JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

הפרי הקומוניסטי לא נפל רחוק מהעץ

היכן צמח ד"ר עופר כסיף ומדוע הגיע לכנסת

הפרי הקומוניסטי לא נפל רחוק מהעץ ח"כ ד"ר עופר כסיף צילום: זאהר אבו אל נסר he.wikipedia.org
מאי 17
09:30 2019

ח"כ מאיר וילנר היה קומוניסט. יליד ליטא. בן דוד של אבא קובנר. חבר בתנועת "השומר הצעיר" בנעוריו. הוא עלה ארצה בשנת 1938 ולמד באוניברסיטה העברית בירושלים. היה בין הראשונים שהקימו תא סטודנטים קומוניסטי באוניברסיטה. התקדם בהייררכיה הקומוניסטית בארץ ישראל עד שנבחר למזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית. ב-1949 הוא נבחר מטעמה לכנסת.

במרץ 1950, בעת ויכוח פוליטי עם שר החוץ משה שרת, הוא כינה את שרת "היטלריסט", לא פחות. באותם ימים התנהל ויכוח בהנהגה הישראלית על האוריינטציה הפוליטית של ישראל: האם להסתפח אל הגוש הסובייטי או לפנות אל המערב בהנהגת ארצות הברית? וילנר השווה את המשטר בארצות הברית למשטר בגרמניה הנאצית. לא להאמין. באוקטובר 1973, בימים הנוראים עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים, עמד ח"כ וילנר על במת הכנסת, השמיץ את ישראל וטען שהיא אשמה בפרוץ המלחמה.

ב-1977 הוקמה מפלגת חד"ש. מפלגה זו הוקמה אחרי פילוג במפלגה הקומוניסטית והורכבה משותפות של קומוניסטים ערבים ויהודים. וילנר היה בין מקימי המפלגה והתמנה למזכיר הכללי שלה. מיומה הראשון נקטה המפלגה עמדה פוליטית פרו-ערבית ופרו-סובייטית. רוב מצביעי המפלגה נמנו עם המיעוט הערבי, אולם תמיד, בכל מערכת בחירות לכנסת, דאגו מנהיגי המפלגה להעמיד נציג יהודי במקום ריאלי. בכנסת ה-20 הנציג היה ח"כ דב חנין, שנודע כח"כ מתון ופרלמנטר ענייני.

בהיותו ח"כ ומנהיג המפלגה הקומוניסטית בישראל בחר לעצמו מאיר וילנר עוזר פרלמנטרי מבין החברים הצעירים של הנוער הקומוניסטי – שמו של העוזר הצעיר היה עופר כסיף.

כאשר הודיע ח"כ דב חנין למפלגתו – הרשימה הערבית המשותפת, שבינתיים התפצלה – שהוא מבקש לפרוש מהכנסת, בחרו מנהיגיה, הח"כים הוותיקים איימן עודה וד"ר אחמד טיבי, בד"ר עופר כסיף למלא את המשבצת הפוליטית שפינה ח"כ דב חנין. בשל עמדותיו האנטי-ישראליות הרדיקליות הוגשה לוועדת הבחירות המרכזית התנגדות למועמדותו של כסיף לכנסת. הוועדה פסלה את מועמדותו. הרשימה הערבית המשותפת הגישה עתירה לבג"ץ, וזה פסל את החלטת ועדת הבחירות והשיב את כסיף לרשימת מועמדי המפלגה לכנסת ה-21.

כך הצליח ד"ר עופר כסיף להיבחר לכנסת. ב-14 במאי 2019 הוא נשא את נאום הבכורה שלו כח"כ חדש. בנאום זה הוא כבר הספיק לעורר את זעמם של חברי כנסת רבים בשל דבריו, שבהם האשים את הרב קוק, שהיה מאבות הציונות הדתית בישראל, בגזענות. לא פחות. זו לא רק חוצפה בהתגלמותה אלא גם עיוות היסטורי בלתי נסבל.

אחרי קריירה פוליטית קצרה כעוזרו של מאיר וילנר המשיך עופר כסיף בלימודים אקדמיים. הוא השלים תואר ראשון בפילוסופיה פוליטית באוניברסיטה העברית, השלים לימודי תואר שני בבריטניה ולימודי תואר שלישי בארצות הברית. עם שובו ארצה החל להרצות בתפקידים זוטרים במוסדות אקדמיים אחדים בישראל. הוא המשיך בפעילות פוליטית במסגרת המפלגה הקומוניסטית המשותפת ליהודים וערבים ולא אחת עורר את זעמם של סטודנטים בשל התבטאויות בגנות המדינה וצה"ל.

רבים סוברים ששגה בג"ץ כאשר אפשר את מועמדותו של ד"ר עופר כסיף לכנסת. ח"כים אחדים אמרו שבכוונתם לגרום לסילוקו של כסיף מהכנסת. אני סבור שאלו וגם אלו טועים. ולא רק בשל העובדה שכסיף נכנס לכנסת באופן חוקי וכשר למהדרין.

אני סבור שאם ח"כ כד"ר עופר כסיף לא היה קיים – היה צריך להמציא אותו. כסיף הוא תזכורת קבועה לכל מי שנדמה לו שעוד מעט ניתן להגיע לסיום הסכסוך בין היהודים לערבים בארץ ישראל. הנה, הם מטיפים, נשב לשוחח איתם, נציע להם נכסים אלו או אחרים, וכבר תהיינה לנו כאן שתי מדינות לשני עמים. זה לא מקרה שכסיף נבחר להיות ח"כ על ידי פוליטיקאים כאיימן עודה ואחמד טיבי. לשיטתם, כיהודי הוא עשוי להיות עלה תאנה שמטרתו לכסות על שאיפתם לחסל את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

לך ד"ר כסיף בדרכך. הדרך שהתוו המנטור שלך מאיר וילנר והבוסים הסובייטים שלכם. הגם שזמנכם עבר, טוב שתזכיר לנו, ובעיקר לדור הצעיר "שלא ידע את יוסף", מי אתם, מהיכן באתם ולאן רציתם להוביל את עם ישראל. תחזקנה ידיך – אתה זוכר את ההמנון הזה?

על המחבר / המחברת

יצחק דגני

יצחק דגני

עורך מדור: סדר עולמי. ד"ר, מרצה באוניברסיטת בר אילן במחלקה למדע המדינה. בעבר הרצה באוניברסיטת איבדן בניגריה. עסק בייצוג וניהול בחברות באפריקה. ממייסדי תיאטרון גבעתיים וחבר הוועד המנהל שלו. דירקטור ויו"ר וועדת ניגריה בלשכת המסחר ישראל-אפריקה.

20 תגובות

  1. גדעון שניר
    גדעון שניר מאי 17 2019, 10:09
    דברים כהוויתם

    אמת כתבת, ואוסיף:

    לכול אומה יש את הקוויזלינגים שלה. אנחנו משופעים בהם..

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני מאי 17 2019, 21:57
      גדעון מכובדי

      וידקון קוויזלינג היה קצין ופוליטיקאי נורווגי ששיתף פעולה עם הנאצים. אחרי כיבוש נורווגיה הוא שימש כראש ממשלתה בשרות המשטר הנאצי.
      לא בטוח שהשוואת ד"ר עופר כסיף עם קוויזלינג היא הנכונה.
      הייתי משווה את כסיף עם אמריקני\בריטי בשם ויליאם גויס. בתחילת מלחמת העולם השנייה הוא ערק לגרמניה והפך שם לשדרן רדיו בשרות מערך התעמולה הנאצי. הבריטים כינוהו בשם "לורד האו האו". כמו כסיף המשמיץ את ישראל הוא השמיץ את בריטניה במטרה לגרום לדמורליזציה בקרב חייליה.
      לאחר תבוסת גרמניה הוא נתפס, הועמד לדין על בגידה במולדת בעת מלחמה ונגזר עליו עונש מוות.
      על פי דבריו של כסיף התואר לורד האו האו מתאים לן יותר מאשר קוויזלינג.

      השב לתגובה
      • גדעון שניר
        גדעון שניר מאי 18 2019, 11:31
        המשותף להם- הוא הבעיה

        דגני
        אני מכיר היטב את ההיסטוריה של שני האישים בהם מדובר וההבדל שסגנון פעולתם, אבל המשותף להם הוא שיתוף פעולה ברמה כזו או אחרת עם אויב.
        אכן הגדרת ה"קוויזלינג" מחמירה איתו, כי אניני יכול להקל ראש בדוגמא שהוא מציג

        תודה לתיקון

        השב לתגובה
  2. אלעזר
    אלעזר מאי 17 2019, 12:54
    לא מסכים לחלוטין עם הדעות של כסיף

    ושמח שיש כמוהו בכנסת ומוכיח שישראל היא מוקרטיה אמיתית בניגוד לכל מיני אנשים שמבכים את מותה לכאורה של הדמוקרטיה בישראל

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר מאי 17 2019, 16:27
      כזריקת חיסון

      אם זה יפעל כמו זריקת חיסון שמשפרת את יכולת הגוף להתמודד עם המחלה- אז אתה מאד צודק. אבל לפעמים זה פועל נגד הגוף.. תלוי במינון

      השב לתגובה
  3. מנחם הירש
    מנחם הירש מאי 18 2019, 12:31
    שניר ודגני טועים

    ההשוואה לעבריינים קשים ולכאלה שהוצאו להורג על בגידה איננה מכובדת. צריך לבחור בזהירות מה כותבים. כסיף לא עבר על החוק. ואם יעבור יש להעמידו לגין. אבל עד אז יש להתייחס אליו בצורה מכובדת.

    השב לתגובה
  4. יצחק דגני
    יצחק דגני מאי 18 2019, 21:24
    למר מנחם הירש הנכבד

    תודה לך על תשומת לבך והערותיך הנכונות. יש להתייחס בכבוד למי שמגיע לו יחס מסוג זה. אולם לגופו של עניין דנן שניר ודגני לא טועים. כנראה שאינך בקיא בחומר די הצורך. נאמר בפשטות – מי שמשווה אותנו (כולל חיילי צה"ל – למעשה אנחנו) עם מעשי הנאצים הוא עבריין מוסרי באחת הדרגות החמורות ביותר.
    מי שמשרת גוף פוליטי שעובד עבור הסובייטים בעת שהם לוחמים בפועל נגד ישראל – אין סיבה שלא ייחשב לבוגד בישראל.
    ואמרנו רק מעט ממה שאפשר לומר.

    השב לתגובה
    • יוסף פלג
      יוסף פלג מאי 19 2019, 12:20
      אם לדעתך עבר עבירה פלילית

      תגיש נגדו תלונה למשטרה. אם זה חוקי מה שהוא עושה, תכיל. זוהי דמוקרטיה.

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני מאי 19 2019, 16:36
        למר יוסף פלג הנכבד

        אנא קרא שנית את המאמר. בפירוש כתבתי שאם לא היה עופר כסיף – היו צריכים להמציא אותו. גם נימקתי את המלצתי זו. גם כתבתי במפורש שהוא נבחר לכנסת באופן דמוקרטי וכו'.
        אולם עם כל הכבוד דבר אחד אינני מקבל (וכמובן גם לא מכיל – מה זה בדיוק?) שמשווים אותי ואת חבריי לנאצים. זה בלתי נסלח. הדבר מעיד על עיוות מוסרי שאין לו שיעור. ראינו כבר לאן הובילה את העמים המסכנים הדמוקרטיה של הקומוניזם. אתה רוצה אותה גם בישראל?

        השב לתגובה
  5. כמה עיוותים
    כמה עיוותים מאי 19 2019, 16:00
    כתבת כל כך הרבה שגיאות, חביבי

    א.לא איימן ולא טיבי בחרו בעופר, אלא מערכת בחירות דמוקרטית ובה 923 הציגים אשר מעל 60% בחרו בעופר מבין 4 מתמודדים. ניכר כי אינך בקיא בשיטת הבחירות בחד"ש.
    ב. בדוק שוב את הרזומה האקדמי של עופר (לא שזה משמעותי), אך אינך מדייק כלל.

    השב לתגובה
  6. יצחק דגני
    יצחק דגני מאי 19 2019, 18:50
    ל- כמה עיוותים (למה בעילום שם?)

    מבלי שאדע למי אני חייב תודה אענה כך – בכל מפלגה ישנן "קבוצות". כך גם בחד"ש. ברור לחלוטין שאם ראשי הקבוצות לא היו מסכימים כסיף לא היה "נבחר". הדבר נכון בוודאי גם בחד"ש. אבל בוא נניח שאינני בקיא במה שנעשה בחד"ש, אודה לך מאד, ובטוחני שגם הקוראים האחרים יצטרפו לבקשתי אם תואיל ותספר לנו על הדמוקרטיה בחד"ש. שכולנו נשכיל.
    לגבי הרזומה האקדמי של כסיף – אתה צודק שזה לא משמעותי. אבל עשיתי גוגל ושם מופיעים בהרחבה הביטויים שכסיף השתמש בהם במשך הזמן גם בהרצאותיו באקדמיה. וגם כאן יהיה טוב מאד אם תוכל לספר לנו מעט על הרזומה האקדמי של עופר.
    אבל הדבר היותר חשוב מכל הנ"ל הוא שעופר כסיף ומפלגתו רוצים לחסל את מדינת ישראל כמדינה יהודית ולהפכה למדינת כל תושביה. דהיינו סילוק ההגמוניה היהודית-ישראלית. ואז נהיה מדינה מזרח תיכונית טיפוסית. כמו סוריה או לבנון למשל.
    זה מה שאתם רוצים שם בחד"ש הדמוקרטית שלכם?
    למדתם את זה מהסובייטים?
    מהמרקסיזם לניניזם?
    יסלח לי כבודו הנכבד – לא כתבתי הרבה שגיאות. ההפך הוא הנכון. אתם כולכם שוגים שם בחד"ש. עם ה"דמוקרטיה" העקומה שלכם. איך אומרים בערבית "אללה יוסטור".

    השב לתגובה
  7. תום בכר
    תום בכר מאי 20 2019, 09:43
    אתה חושב אחרת ממנו

    הוא חושב עליך מה שאתה חושב עליו.כל עוד שזה לגיטימי וחוקי הכל בסדר.

    השב לתגובה
    • לתום בכר
      לתום בכר מאי 20 2019, 17:40
      קצת לוגיקה לא תזיק

      אם אני חושב אחרת ממננו אז לא יכול להיות שהוא חושב עלי מה שאני חושב עליו. זה פשוט לא מסתדר עם לוגיקה בסיסית.
      אבל אין לדרוש מקומוניסטים שעדיין לא התפכחו וכמובן גם ממי שמצדד בהם להיות הגיוני.
      ולטענה שאם זה לגיטימי וחוקי אז הכל בסדר – אתה מכיר את הסיפור על הרבי שפסק – זה כשר אבל מסריח?
      במקרה שלנו זה כבר לא מסריח זה מזמן עבר מן העולם בחרפה ובכלימה.

      השב לתגובה
  8. ערבה גונן
    ערבה גונן מאי 20 2019, 10:09
    אתה צודק מאוד

    ואפילו יותר מידי הוגן

    השב לתגובה
  9. לא קומוניסט
    לא קומוניסט מאי 21 2019, 12:33
    קומוניזם כשלעצמואיננו פסול

    בסין הקומוניזם פורח ומצליח

    הוא יביס את הקפיטליזם האמריקני
    יש בו יתרונות וחסרונות

    השב לתגובה
  10. יצחק דגני
    יצחק דגני מאי 21 2019, 15:46
    ל- לא קומוניסט היקר

    כמה טעויות בידך –
    קומוניזם הוא משטר שהמיט אסונות נוראים על העמים שעליהם הוא נפל
    בסין הקומוניזם מזמן הפך לדיקטטורה מושחתת ומנוונת, מה שקרה בכיכר טיאננמאן היה רק סימן למה שמתחולל בסין
    בסין לפחות 500 מיליון בני אדם הולכים לישון רעבים כל ערב
    אין שום סיכוי "שהקומוניזם הסיני הפורח" יביס את הקפיטליזם האמריקאי. מי שכך טוען לא מבין את מערך היחב"ל הבינלאומי.

    השב לתגובה
  11. דוד בן-אשר
    דוד בן-אשר מאי 21 2019, 22:33
    ד"ר עופר כסיף

    הסקירה של דגני מעניינת וטוב שהיא מובאת כאן, וכך גם מעוררת את הוויכוח המתבקש. הדילמה הזאת, של מה פסול להיבחר לכנסת מלווה אותנו שנים רבות וכך כנראה יהיה בעתיד.

    השב לתגובה
  12. לא קיצוני
    לא קיצוני מאי 26 2019, 19:44
    כל מי שמתבטא בקיצוניות

    תורם להרס הדמוקרטיה

    השב לתגובה
  13. יצחק דגני
    יצחק דגני מאי 27 2019, 02:54
    ל- לא קיצוני

    אתה צודק לחלוטין. אולם מי שמתבטא בקיצוניות מופלגת מותר להקצין את התגובות כלפיו. ההשוואה בינינו לבין הנאצים, למשל, היא התבטאות מהקיצוניות ביותר. מי שכך מתבטא מגיע לו שנוקיע אותו מעל כל במה.

    השב לתגובה
  14. מם
    מם יוני 10 2019, 09:53
    בינתיים כסיף

    "מוכיח" את עצמו.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בפוליטיקה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!