JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

ארדואן זה כאן

חולשתה של הדמוקרטיה הישראלית

ארדואן זה כאן ארדואן צילום: ממשלת צ'ילה Wikimedia.org
מרץ 19
09:30 2020

אני לא מוצא את נפשי מרוב תדהמה, לא מצליח לעכל את המפלה הדמוקרטית הזו, איך זה ייתכן? הכיצד לא מובן מאליו שאדם שעומד בפני משפט שוחד לא יכול להיות מועמד לראשות ממשלה? כיצד כמעט חצי מדינה מחליטה לבחור למעשה בביטול הדמוקרטיה? אסור לנו להתבלבל, זה בדיוק מה שקרה! הבחירות האחרונות מצביעות על כך שארדואן זה כאן!

כאשר השוו את נתניהו לארדואן, לא התכוונו לעמדות של ארדואן כלפי ישראל או היהודים. הכוונה הייתה לכך שהוא אמנם נבחר בצורה דמוקרטית, אך הפך לשליט יחיד ובעצם כך הרס את הדמוקרטיה הטורקית.

אנחנו אחרי מערכת בחירות שלישית בתוך פחות משנה, מערכת בחירות מכוערת, משסה ומפלגת, ועדיין אין הכרעה פוליטית. הקרע בחברה הישראלית רק הולך ומתרחב. כפי שהדברים נראים כרגע גם לא צפויה פריצת דרך או ביתוק הקשר הגורדי. ואם כך אנחנו עומדים בפני קטסטרופה פוליטית ומערכת בחירות רביעית הרסנית ביותר למרקם החברתי-פוליטי הישראלי ולדמוקרטיה השברירית בישראל.

על פי חבר הכנסת ליברמן, "אנחנו נמצאים במצב חירום". הוא עוד הוסיף, "לצערי הסיפור של הקורונה פוגש אותנו בעת שקופת מדינת ישראל ריקה. היה מצופה מראש הממשלה לפעול לפיוס, לפעול לקירוב, לנסות לאחות את כל הקרעים אחרי שלוש מערכות בחירות – אבל במקום זה ראש הממשלה עוסק בדה-לגיטימציה נגד כל אחד שלא מסכים איתו. הוא מפעיל מכונת הסתה ושקרים נגד כל אדם או מערכת שלא מקבל את דעתו".

את שיגוֹרנוּ בא לנו ועוד יותר, ועדיין לא רואים את הסוף. בשנים האחרונות וביתר שאת בשנה האחרונה אנחנו חווים פיחות זוחל, הבא מלמעלה, במעמדה של הדמוקרטיה הישראלית:

הוצאה של קבוצת אוכלוסייה שלמה אל מחוץ ללגיטימציה החברתית-פוליטית – ראש הממשלה אמר שאת הערבים לא סופרים.

פיצול של הציבור לשתי קבוצות עיקריות אשר המשחק ביניהן הוא משחק סכום אפס. כתוצאה מכך, העדר לגיטימציה לחילופי שלטון.

פיחות הולך וגובר במעמד של רשויות החוק כתוצאה משיסוי פוליטי מראש הממשלה ומטה. לאחר שראש הממשלה נתן לכך לגיטימציה, אנו שומעים התבטאויות של פוליטיקאים כנגד רשויות החוק ואפילו שלא תמיד צריך לקיים את פסיקות בית המשפט. נוסף לכך מינויים פוליטיים אשר מערערים את שלטון החוק.

אנחנו גם רואים וחווים העדפה של האינטרס האישי של ראש הממשלה, המנסה להימלט מאימת החוק, על פני האינטרסים של כלל אזרחי המדינה.

כמו כן קיים חשש מהתפרצות אלימה של חלק מן הציבור (הימני) אם יוחלט לפעול בצורה מסוימת, למשל אם יוחלט על ויתור על שטחים או על שילוב האוכלוסייה הערבית בקבלת החלטות.

חלק מההנהגה הישראלית וחלק לא מבוטל מן הציבור הישראלי רואים דמוקרטיה רק כהכרעת הרוב, קבוצה זוכה ברוב ויכולה לממש את כל רצונותיה – כלומר כוחניות בלבד, בלא כל התייחסות לשאר הציבור ורצונותיו או זכויותיו, בלא הבנה שבדמוקרטיה הרוב יכול להשתנות והכוח עובר לצד השני. מכאן הדברים הופכים מהר מאוד לעריצות הרוב והשלב הבא הוא עריצות המיעוט ואף שלטון יחיד.

האם ישראל הולכת בעקבות טורקיה ושמה את השליט במרכז ולא את הבוחרים וחובת הנבחר לשרת אותם במרכז? לאן פניה של החברה הישראלית, של הפוליטיקה הישראלית, מכאן והלאה? הדברים אינם נראים חיוביים כלל.

אילו הימין, הליכוד, נתניהו, היו מעמידים את המדינה במקום הראשון לפני האינטרסים הפוליטיים והאישיים, נתניהו 2020 היה שומע לדרישת נתניהו 2008 מאולמרט, לוקח צעד הצידה ומאפשר הקמת ממשלת אחדות לתיקון הנזקים העצומים לחברה, לדמוקרטיה ולכלכלה ומנהל את ענייניו המשפטיים מחוץ לממשלה ולמערכת הפוליטית-הציבורית, כאדם פרטי.

נזכיר כאן מה אמר נתניהו ב-2008 כשהאינטרס האישי שלו היה הפוך: "ראש ממשלה השקוע עד צוואר בחקירות אין לו מנדט ציבורי ומוסרי לקבוע דברים גורליים כי קיים חשש אמיתי שהוא יכריע על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות שלו, ולא לפי האינטרס הלאומי. הדבר הנכון לעשות הוא שהממשלה הזו תלך הביתה."

אז, ב-2008, השותפים הפוליטיים של ראש הממשלה אהוד אולמרט גילו אחריות ציבורית וערכית והובילו להתפטרות ראש הממשלה. לאסוננו אין היום בסביבת נתניהו ולו פוליטיקאי אחד בעל עמוד שדרה ערכי-מוסרי ובעל אחריות ציבורית להראות לראש הממשלה הנוכחי את הדרך הנכונה, הדרך שהוא עצמו כיוון אליה אז.

ואם כל זה לא מספיק אנחנו רואים את אובדן הבושה, הנורמות והיושרה הפוליטית – גניבת מנדטים על ידי אופורטוניסטים שלא נבחרו בצורה ישירה. בליכוד הצהירו כי הם צדים מורדים, ומדובר בהזניה של המערכת הפוליטית ופגיעה נוספת בדמוקרטיה ובנורמות של חברה דמוקרטית. נראה שלא לצדים ולא לניצודים אין שום עכבות ולא תחושה של מעשה שאינו ראוי. זה מעיד על חולשת הדמוקרטיה הישראלית ופגיעותה.

לחידוד הבעיה ניתן לראות ניסיונות חקיקה פרסונליים, נואשים, משני הצדדים, המעידים על העדר יכולת הידברות בין הצדדים, העדר יכולות להעמיד את המדינה לפני הפוליטיקאי היחיד שבגינו כל הפלונטר הזה. זוהי עדות חזקה נוספת לחולשתה של המערכת הפוליטית הדמוקרטית הישראלית ולאחיזה ההרסנית שיש לראש הממשלה נתניהו במערכת הכושלת הזו.

על כן ברור שחייבים לערוך שינוי מהותי בכל נושא הבחירות:

הגבלת כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות.

טיפול בסוגיה של בעלי עבר פלילי ואנשים אשר עומדים בפני כתב אישום או כבר נמצאים במשפט.

טיפול בסוגיה של "בעלות על המנדט" – של המפלגה או של הנבחר במסגרת המפלגה.

בחירה ישירה-אישית או במסגרת מפלגה.

טיפול בסוגיה של חיבורים טכניים פיקטיביים לפני הבחירות ופירוקם לאחר מכן – בניגוד לעניין אחוז החסימה.

על המחבר / המחברת

שי ענבר

שי ענבר

עורך מדור: אקדמיה. ד"ר, מרצה בקריה האקדמית אונו. עוסק בשכנוע ושינוי עמדות, בנושא של יהודים וערבים, ובשיטות מחקר איכותניות. בעבר מנהל המחלקה למחקר איכותני במכון למחקרי שוק.

16 תגובות

  1. אלון ילין
    אלון ילין מרץ 19 2020, 09:55
    דמוקרטיה?

    ושכחת את שני הדברים החשובים ביותר: הקפאת פעילות בתי המשפט והשעיה של הכנסת. מדינת ישראל אבדה תוך יומיים את הרשות המחוקקת והמשפטית ונותרה רק עם הרשות המבצעת ללא שום פיקוח.
    אבוי לנו.

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author מרץ 19 2020, 10:24
      אבדן הדמוקרטיה

      אכן נכון.
      לא שכחתי כיוון שאלה התרחשו אחרי שמסרתי את המאמר.
      אכן אנחנו בימים קשים ולא בגלל הקורונה. עליה נתגבר!
      על הפגיעה בדמוקרטיה אנחנו עלולים לא להתגבר אם לא יעשה משהו בימים הקרובים!

      השב לתגובה
  2. יצחק דגני
    יצחק דגני מרץ 19 2020, 10:50
    שי ענבר היקר

    אני עומד דום ומצדיע. דברים כדרבנות. כל מילה בסלע. ניתוח מצב נכון ומדויק. מהשוואת ביבי עם ארדואן אני מסתייג. אשתו של ארדואן צנועה וחסודה. אצל ביבי מצב זה שונה בתכלית.
    השאלה הגדולה היא איך משנים את המציאות על פי דבריך?
    מי ומתי ישנו?
    אולי בסוף יצטרכו ארגן כמה חברה שיכנסו ללשכת יו"ר הכנסת, יוציאו אותו משם על הידיים, יכנסו את מליאת הכנסת ויצביעו?
    בקיצור – מה עושים?

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author מרץ 19 2020, 12:55
      השינוי

      יצחק היקר
      כל פעולה שתתן מענה להתנהגות הלא דמוקרטית של מי שמסרב להיפרד מהשלטון.
      צריך להיות יותר תקיפים ופחות מבינים. נתניהו, אדלשטיין, אוחנה, וכל החבורה הזו לחלוטין לא מתכוונים לוותר והכללים, הדמוקרטיה, הנהלים, ההגינות לא מעניינים אותם כלל וכלל.
      צריך לדרוש להפעיל את מי שעוד יכול אולי לשנות – יועץ משפטי, בית המשפט וכו' – מיד!

      השב לתגובה
  3. גדעון סער
    גדעון סער מרץ 20 2020, 18:13
    ברור שלא לכולם נוח לשמוע

    אבל זה באמת המצב

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author מרץ 21 2020, 09:47
      לעבור למעשים

      לא נוח לשמוע זה לא רלבנטי. צריך לעבור למעשים – מיד!
      כל יום שעובר התחושה של השלטון הקיים הלא לגיטימי מתחזקת ביכולתו להפר את הכללים ולהשתלט בצורה לא דמוקרטית על המדינה.
      ראש הממשלה נבלם על ידי היועץ המשפטי מלהשתלט סופית על הכנסת.
      יו"ר הכנסת מסרב לכנס את המליאה כדי שזו תממש את תוצאות הבחירות ותאפשר תפקוד של הכנסת בפיקוח על הממשלה.
      אילו ימים קשים מאוד לישראל. ראש הממשלה ברוב ציניות מנסה לנצל את משבר הקורונה להעמיק את שליטתו הבלעדית.
      אני תוהה היכן כל אנשי הימין הדמוקרטים לכאורה? האם הכל מותר כדי לשמור על השלטון?

      השב לתגובה
  4. ח.
    ח. מרץ 21 2020, 14:34
    גם בטורקיה היו בתחילה הר ה שהרגיעו

    כי הסתמכו על כמות גדולה של אנשים ליברליים. לא הבינו שהאנטי דמוקרטיים פועלים בכוח וכופים את עצמם על הדמוקרטים.

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר מרץ 21 2020, 16:06
      סכנה

      זה בהחלט המצב אצלנו. הרבה דמוקרטים מנסים להרגיע ואומרים שהדמוקרטיה הישראלית איתנה. לדעתי זה ממש לא המצב.
      חשבתי שבליכוד ובימין יש אנשים ליברלים שיגנו על הדמוקרטיה אבל נראה שזה לא המצב או שהם כולם משותקים וחדלי אישים.

      השב לתגובה
  5. מורן גרף
    מורן גרף מרץ 22 2020, 19:16
    לאט לאט מבלי לשים לב נוצר פה משטר

    מבהיל. אף אחד לא היה פעם מאמין שזה יכול לקרות אצלנו. ואין פוצה פה.

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר מרץ 23 2020, 07:48
      שינויים

      זה נמשך כבר כמה שנים. כתבתי על כך מספר פעמים. עכשיו כנראה אנחנו בזמן הכרעות וצריך לפעול!
      הנה אנחנו פוצים פה ומנסים לשנות. זה גם משהו. ככל שיותר ידברו על זה כך נוכל להשפיע! צריך להעביר הלאה ולא להתייאש.

      השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני מרץ 23 2020, 10:41
      למורן גרף הנכבדה

      את צודקת לחלוטין. ה"משטר המבהיל" כפי שאת כותבת החל להיווצר כאן מאז רצח רבין. אף ממשלה, למעט אחת, לא סיימה כאן קדנציה של 4 שנים. אנטישמי כמו ריאד סאלאח ממשיך לתעתע בנו. יועצו של ערפאת קנה לעצמו מקום קבוע בכנסת. מהללי רוצחים וטרוריסטים נכנסו לכנסת ובית המשפט העליון תמך בהם. כעת רמטכ"לים מכובדים משתפים פעולה עם עוכרי ישראל. שופט עליון הוציא פסק דין נוהל שכן.
      כן, זה קרה וקורה אצלנו. יש הפוצים פה. אולם קולם אובד בתוך קקופוניה פוליטית פוסט ציונית.

      השב לתגובה
      • שי ענבר
        שי ענבר Author מרץ 23 2020, 12:14
        "פוסט ציונות"

        נשק יום הדין – האשמות שווא בפוסט ציונות. גם אם מה שאתה טוען מתקרב למציאום יש להחליף את השלטון הנוכחי שלא הצליח במשימה להרחיק עוכרי ישראל ההכנסת.
        לא ממש יודע על מה אתה מדבר.
        יש אוכלוסייה בישראל שלא יכולה להיות ציונית גם אם תרצה משום שאנחנו היהודים לא מאפשרים להם.
        אני יהודי ציוני וממש לא פוסט ציוני וזה לא אומר שלא צריך לתמוך בשילוב שוויוני של האוכלוסייה הערבית בישראל.
        את תומכי הטרור יש להרחיק באמצעים החוקיים הקימים. כל השאר לא צריכים להיות מוכתמים רק בשל מוצאם!
        אנחנו כיהודים אמורים להבין זאת טוב יותר מכום ועדיים מתנהגים אחרת. חבל.

        השב לתגובה
  6. יצחק דגני
    יצחק דגני מרץ 23 2020, 12:55
    שי מכובדי

    קלעת בדיוק למטרה. יש להחליף את השלטון הנוכחי לא רק בגלל שלא הצליח להרחק את עוכרי ישראל מהכנסת. יש עוד סיבות רבות. אתה יודע מהן וגם כתבת עליהן בכמה ממאמריך.
    מדוע אתה כותב שאתה לא פוסט ציוני? מישהו האשים אותך בכך?
    מובן לחלוטין שיש לשלב את האוכלוסייה הערבית בהווייה הישראלית בכל התחומים. כולל בגיוס למשטרה ולצבא. אגב זה תהליך שכבר קורה אפילו באופן מסיבי והתעצם מאז שפרץ האביב הערבי.
    את עוכרי ישראל, אגב גם את המעטים מקרב הציבור היהודי, יש להוקיע לשפוט ולהעניש בהתאם לחוק.

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author מרץ 23 2020, 13:41
      הסכמה

      אם כך אנחנו מסכימים. מקבל את כל מה שכתבת. יש משימה להחליף את השלטון הבעיתי הזה. ויפה שעה אחת קודם, לפני שיהיה מאוחר מידי.
      שיהיה לנו בהצלחה.

      השב לתגובה
  7. ח.
    ח. מרץ 23 2020, 20:51
    וכולנו נכנעים ומוותרים

    אני מתחיל להתיאש

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author מרץ 24 2020, 07:22
      יאוש

      אסור לנו להתייאש. יש עוד שמנסים להלחם ולשנות את המצב ואנחנו חייבים לתרום את חלקנו.

      השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בפוליטיקה

יתר המאמרים במדור