JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • רפואה
  •  » לטפל קודם בפצוע קשה, גם אם הוא מחבל?

לטפל קודם בפצוע קשה, גם אם הוא מחבל?

החלטת הלשכה האתית של הר"י מרעידה את אמות הסיפים

לטפל קודם בפצוע קשה, גם אם הוא מחבל? חיילי צהל מטפלים בפצוע פלסטיני צילום: צה"ל flickr en.wikipedia.org
ינואר 10
09:30 2016

הלשכה לאתיקה של הסתדרות רופאי ישראל (הר"י) הוציאה הנחיה חדשה המורה לצוותים הרפואיים בזירת פיגוע לטפל קודם בפצוע הקשה ביותר, גם אם הוא המחבל עצמו. בקושי יבשה הדיו על הנחיה זו, וכבר נפתחה מתקפה כללית מצד גורמים "פטריוטיים" במדינתו. הגדיל לעשות חבר כנסת אביגדור ליברמן, שקרא לחברי ההסתדרות הרפואית להתפטר. מי שקורא טוקבקים נתקל בתגובות כמו "בוגדים", "להחליף את חברי הלשכה" ועוד ביטויים חריפים, חלק מהם ברמה של שיסוי.

מהי הלשכה לאתיקה של הר"י? מדובר בגוף הנבחר על ידי הוועידה הארצית וכולל לא פחות מ-20 חברים, ובהם גם נציגים רפואיים של משרד הביטחון, צה"ל, שב"ס ומשטרת ישראל. תפקידה של הלשכה הוא בין היתר להוציא ניירות עמדה והחלטות בנוגע לכללי המוסר של עבודת הצוותים הרפואיים בישראל. החלטות אלה אינן באות כמובן להחליף את חוקי מדינת ישראל, וספק אם יש להן בסיס חוקי מעבר לנעשה בתוך הר"י. כרגע מונה הלשכה 60 חברים, והיא מייצגת כמעט את כל מוסדות הרפואה בארץ. סביר מאוד שחברי הלשכה נבחרו על סמך כישוריהם האישיים ולא לפי נטייתם הפוליטית. אז את מי ליברמן רוצה שיחליפו? את כל השישים? רק את השמאלנים שבהם? ואת מי ימנו במקומם? את מי שמסכימים אתו או את מי שמוכנים להתכופף בפני החלטות פוליטיות? ואולי נחליף גם את שופטי בית המשפט העליון ואת חברי לשכת עורכי הדין ועוד ועדים וגופים מקצועיים שלא תמיד עונים אמן לכל משובה של פוליטיקאי כזה או אחר?

על פי ההנחיה החדשה יש לטפל בנפגעים לפי חומרת פציעתם, בלי להתחשב בזהותו של הפצוע. החלטה קודמת קבעה שיש לטפל קודם כל בפצועים, וכעת התווספה האמירה שגם מחבל (או אויב) נכלל בקדימות לטיפול, שהיא רפואית טהורה. האם יש בכך חדש? למעשה לא, שכן כבר בתפילת הרופא של הרמב"ם נכתב: "תזכני להביט על כל סובל הבא לשאול בעצתי כעל אדם, בלי הבדל בין עשיר ועני, ידיד ושונא, איש טוב ורע; את האדם בצר לו – הראני רק את האדם". מצווים אנחנו כרופאים לטפל בכל אדם ללא הבדל דת, גזע ומין וכמובן גם נטיות פוליטיות ובחירות מוסריות אחרות. היום לא נטפל בקדימות ראשונה במחבל, מחר לא נטפל בערבי, מחרתיים בשמאלן התומך בשתי מדינות, בעוד שבוע בהומוסקסואל ועוד חודש בלוקה בנפשו, בשכלו או בגופו. וכבר היו דברים מעולם.

ציוויי המוסר הרפואי קובעים לעתים אמות מידה השונות מנטיות לבו של המטפל הבודד. כבר אירעו מקרים בעולם שרופאים סירבו לטפל בחולי איידס, משום שהם סברו שהמחלה נגרמה באשמת החולים. המצב קצת הסתבך כאשר מחלת האיידס גלשה מקהילת ההומוסקסואלים לציבור ההטרוסקסואלי ("הלא זהיר"). ואם כך, מדוע לטפל בחולי סרטן, ריאה ונפחת הריאות שמחלתם נגרמה עקב עישון? ומדוע רופאים ואחיות צריכים לעמול יומם ולילה לטפל בעבריין שבטעות פוצץ את עצמו, או בנרקומן הנגוע בנגיף הפטיטיס C, או בקשיש שהחליט לבלוע חומצה? יש אין סוף דוגמאות שבהן מחלה או מצב נגרמו באשמתם הישירה של החולים, ולא שמענו שמישהו מציע ברצינות שלא לטפל בהם.

יש האומרים "עניי עירך קודמים". אמירה זו מקובלת עליי, אך יש לראותה במסגרת הגדולה ולא להחילה על אירוע נקודתי. ודאי שאיננו מצווים לתרום את כל מרצנו והוננו להצלת האוכלוסייה בארצות נחשלות (על אף שהצדק הגלובלי המוחלט דורש זאת). בטוחני שלא מעט מה"פטריוטים" המתנגדים להנחיה החדשה של הר"י, תמכו בשיגור משלחת גרנדיוזית לטפל בנפגעי הרעש בנפאל. לעומת זאת בוודאי לא התכוון המשורר שכתושב רמת גן אטפל קודם בתושבי עירי ולא באלה המתגוררים בבני ברק.

אולם בתוך עמנו אנו חיים. הנחיות הן הנחיות ופרצי רגש הם פרצי רגש. איש לא ישתומם אם איש צוות רפואי יטפל בבן משפחה קרוב שלו לפני שיטפל בזר, אפילו אם זה האחרון פצוע קשה יותר. גם לא ניתן לחסום את הצער העמוק על מותו של מטופל שהוא חייל צעיר, ואת שוויון הנפש היחסי עת נפטר מחבל או עבריין ש"נפגעו בעת מילוי תפקידם". אני מבטיח לכם שגם שלא בכוונה, יש מקרים של עצימת עיניים וטמינת ראש בחול המביאים לטיפול תת-מיטבי במי שנפשנו אינה חפצה ביקרם.

הקוד האתי נועד לקבוע אמות מידה מוסריות. הוא לא בהכרח קובע שהעולם יתנהל תמיד בצורה מוסרית ושוויונית.

 

על המחבר / המחברת

אלון ילין

אלון ילין

עורך מדור: רפואה. פרופ', לשעבר מנהל המחלקה לניתוחי בית החזה ב-שיבא, פרופ' אורח באוניברסיטאות קורנל והרווארד ופרופ' חבר באוניברסיטת ת"א. פרסם כ-130 מאמרים בעולם. כיום בין היתר בבי"ח ברזילי שם פתח שירות חדש לניתוחי בית החזה, מקדיש ממרצו בסיוע לאוכלוסייה בפריפריה.

9 תגובות

  1. אחד
    אחד ינואר 10 2016, 13:47
    הכי טוב שאפשר היה להציג את הנושא

    מתוך עולם הרפואה ומבחוץ כאזרח

    השב לתגובה
  2. ע.
    ע. ינואר 11 2016, 10:31
    כל מקרה לגופו

    השאלה מורכבת
    כמה קשה פצוע אחד לעומת השני
    האם לקשה נשקפת סכנת חיים
    האם לקשה סיכוי לשרוד
    ועוד ועוד
    אין אפשר בהנחייה פשוטה לצפות לפתור הבעיה
    צריך קווים מנחים ולהשאיר ההחלטה לרופא בשטח

    השב לתגובה
  3. אביב שרון
    אביב שרון ינואר 12 2016, 17:07
    אתה רוצה שנייה יותר צדיקים מהאפיפיור?

    אנחנו בני אדם עם ערבות הדדית ומולנו אויבים שרוצים להשמיד אותנו

    השב לתגובה
  4. ח. עסיס
    ח. עסיס ינואר 13 2016, 10:44
    בסדר יש אטיקה

    מי אוכף?
    מי מדווח על חריגות?
    אם בכלל?

    השב לתגובה
    • אלון ילין
      אלון ילין Author ינואר 13 2016, 11:29

      הגוף היחיד שיכול לכאורה לאכוף הוא הסתדרות הרופאים בישראל. כל אחד, ובוודאי עיתונאי, רשאי לדווח. נא לזכור שמדובר על קוד אתי ולא על חוק מדינה.

      השב לתגובה
  5. ירון בראל
    ירון בראל ינואר 14 2016, 11:31
    הקוד האתי קובע אמות מידה וקו מנחה

    מעבר לו אין התעסקות ואכיפה גם חוקים ברורים וחריפים לא מונעים עברות. אנשים אפילו רוצחים ושודדים. ברור שגם בנושאים של אתיקה יהיו חריגות ולאף אחד אין עניין לאכוף או אפילו לבקר.

    השב לתגובה
  6. א
    א"ב ינואר 17 2016, 17:18
    אין חוק?

    אם מישהו יגרום לכך שפצוע מת בגלל שטיפלו בפצוע קל האם זאת לא רשלנות? אי אפשר יהיה לתבוע?

    השב לתגובה
    • אלון ילין
      אלון ילין Author ינואר 17 2016, 17:39

      תיאורטית כן. משפטית זה נראה לי מסובך וגם לא ברור לי באם תביעה כזו תהיה פלילית או בנזיקין. צריך תגובה של משפטנים.

      השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים ברפואה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!