JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin
  • ראשי » 
  • פוליטיקה
  •  » שינוי עתידנו תלוי רק בנו – חייבים להתנגד לרוע

שינוי עתידנו תלוי רק בנו – חייבים להתנגד לרוע

איך נוכל לנצח את הקנאים בבחירות

שינוי עתידנו תלוי רק בנו – חייבים להתנגד לרוע ד"ר אולק נצר
יולי 20
19:30 2019

שום צירוף של מפלגות, ביחד או לחוד, לא יצליח להחליף את שלטון הקנאים בבחירות הקרובות. בממשלה שתקום בספטמבר יהיה ככל הנראה רוב יהודי קנאי, ולכן ממשלה כזו ודאי לא תכריז שאיננו רוצים לשלוט בעם אחר, לא תנהל משא ומתן על בסיס מימוש זכותו להגדרה עצמית, ולא תעצור את ההתנחלויות. בבחירות הקרובות צריך להצביע לפוליטיקאי שהוא הרע במיעוטו, אבל חשוב הרבה יותר לעסוק בשאלה איך אפשר לנצח את הקנאים בכל זמן, איך להטות ממסלולו האובדני את זרם הלאומנות והמיליטריזם הניזונים מפחד, משנאה ומהסתה, זרם שסוחף את העם כולו היישר לזרועות הקנאים.

בממסד הפוליטי האופוזיציוני לאיש אין מושג איך להטות את המצביעים מן הקנאות ואיש גם לא מנסה לעשות זאת. ניצן הורוביץ אך התיישב על כיסאו וכבר גילה שאין לו סדר עדיפויות חדש: הוא מודיע שגם לחילונים יש רגשות, שגם להט"בים רוצים משפחה, ושגם ערבים חיים כאן, ומה באשר לערבים החיים שם, תחת שלטון הדיכוי הצבאי? אין מסרים מדיניים. בספרו האחרון "שלום לקנאים" כתב עמוס עוז ז"ל, שמי שלא עושה הבחנה בדרגות של רוע – משתף פעולה עם הרוע.

אין אפוא למה לקוות מן הממסד הפוליטי. מי שרוצה עדיין לפעול לשינוי משטר האפרטהייד חייב לעשות זאת באמצעים שלו, להתנגד לרוע ולא לשתף עימו פעולה. הישג אמיתי במאבק כזה יהיה רק אם תקום בארץ התארגנות פוליטית שבראש סדר העדיפויות שלה תעמוד סוגיית שחרור ישראל מהכיבוש. אך מאחר שלא קיימת התארגנות כזו, שינוי חיינו ועתידנו תלוי בינתיים רק בנו, האנשים הפרטיים. ראוי שכל אחד ואחת, בתחומם הם, ימצאו דרכים לחרוג מההשלמה עם החיים תחת משטר נתניהו ודומיו עד שתקום התארגנות פוליטית מתאימה שתוביל את המאבק.

מאבק בחירות נגד הקנאות צריך להיעשות מתוך השלמה עם המציאות שאנחנו עם במלחמה מאז ראשיתה של הציונות. הסיפור שלנו הוא סיפור המלחמה נגד הערבים – זאת ההוויה שלנו, הבסיס לזהותנו המשותפת וקנה המידה הקובע לערכים שכל ילד ישראלי ששפתו עברית סופג מלידתו. רק זאת, רק העמדה במלחמה הזאת קובעת את המנהיגות המובילה את המדינה כל השנים. כל שאר הנושאים נדחקים הצידה וקובעים רק את גורלם של עסקנים אחדים אם לכיסא בכנסת ואם לאו. לכן גם במערכת בחירות זו – כמו בכל קודמותיה שבהן מתנגדי הכיבוש "לא כללו" את המסרים המדיניים – אנו עדים רק לתרגילים עקרים ומטופשים מבחינת המאבק נגד שלטון הקנאים. כישלונות ידועים מראש גם בטווח הקצר וגם בטווח ארוך.

הקנאים מרחיבים ומעמיקים את אחיזתם בנפש העם כי האסטרטגיה שלהם נכונה מבחינתם: הפחדה בקנה מידה של שואה, "מה יהיה אם ניסוג?" והסתה נגד מי ש"ייתן פרס לטרור", לעומת האדרת מי שיחזיק את ישראל "ביד חזקה" וירתיע-ימגר את אויבינו.

עם זאת יש לזכור כי נסיגה משטחים, הכרוכה בשינוי ובקידום הסדר מדיני, מפחידה את הציבור; לכן מעלימים אותה בתקופת הבחירות, לא נאבקים עליה בכלל. בממסד הפוליטי האופוזיציוני לא יודעים אחרת.

כדי להתמודד עם הקנאות, עלינו להבין שמצבנו האמיתי הוא כשל חולה, שעל מנת שיבריא ויחיה עליו לעבור ניתוח לב קשה או כריתת גידול סרטני. במצב כזה אי-אפשר להעלים ממנו את האמת. חייבים לומר מפורשות: הניתוח אכן מפחיד ויש בו מידה ריאלית של סכנה, אלא שהסיכוי להבריא גדול מהסיכון, ואילו הסיכון שבהמשך החיים ללא ניתוח הוא סכנת מוות לדמוקרטיה ולשלום צודק. אסטרטגיית ההשפעה במקרה כזה מחייבת לפנות אל התבונה ואל המצפון של האדם, וגם אל הכבוד העצמי שלו כמי שצריך לגלות אומץ.

איש עדיין לא העז לבדוק כמה קולות יש לתבונה ולכבוד העצמי האזרחי. הסיכוי היחיד לנצח את הקנאים תלוי במי שיתחיל בכך.

על המחבר / המחברת

Avatar

אולק נצר

ד"ר במדע התנהגות יישומי. חוקר בתחום הפסיכולוגיה הפוליטית ופעיל בהדרכת אי-אלימות. חיבר 5 ספרים. חווה את השואה.

18 תגובות

  1. יצחק דגני
    יצחק דגני יולי 21 2019, 09:24
    לד"ר אולק נצר היקר

    ראינו אותך בסביבת ניצן בערב שהוא גבר על תמר. ע"כ ברור לאיזה מחנה הנך משייך עצמך. מחנה שמצטמצם כיוון שפג תוקף האידאולוגיה שלו. אתה וכמה מחבריך מסרבים להפנים את המציאות.
    מה הקשקוש הזה על אפרטהייד?
    אתה לא מבין שהאפרטהייד העיקרי הוא נגד ישראל והיהודים?
    איך אתה לא קולט את זה?
    ולאיזה כיבוש אתה מתכוון – לזה של 48 כשהמצרים והירדנים כבשו את עזה והגדה?
    או לזה שהפלסטינים מתכוונים אליו הכיבוש של 48, דהיינו הקמת מדינת ישראל?
    איך אתה לא מבין שהשמאלנות והקומוניזם פשטו את הרגל?
    איך אתה לא מבין שהחברה החולה היא המוסלמית במזה"ת ולא ישראל?
    הגיע הזמן שתתעורר מחלום הבלהות שלך.

    השב לתגובה
    • אולק נצר
      אולק נצר יולי 22 2019, 11:47
      למר יצחק דגני שלום

      למר יצחק דגני שלום,
      שמתי לב שאתה עוקב אחריי בנאמנות עם כל רשימה שלי ועל כך אני מודה לך. עוררת את סקרנותי. אודה לך אם תרצה לספר לי ולשאר הקוראים אותך משהו על עצמך. מה המניע שלך כאשר אתה משקיע את רוחך הפוריה בתגובות שאתה מגיב? מהם היסודות של השקפת עולמך? מתי והיכן גיבשת את השקפתך המדינית והמוסרית העכשיוית? האם עברת חוויות מעצבות ששינו אותך? מי היו והנם דמויות המופת שלך במוסר ובפוליטיקה? מי השפיע עליך ביותר? – אודה לך על התייחסות לשאלות אלה שבוודאי יעניינו גם קוראים רבים מאלה הקוראים אותך?
      אולק נצר

      השב לתגובה
      • מינה גפן
        מינה גפן יולי 22 2019, 15:14
        אני חושבת כמוך ולא כמו דגני

        אבל מותר ורצוי שאנשים יגיבו ויגידו את דע.תם – אולי נחכים.

        השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני יולי 22 2019, 22:51
        לד"ר אולג נצר היקר

        תודה על תשובתך ועל התעניינותך בי. אנא היכנס לרשימת חברי המערכת של אתר זה. תמצא שם את שמי ומעט פרטים עלי כפי שהעורך הראשי של האתר מצא לנכון לפרסם.
        אם תשלח אלי כתובת דואר שלך אשלח אליך ספר שהוצאתי לאחרונה ושם תמצא יותר פרטים וגם תשובות מבוססות על הסוגיות העכשוויות שהנך מתייחס אליהן בכתיבתך.
        ליתר שאלותיך אשיב בקצרה – מה שתמיד הניע אותי היא הציונות וביטחון ישראל.
        התגבשה אצלי איבה לסובייטים, למה שהם גרמו לעצמם, לעולם ולנו. המשטר המושחת הזה רצה להשמידנו, לחם נגדינו (נגדי אישית) וללא מעצורים מוסריים תמך בערבים ששאפו "לזרוק אותנו לים".
        אני יוצא מהכלים כאשר אני קורא מה שכותבים אנשים מלומדים כמוך מבלי להפנים אפילו חלק מהמציאות ומבלי להבין שהסוציאליזם-קומוניזם יצר חברה מושחתת ומסואבת.
        ולא רק זאת – כיום אחרי שהסוציאליזם שוקע ישנם הממשיכים בדרך העוועים הזו ששרידיה ממשיכים להזיק לנו באירופה ולמרבה ההלם גם בישראל.
        מכל מקום אם לאור תשובתי שלעיל יפתח אצלך צוהר לחשיבה חדשה – דייני וזה יהיה שכרי.

        השב לתגובה
        • אולק נצר
          אולק נצר יולי 23 2019, 08:19
          תיקון עובדתי של כשל לא ראוי

          תודה על תשובתך, וטוב שהשבת, כי בזכות זה תוכל אם תרצה לתקן שני כשלים בתגובה הראשונה שלך למאמרי.
          1. אני חושב ומרגיש בקשר לסובייטים בדיוק מה שאתה חושב ומרגיש. הכשל שהביא אותך להניח שאני פרו-סובייטי הוא משהו שאם אתה אדם ישר ובעל כבוד-עצמי חייב להביא אותך לחשבון-נפש אל מנת שלא יישנה.
          2. מה מקור המידע שמסר לך שראה אותי סביב ניצן הורוביץ כשניצח את תמר? זהו שקר פשוט וגמור, להד"ם. אני לא חבר מרצ ולא מסתובב באירועים הפנימיים שלה. אם מישהו מסר לך מידע כזה – ראה הוזהרת, הוא או היא שקרנים ברשות הפוליטיקה כמו שיש מנוולים ברשות התורה. אם אתה המצאת את הסיפור הזה בכוונה תחילה, לפחות תספר על כך למי שנחשב בעיניך לסמכות מוסרית ותתייעץ איתו או איתה אם זה כדאי לנקוט אמצעים כאלה. אם יש במשפחתך או בסביבתך החברתית אנשים ישרים ומוסריים הם לא יסלחו לך אם תאמץ שקר כאסטרטגיה בוויכוח. זו, אגב, שיטה סובייטית מובהקת.

          השב לתגובה
          • יצחק דגני
            יצחק דגני יולי 23 2019, 12:25
            לד"ר אולק נצר היקר

            קבל בבקשה את התנצלותי הכנה על על הכשל בתגובתי הראשונה, לגבי נכחותך בוועידת מר"צ, כאשר ניצן גבר על תמר. מסתבר שטעיתי כאשר התבוננתי בחדשות בטלוויזיה. הנני מביע צערי ומקווה שתמחל לי.
            בעניין הסובייטי, אני מודה לך על החיזוק שקיבלתי ממך באשר ליחס וההערכה שלי כלפי המשטר הסובייטי. אני גם מזדהה עם המשפט שלך "כמו שיש מנוולים ברשות התורה".
            בעניין סמכות מוסרית – אין לי עם מי להתייעץ. בדרך כלל אחרים שומעים את דעותיי ומתייעצים עמי, כנ"ל גם במשפחתי ובסביבתי החברתית.
            אני גם מסכים אתך שהשקר היה חלק מהאסטרטגיה הסובייטית.
            מכל מקום – אם מי מהקוראים קרא וטעה לחשוב שחיברתי אותך עם מר"צ הריני מודיע שוב שטעיתי כפי שלפעמים עלול לקרות וטוב שהערת לי על כך ואפשרת לי לתקן את טעותי.

            השב לתגובה
            • אולק נצר
              אולק נצר יולי 25 2019, 08:43
              olek.netzer134@gmail.com

              בסדר. אני מרגיש שהתגובה שקיבלתי ממך באה מאדם בעל כבוד-עצמי שהאמת והדיוק העובדתי נחשבים בעיניו. אנא, הואל להתייחס למספר שאלות המעסיקות אותי ביחס אליך.
              איך אתה מתמודד עם הבעיה, שבגלל שליטתנו רבת השנים על אוכלוסייה עוינת נאבד את היתרון המוסרי שלנו ונהיה רעים כמו השליטים בכל מקום וזמן שבו קיימים יחסים כאלה בין מדכאים ומדוכאים?
              האם אתה מקפיד להזכיר לחבריך ולתלמידך ש"הערבים" הם במציאות בני אדם יחידים כמונו, שחיי כל אחד מהם יקרים כמו שלך ושלי? שכל אחד מהם הוא אדם בעל תכונות אנושיות שונות כמו אצלנו ובכל ארץ בעולם?
              אין אתה מתמודד עם הקנאים שאתה בא איתם במגע? עם האנשים שאינם אנושיים ביחס לעצמם, כאילו הם לא בני אדם שלפתחם חטאת רובץ אלא, כאילו אין הם עלולים לטעות בדעתם ולחטוא במעשיהם בזירת המלחמה נגד אויבינו? האם אתה-עצמך מודע לכך ועושה מדי פעם חשבון-נפש? – אם אתה סבור שאני מעמיס עליך מטלה כבדה מדי לכתוב אותה כמענה, הרי תוכל לחבר חיבור נפרד ולפרסם אותו פה, נניח, "הבעיה המוסרית של שלטון על עם אחר", רק תמצא דרך להודיע לי היכן אמצא את תשובתך. אני עצמי אשמח לענות לך על כל שאלה שתשאל אותי – אולק

              השב לתגובה
          • עוזי ברעם
            עוזי ברעם יולי 30 2019, 16:07
            אתה פשוט צודק בחלק מהשגותיך

            יש פה רוע וקנאות דתית ומשיחית. ראש הממשלה נותן הכשר לאיתמר בן גביר. יש פה גזענות ויש כיבוש. יש פה רצון לעקר את שומרי הסף. אבל זו לא כל התמונה. יש מאבק קיומי שעלול להתדרדר ולא נמצאה בינתיים הדרך להתפשר עם הפלשתינאים. ממשלה עתידית עם האיחוד הלאומי הקנאי עם החרדים שאינם רלבנטים לרוב האוכלוסיה היא סכנה שחשוב למנעה

            השב לתגובה
  2. יעקב לזר
    יעקב לזר יולי 21 2019, 12:41
    תיכף יתחילו נאמני הצאר לתקוף אותך

    אל תיבהל. תמשיך להאמין בדרך האנושית והצודקת.

    השב לתגובה
    • למר יעקב לזר
      למר יעקב לזר יולי 21 2019, 18:04
      נאמני הצאר

      נאמני הצאר נטבחו על ידי הסוציאליסטים. זו כנראה הדרך האנושית והצודקת שלהם. אחר כך הם הפכו לסובייטים ושחטו את כל מי שהתחשק להם, כולל מיליונים מבני עמם. נשארו עוד כמה חסידים שוטים שעדיין חושבים שסטאלין הוא שמש העמים ודרכו אנושית וצודקת.
      רק שאלוהים ישמור אותנו מאלה השמאליים שנדמה להם שדרכם היא הצודקת והאנושית.
      שיספרו את זה לפלסטינים. אחרי שהם יפסיקו להרוג אחד את השני ואותנו נתחיל לדבר אתם.
      אתה הבנת את זה יעקב לזר?

      השב לתגובה
  3. מינה גפן
    מינה גפן יולי 22 2019, 15:14
    אני חושבת כמוך ולא כמו דגני

    אבל מותר ורצוי שאנשים יגיבו ויגידו את דע.תם – אולי נחכים.

    השב לתגובה
  4. יצחק דגני
    יצחק דגני יולי 23 2019, 03:46
    למינה גפן היקרה

    אכן במקורות נכתב: "קנאת סופרים תרבה חכמה".
    אכן, כפי שכתבת, אכן מותר ורצוי להתווכח ולהשמיע דעות שונות.
    דעתם של אנשים נוצרת במשך חייהם על פי הסוציאליזציה שהם עברו ועל פי חוויות חייהם.
    יש לקוות שלאור מה שנכתב נפתח אצלך צוהר לחשיבה חדשה וראלית. שהרי אם לא נהיה חזקים ככל שניתן ונשלוט על סביבתנו – לא נהיה כאן הכלל.

    השב לתגובה
  5. לימור
    לימור יולי 23 2019, 13:46
    אבל אנחנו במיעוט מצטמצם ונעלם

    מה יעזרו הערכים בהם אנחנו מאמינים ורוב העם בכלל לא מתייחס אליהם?

    השב לתגובה
  6. גדעון שניר
    גדעון שניר יולי 24 2019, 09:14
    אבוי, זכית בהתעניינותינו

    נראה שנקלעתי לחגיגת חילופי הדברים כאן באיחור ניכר ובכול זאת.
    הסיבה שיש אנשים (כמו דגני ואחרים) המוכנים להתבוסס בחילופי דברים והתנצחות מיותרים כאלה, שאינם תורמים לאיכותו של האתר החשוב הזה, כי מישהו צריך לחשוף את הסכנה הטמונה בנאיביות, אי הבנת המציאות ובעיקר את הצביעות של המסרים מבית היוצר של השמאל הישראלי הקיצוני.

    במשך יותר מדי זמן נותרה במת התקשורת בידי קבוצה מאד מסוימת מטעם, שלזכותה יאמר שהצליחה להכתיב את סדר היום המדיני, שאת תוצאותיה המרים אנו חווים מדי יום והיא כוללת החדרת תחושת אשמה קולקטיבית אוטומטית בנו לגבי כול דבר רע המתרחש במזרח התיכון, הרעלת דעת הקהל בעולם נגד ישראל, הזמנתם של גופים בין לאומיים בכסות מזויפת של "למען זכויות", לערער את הסולידריות הפנימית והחוסן להתמודד מול הטרור, תמיכה והתחברות לארגוני חרם (אולי אנטישמיים), ואפילו איזוק ידיים וולונטרי במאבק בטרור (רשימה חלקית).
    למען הסר ספק, יש לי ביקורת עניינית נוקבת למסרי הקיצונים מימין (אני תומך בהיפרדות), וגם אני כמוך מתנגד לשלטון הקיצוניים ואינני חוסך שבטי מהם. אבל שלא כמוך אני מודע לקיצוניות של הצד השני במפה הפוליטית, זו שאתה מסיבותיך מתעלם ממנה (אולי כי אתה חלק ממנה). ואת המסכה הזו יש להסיר למען הקוראים האחרים, כך זכו דבריך בהתעניינותנו.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני יולי 24 2019, 19:09
      לגדעון שניר

      אתה 100% צודק בדיאגנוזה שלך. אסור להותיר ללא תגובה את מי שממלל: כיבוש, אפרטהייד או משלח את בצלם או שוברים שתיקה לחבוט בנו ולסייע לאויבינו.

      השב לתגובה
    • שפרה נקר
      שפרה נקר יולי 24 2019, 19:52
      פניה לאולק

      זה טוב וחשוב שמתנהל פה שיח והוא עוד מתנהל בצורה תרבותית הרבה יותר בהשוואה ךמה שקורה באתרים פופוליסטים

      השב לתגובה
  7. משה פרידמן
    משה פרידמן יולי 25 2019, 06:45
    מעטים וספורים היום מווכנים להתייצב מול

    הרוע

    השב לתגובה
  8. א.
    א. אוגוסט 09 2019, 22:30
    סליחה אבל אני חושבת

    שאתה תמים

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בפוליטיקה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!