JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

לא זו הדרך

מכתב פתוח לבני גנץ ולחברי "כחול לבן"

לא זו הדרך פרופסור גדעון ביגר
פברואר 02
09:30 2020

בכירי "כחול לבן", הדרך שבה בחרתם איננה הדרך הנכונה לדעתי. בהכרזתו של בני גנץ כי יפעל לסיפוח בקעת הירדן למדינת ישראל, סתמתם עבורי את הגולל בכל הנוגע לתמיכה בכם בבחירות הקרובות.

אכן חשבתי, ואני עדיין חושב, שאתם אנשים ישרים והגונים, והייתי מוכן להפקיד בידכם את ניהול המדינה במקום בידי השלטון הנוכחי, האפוף שקרים ומרמה. ידעתי גם ידעתי כי יש בכם כאלה הדוגלים באידאולוגיה של ארץ ישראל השלמה, כמו גם כאלה הרוצים בפתרון שתי המדינות. חשבתי וקיוויתי שבנוסף להצהרה על טוהר המידות, שאני בהחלט מאמין בו, תבוא גם הצהרה על עמדה מדינית. אכן יושרה והגינות הן תכונות טובות, אך מנהיגות מדינית צריכה להראות גם את הדרך קדימה ולא רק להציג את עוולות המשטר הנוכחי. בזה מכובדיי, נכשלתם.

רעיון העוועים מבית מדרשו של בנימין נתניהו לספח את בקעת הירדן למדינת ישראל אומץ על ידכם בהצהרה פומבית. ברור לכל בר-דעת שהניסיון להציגו כסיפוח בתיאום עם מדינות העולם הוא לא יותר מאשר אשליה כוזבת. והרי ידוע לכם שאפילו הרובע היהודי בירושלים נחשב לשטח כבוש ואין אף גורם מדיני בעולם המקבל זאת. אף "הידיד הגדול", נשיא ארצות הברית, בביקורו האחרון בירושלים ביקר בכותל המערבי ובכנסיית הקבר בעיר העתיקה כתייר אמריקאי ולא כנשיא ארצות הברית, כי בעל תפקיד בממשל האמריקאי איננו רשאי לחצות את הקו הירוק! ואתם רוצים לספח את בקעת הירדן?

כאיש הבקי בתהליך התוויית גבולות ומעט גם בחוק הבינלאומי המלווה תהליך זה, כמי שפרסם את האנציקלופדיה היחידה בעולם לגבולות בינלאומיים, ועשרות רבות של מאמרים בנושאים אלה בארץ ובעולם, כמי שהשתתף במשאים ומתנים בנושא גבולות, שמסתובב בארץ ונושא הרצאה מדעית פופולרית ולא פוליטית, בחינם, לכל דורש, על תהליך יצירת גבולות המדינה – אני רואה בהצהרתכם תכסיס פוליטי שאכן, כפי שהגדירו טובים ממני, כל כולו יועד למשוך אליכם מצביעים, בלי כל כוונה ואפשרות לממש את רעיון העוועים זה.

אי לכך, מכובדיי, לא אתן את קולי ל"כחול לבן" בבחירות הקרובות. אתן אותו למי שמוכן ללכת להסדר שלום אמיתי עם הישות הפלסטינית על בסיס שתי מדינות ריבוניות ממערב לירדן. כיום המפלגה היחידה שבמצעה עניין זה עומד במרכז מטרתה המדינית (פרט להפלת הממשלה הנוכחית) היא רשימת "העבודה-גשר-מר"צ" שאותיותיה "אמת", ולה אתן קולי בבחירות אלה.

על המחבר / המחברת

Avatar

גדעון ביגר

פרופסור. לשעבר ראש החוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת ת"א. חבר קבוצת הגבולות בשיחות השלום עם סוריה. לשעבר יו"ר העמותה הישראלית להיסטוריה צבאית.

14 תגובות

  1. מיכאל
    מיכאל פברואר 02 2020, 13:49
    כל הכבוד שאתה חושף בגלוי

    לא בדיוק בדיוק בדעות שלך אבל הכיוון מקובל ומובן

    השב לתגובה
  2. אדי
    אדי פברואר 02 2020, 16:28
    כחול-לבן=ליכוד ver.2

    כחול-לבן.היא ליכוד גירסה 2. אולי גירסה סימפטית יותר, אולי גירסה פחות מושחתת, אבל היא עדיין מפלגת ימין שלא תעשנ מאומה לקידום השלום. אל לשכוח שיוזמי חוק הלאום המתועב הם כיום בשר מבשרה של כחול-לבן.

    השב לתגובה
    • גדעון ביגר
      גדעון ביגר פברואר 02 2020, 16:41
      גנץ איננו איש ימין

      האם לדעתך "ימין" פירושו "לא רוצים לקדם את השלום"? נראה לי מאד קיצוני. לדעתי כולם מעוניינים לקדם את השלום אך לכול אחד דרך משלו. אינני מסכים עם דרכו של מי שקובע מראש את תנאי השלום ולא מוכן לשמוע על דיון בתנאים. כאשר מתפרסמת אמירה כמו של גנץ, זה סוגר את הדלת בפני תנועתו, לא כיוון שהוא איש ימין, והוא איננו, כי אם בגלל כוונותיו והצהרותיו.

      השב לתגובה
  3. למר גדעון ביגר
    למר גדעון ביגר פברואר 03 2020, 00:06
    מאת טלפנית במטה הבחירות

    הקריא היום המנחה מדברי עמיר פרץ לפעילים בבחירות: אם אתם מדברים בטלפון עם בז"ב (בעל זכות בחירה)ומתברר לכם שהוא מתלבט ואולי יצביע לבני גנץ – תעודדו אותו. אמרו לו שיצביע בפתק "אמת" וכך הוא ימלא אחרי השקפת עולמו וגם יתמוך בבני גנץ כיוון שמפלגת עבודה-גשר-מרץ בכל מקרה תמליץ לנשיא לתת לגנץ להיות ראש ממשלה. על כן הצבעת "אמת" חיזקת את בני גנץ. איך זה מסתדר עם הכרזתך כי תצביע "אמת" בשל רצונך למנוע קולך מבני גנץ?

    השב לתגובה
    • גדעון ביגר
      גדעון ביגר פברואר 04 2020, 15:40
      לא כחול-לבן, כן עבודה -גשר-מרצ.

      אני מצביע בהתאם לרעיונות אידיאולוגים ומטרות מדיניות. לצערי תוכניות גנץ באשר לסיפוח הבקעה לא נראות לי ולכן אני הולך עם מי שמתנגד לכך והוא ציוני במהותו

      השב לתגובה
  4. רותם עינן
    רותם עינן פברואר 03 2020, 14:40
    הבחירות למיטב זיכרוני

    הן חשאיות

    השב לתגובה
  5. יצחק דגני
    יצחק דגני פברואר 04 2020, 00:04
    לפרופ' ביגר הנכבד

    יש להסכים עם דבריך על "חוסר התועלת" בסיפוח "רשמי" של בקעת הירדן. בעובדה צה"ל יושב שם כבר 53 שנים ועל כן הירדן, מטירת צבי עד ים המלח, מהווה גבול ביטחון מזרחי למדינת ישראל.
    אני מסכים עם הערכתך שעניין סיפוח הבקעה בימים אלה התעורר בשל צורך אלקטוראלי של שתי המפלגות הגדולות בישראל.
    עם זאת, אני מבקש לשאולך, כבקי מובהק בענייני קביעת גבולות, מה צריך להיות הגבול המזרחי של מדינת ישראל?
    אם יתקיים משא ומתן על מה ישראל צריכה לעמוד בעניין זה ואם לא יהיה משא ומתן מה היית ממליץ לישראל לעשות?

    השב לתגובה
    • גדעון ביגר
      גדעון ביגר פברואר 04 2020, 15:46
      הקו המזרחי של ישראל

      זה שצהK יושב שם, ולמעשה כמעט ולא נמצא לאורך הירדן, איננו נותן לגיטימציה ועכשיו, וודאי שאיננו נותן ביטחון. הגבול המזרחי של ישראל, לדעתי הצנועה, צריך להיות בין מדינת ישראל לרשות הפלסטינית, קרוב ככול שאפשר לתיחום קו שביתת הנשק, עם שינויים הנוגעים לצירוף מעט "גושי התיישבות, בעיקר הערים החרדיות הסמוכות לקו וזאת תמורת חילופי שטחים ביחס של 1: 1 ולא כמו תוכנית טראמפ. כול זה בהסכמה, לאחר משא ומן ישיר, בין ישראל לרשות הפלסטינית. עוד אוסיף כי הקו יכול ואולי אפילו רצוי, שיעבור ממערב לואדי ערה ולמשולש, כך שיישובים אלה יהיו במדינה הפלסטינית

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני פברואר 04 2020, 19:15
        לפרופ' ביגר הנכבד

        תודה על תשובתך הברורה. אין לי התנגדות עקרונית להעביר את הגבול מערבה מוואדי ערה והמשולש.
        לגבי הגבול על הירדן – צה"ל יושב שם על פי צרכי הביטחון. כיוון שיש שת"פ (אולי זמני?) עם שלטונות הביטחון הירדנים צה"ל דילל את מצבתו על קו הירדן.
        אולם שאלות יותר משמעותיות לי אליך: מעבר לפן התאורטי, אולי המוסרי, מהי המטרה העליונה והתפקיד המעשי של קביעת הגבול המזרחי של ישראל?
        האם ניתן לסמוך על המבנה הפוליטי העכשווי של מדינת ירדן?

        השב לתגובה
  6. יעקב פרץ
    יעקב פרץ פברואר 06 2020, 12:09
    עוד פעם יהיה שיוויון

    ומהבחירות לא יצא פיתרון
    רק אם נתניהו יוותר על מקומו ויפרוש יגיע מיד פתרון
    ולאור המצב ממש לא בטוח שההצעה שלך היא נכונה

    השב לתגובה
  7. ששון
    ששון פברואר 06 2020, 20:33
    אחרי שהעיף את ליבני

    ואחרי שהעיף את שלי יחימוביץ ואחרי שהביא את גברת לוי מהימין, איזה סיכוי יש לו

    השב לתגובה
  8. גדעון ביגר
    גדעון ביגר פברואר 08 2020, 23:27
    גבול מזרחי והשקפה מדינית

    ה להיות קביעת גבול מוכר ובטוח. ש לנו גבול מזרחי בערבה, יש לנו גבול מזרחי בעמק בית שאן. אנו צריכים גבול מזרחי מבית שאן ועד עין גדי, כי אין מנוס מיצירת מדינה פלסטינית עצמאית ממערב לירדן.
    באשר למגיבים האחרים, אינני עוסק בתחזיות לנצחון בבחירות, אני הולך עם מי שהשקפת עולמו המדינית מתאימה לי ומה שנוגע לפוליטיקה פנימית אינני עוסק בעניין זה.

    השב לתגובה
  9. אורן נבו
    אורן נבו מרץ 02 2020, 12:16
    ואפילו ביבי הבטיח כנראה ץלמלך ירדן

    שאין באמת כוונה לעשות את הסיפוח

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בפוליטיקה

יתר המאמרים במדור