JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

משנכנס אדר מרבין בשמחה

תהיות מוסריות בעקבות סיפור המגילה

משנכנס אדר מרבין בשמחה מגילת אסתר en.wikipedia.org
מרץ 13
09:30 2017

בימים אלו חוגגים בארץ בשמחה רבה את חג הפורים. מקור החג במגילת אסתר. תוכן המגילה ידוע לחוגגים באופן כללי, אך חשוב לי לדון בכמה פרטים שיש בהם לעורר חשיבה והרהורים אחרים בנוגע לשמחת החג.

המן ביקש מן המלך אחשורוש להשמיד את כל היהודים בממלכתו אשר "אינם עושים את דתי המלך" כי "דתיהם שונים מכל עם" (מגילת אסתר ג, ח). אחשורוש נענה לבקשת המן והסמיך אותו לעשות ביהודים כטוב בעיניו, כלומר להשמיד את היהודים בכל רחבי הממלכה. על פי בקשת מרדכי, אסתר מבקשת מהמלך לבטל את הגזרה שגזר המן, ואחשורוש אכן נענה לבקשתה.

אחשורוש ממנה את מרדכי לתפקידו של המן ומאשר לו לכתוב איגרת בנושא היהודים בשם המלך כטוב בעיניהם. מרדכי שלח בשם המלך הודעות בכתב לכל היהודים מהודו ועד כוש להינקם מאויביהם שהתכוננו להשמידם. בי"ג באדר נקהלו היהודים בכל מדינות אחשורוש לשלוח יד במבקשי רעתם, לא רק בלוחמים, אלא גם בנשים ובטף " וַיַּכּוּ הַיְּהוּדִים בְּכָל אֹיְבֵיהֶם מַכַּת חֶרֶב וְהֶרֶג וְאַבְדָן וַיַּעֲשׂוּ בְשֹׂנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם" (מגילת אסתר ט, ה). שבעים וחמישה אלף אנשים הרגו מחוץ לשושן. ובשושן הבירה הרגו היהודים חמש מאות איש. אסתר ביקשה מאחשורוש אישור להמשך ההרג בשושן גם בי"ד באדר, וכן ביקשה אישור לתליית המן ובניו על עץ גבוה כגמול על רצון המן לתלות את מרדכי על עץ גבוה. גם לבקשות אלו נעתר המלך. וכך בי"ד באדר הרגו היהודים בשושן הבירה שלוש מאות איש (נוסף על חמש המאות שהרגו ביום הקודם).

מרדכי מורה ליהודים בכל מדינות ממלכת אחשורוש לחוג את המהפך מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב במשתה ושמחה ומשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים. היהודים קיימו וקיבלו עליהם ועל זרעם ועל כל הנלווים עליהם, ולא יעבור להיות עושים את שני הימים האלה (י"ג וי"ד באדר) ככתבם וכזמנם בכל שנה ושנה. ככתוב במגילה "והימים האלה נזכרים ונעשים בכל דוד ודור משפחה ומשפחה מדינה ומדינה עיר ועיר וימי פורים האלה לא יעברו מתוך היהודים, וזכרם לא יסוף מזרעם" (מגילת אסתר ט, כט).

ברור כי המגילה מתייחסת לתקופה שבה ערך חיי אדם היה שונה מבימינו. קורא בן ימינו ודאי מתפלא על הקלות שבה מלכים מסכימים שיהרגו אנשים בממלכתם. המגילה נכתבה מנקודת ראותם של היהודים והיא אוהדת אותם מאוד ומרבה בשבחם ובתיאור חכמתם. מעשיהם אינם נחשבים ללא מוסריים, גם לא הפגיעה בנשים וטף. ניתן להבין את הרצון להרוג את מי שרצו להרוג את היהודים. אך קשה להבין את הרצון להמשיך בכך עוד יום. קשה להבין את העדר החמלה. קשה להבין מדוע גם בני המן נתלו על העץ ולא המן בלבד. ויותר מכול קשה להבין את השמחה וכל המתלווה אליה. הגורל התהפך, היהודים נותרו בחיים והרגו את אויביהם. האין די בכך? הצריך גם לשמוח בראווה? התנהגות זו אינה הולמת כתובים אחרים במקרא, כגון "בִּנְפֹל אוֹיִבְךָ אַל תִּשְׂמָח וּבִכָּשְׁלוֹ אַל יָגֵל לִבֶּך". (משלי כד, יז).

והשאלה הגדולה: באיזה גיל אפשר ללמד את המגילה בבית הספר מבלי לעוות את ערכי היהדות המכבדים את החיים? נראה לי שאפשר ללמד אותה רק בכיתות הגבוהות של בית הספר העל-יסודי כשאפשר לדון בסוגיות המתעוררות בעקבות המעשים שהחברה בימינו אינה מקבלת.

על המחבר / המחברת

רות בורשטיין

רות בורשטיין

עורכת מדור: חינוך. ד"ר, ראשת לימודי עריכת לשון במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין. בלשנית עברית, חוקרת תחביר הלשון העברית בת-ימינו, לשון, חברה ותרבות, חוקרת שיח וחינוך לשוני.חברה בוועדת המקצוע של משרד החינוך, חברה במועצת איל"ש, וכן באגודות בלשנות רבות.

6 תגובות

  1. נאוה נחמני
    נאוה נחמני מרץ 13 2017, 13:39
    את כמובן צודקת

    אלא שבתנך יש סיפורים הרבה יותר מזעזעים. ואחר כך הרב הצבאי מקבל בהבנה לכאורה אונס של נשות אויב.

    השב לתגובה
  2. צאלה
    צאלה מרץ 14 2017, 14:29
    והפיתוי באמצעות אישה?

    שכחת?

    השב לתגובה
  3. ציון אוחנה
    ציון אוחנה מרץ 14 2017, 18:01
    למה תמיד לקלקל את מצב הרוח

    ביקורת כבר גם על כתבי קודש ומסורת לאומית?

    השב לתגובה
  4. ג
    ג מרץ 15 2017, 10:27
    מבלי להתלהם פתחת סוגיה מאד קשה

    זו הדרך. השאלה היא כמה מבני עמנו מוכנים לשמוע דברים כאלה.

    השב לתגובה
  5. שמירה
    שמירה מרץ 16 2017, 19:41
    יש כאלה שלא רואים בכך שום פסול

    תשאלי את הרב לווינשטיין. הוא כנראה לא מוצא בכך שום פסול.

    השב לתגובה
  6. גל
    גל מרץ 17 2017, 15:16
    וביבי עוד טוען שהפרסים רצו להשמידנו

    אנחנו השמדנו פרסים ללא רחם

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בחינוך

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!