JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

אחרי הבחירות – קריאת השכמה

חייבים לעצור את הפילוג

אחרי הבחירות – קריאת השכמה ד"ר שי ענבר
אפריל 08
09:30 2019

זוהי קריאת השכמה לחברה הישראלית, לפוליטיקה הישראלית, להנהגה הישראלית, לכל אחד ואחת מאיתנו. אנחנו בדרך להרוס פלא אשר נבנה בעמל רב, יזע ודמעות. אין לנו חברה אחרת, אסור לנו לאפשר לזה לקרות! אפשר להתעשת לפני שיהיה מאוחר מדי, לפני שהפילוג יהיה רחב מכדי לגשר על הפערים, על השנאה ועל חילוקי הדעות.

מדינת ישראל היא מדינת הגירה שבה חיות קבוצות תרבות, לאום ודת שונות. למרות שמדינת ישראל היא מדינה יהודית על פי כינונה, יש בה מיעוט ערבי גדול ויש קבוצות שונות עד כדי קוטביות באוכלוסייה היהודית. למרות זאת, במשך עשרות שנים התבססה מדינת ישראל על לכידות וסולידריות חברתית. תמיד היו חילוקי דעות, אפליה ופגיעה, אולם מעולם לא היה שיח מפלג ומסית כל כך אשר שולל לחלוטין קבוצות, דעות ואמונות.

בעשור האחרון, וביתר שאת בשנים האחרונות, החברה הישראלית עוברת תהליך של פיצול והיפרדות, בחלקו תוצאה מתהליכים של אינדיווידואליזציה אבל בעיקר כתוצאה משיסוי והסתה חסרות אחריות של ההנהגה הפוליטית, המשתמשת בשיטת "הפרד ומשול" כדי להבטיח את המשכיות שלטונה.

ביטויים כמו בוגד, פאשיסט ואחרים נזרקים לחלל האוויר מבלי להביא בחשבון את ההשלכות ההרסניות שלהם למרקם השברירי של החברה הישראלית. ניסיונות לגרום לדה-לגיטימציה של דעות וקבוצות שונות הם הרסניים לא פחות. התנשאות מצד אחד וניסיונות לנקמה או להרס הישן מצד שני יובילו לפיצולה ולפירוקה של החברה הישראלית.

השיח המתלהם, המפריד והמקצין הוא בעייתי ביותר. יש שיגידו שהשיח הזה הוא עדות לעוצמת הדמוקרטיה והחיוניות שלה. אני חושב שכבר מזמן עברנו את הגבול ועוד מעט לא תהיה דרך חזרה ולא נוכל לאחות את הפצעים הנפערים, לקבל את השונות, לאפשר לגיטימציה לדעות שונות וקבלה והכלה של מכלול הקבוצות והצבעים בחברה הישראלית.

את ההקצנה בפוליטיקה ובחברה הישראלית מלבה קבוצה של פוליטיקאים ציניים, או חדורי אמונה מסוכנת שיכולה להיות רק דעה אחת, רק קבוצה אחת, רק אמונה אחת – שהיא החברה הישראלית, שהיא מדינת ישראל.

יום אחרי הבחירות ניווכח שמדינת ישראל, החברה הישראלית והפוליטיקה הישראלית חייבות לעבור תהליך שיקום ארוך ויסודי. פוליטיקאים, ואחריהם רבים, מתנהגים כאילו "אחרינו המבול". זוהי התנהגות מופקרת, חסרת אחריות והרסנית. המבול אכן מגיע, וצריך להתמודד איתו, מיד, אחרת יהיה מאוחר מדי והחברה הישראלית תהיה מפוררת מדי, חדורת שנאה פנימית, מפוצלת לקבוצות יריבות, ולא יישאר דבר מן הסולידריות החברתית אשר אפיינה את החברה עשרות שנים ואשר אפשרה לישראל להתקיים ולהתמודד עם כל האתגרים הקיומיים, הביטחוניים, הכלכליים והחברתיים.

ביום שאחרי הבחירות תצטרך הממשלה שתקום לנסות לאחות את השברים, השסעים והשנאות אשר לובו ופרצו בשנים האחרונות. הממשלה שתקום תצטרך לשנות את השיח מן היסוד. חברה רבגונית, חברה רבת תרבויות כמו ישראל, חייבת שיח מתון יותר, שיח מכבד ומכיל, שיח שונה מזה שאנחנו חווים בשנים האחרונות.

החברה הישראלית ברובה סולדת מהפוליטיקה הפלגנית והפוצעת וסולדת מהציניות שמפגינים חלק לא מבוטל מהפוליטיקאים, ובראשם הבכירים ביותר. חלקנו משתתפים בתהליך ההרסני והמפלג באמונה שחייב לבוא שינוי מהותי על מנת לערוך תיקון.

על כולנו לנסות לקחת אחריות ולצמצם את שיח הדחייה. עלינו לקיים שיח מקדם, מתון, מאחה ומכיל קבוצות ודעות שונות. לא חייבים להסכים אבל חייבים לכבד ולאפשר את השונות אשר מעשירה ואינה פוגעת.

על המחבר / המחברת

שי ענבר

שי ענבר

עורך מדור: אקדמיה. ד"ר, מרצה בקריה האקדמית אונו. עוסק בשכנוע ושינוי עמדות, בנושא של יהודים וערבים, ובשיטות מחקר איכותניות. בעבר מנהל המחלקה למחקר איכותני במכון למחקרי שוק.

27 תגובות

  1. פסימי מאוד
    פסימי מאוד אפריל 08 2019, 09:32
    אחרי הבחירות זה רק יתעצם

    ההשתוללות במעשים , ולא רק בדיבורים, תתחיל ובכיוונים הזויים

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר אפריל 08 2019, 10:24
      תקווה ופעולה

      גם את יתעצם אסור לנו להתייאש. חייבים להפיץ תקווה ולהלחם בקיצוניות המפלגת אשר מלובה מלמעלה. יש עכשיו תקווה לשינוי חייבים לקום ולפעול לשם כך!

      השב לתגובה
  2. אברהם קשת
    אברהם קשת אפריל 08 2019, 10:03
    הלוואי

    הלוואי
    האם זה אפשרי?

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר אפריל 08 2019, 10:22
      אפשרי

      בהחלט אפשרי אם רק נאמין ונרתם לכך. חייבים אין לנו ארץ אחרת!
      לא תמיד היה כך למרות המחלוקות והחיכוחים. השנים האחרונות ליבו את השסעים וההנהגה דחפה לשם. צריך לשנות ולהאבק למען שלמות הפלא הציוני.

      השב לתגובה
  3. אלון ילין
    אלון ילין אפריל 08 2019, 10:23
    לקחי העבר

    היתה בעבר ישות מדינית יהודית בודדת שהתפצלה לשתי ממלכות (כך לפחות לפי התנ"ך) שלעתים גם נלחמו ביניהן. אחת נעלמה לחלוטין והשנייה בקושי שרדה.
    אז מה למדנו?

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר אפריל 08 2019, 10:34
      אמונה והצלחה

      לא יודע אם למדנו ומה. לא יודע אם רלבנטי. מה שחשוב הוא להשתדל לתקן את העיוותים והסיכסוכים שהתעצמו בשנים האחרונות. יאוש אינו מתכון לפעולה ולא מאפשר שום צמיחה ושינוי. אז צריך להרתם לפעול ולהפעיל עם אמןנה בהצלחה

      השב לתגובה
  4. חפציבה
    חפציבה אפריל 08 2019, 18:25
    אם אפסה התקווה

    חייבים ךחפש פתרון אחרת זאת טמינת ראש בחול

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אפריל 08 2019, 18:40
      יש למה לצפות

      לא אבדה תקוותנו!
      צריך לאחות את הקרעים שנוצרו ויש רצון אם נתגבר על הפוליטיקאים הצינים המסיתים.

      השב לתגובה
  5. גדעון שניר
    גדעון שניר אפריל 09 2019, 07:21
    עוד לא מאוחר

    אחת הסכנות הגדלות הנצבת בפני כול אחת משתי מהמפלגות הגדולות המתמודדות היום על הקמת הממשלה היא שאין לאף אחת מהן רוב מספיק כדי להקים קואליציה יציבה עם סדר יום ברור ומוסכם, והן תהיינה סחיטות ביד מפלגות שוליים קטנות ההופכות ללשון מאזנים מעוות. כך למשל אלמלי סירבה ציפי ליבני להיות סחיטה עי המפלגות החרדיות בסבב הקודם, לא היה נתניהו מגיע לשלטון, שכן הוא היה מוכן לשלם בדמים מרובים רק כדי לקבל את תמיכתם. סכנה זו עומדת לפתחם של מפלגות הליכוד וכחול לבן ,שאף אחת מהן לבדה לא תוכל להקים ממשלה ללא תמיכת המפלגות הקטנות, ולכן שתיהן תהיינה סחיטות. הפתרון הבלתי נמנע הוא איחוד בין שתיהן, שכן מי שיבחן היטב יראה שאין ביניהן הבדלים מהותיים שלא ניתן לגשר עליהם מלבד אגו מנופח. זו תהיה הזדמנות היסטורית חד פעמית לשנות את מחול העוועים בו אנו נתונים בשל שיטת בחירות בלתי נסבלת, ולקבוע לאחר מכן סף חדש ברמה של 5-7 אחוז חסימה, שישים קץ אחת ולתמיד לטירוף המאפיין את הפוליטיקה הישראלית שאיננו יכולים יותר להרשות לעצמו. לשם כך נדרשת גדלות רוח, שכל ישר ובעיקר התעוררות של הרוב הדומם. עדיין לא מאוחר לחשב מסלול מחדש

    השב לתגובה
    • גיורא קימל
      גיורא קימל אפריל 09 2019, 13:51
      מזדהה איתך ב 100%

      נראה שהעם לא סלח לציפי ליבני שסרבה להשתתף בממשלת אחדות. אני מקווה שכחול לבן ילמדו את הלקח ויקימו עם הליכוד ממשלה שרובם רוצים בה.

      השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אפריל 09 2019, 19:45
      אחדות לאומית?

      אם ניתן היה להגיע להסכמות על קווי יסוד אזרחיים דמוקרטיים אולי ניתן לדבר על רעיון כזה. אולי על מנת לתקן את סוגיית שיטת הבחירות.
      הבעיה המרכזית שאני מעלה במאמר לא תיפתר אם לא ננטרל את מחוללי הבעיה ובראשם ראש הממשלה. יש תפיסה מסויימת אשר עוברת בשנים האחרונות אשר לא מוכנה לקבל אחרים, דעות אחרות. על זה צריך קודם כל להסכים.
      רק אז ניתן אולי להקים ממשלה משותפת. בכל מקרה נראה לי שעם ביבי זה לא ילך. כפי שציינת הוא מוכן לעשות הכל על מנת להיות בשלטון.

      השב לתגובה
  6. אביגדור שור
    אביגדור שור אפריל 09 2019, 10:58
    מצדיע לך

    מציע שהזוכה בבחירות בנאום הניצחון יקריא את המאמר שלך

    השב לתגובה
  7. אוי
    אוי אפריל 10 2019, 06:43
    כעת זה רק מתחיל

    בין המחנות ובתוך המחנות

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אפריל 10 2019, 08:13
      איפוק והכלה

      צריך לנסות לשמור על איפוק ולשנות את השיח.
      אם חפצי חיים אנחנו אסור לתת למצב להימשך.

      השב לתגובה
  8. אזרח
    אזרח אפריל 10 2019, 12:50
    אולי התכוונת לקריאת אשכבה?

    התוצאות!!!!!!!

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אפריל 10 2019, 13:22
      אכזבה

      אכן התוצאות לא מעודדות כלל. אבל אני לא מוכן לוותר. חייבים להביא שינוי ויש די אנשים שמעוניינים בזה. לא מספיק אנשים הלכו להצביע ולא מספיק אנשים האמינו שיתתכן שינוי. השינוי עוד יכול לקרות!

      השב לתגובה
  9. מתניה
    מתניה אפריל 10 2019, 16:54
    יש לי רעיון

    לא אכחד. השסעים והפערים בחברה הישראלית מחייבים איחוי. אין לנו את הזכות להפקיע את עצמנו מהמשימה החשובה הזו.
    מי מאתכם יהיה מעוניין להיפגש לשיחה ולהקשבה הדדית עם השוליים של הצד השני של המפה? למפגש עם ד"ר מיכאל בן ארי, בנצי גובשטיין, ברוך מרזל ואיתמר בן גביר?
    לא על מנת לצעוק לריב ולהתפלמס אלא להאזין ברוב קשב לחלומות, למאוויים ולמצוקות של האנשים האלה ולנסות להבין את עולמם. הרי לא נוכל לאחות את הקרעים מבלי להבין מהיכן הם הגיעו. יתירה על כך, אולי אם נקשיב להם בהקשבה אמיתית גם הם יקשיבו לטיעונים שלנו?

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אפריל 11 2019, 07:50
      אני מוכן

      זוהי הצעה די נאיבית אפילו לאדם מאמין ונאיבי כמוני. אבל אני מוכן. האם הם יהיו מוכנים לבוא באותה צורה? האם תהיה פתיחות להקשבה, קבלה והכלה?
      אין מה להפסיד.

      השב לתגובה
  10. Irit Eini
    Irit Eini אפריל 10 2019, 23:48
    "אני מאמין" !

    במאמר זה ניכר כי "צעקת" את האני מאמין שלך בכל הכח והרגשתי זאת.
    הרגשתי שכיוונת לכל מילה שנכתבה מדם ליבך. דברים בהם הינך מאמין עוד מימי בחרותך.
    ההיסטוריה ממשיכה לשכתב עצמה ועולם כמנהגו נוהג…
    השאלה -עד מתי ?!
    הייתה לנו הזדמנות לעשות שינוי גדול ולא צלחנו במשימה.
    מתי כבר יגיע היום? מתי?

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אפריל 11 2019, 07:53
      אמונה

      אכן בזה אני מאמין. האכזבות באות אבל אני מסרב להאמין שלא ניתן לעשות שינוי! בסוף תהיה התעשתות ואנשים יבינו שזה האינטרס שלהם ולא הסיכסוכים.
      אני מאמין. מאמין באנשים ולכן חייב להמשיך לקוות.

      השב לתגובה
  11. מ.
    מ. אפריל 11 2019, 13:27
    כשהמצב אבוד ולא מודים בכך

    עושים טעויות

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אפריל 12 2019, 11:52
      אבוד???

      אין דבר כזה אבוד. חייבים להמשיך ולנסות. תחושות כאלה רק מרפות את הידיים והצעקנים מצליחים ויוצרים את הרושם שהם הרוב.לא תמיד הרוב מצליח. למעשה בהרבה מקרים רוב צעקני ומחויב מצליח להוליך רבים.
      אסור לנו לתת לזה להמשך. יותר מידי זמן מיעוט קיצוני בעם מוליך את כולם לפנטזיה המשיחית שלו.

      השב לתגובה
  12. חיים מולכו
    חיים מולכו אפריל 12 2019, 10:23
    המנהיג המנצח עף על עצמו

    ואוהדיו מתלהמים ושיכורי ניצחון. באוירה כזאת אין סיכוי להידברות.

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author אפריל 12 2019, 11:49
      ייאוש

      אין לנו פריבילגיה להיות מיואשים. חייבים להמשיך לנסות לשנות את המצב. אני חושב שהביטויים ברשתות הם של קבוצה קיצונית ומתלהמת אשר יוצרת אפקט גדול הרבה יותר משיעורם באוכלוסיי. חייבים להתעלם מהם ואסור בשום אופן לתת להם לייאש את התקווה לשיח מתון יותר והתנהלות מתונה יותר.
      בסוף נצליח להביא את השינוי המיוחל.

      השב לתגובה
  13. ל
    ל אפריל 19 2019, 13:06
    נדמה שרק אסון

    יגרום אולי לחשבון נפש

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר אפריל 21 2019, 08:43
      אסון

      מקווה שלא זה יהיה המצב. אבל נראה שכרגע לשם אנחנו הולכים בעינים פקוחות. בכל מקרה צריך להמשיך לנסות לעורר את כולם לפני האסון.

      השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בפוליטיקה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!