JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

להלבין את הרשימה המשותפת

ערביי ישראל צריכים להיות חלק מהמשחק השלטוני

להלבין את הרשימה המשותפת עוזי ברעם
דצמבר 04
09:30 2019

בשנים האחרונות הצביעו שני אחיי לרשימה המשותפת בגלגוליה השונים. אני מודה שהתנגדתי לדעתם, אף על פי שהבנתי שעבורם העניין קל יחסית, כי במרוצת השנים הם, כמו אחרים, החלו להגדיר עצמם כלא ציונים. אני עצמי ציוני מחויב. אבל דווקא מהשקפת העולם הזאת תמכתי בתהליך אוסלו. סברתי שמבלי שתהיינה שתי מדינות בין הים לירדן אין ערבות שמדינה יהודית דמוקרטית אכן תיכון לעד. עכשיו אני חש שראוי שכל אחד מאתנו ישאל את עצמו: מהי הציונות שלנו?

אם סמוטריץ' ובנט הם הציונים של היום – אני לא ציוני. אם אפשר להכריז על בניית שכונה יהודית חדשה בחברון ולא מתעורר ויכוח ציבורי אמיתי – ידי לא תהיה במעל. ומדוע כל הוויכוח הזה קשור לרשימה המאוחדת (לא לבל"ד)? כי רק עכשיו הבנתי שאם המרכז והשמאל הציוני יקבלו את ההשקפה שהמשותפת מחוץ למשחק, הם נידונים לקריסה פוליטית, והמדינה תעדיף את בן גביר ומרזל על עודה וטיבי.

יש שורשים איתנים להשקפה שיש להותיר את המשותפת מחוץ למשחק. הם אינם מוכנים להגדרה הפוליטית-מדינית של מדינה יהודית. הם מזוהים עם תנועת השחרור הפלסטינית. עם זאת, בקרב ערביי ישראל גוברים הקולות ליתר השתלבות במרקם החברתי כאן. הם גם שותפים פעילים בתחומים שונים, לרבות רפואה והייטק. הם אינם מבקשים שהפרימט הפלסטיני יהיה עיקרי בתבנית חייהם. לדעתי, אם עודה וטיבי רוצים לדאוג למצביעיהם עליהם להסכים למה שהתנגדו תמיד – לשירות לאומי של ערבים, שירות שייעשה בתוך האוכלוסייה הערבית ולמענה. להעדיף את מאבקם של ערביי ישראל לשוויון על יתר המאבקים הצודקים בעיניהם. אינני תובע מנציגי הרשימה המשותפת התנתקות מהפלסטינים וממאבקם נגד העוולות שנגרמות בשטחים, אבל הזיהוי המוחלט שלהם חייב להיות עם ערביי ישראל.

אינני משלה עצמי – השנאה לערבים היא עצומה ומקשה כל שיתוף פעולה עמם. אבל אלו שמתנגדים לכל משנותיו של הימין המוטרף – וגם הליכוד של ביבי בפנים – צריכים לפעול לשינוי בדעת הקהל היהודי והערבי למען אפשרות לשיתוף פעולה. לא יהיה בארץ שינוי שלטון אמיתי אם יקובע הכלל שהערבים מחוץ למשחק השלטוני. זה תלוי לא רק בנו היהודים אלא גם במשנה של המנהיגות הערבית. החרדיות והאסלאם המיליטנטי שניהם שואפים לאי שיתוף פעולה על רקע אמוני. אלו הרוצים שיתוף פעולה אינם מוכנים שהרקע הדתי ימשול בכיפה. הימין ימשיך בדיבוריו כאילו הליכה עם המשותפת פירושה בגידה. ראש הממשלה המייצר מרכולת גזענית יסביר איזה אסון ביטחוני עלול להתחולל. אבל מי שעיניו בראשו כבר הבין שרגב וזוהר אינם אלא כהניסטים התומכים בנתניהו.

הלבנת הרשימה המשותפת היא צורך קיומי גם כיוון שהיא עשויה להשפיע לטובה על העמדות של המרחב הערבי במגעיו עם ישראל. בשום מקרה לא תיווצר אידיליה, אבל אינני מהמר בין דן מרידור לתאופיק זיאד אלא בין הליכודניקים הכהניסטים שוחרי הסיפוח, שיאיים על קיומנו, לבין רשימה ערבית שתשנה אורחותיה והיא מבקשת להשתלב בממשל הישראלי של מדינה שבהגדרה היא יהודית דמוקרטית. אולי זו אוטופיה? אבל אולי זה שינוי אפשרי ורצוי.

על המחבר / המחברת

עוזי ברעם

עוזי ברעם

עורך מדור: פוליטיקה. לשעבר חבר כנסת, שר התיירות ושר הפנים. הרצה באקדמיה. כתב את הרומן "אין אהבה בעיר". כיום יועץ אסטרטגי, יו"ר של חברת קלאב 50 ותיאטרון בית ליסין. כותב מאמרים בעיתונות, פרשן פוליטי במשדרי רדיו וטלוויזיה וחבר בדירקטוריונים שונים.

20 תגובות

  1. בני אלוני
    בני אלוני דצמבר 04 2019, 10:02
    מאמר אמית מאוד

    משהו לא טוב השתלט על התנועה הציונית.

    השב לתגובה
  2. יוסי שובל
    יוסי שובל דצמבר 04 2019, 16:06
    למרות שחלק מערביי ישראל הרוויחו

    את הכעס עליהם בשל עוינותם למדינה ומוסגותיה, אני מסכים איתך.

    השב לתגובה
  3. רות אשל
    רות אשל דצמבר 04 2019, 18:47
    לא נכנס איתך לויכןח

    אבל למה לא לפסול ערבים וכן לפסול חרדים. האנשים במרכז שמאל כך נוהגים.

    השב לתגובה
  4. יצחק דגני
    יצחק דגני דצמבר 04 2019, 22:59
    לעוזי ברעם הנכבד

    נכון מאד – שילוב ערביי ישראל במרקם הבסיסי של המדינה היא גישה חיובית וחיונית לעתידה של מדינת ישראל.
    אני מבקש להפנות את תשומת לבך שכבר כיום ערביי ישראל מהווים חלק משמעותי מהמשחק השלטוני (כפי שאתה מתנסח)במדינה.
    יש בהם חברי כנסת, חברי ועדות חשובות, קציני צבא ומשטרה, ראשי רשויות מוניציפאליות, פרופסורים באקדמיה, רופאים בכירים, רוקחים, עובדי הייטק ואפילו יו"ר הבנק הציוני ההיסטורי.
    תהליך זה של שילוב ושותפות הערבים ברקמת מהמדינה הולך וצובר תאוצה בעיקר בעשור האחרון מאז פרוץ "האביב הערבי".
    יש לשער שהוא ילך ויתעצם עם חלוף הזמן ויגיע גם לחברות של ערבים בממשלה (אגב כבר היו גם אחדים כאלה).
    אולם עדיין קיימים, בעיקר בדור המבוגר בין הערבים כאלה השוללים את קיומה של המדינה ואף פועלים נגדה. אלה הולכים ונעלמים ביחד עם הופעת נערות ערביות לובשות ג'ינס ברחוב הישראלי.
    עוד חזון למועד.
    אבל מה שברור הוא שהדרך של אילו מבין היהודים שהצביעו לרשימות ערביות היא דרך מוטעית. היא שווה להצבעה עבור הקומוניסטים שנעלמו מהזירה הישראלית וגם הולכים ונעלמים אחרי קריסת הסובייטיזם.
    ועוד הערה לגבי סמוטריץ' שאותו הזכרת במאמרך. האיש הזה הוא בבחינת תאונת דרכים (שר תחבורה) פוליטית. גם זה קורה בדמוקרטיה. אל תכניס אותו לקלחת אחת עם בנט.

    השב לתגובה
  5. טליה אייל
    טליה אייל דצמבר 05 2019, 00:46
    מי שלא מקבל את דעתך

    תומך בעצם במדינת אפרטהייד. במדיניות כזו יש סכנה גדולה לקיומנו. ראו מקרה דרום אפריקה.

    השב לתגובה
  6. ל.
    ל. דצמבר 05 2019, 12:05
    טוב או רע חייבים לחיות יחד הם לא יעלמו

    רק דרך ההסכמה וההכלה זה ילך. והצד החזק, שזה אחנו, צריכים לגלות נדיבות והתחשבות.מכוחנות כולם יפסידו וגם אנחנו.

    השב לתגובה
  7. שי ענבר
    שי ענבר דצמבר 05 2019, 12:19
    אחריות משותפת

    אחריות משותפת מוטלת על ההנהגה היהודית וההנהגה הערבית בישראל. נטישת הציונות היא מתכון למדינה דו-לאומית ובסופו של דבר להרס בלתי נמנע שלה כמדינה דמוקרטית או בכלל.
    אני מסכים מאוד עם דבריך שיש נחיצות גבוהה לשתף את האוכלוסייה הערבית בכל אורחות המדינה החל בשלטון וכלה בביטחון וכלמה שבאמצע.
    השלטון של הימין מוביל להקצנה הולכת ומחריפה ולהתרחקות מסוכנת מהדמוקרטיה.
    מרגיש בדיוק כמוך לגבי סמוטריץ וגם בנט אשר מובילים בעינים פקוחות למדינת אפרטהייד. סמוטריץ בצורה בוטה ובנט בנופת צופים.
    מאוד מקווה שיותר מצביעי ליכוד יבינו לשלם מוליך אותנו נתניהו.

    השב לתגובה
  8. בנימין אשד
    בנימין אשד דצמבר 05 2019, 20:20
    אולי להלבין לא נצליח

    אבל נסתפק באפור

    השב לתגובה
  9. אזרח
    אזרח דצמבר 06 2019, 10:36
    הלוואי שכך יהיה

    שמנהיגינו יתחילו להוביל ולא להיגרר אחרי התלהמות ההמונים.

    השב לתגובה
  10. גיורא קימל
    גיורא קימל דצמבר 06 2019, 13:10
    שילוב ערבים בישראל

    אני סבור שהמדינה עשתה המון לשילובם של ערביי ישראל במדינה. בתקופת המנדט היהודים והערבים חיו במסגרות נפרדות אפילו בערים משותפות כמו חיפה. היהודים כבר אז היו מחולקים בין סוציאליסטים, ליברלים, לאומנים, דתיים מסוגים שונים. בהתאם לכך היו ארגוני עובדים, קופות חולים, בתי הבראה, מוסדות חינוך ואפילו מחתרות. כל הגופים הללו היו בלעדיים ליהודים. דוגמא: הסתדרות העובדים העברים בא"י. רוב היהודים שלחו את ילדיהם ללימודים בבתי ספר יהודים מזרמים שונים מהגן ועד סוף בי"ס יסודי. רוב הערבים לא למדו בכלל. עם קום המדינה הוחל חינוך חובה וחינם גם על הערבים. ההסתדרות פתחה את שעריה לערבים והפכה להיות הסתדרות העובדים בישראל. ביטוח לאומי החל לשלם מענקים לילדי הערבים כמו ליהודים. וגם חוק הסיעוד תקף גם עבור הערבים. הלא אפשר היה לבחור ערוצי תמיכה ליהודים בלבד דרך הסוכנות למשל אך בחרו להיות ממלכתיים ולעודד גם את הערבים להתרבות. במשך הזמן גם הבריאות הפכה להיות ממלכתית ושערי קופות החולים פתוחות לערבים וליהודים כאחד. מצד שני יש כמה מחסומים שעדיין לא נפרצו. ראשית, אין הפרדת הדת מהמדינה. כל אזרח משויך לדת זו או אחרת ויש יתרון עצום לדת היהודית כי ישראל נחשבת למדינת הלאום היחידה של היהודים וכל יהודי בעולם הוא אזרח ישראלי בפוטנציה. לעומת זאת לבעלי דתות אחרות ישראל היא ארץ זרה. חוץ מזה יש ניסיון תמידי לכפות את הדת היהודית בלבד ככל האפשר. כדי להקנות לישראל צביון יהודי. כל זה גורם ללא יהודים להרגיש זרות בארץ.
    לגבי שרות לאומי. שרות החובה בארץ הוא צורך בטחוני ולא עקב איזה כלל שכל צעיר צריך לעשות איזשהו שרות חינם בכפייה 2-3 שנים. ברוב המדינות שהיה בהן שרות חובה בצבא, כשהאיומים הבטחונים פחתו ביטלו לחלוטין את שרות החובה ולא המירו אותו בעבודות שירות. נודה על האמת האיום הבטחוני על ישראל הוא רק על היהודים אז למה לגייס ערבים ל"שרות לאומי"? ישראל היא מדינת הלאום של היהודים. שלפחות נפצה את הערבים בכך שזו לא מדינת לאום שלהם בכך שנפטור אותם משרות חובה. ואם יש להם צורך בגיוס נוער לעבודות שירות שיארגנו מתנדבים מתוכם כמו שיש המון מתנדבים יהודים שעושים עבודות שירות ללא כפיית המדינה. אני סבור שגם עבודות שירות של יהודים כתחליף לשרות צבאי זה עבודה בעיניים ומשקולת על הכלכלה. אפשר לוותר על זה. לדעתי, שרות רגיל בצה"ל זה פריבילגיה ולא עונש ומי שלא מתאים מבחינה מנטלית או מבחינה לאומית שיקבל פטור אפילו ביזמת הצבא.

    השב לתגובה
    • עוזי ברעם
      עוזי ברעם דצמבר 06 2019, 16:45
      נכון לנו ונכון להם

      לגיורא אני מסכים אם חלק מקביעותיך לרבות ההיסטוריות. אבל מסקנתך לגבי שרות אזרחי-לאומי של הערבים מוטעית. לא במקרה הערבים לא שולבו כמפלגה בשום ממשלה היו סיבות שקשורות בדעת הקהל היהודית ובעמדותיהם. מבלי שתשתנה עמדתם לגבי שרות אזרחי כזה לא יהיה שינוי עמדות שיתן לגיטימציה לשילוב. מה עוד שהם יכולים בדרך זו לעזור לאוכלוסיה שלהם גם לזקנים גם לילדים עם קשיים. זה נכון לנו ונכון להם.

      השב לתגובה
  11. אורנה שפייזר
    אורנה שפייזר דצמבר 06 2019, 13:56
    בזמן האחרון אני אוהבת יותר את מאמריך

    פחות בנוסח פוליטיקאים ויותר ישר וגלוי!

    השב לתגובה
    • גיורא קימל
      גיורא קימל דצמבר 06 2019, 15:10
      תודה

      תודה. אני באמת לא פוליטיקאי ועובד במדעים מדויקים. כמו כן אני לא יכול להגדיר את עצמי ימני או שמאלי. יש לי שתי רגלים ימניות ושתי ידים שמאליות.

      השב לתגובה
  12. נתנאל מאיר
    נתנאל מאיר דצמבר 06 2019, 18:52
    הסקטור הערבי הולך ומשתלב

    במפעלים, בבתי החולים, באוניברסיטאות וכדומה
    אם נהיה חכמים נשלבם גם בפוליטיקה וזה יהיה יותר טוב לכל הצדדים

    השב לתגובה
  13. גיורא קימל
    גיורא קימל דצמבר 07 2019, 08:54
    יש בעייה

    עם עליית רמת ההשכלה והמיומנות המקצועית של ערביי ישראל ושליטתם בשפה העברית הם נקלטים היטב במקומות עבודה שאינם קשורום בצרכים הבטחוניים והדתיים של הלאום היהודי. כמות חברי הכנסת הערבים מתקרבת לאחוז הערבים באוכלוסיה. אז מה מונע לשלב אותן בקואליציה? הדרישה של המפלגות הציוניות שהערבים יפנימו שישראל היא מדינת לאום יהודית, כשם שיהודי איראן מכירים באיראן כרפובליקה איסלמית. ללא התנאי הזה אין מצב להקמת ממשלה ביחד עם סיעות ערביות.

    השב לתגובה
  14. תמרה ה.
    תמרה ה. דצמבר 07 2019, 12:55
    גם אני מביעה תמיכה בעמדתך

    אבל אני חוששת שאצל רוב אזרחי המדינה אין אמון ויש פחד מהמיעוט הערבבי באר.

    השב לתגובה
  15. דורית גורן
    דורית גורן דצמבר 08 2019, 15:56
    כל הכבוד על הראיה המפוקחת והאנושית

    צריך להשמיע קול. אין להתייאש. עובדה שהקיצוניים מאבדים מתחושת הביטחון שלהם. לכן הם מתחילים לאבד שליטה על עצמם.

    השב לתגובה
  16. חגית שלגי
    חגית שלגי דצמבר 09 2019, 11:12
    מר ברעם

    אתה תים ללא תקנה

    השב לתגובה
  17. חמוטל
    חמוטל דצמבר 17 2019, 10:52
    הם יולבנו אם יתארגנו, ילכו להצביע בהמוניהם

    ויצביעו למשותפת או למפלגות גוש השמאל. תבוע בזכותם מהפכה שיהיה קל לזהות שקרתה בזכותם. אז היחס אליהם ישתנה.

    השב לתגובה
  18. צדוק ש.
    צדוק ש. דצמבר 19 2019, 23:41
    איך אפשר להיות שותף

    של מי שרוצה להשמידך

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בפוליטיקה

יתר המאמרים במדור