JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

"דור אבוד"?

אובדן שנת לימודים בשל הקורונה

"דור אבוד"? ד"ר יורם רבובסקי
ספטמבר 08
09:30 2020

דומה שמצב החינוך דרמטי. בואו נשים לב ללוגיקה. הטענה: בשל משבר הקורונה ישנם בתי ספר או תלמידים שלא יכולים ללמד וללמוד. או שאין מספיק מבנים, או שאין מספיק מורים או שאין מספיק מחשבים לשם למידה מרחוק. בתנאים שכאלה ההנחה הבסיסית היא שתלמידים רבים יאבדו שנת לימודים שלמה או חלק ממנה. ואם תלמידים רבים לא ילמדו באופן מיטבי השנה, המסקנה ההכרחית הינה: החלשים יהפכו לחלשים יותר והפערים יגדלו. עתה ברורה ההצהרה על "דור אבוד".

נשמע הגיוני. אך האם זה חייב להיות כך? האם אובדן שנת לימודים בהכרח מחייב הידרדרות ואובדן של דור חינוכי שלם?

כשמלמדים "כתיבה אקדמית" לומדים לא לבנות מתח בעת כתיבת טקסט. המסקנה אמורה להופיע כבר בתחילת הכתוב. המטרה היא לחסוך זמן קריאה. מספיק התקציר בשביל להבין אם הטקסט רלוונטי לקורא. בהתאם לכך החלטתי לענות מיד על השאלה לעיל בתשובה: ממש, אבל ממש, לא מתחייב. לדעתי, לרבים מתלמידי בתי הספר לא יקרה כלום מבחינה לימודית אם יפסידו שנה שלמה. מיד אסביר את טענתי.

אתחיל מהסוף: נוסף על היותי מרצה באקדמיה אני מלמד זה מספר שנים גם מכינות קדם אקדמיות. המכינה, כשמה כן היא, אמורה לאפשר לתלמידים להגיע לאקדמיה לאחר שנה של לימודים. במסגרת השנה הזו הם לומדים לימודי שפה – עברית ואנגלית, מתמטיקה ומדעי החברה והרוח. בסופה של שנת מכינה (כן, שנה אחת) הסטודנטים משלימים את כל לימודיהם, שבבית הספר ארכו 12 שנה. אתקן: ישנם תלמידים שממש לא למדו דבר במהלך 12 השנים של בית הספר, ולהם ייארך התהליך כשנתיים. בסוף השנה התלמידים מתקבלים למכללות בלא צורך במבחן פסיכומטרי. אוסיף כי בצעירותי למדתי מספר שנים במוסדות חינוך אמריקנים בחו"ל, במסגרת שליחויות של הוריי. תוך חצי שנה מבואי ארצה השלמתי את כל הפערים ובסוף לימודיי יכולתי לגשת לבגרות מלאה ומכובדת למדי. מה אנו למדים מכך? בקצרה ניתן לומר כי שנת מכינה אקדמית אחת כמעט שווה ל-12 שנות לימוד. יש להדגיש כי אין מדובר ב-12 שנות חינוך, אלא להתאמה לצרכים המאפשרים לימודים אקדמיים. האם התלמידים הללו מחונכים? אולי כן ואולי לא, וכדאי אולי לדון באינדוקטרינציה פדגוגית בהזדמנות אחרת.

סביר להניח כי עתה יועלו שאלות מעניינות בדבר "מה יעשו ילדים אם לא יהיו בבית ספר", ואני גם שומע קולות שידברו על עלייה בפשע וצפייה מוגברת בתכנים "לא חינוכיים" באמצעות האפליקציות והאתרים הרבים. גם יהיו אנשים רבים שישאלו את שאלות המפתח: "אז מה הם יעשו בכל הזמן הזה?" אני סבור כי מחקרים סוציולוגיים, פסיכולוגיים ופוליטיים רבים יוכלו לענות על שאלות אלה, שכן יש צורך בריחוק מה מגל הקורונה כדי לענות עליהן והתשובות יגיעו עם הזמן. השאלה העיקרית שבוודאי תעלה תעסוק בכך שחלק מההורים יהיו פנויים פחות לעבוד משום שחלק מהילדים ירבצו בבית. אבל כאן איננו מדברים על "דור אבוד" אלא יותר על בעיית שמרטפות. כלומר מי ידאג לילדינו בעודנו עושים מה שאנו עושים ומשום כך שלחנו אותם אל בתי הספר.

סבורני כי הגילים העיקריים שיש לשים לב אליהם הם גילי הכיתות הנמוכות מאוד, שם מקנים את כלי השפה הראשוניים: שפת העברית, שפת האנגלית ושפת המתמטיקה. הקבוצה השנייה ששנות הלימוד חשובות לה הם הכיתות הגבוהות – התלמידים המסיימים את המערכת וניגשים לבגרות. תלמידים אלה לא בהכרח חייבים לימודים פרונטליים מלאים בכיתה.

אם אסכם, לא יקרה שום דבר אם חלק ניכר מהילדים יפסידו שנת לימודים. הכול ניתן להשלמה מהירה למדי. אין סיבה לחשוש לאובדן דור. אולי כדאי שנתחיל לשים לב לשאלה הגדולה: האם אנו שולחים את הילדים לבית ספר ובעלויות גדולות כל כך באמת כדי ללמוד, או שמא חלקנו הגדול עושה זאת כמענה שמרטפי.

על המחבר / המחברת

Avatar

יורם רבובסקי

ד"ר במדעי המדינה. מרצה לרטוריקה, תעמולה וחינוך לערכים במכללת עמק יזרעאל, ומכללת תל חי.

10 תגובות

  1. מחנכת
    מחנכת ספטמבר 08 2020, 11:29
    אז בשביל מה בתי הספר

    או לפחות לקצר בחצי את שנות הלימוד

    השב לתגובה
    • מחנכת יקרה
      מחנכת יקרה ספטמבר 08 2020, 23:36
      חשיבתך נכונה

      יקצרו את שנות הלימוד – יקטינו את הנזק.
      למורים יהיו 6 חודשי חופש בשנה במקום 3
      או שיפטרו שליש ממספר המורים.
      אבל הסתדרות המורים לא תסכים.
      אז יכריזו על שביתת מורים – וחוזר חלילה.
      התוצאה – הילדים יזכו בהשכלה ים תיכונית ויצאו לצבא הרבה יותר חכמים.

      השב לתגובה
  2. רחלי בהרל
    רחלי בהרל ספטמבר 08 2020, 16:38
    תודה יורם

    תודה יורם. מסכימה איתך בהחלט.
    יש הרבה דברים שאפשר להרוויח במרחבים מחוץ לבית הספר, וגם בתוכו. הכל תלוי במפגש עם מבוגר משמעותי, והכוונת המשורר…

    השב לתגובה
  3. ש.
    ש. ספטמבר 09 2020, 12:52
    לא בטוח שלזה התכוונת

    אבל אני מסכים שמערכת החינוך לא יעילה.

    השב לתגובה
  4. ח.
    ח. ספטמבר 10 2020, 13:00
    מאמריך הם מאמרי דיעה

    רצופים וטהורים.

    השב לתגובה
  5. אלי לרנר
    אלי לרנר ספטמבר 11 2020, 12:48
    ומה עם השנה החדשה

    עוד שנה נפסיד?

    השב לתגובה
  6. ל- ש
    ל- ש ספטמבר 12 2020, 14:51
    באמת?

    איך תמדוד יעילות של מערכת חינוך?
    יש לנו בוגרים יוצאים מן הכלל של מערכת החינוך ויותר מ- 300.000 סטודנטים ב65 מוסדות אקדמיים.
    יש לנו מערכת מדע וטכנולוגיה מהמתקדמות בעולם.
    מה – זה לא תוצר של מערכת החינוך?

    השב לתגובה
    • ד
      ד"ר יורם רבובסקי ספטמבר 14 2020, 23:01
      ניתן לשרוד היטב גם בלי שנה אחת (או יותר)

      לרגע לא טענתי שיש לסגור את המערכת. רק ציינתי כי ניתן גם "לפספס" שנה….

      השב לתגובה
      • ד.
        ד. ספטמבר 19 2020, 21:27
        דור די אבוד

        לא בגלל הפסד לימודים אלא יותר בשל השפע. השנאה הפנימית.

        השב לתגובה
  7. גבריאל דוידוב
    גבריאל דוידוב ספטמבר 12 2020, 15:06
    מה שלומדים בבית הספר - כמעט כלום

    אם לא לומדים אין הפסד גדול

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בחינוך

יתר המאמרים במדור