JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

האם אפשר להחליף את השלטון?

למהפך פוליטי דרוש מועמד משרה ביטחון

האם אפשר להחליף את השלטון? עוזי ברעם
דצמבר 27
09:30 2016

האם אפשר להחליף שלטון? אין זו שאלה טכנית שהתשובה עליה ברורה. בוודאי שאפשר להחליף, אבל האם יש הסתברות סבירה שכך יקרה?

על פניו, התשובה שלילית. הימין שולט והאופוזיציה מקרטעת. ליצמן מצהיר שהוא בעל ברית של בנט ודרעי, והם לא ימירו את נתניהו במישהו משורות השמאל-מרכז. ההנחה העומדת ביסוד הדברים היא שמה שהיה הוא שיהיה, היינו המפלגות שמשמאל לנתניהו יעבירו קולות ביניהן אבל לא ישכילו למשוך קולות מהליכוד. כרגע נראה יאיר לפיד כמועמד מוביל מטעם האופוזיציה, אבל זה עשוי להשתנות עד הבחירות, אם מפלגת העבודה תהיה אטרקטיבית יותר בשל הרכב מנהיגותה. אלא שמעבר קולות כזה או אחר ממפלגת יש עתיד לעבודה איננו מקדם במאומה חילופי שלטון. חילופי שלטון עשויים להתממש רק אם יהיו מועמדים שוברי שוויון משמאל לנתניהו שיקימו תנועה משלהם או יחברו למפלגות קיימות.

הימין שומר על יתרונו בזכות העלאת מפלס החרדה בקרב הציבור ובזכות האמונה שמנהיגות חזקה באה משורות הימין, קרי נתניהו. רוב הציבור איננו ימני כאלקין ורגב, איננו מתחלחל מפינוי עמונה ואיננו רוצה את ההדתה שפוקדת את הימין ברובו. נתניהו עצמו איננו המועמד המועדף בציבור, הוא ברירת מחדל חזקה ונוקבת. רבים אינם מאוהבים בחצר הביזנטית שלו, ביהירותו ובהתנשאותו, באמינותו המפוקפקת. אבל למרות כל אלו, נראה שאין תחליף לנתניהו ואין אמון ביטחוני במנהיגות השמאל. אין לו מתחרה אמתי שקורא עליו תיגר וזוכה לאמון הציבור.

אינני יודע אם עמיר פרץ יהיה יו"ר מפלגת העבודה. אינני בטוח שהוא מסוגל לנצח את הימין. אבל הוא מסוגל לקחת מנדטים אחדים מהליכוד ולהעביר אותם לגוש הנגדי. ומדוע שלא ייכנסו לחיים הפוליטיים אישים מעוררי ביטחון כברק, אשכנזי, מופז ואחרים? כל אלו מתנגדים קולניים למדיניות נתניהו והם אומרים בשיחות פרטיות כי מדיניות הממשלה היא סכנה ביטחונית ומדינית לישראל. נכון שמסר כזה גם נאמר היום, אבל האמון הביטחוני בנושא המסר חשוב ביותר. תאמרו שהמחשבה שברק ואשכנזי יחברו יחדיו אינה אלא פנטזיה אוטופית, אבל כבר ראינו חיבורים פוליטיים ואנושיים מסובכים יותר. לא יהיה מהפך אם לא תהיה ניידות ממחנה למחנה, וזו לא תבוא אלא אם אישים מעוררי ביטחון יבואו להיאבק בנתניהו.

יש משתנה נוסף והוא נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ. יש ציפייה ציבורית שהוא יעניק רוח גבית לימין, וזה סביר מאוד. אבל איש אינו יכול לנבא את מהלכיו של איש שהגיע לנשיאות בקמפיין רברבני ושאין לדעת אם יש לו איזו משנה סדורה. הפופולאריות הבין-לאומית של טראמפ איננה קשורה רק לישראל, היא קשורה יותר למעשיו בארצות הברית, והרי אין לכחד שהוא זכה בנשיאות כדין. ובכל זאת, לראשונה מכהן נשיא שבקלפיות קיבל מיליוני קולות פחות מהמתחרה הלא פופולארית שלו הילרי קלינטון. הוא מבין שעליו לשפר את מעמדו בארצות הברית ועיקר מעייניו יהיו שם. אין לדעת לאן יקחו אותו בריתות עם פוטין ואולי אפילו עם חלק ממדינות ערב.

מכאן שסימני השאלה רבים מסימני הקריאה באשר לאפשרות מהפך בישראל. אעז ואומר שבמצב הפוליטי ברגע זה, כישלון הימין בבחירות הוא אתגר שסיכויי הצלחתו מפוקפקים. אבל יש בזירה משתנים חדשים-ישנים שבכוחם להיות שוברי שוויון של ממש ולהביא מהפך אלקטורלי.

על המחבר / המחברת

עוזי ברעם

עוזי ברעם

עורך מדור: פוליטיקה. לשעבר חבר כנסת, שר התיירות ושר הפנים. הרצה באקדמיה. כתב את הרומן "אין אהבה בעיר". כיום יועץ אסטרטגי, יו"ר של חברת קלאב 50 ותיאטרון בית ליסין. כותב מאמרים בעיתונות, פרשן פוליטי במשדרי רדיו וטלוויזיה וחבר בדירקטוריונים שונים.

24 תגובות

  1. איה סגל
    איה סגל דצמבר 27 2016, 09:52
    חושבת כמוך מילה במילה

    בקיצור המצב לא משהו, אבל יש עוד סיכוי. אולי לא להרבה זמן.

    השב לתגובה
  2. גבע
    גבע דצמבר 27 2016, 17:42
    רק לא ברק

    כבר הרס פעם אחת את השמאל-מרכז
    עם היתר מסכים

    השב לתגובה
  3. יונתן טל
    יונתן טל דצמבר 28 2016, 04:50
    מנהיגות

    מנהיגות והובלה נוטלים קצת באגרסיויות.בנחמדות זה לא ילך.צריך לדחוף לטופ אדם ראוי ישר ומקובל על הרוב צריך כוורת נטולת אגו ואינטרסים אישיים עם מטרה משותפת.אבל האיש צריך לצעוק אני בשל מוכן ורוצה.להיתייצב בראש ולתת פקודה נוע.!

    השב לתגובה
  4. ליאורה צ.
    ליאורה צ. דצמבר 28 2016, 12:16
    ברק ואדכנזי באותה נבחרת?

    לא יכול לקרות

    השב לתגובה
  5. סילבן עובד
    סילבן עובד דצמבר 29 2016, 01:38
    העסקן הזעיר כמושיע - הה!!!

    אתה רציני? עם העסקן המקפץ הזעיר הזה עמיר פרץ תהפוך את
    פני הגורל? למפלגת העבודה עדיף להיעלם מהזירה הפוליטית. מנהיגיה חוזרים ומתגלים כשקרנים סדרתיים…

    השב לתגובה
  6. אמירה וייס
    אמירה וייס דצמבר 29 2016, 12:46
    אתה מצטרף לנבחרת?

    או שרק נדמה לי…

    השב לתגובה
  7. צ.
    צ. דצמבר 29 2016, 13:27
    אפשר אם כל השפויים יעשו שימוש בשכלם

    חיבור של העבודה, חלק גדול מאנשי לפיד, חלק ממפלגת כולנו, חלק מהערבים, חלק מהמצביעים הצעירים החדשים, חלק ממי שהצביעו ימין והתאכזבו. רק להפסיק לריב על אגו. להפסיק עם התופעה של כמה מפלגות שהורגות אחת את השניה.

    השב לתגובה
  8. אחד מרבים
    אחד מרבים דצמבר 29 2016, 13:49
    ממש צר לי

    לאכזב אותך
    אין סיכוי

    השב לתגובה
  9. ס.
    ס. דצמבר 30 2016, 08:06
    אפשר בהחלט להחליף

    גבאי אתמול כבר עשה מהלך והצטרף
    האם עוזי ברעם יודע משהו ולא בדיוק מספר?

    השב לתגובה
  10. ריאליסט
    ריאליסט דצמבר 31 2016, 00:23
    ל - סמך

    אי אפשר להחליף.
    גבאי זה סתם עוד קשקוש חסר משמעות.
    עוזי ברעם לא יודע משהו. הוא בעצם אף פעם לא ידע.

    השב לתגובה
  11. סחבק
    סחבק דצמבר 31 2016, 14:14
    אין סיכוי

    אין סיכוי

    השב לתגובה
  12. גלעד בן-דור
    גלעד בן-דור ינואר 01 2017, 19:07
    לא להתרגש מהסקרים. אין על מה לדבר.

    נא לא להתרשם מהסקרים האחרונים. הם חלק מניבוי הפוך מהמציאות. ההתנפחות כביכול של לפיד רק אוכלת בסיכוי להחלפת השלטון. כי בפועל לא יצביאו הרבה עבורו. כך מפרידים אותו מרצון להתאחד עם מפלגות אחרות באופוזיציה.

    השב לתגובה
  13. שמואל ה.
    שמואל ה. ינואר 02 2017, 09:41
    אסור לאבד תקווה

    אני מאמין שאנשים מתפכחים. אני שומע הרבה יותר סימני שאלה סביבי מאשר לפני שנה, למשל.

    השב לתגובה
  14. מעין
    מעין ינואר 06 2017, 07:59
    לפיד ובוגי כשלון מובטח

    עוד מפלגה ימנית שאין לה שום סיכוי מול הימין הימני. שוב אשליה של סקרים שעוד לא הוכיחו עצמם כבר הרבה שנים. אין כעת איום על הממשלה הימנית. גם אם ביבי יאלץ להתפטר. מה שאני לא מאמינה שיקה.

    השב לתגובה
  15. מיכאל
    מיכאל ינואר 12 2017, 12:38
    עד עכשיו לא האמנתי שזה יכול לקרות

    פתאום נראה לי אפשרי כי אני דומע אנשים מכל הצדדים שנמאס להם

    השב לתגובה
    • מ
      מ ינואר 14 2017, 18:57
      צר לי לאכזב אותך

      משאלת הלב שלך לא תתגשם
      אין אלטרנטיבה

      השב לתגובה
      • אורי
        אורי ינואר 25 2017, 10:02
        להתאמץ לבנות אלטרנטיבה לשלטון

        צריך להתאמץ לבנות אלטרנטיבה שאחרת הייאוש מהמנהיגות הנוכחית יהפוך להרגל קבוע. כל אחד שיכול להיות אלטרנטיבה צריך לדעת להכיל את חברו ולוותר מעט כדי שתקום הנהגה רצינית לנתניהו.

        השב לתגובה
  16. שרה דופט
    שרה דופט ינואר 24 2017, 10:06
    לשמאל אין מועמד רציני לצערנו

    אפשר וצריך להחליף את השלטון רק שלשמאל אין מועמד רציני לצערנו הרב.

    השב לתגובה
  17. חלומי
    חלומי ינואר 28 2017, 13:56
    חלומות באספמיה

    עם בוז'י?

    השב לתגובה
  18. לא אי אפשר
    לא אי אפשר פברואר 06 2017, 18:47
    אין סיכוי לאור מה שקורה במפלגת העבודה

    נהפוך הוא-הימין יתחזק

    השב לתגובה
  19. רעם
    רעם פברואר 07 2017, 13:44
    מילת המפתח: ברק

    זה הפתרון האפדרי היחיד

    השב לתגובה
  20. איצקוביץ
    איצקוביץ פברואר 19 2017, 13:58
    אני מעריך אותך כפרשן רציני

    אתה מביע משאלת לב לא רצינית

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בפוליטיקה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!