JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

תעודת עניות לממשלה

במחצית מוועדת השרים לא התקבלו החלטות

תעודת עניות לממשלה ד"ר ירון סוקולוב
ינואר 24
09:30 2017

בשנה וחצי לכהונתה (מאי 2015–דצמבר 2016) קיבלה הממשלה 85 החלטות בנושאי דיור ונדל"ן, שהן 13% מכלל ההחלטות שהתקבלו. בסך הכול מאז הקמתה קיבלה הממשלה 1,696 החלטות, מתוכן 154 החלטות הועברו במסגרת חוק ההסדרים. מניתוח ההחלטות שערך "המרכז להעצמת האזרח" עולה כי בעשר ועדות שרים, כמחצית מכלל הוועדות, לא התקבלו שום החלטות במהלך שנה וחצי. בין הוועדות שלא קיבלו החלטות: ענייני עלייה, שוויון מגדרי, פנים ושלטון מקומי, מעקב אחרי פרויקטים לאומיים, מילואים, מוכנות הזירה האזרחית לחירום והמיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית".

הממשלה מסמיכה את ועדות השרים לעסוק ולהחליט בנושאים שונים, ובכך לייעל את עבודתה. החלטות הוועדות מקבלות תוקף של החלטות ממשלה אם כעבור שבועיים מיום הפצתן לשרים לא בחר אף שר להגיש עליהן ערר. ב-2016 ניתח המרכז להעצמת האזרח את פעילות הוועדות ומצא כי "בממשלות האחרונות, הולך וגדל באופן עקבי מקומן של ועדות השרים ככלי נפוץ לקבלת החלטות וקביעת מדיניות". הוועדה הבולטת בממשלות האחרונות הייתה ועדת השרים לענייני חקיקה, תוצאה של העלייה המשמעותית בחקיקה פרטית לסוגיה, העולה ישירות מהכנסת. בשנה וחצי האחרונות החליטה הוועדה 604 החלטות, ומפאת קוצר הזמן לא לכל החלטה הוקדש די זמן ולא תמיד נעשתה היערכות מקצועית מתאימה.

העובדה שלא התקבלו החלטות בתחומי שוויון מגדרי או שלטון מקומי ומעקב אחרי פרויקטים לאומיים מעוררת שאלות לגבי תפקוד ועדות השרים ולגבי רצונם של שרים להיכלל בוועדות פופולריות פחות מוועדות כמו חקיקה, ביטחון לאומי ובנייה ושיכון. לפי הנתונים יש ועדות שרים שכלל לא התכנסו, אחרות התכנסו אבל לא קיבלו החלטות עקב אי הסכמות – 44% מהוועדות בממשלה הנוכחית – ואת המידע ניתן לקבל מכמות הפרוטוקולים שנכתבו, להוציא ועדות מסווגות.

ועדות השרים משמשות כלי פוליטי וקואליציוני. הן מוקמות ומנוהלות במסגרת מערכת היחסים הפוליטית והרכב השרים נגזר מיכולת התמרון הקואליציוני בעבודת הממשלה. אי התכנסותן של עשר ועדות שרים מלמד שעיקר משמעותן הוא הקמתן, ומדובר בתוצר פוליטי-ציבורי שאינו מייצר ערך אפקטיבי ולכן אינו משפיע על הממשל או על הציבור.

לפי מכון ון ליר, שייסד את מדד המגדר (תמונת מצב מגדרית) לקידום נשים ובחן נתונים משנת 2003 עד 2015: "לא חל שיפור של ממש באי השוויון ואי אפשר להצביע על מגמה אחידה של צמצום האי-שוויון". תמוה שוועדת השרים לענייני מגדר לא השכילה לקבל החלטה אחת בודדת במשך שנה וחצי לצמצום אי השוויון, שחלקו פערים כלכליים. גם הוועדה למוכנות הזירה האזרחית לחירום, נושא שעולה בתקשורת ובדברי פוליטיקאים רבים, לא קיבלה החלטה מעשית אחת. השלטון המקומי, שנוגע בחיי הציבור יום יום, אמור להיות מטופל ביתר שאת כדי להקל את חיינו ולאפשר שירות הולם ללא תחושת חמיצות וללא בירוקרטיה מיותרת, וגם בנושא זה לא התקבלה שום החלטה.

תומר לוטן, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח, הגדיר את הבעיה באומרו: "הדו"ח מדגים שוב שעיקר הבעיה בממשל בישראל הוא המעקב והבקרה אחרי יישום החלטות, ולא עצם קבלתן". מסתבר שיש נושאים חשובים חברתית-כלכלית שאינם מצריכים מעקב או בקרה כי אין החלטות. תעודת עניות לחלק מוועדות השרים ולפעילות הממשלה בתחומים שונים.

 

על המחבר / המחברת

Avatar

ירון סוקולוב

ד"ר, סגן דקאן, המרכז ללימודים אקדמיים (מל"א).

22 תגובות

  1. ענבר
    ענבר ינואר 24 2017, 09:35
    ואולי טוב שכך?

    חלק מההחלטות שמתקבלות – קטסטרופה

    השב לתגובה
  2. אלי
    אלי ינואר 24 2017, 09:59
    לשרים אין זמן מחוץ לעמונה..

    לא מפתיע שהממשלה לא מצליחה לכנס וועדות שרים לישיבות…רוב השרים עסוקים בעמונה או במינויים פוליטיים. מהיכן ימצאו זמן לדון בענינים אחרים וחשובים?

    השב לתגובה
    • האל- אמון מעמונה
      האל- אמון מעמונה ינואר 24 2017, 15:50
      אין לשרים זמן לזוטות...

      צודק. נתניהו ובנט עסוקים בעמונה ובמעלה אדומים כאילו מדובר בחלוקת ירושלים.. אין לשרים זמן להגיע לוועדות בעניני העורף, שוויון מגדרי, רווחה, כי אלה נושאים אזרחיים ולא פוליטיקה ימנית משיחית.

      השב לתגובה
  3. שרה דופט
    שרה דופט ינואר 24 2017, 10:04
    עבודה בעיניים על הציבור

    בשביל מה מקימים וועדות שרים אם בסוף הם לא מתכנסות? הכל כדי להראות לציבור שכאילו הממשלה עובדת? צחוק ועבודה בעיניים…

    השב לתגובה
  4. גדי רונן
    גדי רונן ינואר 24 2017, 10:37
    הכל דיבורים ואין מעשים

    מקימים וועדות סרק שלא מתכנסות ולא מקבלות החלטות, עושים צחוק מהציבור בחלק מהנושאים שחשובים לציבור.

    השב לתגובה
  5. ח....
    ח.... ינואר 24 2017, 11:00
    אם להיות הוגנים לא יכול להיות להם זמן

    לישיבות בוועדות שרים

    השב לתגובה
  6. עו
    עו"ד צבי לוין ינואר 24 2017, 11:04
    אין ביקורת והועדות לא פועלות

    לדעתי היועץ המשפטי של הכנסת חייב לפרסם דו"ח נוכחות בוועדות ואולי זה יקדם את הפעילות.

    השב לתגובה
  7. יפה
    יפה ינואר 24 2017, 11:16
    מקימים וועדות ולא מקיימים ישיבות...

    עושים צחוק מהציבור בהקמת וועדות שרים שבכלל לא מתכנסות…העיקר להעמיד פנים כאילו עובדים למען הציבור…

    השב לתגובה
  8. נריה
    נריה ינואר 24 2017, 13:33
    עבודה בעיניים

    עובדים עלינו בעיניים, מקימים וועדות באוויר ולא מקיימים ישיבות. סוג של בדיחה תפלה וגניבת דעת.

    השב לתגובה
  9. ענת
    ענת ינואר 24 2017, 14:13
    דברים כדורבנות. מדויק.

    נכון בהחלט. מה הטעם בכל ההצגות האלה?

    השב לתגובה
  10. יונתן טל
    יונתן טל ינואר 24 2017, 19:32
    מנהיגות

    כלל ידוע במנהיגות לוודא ביצוע החלטות. לא וידאת כאילו לא הנחתה.

    השב לתגובה
  11. בוריס
    בוריס ינואר 25 2017, 07:04
    באמת?

    נשאלת שאלה בורה-האם הכותב היה כותב את המאמר אם ממשלה הייתה בהרכב אחר????

    השב לתגובה
    • אזרח מודאג
      אזרח מודאג ינואר 25 2017, 21:29
      הממשלה הזאת חזקה רק בלדבר. צריך לבחור ממשלה שיודעת לעשות

      אם נבחר ממשלה אחרת, וביחוד ראש ממשלה, שמדבר קצת פחות, ויודע להבדיל בין מה שאפשר ובין מה שאי אפשר, התוצאה תהיה יותר טובה.

      השב לתגובה
  12. ד
    ד"ר ירון סוקולוב ינואר 25 2017, 09:41
    נא להתייחס לתוכן הדברים ולא לזהות הכותב

    בוריס היקר, אני איש אקדמיה הבוחן את העובדות ומנתח דברים לפי תשומות, תהליכים ותוצאות ולא לפי הרכב ממשלה כזאת או אחרת. אני משוכנע שלשנינו חשוב תפקוד אפקטיבי של כל ממשלה לטובת כל האזרחים ומדינת ישראל

    השב לתגובה
  13. היפכא
    היפכא ינואר 25 2017, 12:53
    אני חושב הפוך

    תעודה ממשלתית לעניות

    השב לתגובה
  14. אני לא מבין
    אני לא מבין ינואר 25 2017, 23:40
    שאלות לד"ר ירון סוקולוב

    1696 החלטות ממשלה. מדהים. "המרכז להעצמת האזרח" מותחים ביקורת. מכון וון ליר ייסד את "מדד המגדר" (זה ברצינות?) – כמה כיכרות לחם אפו המרכז להעצמה ואנשי וון ליר בחיים שלהם?
    איך זה שהארץ מלאה במגדלי בניה לרבי קומות, איך זה שהיצוא פורח, איך זה שמרתפי בנק ישראל מתפוצצים מעודפי דולרים, איך זה שבנו עוד מדינה ביהודה ושומרון עם חצי מיליון יהודים?
    אז לא מתקבלות החלטות בממשלה?
    והן לא מבוצעות? אולי האקדמיה החוקרת את הממשלה לא מבינה את מה שהיא רואה?

    יעני מנותקים?

    השב לתגובה
  15. ד.
    ד. ינואר 26 2017, 11:44
    למה קופצים

    כאשר מיישהו מעביר ביקורת עניינית על אי עשייה מיד קופצים מתלהמים ומעלים שלא לעניין השקפות פוליטיות
    למה?

    השב לתגובה
  16. אני לא מבין
    אני לא מבין ינואר 27 2017, 00:42
    ככה קופצים

    כי הביקורת לא עניינית. היא רוויה בפוליטיקה. יש עשייה. הרבה עשייה. האם ציון העשייה מהווה השקפות פוליטיות? מדוע ישנם חוקרים אקדמאים שמתעלמים מהעשייה? מה הם לא יודעים שמקימים וועדות כאשר לא רוצים להחליט? ועוד הם מספרים לנו שהחלטות הוועדות לא מבוצעות. יעני מנותקים.

    השב לתגובה
    • אזרח מודאג
      אזרח מודאג ינואר 27 2017, 21:54
      אתה מתעלם מהעובדות

      "אני לא מבין" אתה מתעלם מעובדות. היצוא לא פורח. כבר שנתיים שהיצוא מדשדש והממשלה לא עושה לתיקון המצב. זה שבנו הרבה ביהודה ושומרון – שופכים שם מיליארדים הרבה שנים. אבל הממשלה החליטה ופירסמה החלטות להוסיף בערך 1000 מיטות בבתי חולים. איפה הביצוע? הממשלה פרסמה תוכנית לחיזוק הגליל. איפה הביצוע?

      השב לתגובה
  17. אבישג
    אבישג ינואר 27 2017, 08:02
    הבעיה הגדולה איננה אי קבלת החלטות

    אלא אי מימוש של החלטות שכן התקבלו
    או
    מימוש גרוע של החלטות שהתקבלו

    השב לתגובה
  18. דגנית
    דגנית ינואר 27 2017, 21:38
    מסכימה איתך

    לגמרי

    השב לתגובה
  19. גלית
    גלית מרץ 02 2017, 09:39
    כעת מסתבר שגם בקבינט לא יודעים מה קורה

    אז למה לדבר על וועדות שרים

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בפוליטיקה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!