JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

הבחירות האחרונות ובעיית הדמוגרפיה בישראל

הרהור על כוחן העולה של המפלגות החרדיות

הבחירות האחרונות ובעיית הדמוגרפיה בישראל צילום: ציון הלוי he.wikipedia.org
אפריל 11
20:00 2019

בשעת כתיבת מאמר זה עדיין לא פורסמו התוצאות הסופיות של בחירות 2019, אך המגמות ברורות לחלוטין. אין ברצוני לדון על ההתכנסות לכיוון שתי המפלגות הגדולות, פיצוץ בועת פייגלין והמפלות של העבודה והימין החדש.

למרות כל האמירות וההרגשה של תזוזת העם ימינה, איני חושב שזהו באמת התהליך שקורה בישראל. למעשה לא חל שינוי ממשי בגודל הגושים. אומנם אפשר לטעון שלוּ הימין החדש היה עובר (אולי יעבור) את אחוז החסימה, היינו רואים יחס של 68:52 ולא 65:55 (להזכירם שבבחירות לכנסת ה-20 היחס היה 66:54). אולם ניתן גם להניח שלו שיעור ההצבעה של הערבים היה דומה לזה של הבחירות הקודמות, ובוודאי אם היה משתווה לזה של היהודים, היחס היה זז לכיוון המרכז/שמאל.

מה שבולט לדעתי מעבר לכל חישובי ימין-מרכז-שמאל הוא הגידול המשמעותי בכוחן של המפלגות החרדיות. קשה להסיק מסקנות מגודלה של ש"ס, שכן זו אינה נסמכת, ובוודאי לא נסמכה בעבר, אך ורק על מצביעים חרדים. לעומת זאת, כוחה של המפלגה החרדית האשכנזית הולך ועולה בהדרגה.

בעבר עמד כוחה של יהדות התורה (בגלגוליה השונים) על 5–7 מנדטים, הממוצע היה 6, ועכשיו, לראשונה בהיסטוריה שלה, זכתה מפלגה זו ב-8 מנדטים. יטען מי שיטען, שזהו מצב קצת מלאכותי הנובע משיעור המצביעים הקטן במגזר הערבי ומהתאדות קולות של מצביעים למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה, וכי שני גורמים אלו יחד גרמו לעלייה אופטית בכוחן של כל המפלגות הגדולות, אך תופעות כאלו היו גם בעבר ואין בהן די כדי להסביר את תוספת 3 המנדטים למפלגות החרדיות.

בעבר, באתר זה, הזהרתי מפני השינוי הדמוגרפי המסוכן שחל בארצנו. בר-פלוגתא שלי, ד"ר יצחק דגני, טען שאל לנו להזדעק, שכן להערכתו "עשרות אחוזים מהדורות הצעירים של הדתיים והחרדים חוזרים בשאלה", וכן גם "הייצוג של המפלגות החרדיות נותר באותו סדר גודל (כוונתי למספר חברי הכנסת)". הערכתו נוגדת כמובן את נתוני הלמ"ס ואת המציאות בשטח. העובדות טופחות על פנינו בכל עוזן. בנוסף ל-16 חברי הכנסת במפלגות החרדיות הרשמיות, אנו מוצאים חברת כנסת חרדית בכחול-לבן וכמה חברי כנסת חרד"לים באיחוד מפלגות הימין. בדומה למפלגות החרדיות המסורתיות, הרי גם ב"איחוד" אמונים על מצוות פרו ורבו, כך למשל לשלושה מששת המועמדים הראשונים ברשימה יש מעל עשרה ילדים.

אפשר להמשיך לאטום את אוזנינו, לעצום את עינינו ולטמון את ראשינו בחול, אך מטוטלת הסטטיסטיקה נוע תנוע לכיוון מסמר שיער. לא ירחק היום ונראה ממשלת חרדים-ימין, וייתכנו גם תרחישים גרועים יותר. השאלה היא מה אנחנו ומה נבחרינו מוכנים לעשות כדי למנוע גזירה זו.

על המחבר / המחברת

אלון ילין

אלון ילין

עורך מדור: רפואה. פרופ', לשעבר מנהל המחלקה לניתוחי בית החזה ב-שיבא, פרופ' אורח באוניברסיטאות קורנל והרווארד ופרופ' חבר באוניברסיטת ת"א. פרסם כ-130 מאמרים בעולם. כיום בין היתר בבי"ח ברזילי שם פתח שירות חדש לניתוחי בית החזה, מקדיש ממרצו בסיוע לאוכלוסייה בפריפריה.

21 תגובות

  1. יצחק דגני
    יצחק דגני אפריל 12 2019, 02:05
    אלון ילין היקר

    אל לנו לקפוץ למסקנות פזיזות לפני פרסום התוצאות הסופיות של הבחירות לכנסת ה- 21.
    הגם שכך, ולפני בדיקה מדוקדקת של תוצאות הבחירות אני מבקש לציין כדלקמן –
    1. מאובחנת קריסה טוטלית של השמאל הישראלי.
    2. מאובחנת התעצמות של הליכוד בערך ב- 20%.
    3. מאובחנת פחיתה בערך של 30% בהצבעת הערבים. יש לזה משמעות חשובה ביותר.
    4. כמות חברי הכנסת של 3 המפלגות הדתיות כנראה פוחתת בשני מנדטים. יש לכך חשיבות שולית. אל תשכח שש"ס קיבלה פעם 17 מנדטים.
    5. כוחו של הימין על פי חברי הכנסת שלו למעשה לא מודגש מספיק כיוון שלפחות 200 אלף קולות בוזבזו. דהיינו חסר של לפחות 5 עד 6 מנדטים לימין.
    6. מציע בהכנעה שלא תיחפז עם מסקנות ובוודאי לא עם מסקנות לגבי הציבור הדתי.

    השב לתגובה
    • אלון ילין
      אלון ילין Author אפריל 12 2019, 09:43

      חכיתי כמובן לתגובתך המלומדה וזו לא אחרה לבוא. התוצאות הסופיות (?) פורסמו ולא הרבה השתנה.
      אני התייחסתי למחנה החרדי ולא לדתי וגם לא לפילוח של שמאל מרכז וימין. יורשה לי רק הערה קצרה בנושא זה. קולות הימין האבודים להערכתי מתקזזים עם קולות הערבים שנותרו בבית, כך שלמעשה שני המחנות לא ממש השתנו בגודלם.
      הבית הלאומי, שאתה כולל בספירה, לא היה מפלגה דתית בלבד ובוודאי לא מפלגה חרדית. איחוד מפלגות הימין לעומת זאת כולל לא מעט חרד"לניקים.
      לגבי ש"ס הרי ידוע שבעבר זכתה בלא מעט קולות מהיהדות המזרחית הדתית והמסורתית, בעוד הבייס החרדי שלה נאמד בשישה עד 8 מנדטים.
      לא הזכרתי קודם, אך כל אחד שהתבונן בשידורי הטלויזיה יכול היה להבחין בקלות בלא מעט פעילים ותומכים שעל פניו נראים שייכים לפלח האוכלוסיה החרדי.
      אני בטוח שהמסקנות שלי לגבי הציבור החרדי תקפות לחלוטין.
      אתה רשאי להמשיך להטמין את הראש בחול.

      השב לתגובה
    • יונתן קורפל
      יונתן קורפל אפריל 17 2019, 14:03
      מסכים אתך, אלון ילין טועה

      מבלי להיסחף לפולמוס, אני לוקח לעצמי את הפריווילגיה להתייחס לשורה התחתונה. אלון ילין טועה, הוא אופטימי מידי. אתה טועה עוד יותר. ההתפתחות הדמוגרפית-סקטוריאלית בארצנו טומנת בחובה עתיד מדאיג ביותר.

      השב לתגובה
  2. שותף לדעתך לגבי החרדים
    שותף לדעתך לגבי החרדים אפריל 12 2019, 11:59
    הם עוד יותר רבים מיחסם בכנסת

    בשל מריבות בין חצרות ובין עדות ובין קהילות

    השב לתגובה
  3. יצחק דגני
    יצחק דגני אפריל 13 2019, 13:35
    לידידי המלומד אלון ילין היקר

    עיינתי בתגובתך לתגובתי. הנך בהחלט צודק בכמה וכמה דברים כדלהלן –
    1. שציפית לתגובתי
    2. שאנחנו בני פלוגתא
    3. שהקואליציה ימין חרדים התחזקה
    4. שאיחוד מפלגות הימין כולל "חרד"לניקים" (ואני מוסיף גם דתל"שניקים)
    5. שאתה בטוח שמסקנותיך לגבי הציבור החרדי תופסות
    6. שאני רשאי להטמין ראשי בחול. כיוון שאני רק רשאי – אינני מנצל רשות זו.
    עם זאת אני מבקש לברר אצלך סוגיות אחדות שעלו במאמרך ואינן נהירות לי כל צרכן –
    1. מה פירוש "תזוזה לכיוון מסמר שיער"?
    2. מה פירוש "תרחישים גרועים יותר"?
    3. מצוות פרו ורבו אצל החרדים – אתה שואל מה נבחרינו מוכנים לעשות כנגד גזירה זו? מה זה צריך להביע?
    אכיר לך תודה אם תפרש לי שלושה עניינים אלה כדי שאבין מדוע עלי להימנע מהחזקת ראשי מעל לחול.

    השב לתגובה
    • אלון ילין
      אלון ילין Author אפריל 13 2019, 21:22

      ידידי היקר,
      על סעיף 3 אנחנו בינתיים חלוקים.
      כיוון מסמר שיער לטעמי הוא השלטה הדרגתית של אידיאולוגיה, חינוך, משפט וכיו"ב דתיים\חרדיים על החיים בישראל. והכחדת הדמוקרטיה.
      לגבי תרחישים, כל אחד יכול להפעיל את הדמיון. למשל אופציה מאוד לא סבירה של חבירת הקנאים הדתיים של היהדות לאלה של האיסלם.
      הגזירה שהתייחסתי אליה היא השתלטות הדת על המדינה. מובן שהיא נובעת מהריבוי הטבעי העצום של החרדים. ממשלת ליכוד\יש עתיד התחילה לפעול בשיטות כלכליות לצמצום הילודה במגזר החרדי.
      אני בטוח שלך יש רעיונות טובים אחרים.

      השב לתגובה
  4. רועי עוז
    רועי עוז אפריל 13 2019, 15:15
    את היחסים בין חרדים לחילונים

    אפשר להגדיר – שינאת אחים

    השב לתגובה
  5. מודאג מאד
    מודאג מאד אפריל 14 2019, 18:16
    הרואליציה המסוכנת

    הבעיה איננה עם קבוצה אחת, החרדים. הבעיה היא מהצירוף הקטלני של שלוש קבוצות: חרדים,לאומנים, ואנשי פריפריה (גיאוגרפית והשכלתית).והם הולכים ומתרבים ומתאחדים.

    השב לתגובה
    • אלון ילין
      אלון ילין אפריל 14 2019, 21:10
      נתרכז בחרדים

      חלק גדול ממדינות העולם נעות לכיוון הלאומני, ובוודאי שיש מומחים גדולים ממני לנושא.
      לא ברור לי מה כוונתך בפריפריה. אם הכוונה לריבוי מצביעי ימין\דתיים הרי זה ברוב המדינה מחוץ ל"מדינת תל אביב". לא הייתי עושה הכללות לגבי השכלה. הגיון בריא הוא לא פחות חשוב. ארשה לעצמי להעיר שהפריפריה הדרומית בקו העימות השני והשלישי הצביעה לליכוד מתוך אמונה שמדינה בראשות כחול-לבן לא תיתן מענה יותר טוב לבעיות הבטחון והכלכלה שלה.

      השב לתגובה
  6. יצחק דגני
    יצחק דגני אפריל 14 2019, 23:29
    לאלון ילין הנכבד

    לידיעתך – מעט מידע על המגזר החרדי שעוברת עליו בשנים האחרונות מהפכה אדירה. הדעה שלך על מגזר זה נסמכת על העבר. כנראה שאינך מעודכן. בצה"ל משרתים כיום כ- 12.000 חרדים, ועוד אלפים רבים בשרות לאומי. במישור הכלכלי יש במגזר החרדי אלפי סטרט-אפים. כ- 40% מנשות המגזר החרדי עובדות. מאות חברות חדשות קמו במגזר החרדי והן מעסיקות עשרות אלפי עובדים. הם שומרי חוק ומשלמי מסים. בנוסף לכך פועלים במגזר החרדי מאות גמ"חים שמכניסים למדינה מאות מיליוני דולרים בשנה.
    ועיקרו של דבר החרדים הם אחינו היהודים וכנראה שהם לא יפוצצו אוטובוסים ולא יהרגו חוגגים בליל הסדר.

    השב לתגובה
    • אלון ילין
      אלון ילין Author אפריל 15 2019, 09:02

      ידידי היקר,
      סוף כל סוף אין ויכוח על המספרים. ואפילו אם כל מה שאתה מציין הוא מדויק ונכון, אז מה!! נראה לך שברגע שיהפכו לפלח יותר משמעותי באוכלוסיייה אתה ואני נוכל לנהל פה אורח חיים כרצוננו?

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני אפריל 15 2019, 13:34
        אלון יקירי

        כן. אוכל לנהל כאן אורח חיים כרצוני. כך גם החרדי בבני ברק. הבדואי ברהט. הערבי בוואדי ערה. הבהאי בחיפה. הנוצרי בנצרת. זה היופי במדינת ישראל. הדמוקרטיה חוגגת. החופש האישי באחת הדרגות הגבוהות בעולם. הישראלי בד"כ מבסוט מחייו. כל ממזר מלך.

        השב לתגובה
  7. דליה וייסמן
    דליה וייסמן אפריל 16 2019, 10:30
    מסכימה איתך לגמרי

    אין ספק שזה אחד האיומים הגדולים על קיומה של המדינה הציונית. אתה שם את הדגש על החרדים ולא על בעיות דמוגרפיות וספות. כאשר מחברים את כולן התמונה שחורה ביותר. ממש מפחיד.

    השב לתגובה
  8. אדם נ.
    אדם נ. אפריל 17 2019, 13:14
    זה רק יהיה יותר גרוע

    אנשים לא מבינים את העוצמה שמתבשלת

    השב לתגובה
  9. צ.מ.
    צ.מ. אפריל 19 2019, 13:04
    יש סיכוי לשינוי מגמה?

    או שהכל אבוד?

    השב לתגובה
    • אלון ילין
      אלון ילין אפריל 20 2019, 09:45
      שינוי

      לדעתי ק' עם שני הגושים החילוניים\מסורתיים הגדולים יתגייסו יחד למשימה.

      השב לתגובה
  10. לורי
    לורי אפריל 29 2019, 19:09
    מפלגות אנטי ציוניות

    שדרישותיהן רק הולכות ועולות!

    השב לתגובה
  11. מנחם
    מנחם מאי 01 2019, 20:29
    אני חרדי ונבהלתי

    שלום רב,
    אני אדם חרדי, שמעודי הצבעתי ואצביע למפלגת יהדות התורה, קראתי את המאמר ובעיקר את התגובות וארצה להבהיר פה מס' נקודות.
    לגופו של מאמר, הכותב הנכבד, כתב נכון על כך שדמוגרפית הציבור החרדי גדל, אבל כמו שהוא כבר רימז, לא ראינו כאן עליה תלולה ומפחידה (אם יש סיבה לפחד וכדלהלן) כמו שזה נראה במפת המנדטים.
    אמת שהציבור החרדי בעוד 20 שנה (אגב, שמתם לב שכבר 20 שנה מדברים על עוד 20 שנה, ולא ראינו שהמשיח הגיע…:-) יגדל ויהווה פלח שוק גדול יותר.
    אבל כחרדי שחי במחנה החרדי, איננו רואים כוונה כלשהיא לכפות על אחינו החילוניים אורח חיים חרדי ואפילו לא דתי.
    אם יהיה משהו (ואני מאמין ובטוח שהכל במסגרת סטטוס קוו), זה יהיה צביון המדינה ולא כחוקי מדינה פרטניים על זכויות הציבור החילוני (שהרוב שלו נכון ובטוח עוד שנים רבות).
    אתן דוגמא:
    חוג הגיוס, הציבור החרדי לכשיהיה לו את הכח הנדרש, לא יחוקק חוק הפוטר תלמידי ישיבות מחובת המדינה, כפי שנאלץ לנסות לעשות היום מכח הסכמים קואלציונים-זה מה שביכולתו להשיג. אלא הוא ידאג להעביר את הצבא לצבא מקצועי.
    וזה משהו שמדובר בדרגים גבוהים אצלינו.
    קחו את הדוגמא הנ"ל למשל.
    איננו "נשתלט" על המדינה.
    אקצר.
    אבל חובתי להדגיש ומקווה שהובנתי היטב.
    שאין כלל מה לפחד מעצם קיומינו. ואפילו מהתרבות כלשהיא.

    השב לתגובה
  12. ג.
    ג. מאי 11 2019, 13:26
    יש בעיה דמוגרפית םוליטית חמורה יותר

    הערבים

    השב לתגובה
    • אלון ילין
      אלון ילין מאי 11 2019, 23:11
      לא כך

      אני חושב שאת טועה מכיוון שהבעייה הדמוגרפית של הערבים נותרה בעינה. הם מהווים כ-20% מאוכלוסיית ישראל וכל התחזיות מצביעות שלא יחול שינוי, אלא אם נגרום לזה בעצמנו.

      השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בפוליטיקה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!