המדיום התרבותי המוביל בעולם. אין אף מדיום תרבותי שישתווה לו הן בעוצמת היכולת להביע רעיונות מכל סוג שהוא והן בתפוצתו הרחבה המגיעה למיליארדי צופים ברחבי העולם.

שנים רבות של הפקת סרטי בוסר, חלקם אינפנטיליים, חלפו ועברו להן על תעשיית הקולנוע הישראלי. עברנו את תקופת סרטי הבורקס, את עונת הקומדיות מבית היוצר של אסי דיין ועוד כהנה וכהנה. חלוף הזמן הקנה ניסיון ליוצרי הסרטים הישראליים. נוצרו בישראל סרטים מעולים כדוגמת "הערת שוליים"; "ביקור התזמורת"; ולאחרונה סרט שאני נהניתי בו מאוד, "ישמח חתני" – קומדיה רצינית המשקפת את ההווי המאוד ישראלי של משפחות ירושלמיות דתיות; הסרט "אהבה גנובה" גם הוא דוגמה לסרט מופתי ומומלץ מאוד. בסרט מסופר על טייס אמריקני שמתאהב בנערה ירושלמית מבית דתי-מסורתי. לבסוף על אף כל הקשיים האהבה מנצחת.

עוד אזכיר את יצירת המופת "סלאח שבתי" שתיארה באותנטיות מכאיבה את ההווי במדינת ישראל של ראשית שנות החמישים של המאה שעברה. הגם שהסרט תוקף את המשטר של מפא"י ההיסטורית ואת ההתנשאות של התנועה הקיבוצית על עיירות הפיתוח, אף אחד לא יצא חוצץ נגד הסרט כפי שתקפה השרה מירי רגב את הסרט "פוקסטרוט" ואת יוצריו.

אינני רוצה להתייחס במאמר זה למתקפה של השרה רגב על הסרט "פוקסטרוט", שחקניו ויוצריו. כל אדם וסגנונו הוא, וזה של גברת רגב מעיד על מהות עולמה האינטלקטואלי. אם אנסה, ויש להודות שזה לא קל, לשים סייג בין סגנונה של השרה רגב לבין השקפתה על הסרט "פוקסטרוט", אין לי אלא להודות שחוות דעתה על סרט זה היא לא רק מוצדקת אלא אפילו מתונה וממעטת.

ראינו בטלוויזיה את טקס הענקת פרסי אופיר של ה"אקדמיה הישראלית" לקולנוע. "פוקסטרוט" זכה בכל הפרסים, שמונה במספר, על כל אחד מהאספקטים של הפקת וייצור הסרט. התקבל הרושם שהשרה רגב קטלה את הסרט כיוון שהוא, לדבריה, תוקף את מדינת ישראל ואת חיילי צה"ל. לפיכך חשבנו, המפקדת ואנוכי, שחובה עלינו לראות את הסרט עטור הפרסים הלז. הלכנו לקולנוע וראינו את ה"יצירה". בשל הפרסים וחוות הדעת של השרה רגב נשארנו לצפות בסרט עד סופו, אם לא כן היינו עוזבים את האולם באמצע ההקרנה בשל חוסר עניין ורדידות העלילה. שמנו לב שזוגות אחדים יצאו באמצע ההקרנה, כנראה בשל השעמום והסתמיות של הסרט.

בעיתונים נכתב שהסרט זכה בפרס חשוב בפסטיבל סרטים באירופה – שאלנו את עצמנו מדוע. להערכתי הסיבה לכך היא שכל סרט ישראלי שמותח ביקורת על ה"כיבוש" ו/או על צה"ל יזכה בפרס באירופה. ה"תרבותניקים" באירופה, יש לדעת, נגועים בשמאלנות עוד מימי האימפריה הסובייטית שהזרימה תמיכה לחוגים הללו באירופה. ייתכן גם, שכיום גורמים ערביים תומכים ב"מפעלי תרבות" שונים באירופה. על כן אין להתפלא על נטייתם האנטי-ישראלית.

אולם לא בזה העיקר כאשר דנים באופן נקודתי בסרט "פוקסטרוט". ראשית יש לשאול מה טיבה של ה"אקדמיה הישראלית לקולנוע". מה מלמדים באקדמיה הזו? מי הם המורים, או המנהלים, או מורי הדרך של ה"אקדמיה" הזו? האין היא אלא חיקוי פתטי של מוסד אמריקני בעל מוניטין שמחלק פעם בשנה פרסים ליוצרי סרטים?

שנית, הרושם של המפקדת ושלי, כמו גם של אחרים שצפו בסרט, הוא שכלל לא כצעקתה של השרה רגב. הסרט רדוד ואיטי. חציו הראשון משעמם ברמה פתולוגית. המשחק של ליאור אשכנזי בחלק זה יבש, אפאתי ובלתי משכנע בעליל. מוזר מאוד שהוא זכה בפרס על המשחק הטוב שבסרט. מן הסתם השחקנים האחרים שיחקו גרוע עוד יותר, כך שהענקת הפרס על המשחק לאשכנזי הייתה למעשה ברירת מחדל.

הבימוי היה חסר השראה והתסריט שבלוני. אפשר אולי לציין כי ה"הברקה" היחידה בעלילה הייתה שנציג מטעם צה"ל מבשר בשוגג לאב שבנו נהרג, לפני סוף הסרט מתברר שההודעה נמסרה בטעות. אבל כנראה שפטור בלא כלום אי-אפשר – הבן החייל נהרג בתאונת דרכים בדרכו הביתה. וכך ממלא התסריט את מנת רוע הלב שבלעדיו העלילה לא הייתה מושלמת.

להערכתי פגיעת הסרט בחיילי צה"ל ובמדינת ישראל היא אפילו פחות משולית, כיוון שהוא יותר מדי רדוד לצורך זה. אפילו סצנת הגמל העובר במחסום שנפתח במיוחד עבורו היא מטופשת. הרי הגמל היה יכול לעבור בצד המחסום כמו גם הולכי הרגל. המחסום על הכביש תופש רק לגבי מעבר כלי רכב. לעומת זאת מפליא הוא מעבר טנדר מלא קרטונים ובהם צעצועי ילדים ללא בדיקה של המטען. זו הרי הקלסיקה של העברת מטעני חבלה. איך הבמאי לא חשב על זה?

הסצנה החזקה ביותר בסרט, שלמעשה כל הסרט נתפר עבורה, היא הסצנה שבה אחד החיילים מבחין בחפץ דמוי רימון שנזרק ממכונית פלסטינית שנעצרה לבדיקה במחסום. אינני יודע אם קרה, או לא קרה, מקרה כזה באחד ממחסומי צה"ל בשטחים במשך הזמן. יש לשער שכל חייל שהיה משרת במחסום מסוג זה, וקולט שמנסים לתקוף אותו, היה מגיב באותו אופן. לעומת זאת הגעת שופלדוזר על גבי משאית זמן קצר לאחר תקרית הירי במחסום הוא אירוע הזוי לחלוטין. כך גם הופעת הקצין הבכיר בהליקופטר, שהבמאי בחר להציגו כדמות שמזכירה טיפוס של קצין פרוסי, בלשון המעטה.

בדבר אחד צדקה השרה מירי רגב לחלוטין – חבל על הכסף שמדינת ישראל השקיעה בהפקת סרט זה. אם יש מי שמבקש ליצור סרט מסוג זה, או סרט ברמה כל כך נמוכה, יתכבד וישקיע מכספו הפרטי בהפקה ויציע לקהל לקנות כרטיסים. לי אין ספק שאחרי גל צפיות ספוראדי, שזמנית נוצר בעיקר בשל השתלחותה של השרה רגב, לא יבוא קהל רב לצפות ב"פוקסטרוט". פשוט משום שהוא סרט רע. להערכתי מכירת הכרטיסים לא תכסה את ההשקעה בו. ולגבי תמיכת מדינת ישראל בקולנוע המקומי – יש למצוא שיטה למתן תמיכה לסרטי איכות, לא לפמפלטים קוואזי-פוליטיים, ולא משנה אם הם מושכים ימינה או שמאלה.

על המחבר / המחברת

יצחק דגני

יצחק דגני

עורך מדור: סדר עולמי. ד"ר, מרצה באוניברסיטת בר אילן במחלקה למדע המדינה. בעבר הרצה באוניברסיטת איבדן בניגריה. עסק בייצוג וניהול בחברות באפריקה. ממייסדי תיאטרון גבעתיים וחבר הוועד המנהל שלו. דירקטור ויו"ר וועדת ניגריה בלשכת המסחר ישראל-אפריקה.

13 תגובות

  1. ל.
    ל. אוקטובר 05 2017, 20:29
    יש הרבה אנשים שרואים במוזיאון

    יצירות של אמן מוביל בעולם והם לא מבינים למה זה אמן שקיבל את כל הפרסים בעולם

    השב לתגובה
  2. יצחק דגני
    יצחק דגני אוקטובר 07 2017, 01:01
    יש כל מיני אנשים

    ל- ל. (למה בעילום שם?)
    ויש אנשים שרואים סרט ומבינים בהחלט מדוע הוא קיבל פרסים בעולם. אגב – לענייננו כאן מי הוא האמן או היוצר המוביל?
    תמהני.

    השב לתגובה
  3. אלכס טלמור
    אלכס טלמור אוקטובר 07 2017, 02:02
    מאמר מופלא ונדיר שכל אתר ישתבח בו

    לאורך כל הרשימה המאלפת הזאת של המומחה לעול הקולנוע של האתר, שובצו הערות בלי סוף
    מדוע לא כדאי לראות את הסרט "המשעמם הזה".הפליאה מסתברת כשוקראים דעתו של המבקר הנכבד על עמדתה של שרת התרבות שהוא משבח אותה מתחילת רשימתו ועד לסופה בו הוא משתבח במתן עצה למי שעוד חושב לראות את הסרט "הרע" הזה – כי אז עדיף שישאר בביתו, או באשר הוא. אני רק תוהה איך איש חכם, ראש מדור , אינו תוהה על שרת "התרבות" שעד לרגע זה לא טרחה לראות את הסרט וחרצה גורלו לקרעי קרעים! דומה שכותב הרשימה הוא באותה רמה אינטלקטואלית של השרה שהוא מזכיר בכוב-לשונו.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני אוקטובר 07 2017, 17:49
      לאלכס טלמור הנכבד

      תודה על תגובתך המלומדת.
      אכן אתה מפריד – כהלכה – בין שני דברים. האחד – דעתי על הסרט. השני – אתה משווה את רמתי האינטלקטואלית לזו של השר ה רגב.
      ובכן – תודה על המחמאה. השרה רגב, מלבד היותה הצנזורית הראשית ודוברת צה"ל לשעבר, הצליחה שהשתבץ במקום גבוה ברשימה פוליטית, להיכנס לכנסת וגם לממשלה. היא הרבה יותר מתוחכמת ממה שנראה לך מר טלמור. תחשוב על זה.

      השב לתגובה
      • אלכס
        אלכס אוקטובר 07 2017, 20:22
        להעמיד דברים על דיוקם

        מר דגני המכבד מאד,

        עלי להודות, אדוני, כי הערכתי ועדיין את עברך הרווי בהישגים. אך ככל שהדבר נוגע לאותה תופעה בלתי-מוגדרת, אותה גברת שלא רק שאתה מהדר אותה אלא מתהדר בה, דומה שההשוואה ביניכם כגזורים מאותה תפישת-עולם רדודה – קולעת.

        השב לתגובה
        • יצחק דגני
          יצחק דגני אוקטובר 08 2017, 08:55
          לאלכס ידידי המלומד

          שוב תודה על תגובתך הנוספת ועל "דיאגנוזה מדויקת" של תפישת עולמי. אם תכנס לפרד"ס האם תעדיף את הפשט, הרמז או הדרש? בוודאי לא את הדרש. מכל מקום אינני יורד לסוף דעתך כאשר אתה כותב: "תפישת עולם רדודה". אולי תוכל להסביר את כוונתך? הייתי מציע שתכתוב מאמר ל- JOKOPOST כדי שכולנו נחכים.
          מועדים לשמחה.

          השב לתגובה
          • אלכס
            אלכס אוקטובר 08 2017, 15:57
            צא ולמד מעוזי ברעם

            מר דגני,

            צר לחי שאתה נסחף לווכחנות מיותרת. דומני שאין צורך שאוסיף משהו מעבר לתגובתו הברורה כל-כך של עוזי ברעם על ערכו של הסרט. תמיד, לצערי, כשהדברים נוגעים בשרת התרבות אתה מהגה כמוכה יין. והערה אחרונה: מירי רגב נכשלה בשני התפקידים האחרונים שלה בצה"ל בעיקר בגלל תרבותה שעוברת בקלות דרך קוף המחט.

            השב לתגובה
            • יצחק דגני
              יצחק דגני אוקטובר 09 2017, 23:34
              אלכס נכבדי

              הווכחנות לא רק שאינה מיותרת אלא היא נחוצה כדי להעמיד אותך על כמה עניינים. אני גם מציע שנחדל מהוויכוח ונחכה למאמר מנומק (אני חוזר – מנומק, ללא התחמקות כפי שהגבת עד כה)
              ראשית – על פי תגובותיך לא ירדת לסוף דעתי.
              שנית – עם כל הכבוד לעוזי ברעם – תגובתו לסרט נובעת מהשקפת עולמו, שהיא בוודאי לגיטימית, אבל המחזיקים בה אבדו את יכולת הניהול של מדינת ישראל וכנראה לא יחזרו לשלטון אלא רקק בחלום הלילה.
              שלישית – מי קבע שהשרה רגב נכשלה בשני תפקידיה האחרונים בצה"ל? היה כתוב ב"הארץ"?
              מי קבע שרמתה התרבותית של רגב עוברת בקוף המחט? בגלל ששמה הקודם היה סיבוני? כפי שלמדתי מאמנון אברמוביץ'?
              אלכס – הואל נא בטובך לקרוא מאמר שפרסמתי ב- JOKOPOST על חילופי האליטות. אז אולי תגיע לתובנה שאני מנסה להעביר אליך ללןא הצלחה כנראה בשל דעותיך הקדומות.
              גמר חתימה טובה.

              השב לתגובה
              • אלכס
                אלכס אוקטובר 10 2017, 12:16
                חבל על כל מלה נוספת

                מר דגני הנכבד,

                אכן, כל אחד מאתנו נמצא במקום אחר. אתה אינך מסוגל לשנות דעתי על שרת התרבות ואני לא מסוגל לשנות דעתך. לא על זה הויכוח. הויכוח אפילו לא הסרט ששימש אותך כדרכך לרומם אשה פרועה ןחסרת תרבות שנמצאת בנישה פוליטית ההופכת אותה לבדיחה מרה. נאמנותך העיוורת לאותה "גברת" מעמידה בספק דברים נוספים הנובעים מהשקפת עולמך. אין צורך לפיכך להרחיב שורות אלה לכדי מאמר "מנומק" – בודאי לא בנושא הזה. תישאר בשלך ותהנה מנחלתך התרבותית עד מאה ועשרים!

                השב לתגובה
  4. עוזי ברעם
    עוזי ברעם אוקטובר 07 2017, 19:32
    הסרט הכי טוב שראיתי השנה

    כל אחד וטעמיו. פוקסטרוט הסרט הטוב שראיתי השנה ואני די "חיית קולנוע".ליאור אשכנזי ושרה אדלר מפליאים במשחקם גם בחלק העצור וגם בחלק הנרגש. מעוז במאי גדול מלא השראה. הדבר היחיד שמבלבל אילו המסרים הסותרים של הסרט שמאפשרים פרשנויות מגוונות

    השב לתגובה
  5. ראיתי אנשים יוצאים באמצע הסרט
    ראיתי אנשים יוצאים באמצע הסרט אוקטובר 08 2017, 12:28
    ממה שהבנתי, הבעיה שלהם היתה המציאות

    הקשה שלא קל לחיות אתה
    ולא הרמה הנמוכה של הסרט

    השב לתגובה
  6. אברהם שושני
    אברהם שושני אוקטובר 09 2017, 12:33
    מסכים כי לכל אחד יכולה להיות דעה אחרת

    ואני חושב כמו כותב המאמר כי מדובר בסרט ממש שלא כדאי ללכת אליו ונעזוב את הוויכוחים

    השב לתגובה
  7. שמואל
    שמואל אוקטובר 09 2017, 18:11
    סרט איכותי ומשחק נהדר

    סרט טוב שגם עשוי באופן מקצועי.נהנתי ממנו ומאיכות המשחק הנפלאה.בעת הסרט(בשעת לילה) האולם היה מלא ולא ראיתי איש עוזב את הסרט.לעניות דעתי קולנוע במיטבו. לרגב אין טעם להתייחס.חג שמח לעם ישראל.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בקולנוע

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!