JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

צורר היהודים מירושלים

בנאום המופתי נתניהו לא דייק, אבל צדק

צורר היהודים מירושלים המופתי-אמין-אל-חוסייני-בפגישתו-עם-היטלר German Federal Archive he.wikipedia.org
דצמבר 14
09:30 2015

הפרופסור ברנרד לואיס, שנולד בשנת 1916, נחשב לאחד מבכירי ההיסטוריונים בעולם. הוא התמחה בחקר ההיסטוריה של האסלאם וביחסי הגומלין בין הציוויליזציה המוסלמית לבין תרבות המערב. בשנת 1990 הוא התכבד לשאת את "הרצאת ג'פרסון" בכינוס של האגודה האמריקנית למדעי הרוח, הרצאה הנחשבת לאות הכבוד הגבוה ביותר שמעניק הממשל האמריקני עבור הישגים במחקר במדעי הרוח. לאורך הקריירה המדעית שלו זכה לואיס בעשרות פרסים ותוארי דוקטור לשם כבוד. הוא כתב מאות מאמרים ועשרות ספרים בתחומי התמחותו. על כן יש להניח במידה רבה מאוד של ודאות כי כתיבת ההיסטוריה מפרי עטו של ברנרד לואיס היא נכונה ואותנטית וניתן להסתמך עליה כמקור אמין של ידע אמתי.

אחד הספרים האחרונים של לואיס ראה אור בשנת 2003 בארצות הברית ונקרא: "The Crisis of Islam". הספר יצא לאור בעברית בשם "משבר האסלאם" בהוצאת דביר בשנת 2006. לא הייתי טורח להקדים לחיבור זה פרולוג מפורט כל כך אלמלא כוונתי להשתמש במובאות מספר זה על מנת להתייחס לנאום שנשא ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ביום 21 באוקטובר 2015, רק לפני חמישה שבועות, במליאת הקונגרס הציוני ה-37 שהתכנסה בבנייני האומה בירושלים.

לית מאן דפליג שהקונגרס הציוני, המתכנס אחת לכמה שנים בירושלים בירת ישראל, הוא כיום הכינוס החשוב ביותר של רוב נציגי העם היהודי מישראל ומהתפוצות. אין כינוס של נציגי יהדות העולם הנחשב לבכיר וחשוב ממנו. פרט לעניינים מעשיים הקשורים בבחירות להנהגת מוסדות הקונגרס הציוני למשך הקדנציה הנמשכת עד הקונגרס הבא, נישאים בו נאומים פרוגרמטיים ואידאולוגיים. על פיהם נקבעות מגמות ודרכי פעולה של המוסדות הלאומיים של העם היהודי כולל איסוף כספים, קיום אירועים, הפעלת ארגוני לובי יהודי בארצות הגמוניות וכמובן פעולות פיתוח, חינוך, רווחה והתיישבות בתחומי מדינת ישראל. המנהיגות היהודית בעולם ובישראל רואה במוסדות הלאומיים של הקונגרס הציוני שותפים חשובים בקביעת כיווני המדיניות של ממשלת ישראל. כך גם, ואולי בעיקר, בתחומי ההתבססות הביטחונית של מדינת ישראל במרחב המזרח תיכוני. מכאן שלנאומו של ראש הממשלה, שתפקידו להוביל מדיניות זו, חשיבות רבה במיוחד כאשר הוא מובא בפני השליחים הנבחרים של הקונגרס הציוני.

קטע אחד מנאומו של ראש הממשלה בקונגרס הציוני שנישא ביום ה-21 באוקטובר הנ"ל עורר סערה הן בישראל והן בעיתונות הבין-לאומית המערבית. ראש הממשלה טען שהמופתי הירושלמי חאג' אמין אל חוסייני נפגש עם הצורר היטלר ימ"ש והוא אשר יעץ לו "לשרוף את היהודים". ייתכן שדיווח זה מפגישת חוסייני-היטלר ימ"ש אינו מדויק. ייתכן שראש הממשלה הגזים בדבריו. ייתכן שהוא רצה, בהרצאתו בפני צירי הקונגרס, להדגיש יסוד מסוים במחשבה התאולוגית המוסלמית. אפשר לשער שזו הייתה כוונתו כאשר בחר להשתמש בהדמיה מילולית זו כפי שהשתמש.

העובדות הן שהנאצים אכן הרגו ושרפו יהודים. האמת היא שהמופתי שיתף פעולה עם הרוצחים הנאצים. האמת היא שהמופתי ייחל לניצחון גרמני במלחמת העולם השנייה. האמת היא שהמופתי ארגן חטיבות של חיילים מוסלמים שהצטרפו לצבא הנאצי, האמת היא שהמופתי תכנן הקמת משרפות במקום מסוים בארץ ישראל כדי לייבא לכאן את "הפתרון הסופי" אם וכאשר הצבא הנאצי יביס את הבריטים ויפלוש לארץ ישראל. יותר מכך – האמת היא שהנהגת היישוב היהודי בארץ ישראל תכננה להקים על הכרמל מרכז התגוננות אחרון, שהיום היה מזכיר לנו את סיפור מצדה.

יש לשער שבאמצעות התייחסותו למפגש המופתי-היטלר ימ"ש והתחזית לעתיד אשר השתמעה ממנו ביקש ראש ממשלת ישראל להדגים את הסכנה שבפניה ניצבת מדינת ישראל כיום. ניתן להיווכח שסכנה מסוג זה לא פסה מן העולם. די אם מקשיבים להטפות של ראשי החמאס מעזה, ועוד יותר לדברי ההנהגה השיעית-פונדמנטליסטית של איראן. הדבר מקבל משנה תוקף כאשר מפנימים את מאוויי משטר האייתוללות להשיג נשק גרעיני ואף את העידוד שהם קיבלו עם חתימת הסכם הגרעין שהוביל ממשל אובמה, ובעיקר מבינים את משמעות השחרור הצפוי של סכומי כסף בסדר גודל של יותר ממאה מיליארד דולר, שהוקפאו בעקבות החלטת האו"ם להטיל סנקציות כלכליות על איראן החומייניסטית.

מכאן אני מגיע לשאלה: האם ההתנפלות של האופוזיציונרים והשונאים על ראש ממשלת ישראל בשל נאומו בקונגרס הציוני ה-37 הייתה מוצדקת? האם חוסר הדיוק (שעליו אין ויכוח) בסקירת המפגש בין היטלר ימ"ש לבין המופתי היא הנותנת? האם ההשלכות המעשיות של התאולוגיה המוסלמית מימי המופתי ועד היום אינה חשובה יותר, בוודאי בכמה דרגות, מאי דיוק חסר משמעות לחלוטין בהתייחסות לפגישת המופתי-היטלר ימ"ש?

על מנת לבסס את טענותיי אני מבקש להתייחס לקטע מההיסטוריה של המנדט הבריטי בארץ ישראל כפי שהובאה במקורות שונים ובעיקר בספרו של ברנרד לואיס "משבר האסלאם", שעליו סיפרתי לעיל. בשנת 1921 מינו הבריטים את חאג' אמין אל חוסייני לתפקיד המנהיג הדתי של המוסלמים בפלסטינה א"י (ארץ ישראל). אגב, באותו זמן נוסדה, כמינוי בריטי גם כן, משרת הרב היהודי הראשי.

אמין אל חוסייני לא היה בעל המעמד הדתי המתאים, אבל הבריטים נאלצו למנותו בעסקת פשרה עם בן משפחת נשאשיבי שהתמנה לראשות עיריית ירושלים. המופתי נמשך יותר לעיסוק הפוליטי מאשר לתפקידו הדתי. תוך שנים אחדות הפך לגורם הקיצוני ביתר המתסיס גם כנגד היהודים וגם כנגד השלטון הבריטי.

ברנרד לואיס כותב כי כבר בשנת 1914, עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, ניסו הגרמנים – שהיו בעלי ברית של טורקיה העותמאנית – ליצור קשרים פוליטיים עם נתינים מוסלמים של האימפריות הבריטית, הצרפתית והרוסית כדי להפעילם לטובת גרמניה. תכניות אלה נכשלו ועברו מן העולם עם התמוטטות האימפריה העותמאנית והתבוסה הגרמנית במלחמת העולם הראשונה.

אולם מגעים מסוג זה התחדשו כאשר המפלגה הנאצית תפסה את השלטון בגרמניה. בשלהי חודש מרס 1933, שבועות אחדים אחרי שהיטלר ימ"ש הפך לקנצלר בגרמניה, פנה המופתי חאג' אמין אל חוסייני, ביוזמתו, אל הקונסול הכללי של גרמניה בירושלים הד"ר היינריך וולף והציע את שירותיו לגרמניה. המופתי הבין שהגרמנים יילחמו בבריטים והוא קיווה שהם יעזרו לו להשתחרר מהעול הבריטי, אשר לפי תפיסתו ניפק את הצהרת בלפור ועודד את הקמת הבית היהודי על חשבון הערבים.

הנאצים, בשלב ההוא, לא נענו למופתי מסיבות פוליטיות פנימיות שלהם. אולם אחרי הסכמי מינכן בשנת 1938 שינו הנאצים את מדיניותם, כפי שכותב ברנרד לואיס, ונפתחה הדרך לשיתוף פעולה בין הנאצים למופתי, וכמובן עם גורמים נוספים במזרח התיכון. המופתי, שהיה המסית העיקרי לפעולות טרור נגד היהודים וגם נגד הבריטים, הודח על ידי הבריטים מתפקיד המנהיג הדתי של ערביי ארץ ישראל אחרי רצח מושל הגליל הבריטי לואיס אנדרוס והוכרז עבריין נמלט. הוא חמק החוצה מארץ ישראל, הגיע לעיראק והשתתף במרד נגד הבריטים ובהסתה לקראת ה"פרהוד" (הפוגרום ביהודי עיראק). כשהמרד נכשל הוא הסתתר בשגרירות יפאן, הוברח לאירופה בסיוע האיטלקים והגיע לברלין ב-6 בנובמבר 1941.

עם הגיעו נפגש המופתי עם פון ריבנטרופ (שר החוץ של היטלר ימ"ש), וזה הסדיר לו פגישה עם הקנצלר ב-28 בנובמבר 1941. המופתי קיבל מהנאצים משרד לצרכיו בברלין. הקשרים עם המשטר הנאצי לבינו התהדקו והוא אף עסק בגיוס מתנדבים מוסלמים מדרום הבלקן וארגן אותם לגדודים וחטיבות שצורפו לוואפן אס אס ולצבא הנאצי (אגב, על פי ברנרד לואיס, באותה התקופה פעל אנואר סאדאת, שהיה קצין זוטר בצבא המצרי הכפוף לבריטים, כמרגל לטובת הגרמנים במצרים, שהייתה באותה עת תחת שלטון בריטי) .

יש לציין עובדה היסטורית אשר משמעותה אינה ברורה עדיין. המופתי נפגש עם היטלר ימ"ש ביום 28 בנובמבר 1941. הנאצים כבר עסקו בעת ההיא בגירוש והשמדת יהודים. היה זה כחודשיים לפני ועידת ואנזה. אין לקבוע על פי לוח זמנים זה שהמופתי היה זה שיעץ לנאצים כיצד להשמיד יהודים. ברנרד לואיס גם הוא אינו מגיע למסקנה זו. לעניין זה הנאצים לא היו זקוקים לעצות מפי איש דת מוסלמי פרימיטיבי מפלסטינה, לשיטתם. אולם אין ספק שהמופתי ציפה שהנאצים ינצחו במלחמה והוא יוכל לחזור לפלסטינה על כתפי המנצחים כדי לחסל את הבית היהודי ומן הסתם גם להשמיד יהודים.

בהינתן העובדות ההיסטוריות הללו, שהובאו בספרו של ברנרד לואיס וכן במחקריהם של היסטוריונים נוספים, העיוות במובאה ההיסטורית בנאומו של ראש הממשלה נתניהו בטל בשישים. זאת לעומת הלקחים ההיסטוריים שיש ללמוד מהתנהלותו של המופתי במלחמת העולם השנייה. נתניהו צדק לחלוטין כשהוא העלה את הסאגה הזו בנאומו בקונגרס הציוני. העיוות במובאה ההיסטורית שאליה נתפסו עיתונאים ופרובוקטורים למיניהם כדי לנגח את ראש הממשלה לא הצדיקה את מסע ההשמצות נגדו. העניין החשוב יותר הוא גילוי האמת הזוועתית על אופיו הרצחני של המופתי, אשר – וגם על זה יש ראיות מוצקות – קבע את הסיסמה: "אל אקצא בסכנה". הסיסמה מסיתה ומלהיטה את יצרי הפלסטינים גם בימינו ומהווה גורם מתסיס ב"אינתיפאדת הסכינים". רוחו של המופתי מרחפת באוויר הפלסטיני וממשיכה לשגע רבים מביניהם.

 

על המחבר / המחברת

יצחק דגני

יצחק דגני

עורך מדור: סדר עולמי. ד"ר, מרצה באוניברסיטת בר אילן במחלקה למדע המדינה. בעבר הרצה באוניברסיטת איבדן בניגריה. עסק בייצוג וניהול בחברות באפריקה. ממייסדי תיאטרון גבעתיים וחבר הוועד המנהל שלו. דירקטור ויו"ר וועדת ניגריה בלשכת המסחר ישראל-אפריקה.

11 תגובות

  1. סביון שהוא ורד
    סביון שהוא ורד דצמבר 14 2015, 11:43
    למה להצדיק כל טעות

    היטלר השמיד 6 מיליון יהודים. מעולם לא קרה לנו כזאת. למה כעת להאשים את המופתי. לא קשור לדיוק או אי דיוק. אסור להעמידם באותה ליגה. אין ספק שהמופתי היה אויב גדול שלנו. אז מה? בכל דבר צריכים להצדיק את הטעויות הגדולות של ראש הממשלה? עליו להתנצל בפני העם כולו.

    השב לתגובה
    • י.ד.
      י.ד. דצמבר 15 2015, 00:08
      לסביון

      איפה מצאת שהמופתי הועמד באותה ליגה עם היטלר ימ"ש ? זו נבלה וזו טריפה. אתה כותב ושואל: "אין ספק שהמופתי היה אויב גדול שלנו. אז מה? באמת לא ברור לך אז מה? בעוד שהנאצים ותורתם חוסלו תורתו של המופתי ממשיכה לרחף בחללנו. יהיה הרבה יותר קשה לחסל אותה – אם בכלל. ראשית צריך להבין ולהפנים את הבעיה. לא להתעלם ממנה. טוב עשה ראש הממשלה שהציף את הנושא. בייחוד עכשיו כשטרור הסכינים משתולל.
      יחד עם זאת ראש הממשלה חטא בטעות מסוימת. נכון. אולם טעות זו בטלה בשישים אל מול מה שקורה בשטח. הנושא הובהר והובן. מה ולמי זה ישנה עם ראש הממשלה יתנצל?

      השב לתגובה
  2. בן יוסף
    בן יוסף דצמבר 14 2015, 17:40

    דבריו של נתניהו לא הוצאו מהקשרם. הוא פלט שקר נורא. הפגישה של הפנאט המוסלמי עם היטלר היתה קצרצרה לצורך צילום בלבד. היא התקיימה לאחר שהנאצים כבר הוציאו להורג למעלה ממיליון יהודים (!!!). המטרה של נתניהו לרפד את דרכו לביקורו בגרמניה היא מניפולטיבית המעידה על איש מעורער – ואין זו מעידה מתוחכמת ראשונה…

    השב לתגובה
  3. י.ד.
    י.ד. דצמבר 15 2015, 00:17
    לבן יוסף

    אתה טועה ומטעה. את הפגישה ותוצאותיה אי אפשר להגדיר במילה "קצרצרה". אינך מכיר את עלילות המופתי. קודם כל צא ולמד. איזה "שקר נורא" (כדבריך)ראש הממשלה פלט? אם כך אתה כותב בתגובה למאמר אז או שלא קראת אותו בעיון או שלא הבנת את מה שנכתב. אתה כותב "איש מעורער". מהיכן לקחת את זה ? מהעיתון? זה רציני?

    השב לתגובה
  4. בן יוסף
    בן יוסף דצמבר 15 2015, 09:52
    בורות של מי?

    קשה להבין כיצד אקדמאי בעל מוניטין ככותב הרשימה מסוגל להקיש מתגובתי הקצרה את עומק בורותי, בעוד הוא עצמו שוכב על גדר תיל פוצעת בכדי להגן על כבודו של ראש הממשלה שמתגלה כטעות היסטורית טראגית.

    הנה ציטוט מאקדמאית אחרת הסבורה כי היתה זו טעות בכלל להעלות מאוב את המופתי
    "נתניהו הצליח להחזיר דמות שבכלל נשכחה מהזיכרון הקולקטיבי הפלסטיני" – כך הסבירה ד"ר רונית מרזן מהחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה, לאחר שוך סערת המופתי חאג' אמין אל-חוסייני, שראש הממשלה האשימו השבוע בכך ש"השתיל" במוחו של היטלר את רעיון השמדת היהודים.

    ד"ר מרזן עסקה רבות במחקריה במופתי של ירושלים בתקופת המנדט הבריטי, עד שנמלט ב-1937 ללבנון. לדבריה, אל-חוסיני נתפס בציבוריות הערבית בתור "מי שנטש את הערבים בפלשתינה להתמודד לבדם עם מצבם".

    השב לתגובה
    • י.ד.
      י.ד. דצמבר 15 2015, 23:54
      לבן יוסף - 2

      צר לי אתה שוב טועה בגדול.
      טינתך לנתניהו גוברת על חשיבתך.
      לוז המאמר אינו על נתניהו אלא
      על מורשת המופתי – אל אקצא בסכנה
      המזינה גם כיום את הסכינאים.
      לחלוטין זו אינה טעות טראגית.
      דברי ד"ר מרזן אינם רלוונטיים.
      לא צריך לשכב למען ביבי על גדר
      הפוך – ביבי שוכב עליה למעננו.
      אגב – אם אתה מכיר מישהו שיכול
      להיות כיום ראש ממשלה טוב יותר
      תגיד לנו ונצביע בשבילו.

      השב לתגובה
      • בן יוסף
        בן יוסף דצמבר 16 2015, 21:00
        איפכא מסתברא

        תענוג לראות את המגיב י.ד. כדגיג מפרפר ברשת. הרי כל הרשימה הזו נולדה בחטא גס לטהר את השרץ. מי שאמר כי היטלר התכוון רק להרחיק את היהודים מאירופה עד שבא המטורף הדתי האיסלאמי ושינה דעתו להשמידם, הוא בעל מוח קודח המדיר שינה מרבים מפני שמדובר בראש ממשלה. צר לי להיתקל מעת לעת באנשי תרבות הנחלצים מעורם בכדי לסלף ולגרוע צלקת מאיש מעורער עד שורשו.

        השב לתגובה
        • י.ד.
          י.ד. דצמבר 17 2015, 05:45
          לבן יוסף - 3

          על פי הדיאגנוזה: "איש מעורער עד שרשו" מסתבר שהנך מומחה בפסיכיאטריה. כיוון שאינני מומחה בתחום זה לא אוכל להתייחס לאבחנה רפואית מסוג זה. ינבחו הכלבים והשיירה תעבור. זיגמונד פרויד הזקן היה מתגאה בך.
          וגם כיוון שעל פי תגובותיך מסתבר שלא הבנת את הנקרא במאמר – אין ביכולתי להסבירו לך כיוון שאינני מורה נבוכים.
          אולם מתשובה לשאלה הכי חשובה כאחרון הגיבורים התחמקת – מי יכול בימינו להיות ראש ממשלה יותר טוב? כיוון שאתה כנראה לוויתן לא מתאים לך להתחמק משאלה זו.

          השב לתגובה
          • בן יוסף
            בן יוסף דצמבר 19 2015, 14:56
            ל-י.ד. תגובה אחרונה - דגל לבן!!!

            מר י.ד. הנכבד, לאורך חילוק דעותינו התמקדתי בנקודה אחת בלבד, זו הקשורה בחטא אמירתו המטומטמת של נתניהו על השמדת היהודים. אתה מעדיך תמיד להתרחק ממעגל האש הזה, מסיבות שכל בר-דעת מבין. לפיכך אני מניף דגל לבן בכדי לשים קץ למעגל התחמקויותיך מלהודות בפשטות בטעותך המרה.

            השב לתגובה
  5. זאב בר
    זאב בר דצמבר 15 2015, 18:07
    חלק תגובות לא במקום

    אני מסכים שביבי חטא לא רק לאמת אלא גם לאינטרסים של העם. היטלר השמיד 6 מיליון. מה הקשר למופתי. שמעתי במו אזני שביבי אמר שהמופתי הוא ששכנע את היטלר להרוג היהודים, כי הכוונה של היטלר היתה רק להרוג אותם. וכאשר מעירים על כך שביבי עשה חטא וצריך לרוץ ולהתנצל אוהדיו ישר תוקפים את המבקרים. לא מתאים.

    השב לתגובה
  6. י.ד.
    י.ד. דצמבר 20 2015, 00:14
    לבן יוסף - 4

    אני מכבד מאד את מעורבותך בוויכוח בינינו. זו נשמת אפה של הדמוקרטיה. היית צריך לשים לב לטענתי שאכן נתניהו שגה ועשית מעניין זה טיעון עיקרי. המאמר נכתב על מנת להראות מאין צמח המושג "אל אקצה בסכנה". זה הטיעון המרכזי והחשוב לנוכח טרור הסכינים. אני גם טוען שעצם הטעות של נתניהו היא בדרגת חשיבות פחותה בהרבה מהשראת הטרור מבית מדרשו של המופתי. עם זה אנו צריכם להתמודד ולצערי אינטרסנטים אנטיביביים הפכו את היוצרות. אינני מתומכי נתניהו ולא הצבעתי בשבילו הגם שבאופן אובייקטיבי אינני רואה מי בעת הזו יכול להחליפו. על כן שאלתי אותך פעמיים מי לדעתך יכול להיות ראש ממשלה במקומו ולצערי התחמקת מתשובה. למרות שהרמת דגל לבן אני כן ממתין לתשובה ממך בסוגיה זו. זה המינימום שאתה יכול לעשות אם אתה בעל אינטגריטי ורואה לא רק את הצדדים השליליים של נתניהו. זה חכמה מאד קטנה. יותר קשה להציע תחליף. משום מה אני חש שאו שאינך יודע, או שאתה מפחד להרים את הכפפה הזו.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בסדר בין-לאומי

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!