JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

חטיפת נשות הסבינים

סיפור קצר על שיטת לימוד מיוחדת במינה

חטיפת נשות הסבינים אבי גולדברג
פברואר 09
19:30 2019

טיטוס ליוויוס ההיסטוריון הרומאי הקדום מתאר בספרו "תולדות רומא" אירוע, ספק היסטורי ספק מיתולוגי, שהתרחש ברומא הקדומה כשאך נוסדה. מנהיג ומייסד העיר הצעירה והמתפתחת, רומולוס, היה צריך להתגבר על קושי דמוגרפי: מחסור בנשים בעירו.

כותב טיטוס ליוויוס: "על פי עצת הסנטורים שלח רומולוס שליחים אל האומות היושבות סביב רומא לבקש מהן ברית וזכות חיתון".

בהמשך מסתבר כי שכניה של רומא הצעירה דחו את השליחים ועל רומולוס היה לנקוט תחבולות. הוא הזמין את תושבי הערים השכנות לחג משחקים ברומא העיר החדשה. התכנסו אנשי קנינה, קרוסטומיוס, אנטמנה והסבינים, כל המון העם על נשיהם וטפם ברומא והתפעלו מפיתוחה של העיר הצעירה.

"והנה הגיעה שעת המחזה: בעוד הלבבות והעיניים נשואות אליו, קם מעשה החמס הערוך מראש, ובהינתן האות הסתערו הצעירים הרומאים מכל עבר לחטוף את העלמות". הצעירים הרווקים חטפו את האורחות נשות הסבינים ובנותיהן ולקחו להם אותן לנשים. על פי אותו מקור ניסו אומנם הסבינים ובני בריתם להילחם, אך ניגפו לפני הרומאים.

מאז תקופת הרנסנס זכה הסיפור המיתולוגי לביטוי ביצירות אומנות של מיטב האומנים: פוסן, ז'אן לואי דויד, דגה, רובנס, פיקסו ואחרים.

גם יצירות ספרותיות רבות מרפררות אל הסיפור, בין בעיבודו ובין בציטוט ממנו או באזכורו. לדוגמה: סיפור קצר של סטפן וינסנט בנט, "נשות הסבינים"; עיבוד למחזה המוזיקלי "שבע כלות לשבעה אחים"; אזכור האירוע בכתבים קדומים כמו בספר יוסיפון; בעיבוד קולנועי לסרט ספרדי; ואף בסיפור הקצר של הסופר האנגלי ה"ה מונרו (סאקי), "שיטת שארץ-מטרקלום", שתרגומו מצורף להלן.

 

שיטת שארץ-מטרקלום

מאת ה"ה מונרו (סאקי)

תרגם אבי גולדברג

ליידי קרלוטה יצאה אל רציף תחנת הרכבת הנידחת, היא פסעה הלוך ושוב לאורכו של הרציף חסר הייחוד, כדי להעביר את הזמן עד שהרכבת תואיל לצאת שוב לדרכה. לפתע, בדרך שמעבר לרציף, ראתה סוס נאבק במושכו עגלת מטען כבדה יתר על המידה, ועגלון קודר מהסוג שמתעב את בעל החיים המסייע לו להוציא את פרנסתו. מייד ירדה ליידי קרלוטה אל עבר הדרך, כדי למחות בפני העגלון על דבר הסבל הנגרם לבהמה.

אחדים ממכריה הזהירו אותה פעמים רבות מפני תוצאות התערבותה בסבלם של בעלי חיים, משום שזוהי "התערבות בעניינים לא לה". הם המליצו בפניה לאמץ את דוקטרינת "אי-ההתערבות בעניינים לא לה". רק פעם אחת יישמה ליידי קרלוטה את דוקטרינת אי-ההתערבות, היה זה כאשר אחת מפרשניה הרהוטים של הדוקטרינה הייתה לכודה במשך כשלוש שעות על צמרתו הבלתי נוחה של עץ מאי, בעוד חזיר בר זועם מטייל מסביב לגזעו. ואילו ליידי קרלוטה שהייתה מעבר לגדר, המשיכה לצייר ציור בצבעי מים, וסירבה להתערב בסכסוך שבין חזיר הבר ללכודה על צמרת העץ. קיים חשש כלשהו שכתוצאה מאימוץ דוקטרינת "אי-ההתערבות", תמה החברות בין ליידי קרלוטה לבין הלכודה על צמרת העץ שחולצה בסופו של דבר.

הפעם, כתוצאה מהתערבותה של ליידי קרלוטה יצאה הרכבת לדרכה ללא הגברת, נענית כביכול לסימני חוסר הסבלנות שהביעה הליידי במשך כל המסע. היא קיבלה את נטישת הרכבת באדישות פילוסופית, חבריה וקרוביה כבר היו מורגלים לכך שהמטען היה מגיע ללא ליווי. היא שיגרה מברק בנוסח מעורפל ולא מחייב, שעל פיו היא תגיע "ברכבת אחרת".

בטרם החליטה על צעדיה הבאים התייצבה לפניה גברת לבושה בהידור מקרינה נוכחות שתלטנית, היא בחנה אותה ואת הופעתה ממושכות. "את כנראה העלמה הופ, האומנת שאותה באתי לפגוש", אמרה הגברת, בטון שלא הותיר מקום לוויכוח עם ההנחה שהעלתה.

"בסדר גמור", אמרה ליידי קרלוטה לעצמה בצניעות שהייתה בה מידת סכנה… "אם אני חייבת, אני חייבת".

"אני גברת קואברל", המשיכה הגברת, "והיכן, אם יותר לי, המטען שלך?"

"הוא המשיך בטעות ליעד אחר", השיבה זו שהוחזקה בטעות כאומנת, בקבלה את הכלל הנהדר של החיים שעל פיו לעולם תאשים את אלה שאינם נמצאים. המטען, לומר את האמת, המשיך בדרכו כמתוכנן. "שיגרתי זה עתה מברק בעניין זה", אמרה בהוסיפה גוון של אמת לדבריה.

"כמה מקומם הדבר", אמרה גברת קואברל, "חברות הרכבות הללו הינן חסרות אחריות. בכל מקרה, המשרתת שלי יכולה להשאיל לך את הנחוץ לך ללילה", והיא הובילה את האורחת לעבר המכונית. במשך הנסיעה לאחוזת קוארבל, הציגה המארחת בפני ליידי קרלוטה את המעלות והחידושים של המכונית. ליידי קרלוטה גם למדה במהלך הנסיעה שקלוד ווילפריד הם ילדים עדינים ורגישים, ושלאירן יש מזג של אומן מפותח לעילא, ושלוויולה יש אופי שכמו נוצר להתאים לתפיסת החיים שרווחת במאה העשרים.

"אני חפצה לא רק שהם ילמדו", המשיכה הגברת קואברל, "אלא אני מתעניינת בתוכן הלימודים ומעורבת בבחירתו. בשיעורי ההיסטוריה למשל, עלייך לא רק ללמדם לשנן תאריכים ושמות, אלא להעביר את השיעורים כך שיהיו בהם סיפורי חיים של גברים ונשים שחיו באמת". "צרפתית, כמובן, אני מצפה ממך לשוחח עימם בשעת הארוחות כמה ימים בשבוע".

"אדבר עימם ארבעה ימים בשבוע צרפתית וביתרת הימים, רוסית".

"רוסית? גברת הופ היקרה, אין איש המדבר רוסית או מבין את השפה אצלנו".

"זה כלל לא יגרום לי למבוכה", אמרה ליידי קרלוטה בקרירות.

התשובה העלתה את חרון אפה של הגברת קואברל, אם להשתמש בביטוי הידוע.

היא הייתה אחת מאותם בעלי הפגם הלוקים בביטחון עצמי מופרז, אלה המקרינים שררה והדר כל עוד אינם נתקלים בהתנגדות.

למשמע של התנגדות בלתי צפויה ולו הזעירה ביותר, הם מצפים להתנצלות כנועה.

כשהאומנת החדשה לא התפעלה בהערצה מהמכונית היקרה החדשה ושכלוליה, ורמזה ליתרונותיהם של דגם חדש או שניים אחרים שאך יצאו לשוק, הבלבול של המעסיקה הגיע עד כדי תיעוב. רגשותיה דמו לאלו של מצביא מזמנים קדומים, הנס על נפשו משדה המערכה כשהוא רכוב על פיל-הקרב, לאחר שנתקל במטח כידונים ואבני קלע.

בעת ארוחת הערב, אף שהייתה מתוגברת בנוכחותו של בעלה, אשר בדרך כלל ציטט את השקפותיה של אשתו ותמך בה, גברת קואברל לא הצליחה להתאושש מהיתרון שקנתה עליה האומנת החדשה. לא רק שהאומנת מזגה לעצמה יין בנדיבות, אלא שמצאה לנכון להביע את דעתה הנחרצת והידענית תוך העברת ביקורת בענייני ייננות בכלל, תחום שבו הקואברלים לא היו יכולים לחלוק עליה ולהציג עצמם כבני-סמכא.

האומנות הקודמות הגבילו את שיחתן בענייני יין במבע של כבוד והבעת הוקרה אמיתית למים בלבד. וכשזו החדשה הגיעה עד כדי מתן המלצה על בית מסחר ליין שעליו ניתן לסמוך, החליטה גברת קוארבל שהגיעה העת להפנות את השיחה לאפיקים נדושים יותר.

"אנו מרוצים מאוד מההמלצה שקיבלנו על אודותיך מקנון טיפ", היא העירה, "אדם מוערך מאוד, לדעתי".

"שותה כמו דג ומכה את אשתו, ובכל מובן אחר בעל אופי נעים מאוד", אמרה האומנת בקור רוח.

"העלמה הופ היקרה! אני משוכנעת שאת מגזימה", אמרו בני הזוג יחדיו.

"יש להודות שהייתה מידה של התגרות", המשיכה האומנת, "גברת טיפ היא אחת משחקניות הברידג' הגרועות שראיתי מאודי. הרמזים וההצהרות שלה יכולים לעורר מידה מסוימת של עוינות בבן זוגה למשחק, אבל לרסס אותה בתכולה של סיפון הסודה היחיד הנמצא בבית ביום ראשון אחר הצהריים, כשאי-אפשר להשיג סיפון אחר, יש בכך להביע זלזול ברווחתם של השחקנים האחרים, דבר שאינני יכולה להתעלם ממנו. אתם יכולים לחשוב שאני בעלת כושר שיפוט פזיז, אבל בשל תקרית סיפון הסודה עזבתי את ביתם".

"נשוחח על כך בפעם אחרת", אמרה גברת קוארבל בחיפזון.

"לא אתייחס לכך יותר", אמרה האומנת בהחלטיות.

מר קוארבל הטה את השיחה כששאל אילו שיעורים מתעתדת האומנת להעביר למחרת.

"נתחיל בשיעור היסטוריה", עדכנה אותו.

"אה היסטוריה", הוא אמר בנימה של חשיבות, "אם כן בשיעורי ההיסטוריה, למשל, עלייך לא רק ללמדם לשנן תאריכים ושמות, אלא עלייך להעביר את השיעורים כך שיהיו בהם סיפורי חיים של גברים ונשים שחיו באמת".

"כבר אמרתי לה את זה", התערבה הגברת קוארבל.

"אני מלמדת היסטוריה בשיטת שארץ-מטרקלום", אמרה האומנת בהתנשאות.

"אה כן", אמרו המאזינים, בחושבם שראוי להראות שיש להם מושג לפחות על שם השיטה.

"מה אתם עושים כאן ילדים?"

שאלה גברת קואברל למחרת בבוקר, כשמצאה את אירן יושבת עגמומית בראש גרם המדרגות, בעוד אחותה ישובה על המושב הקרוב לחלון, כשגופה מכוסה בשטיח מעור נמר והבעה מדוכדכת וחסרת נוחות על פניה.

"יש לנו שיעור היסטוריה עכשיו", הגיעה התשובה הבלתי צפויה, "אני אמורה להיות רומא, וויולה שם היא אמורה להיות הזאבה, לא זאב אמיתי, אלא דמות של זאב שהרומאים נהגו לעטות, שכחתי למה. קלוד ווינפריד יצאו להביא את הנשים המרופטות".

"הנשים המרופטות?"

"כן, הם אמורים לגרור אותן לכאן. הם לא רצו, אבל גברת הופ השיגה את אלת הקריקט של אבא, ואמרה להם שהיא תחבוט בהם חבטה "מספר תשע" אם הם לא ישתפו פעולה, אז הם יצאו לעשות זאת".

צעקה ארוכה ורמה מכיוון כר הדשא משכה את גברת קוארבל להגיע לשם במהירות, חוששת כי הילדים המבוהלים והממושמעים יפלו כעת כטרף בידי האומנת. אלא שהסתבר כי מקור הצעקות היה בבנותיה הקטנות של השוערת, שנגררו בידי קלוד ווינפריד שהתנשפו, שערם פרוע, ומשימתם הולכת ומסתבכת עקב התערבותו של אחיהן הזאטוט של החטופות שנלחם בהם במלוא המרץ.

באותה עת ישבה האומנת בנינוחות על מדרגת האבן במבואה לבית האחוזה ובידה אלת הקריקט. היא ניצחה על המערכה במבט קר וחסר פניות של אלת המלחמות. מקהלת צעקות חוזרות ונשנות של "אותך לאימא" נשמעו מפיהן של החטופות הקטנות, אלא שהשוערת כבדת שמיעה, הייתה עסוקה באותה עת בהדחת כלים.

לאחר מבט בוחן לעבר בקתת השוערת (האישה הטובה הייתה בעלת מזג מלחמתי, שיש בו לעיתים יתרון הניתן לחירשים) אצה גברת קואברל במורת רוח להצלת השבויות.

"וילפריד, קלוד! שחררו מייד את הילדות. העלמה הופ, מה בשם אלוהים משמעות של המתרחש כאן?"

"היסטוריה רומית קדומה, חטיפת הסבינות, אינך מכירה? זו שיטת שארץ-מטרקלום, לגרום לכך שהילדים יבינו את ההיסטוריה על ידי השתתפות פעילה, זה יישתל בזיכרונם, את יודעת. מובן שעקב התערבותך, יחלפו חייהם של בנייך בתובנה כי בסופו של דבר חולצו נשות הסבינים. ולכך כבר איני מוכנה להיות אחראית".

"את יכולה להיות פיקחית מאוד ומודרנית, העלמה הופ", אמרה גברת קואברל בנחרצות, "אך הייתי רוצה שתעזבי ברכבת הבאה. המטען שלך יישלח אחרייך מייד לכשיגיע".

"אינני בטוחה היכן אשהה בימים הקרובים", אמרה מורתם המפוטרת של הילדים, "את יכולה לשמור על מטעני עד שאשלח לך מברק ובו כתובת למשלוח".

"הוא כולל רק כמה מזוודות ומחבטי גולף וגור נמרים".

"גור נמרים!" לחשה גברת קוארבל. אפילו כשהיא עוזבת, האישיות הבלתי רגילה הזו מותירה אחריה שובל של בושה.

"ובכן, הוא כבר עבר את שלב הגידול ואי-אפשר לקרוא לו גור, הוא יותר חצי נמר מגודל, את מבינה? עוף מדי יום וארנבת בימי ראשון, זה מזונו בדרך כלל, בשר בקר טרי מרגש אותו יתר על המידה. אל תטרחו לשלוח את המכונית לקחת אותי, אני מעדיפה לצעוד לתחנה". וליידי קרלוטה צעדה לה, נעלמת מתחום הראייה של קוארבל.

הגעתה של העלמה הופ המקורית, אשר טעתה באשר ליום שבו הייתה אמורה להגיע, גרמה למהומה שהיא לא הייתה מורגלת בה. בבירור הייתה משפחת קוארבל לחוכא ואטלולא, אך הם חשו בהקלה ניכרת שהגיעה עם ההכרה בכך.

"כמה זה מעייף מבחינתך, קרלוטה", אמר המארח, כשהאורחת המאחרת הגיעה לבסוף, "כמה מייגע הדבר לאחר את הרכבת ולהיאלץ ללון במקום זר".

"הו, לא יקירי", אמרה ליידי קרלוטה, "זה לא היה מעייף כלל וכלל עבורי".

על המחבר / המחברת

Avatar

אבי גולדברג

אבי גולדברג עורך דין, מנהל חברות וכותב ספרים.

5 תגובות

  1. חובב קריאה
    חובב קריאה פברואר 10 2019, 06:43
    כל הכבוד

    עברתם גם לתרגומים

    השב לתגובה
  2. ארז
    ארז פברואר 10 2019, 10:15
    תודה.

    אהבתי גם את השיעור וגם את העברתו עם סיפור חי 🙂

    השב לתגובה
  3. לבנה
    לבנה פברואר 11 2019, 07:17
    מי קורא היום יצירות

    העם בתוכניות ריאליטי רדודות בטלויזיה.

    השב לתגובה
  4. שולי לוי
    שולי לוי פברואר 13 2019, 15:14
    חתיכת השקעה

    כל הכבוד

    השב לתגובה
  5. ע.
    ע. פברואר 14 2019, 12:02
    פעם ראשונה נחשפת לסופר הזה

    מעניין ודי מיוחד

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים ביצירה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!