JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

לא פרטנר שלהם

אורנג' לא מסכימה שיכפו עליה אימוץ לוחמים של צה"ל

לא פרטנר שלהם תמונה: Enoc vt commons.wikimedia.org
יוני 08
11:01 2015

כדור השלג של שערוריית "אורנג' והחרם על ישראל" החל להתגלגל עם פרסום תמונות של חיילי צה"ל בקמפיין של אקטיביסטים ברחבי העולם נגד חברת אורנג' (ראו קישור בסוף המאמר). באחת התמונות נראית ניידת של חברת פרטנר המאמצת בגאווה יחידה צבאית לוחמת של צה"ל בימי מבצע צוק איתן. על דופן הניידת הבליטה חברת פרטנר הישראלית, בזדון או בשגגה, את הלוגו של המותג הבין-לאומי אורנג' – החברה שעושה איתה עסקים ומתירה לה להשתמש במותג לצורכי מוניטין. פעילים של קמפיין BDS, המניע את החרם נגד ישראל, מינפו את התמונה והפיצו אותה ברשתות החברתיות.

מבצע צוק איתן היה מבצע צבאי הכרחי שיש סביבו קונצנזוס רחב וכמעט שאינו שנוי במחלוקת בישראל. בעולם הוא דווקא כן שנוי במחלוקת, ויש חברות מסחריות שלא רוצות לכרוך את השם שלהן עם עניינים שנויים במחלוקת. אין כאן אנטישמיות או חרם, יש פה אנטי-סחבקיות. שימוש לא הוגן בשם המותג. אורנג' לא מסכימה שיכפו עליה אימוץ לוחמים של צה"ל, גם אם היא מעריכה את העם בישראל ואת מאבקו הצודק לרגיעה ביטחונית.

רשימת המאמצים של יחידות צה"ל (אמץ לוחם) מתפרסמת באתר של האגודה למען החייל. מרבית המאמצים ברשימה הם תאגידים ישראליים שורשיים ומוּכָּרים בכל בית: תנובה, אל-על ואגד המיתולוגיים, וגם אקרשטיין, אל-אופ, בנקים ועוד ועוד. אין ברשימה מותגים בין-לאומיים – לא קוקה קולה ולא נייקי ולא מייקרוסופט. הזכיינים שלהם בארץ מבינים שמותג בין-לאומי לא מחפש צרות ולא מוכן ששמו ישתרבב לתוך מערבולת פוליטית או חברתית. רק חברות בין-לאומיות מועטות, כמו למשל בנטון, מוכנות למעורבות בולטת בנושאים חברתיים, אבל רק משום שהמעורבות עצמה היא חלק בלתי נפרד מהמיתוג שלהן.

הרי ברור שתנובה, למשל, לא תמכור את שמה המסחרי או את המוניטין שלה ליחידה כורדית שנלחמת נגד הצבא הטורקי. גם חברת פרטנר הישראלית לא תאמץ יחידה קרבית של הצבא האוקראיני הנלחם ברוסים. אפילו שהאוקראינים צודקים ושמלחמתם היא מלחמת קיום. ודרך אגב, ברשימה של "אמץ לוחם" מופיעה חברת פרטנר בשמה הישראלי, לא תחת המותג אורנג'. ככה צריך להיות גם בשטח הלחימה – החברה הישראלית היא שמאמצת את הלוחמים, לא המותג הבין-לאומי.

אם כן, נראה שמישהו בפרטנר טעה. ועל טעויות משלמים, ככה זה עובד בעסקים. העניין יכול היה להיגמר בהבעת מורת רוח של הנהלת אורנג', אבל נראה שהמנכ"ל החליט ללכת צעד אחד קדימה. אולי אפילו צעד נכון מבחינה מסחרית. אורנג' רוצים לעשות עסקים גם עם העולם הערבי, לא רק עם ישראל. ומי שמפשל לא נמצא איתם בביזנס.

פרטנר קיבלה גיבוי ותמיכה אוטומטיים מהעם בישראל אך ורק משום שמדובר באימוץ הלוחמים שלנו. עד עכשיו לא שמענו מפרטנר מילה אחת של התנצלות על שסיבכה את אורנג' ואותנו. מנכ"ל אורנג' דווקא התנצל על דבריו, אבל החברה שלו לא נסוגה מכוונתה להיפרד מפרטנר. אם זה יקרה, ולמרות ההצהרות הבומבסטיות, ספק אם יש לפרטנר קייס משפטי.

אחרי שישקע אבק הסקנדל יפתחו עורכי הדין של אורנג' את חוזה המיליונים בין שתי החברות, יעברו על מאות סעיפיו וימצאו את הסעיף המתאים לשימוש הלא הוגן של פרטנר. ואם לא יהיה סעיף כזה, יטענו בשם "רוח ההסכם". קשה להיות פרטנר של פרטנר כשהם עושים שטויות.

*

אתר האקטיביסטים נגד אורנג'

http://electronicintifada.net/blogs/ali-abunimah/dont-buy-oranges-excuse-why-it-cant-end-its-complicity-israelicrimes

 

על המחבר / המחברת

Avatar

מוני דביר

עצמאי בתחום המחשוב.

5 תגובות

  1. ירון רוזנברג
    ירון רוזנברג יוני 08 2015, 11:58
    אנטי סחבקיות

    קלעת בול. ככה אנחנו משניאים את עצמנו על העולם ואחר כך מתגוננים באנטישמיות.
    גם אני מחכה להתנצלות של מנכל פרטנר שמגלגל עיניים ועושה את עצמו מסכן.

    השב לתגובה
  2. אלי צידון
    אלי צידון יוני 08 2015, 20:51
    איך לא חשבנו על זה קודם ?

    זה הרי ברור שהיתה כאן טעות או מחדל של מישהו.
    עוד לפני שפורסם הפוסט הזה נכתב היום בהארץ שהמותג אורנג' לא מועיל לפרטנר והם היו שמחים בעצמם לוותר עליו ולא לשלם עבורו, אז יאללה שיהיו גברים ויוותרו.
    בויקיפדיה באנגלית כתוב מה שאומר המנכל של אורנג', שרק ישראל וליכטנשטיין הם המדינות היחידות שקנו רק את הזכות להשתמש בשם בלי שהחברה תהיה פעילה כאן, אז כנראה שהמנכל שלהם מבין מה הוא אומר והוא לא סתם אנטישמי.

    השב לתגובה
  3. רונית אלבז
    רונית אלבז יוני 09 2015, 11:28
    לא בטוח שאתה צודק

    אם פרטנר קנו את השם מותר להם לעשות עם זה מה שהם רוצים

    השב לתגובה
  4. תמיר משה
    תמיר משה יוני 10 2015, 11:57
    האם זו סיבה לנתק קשר או להחרים ?

    ומה אם בסוף יתברר שמותר להם לפי ההסכם לעשות מה שרוצים ?

    השב לתגובה
    • מוני דביר
      מוני דביר יוני 14 2015, 08:32
      יש הבדל

      בין להחרים מוצר לבין לנתק איתו את הקשרים.
      מה שנראה לפי כל הדיווחים – אורנג' אכן מתכוונת להשתחרר מההסכם עם פרטנר. המנכל שלהם אמנם ביקר בארץ והתנצל אבל ממשיך לדבר על כך שהחברה שלו תפעל בהתאם לכדאיות העסקית שלה.

      השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בסדר בין-לאומי

יתר המאמרים במדור