JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

מותה של מפלגה

הסיבה האמיתית לחיסולה של מפלגת העבודה

מותה של מפלגה מפלגת העבודה צילום: Saarfux commons.wikimedia.org
מאי 04
09:30 2020

את מפלגת העבודה חיסל עמיר פרץ. התנהלותו האחרונה של פרץ היא ההונאה הפוליטית הגדולה ביותר בהיסטוריה של המדינה. במעשה נאלח הוא קבר את מפלגת העבודה קבורת חמור. הם כבר לא יעברו את אחוז החסימה. לא איתו. אולם זוהי רק הסיבה הנראית לעין.

הסיבה האמיתית – עמוקה יותר. מפלגת העבודה החלה את הידרדרותה כשהנהגתה עברה לבני עדות המזרח. פריחתה האחרונה הייתה בהנהגתו של יצחק הרצוג. ואז הגיעו להנהגה בני עדות המזרח. זה התחיל עם אבי גבאי וטל רוסו. השניים הובילו את המפלגה לשפל של שישה מנדטים. ואז הצטרפו פרץ, לוי אבקסיס ושמולי, וחיסלו את המפלגה.

מפלגה היא לא רק מסגרת פוליטית, היא בית אידיאולוגי, מקום שחשים אליו שייכות רגשית. עם מפלגה קיימת הזדהות מלאה. אהבה לדופק הפועם בה. לעברה המפואר, ולעתידה המושתת על יסודות מורשת מייסדיה. מפלגת העבודה הקימה את המדינה.

איזו הזדהות אמיתית יכולה להיות לבני עדות המזרח עם מפלגת העבודה? אני מבין לחלוטין את הזדהותם בלב ונפש של הספרדים עם הליכוד. הם מסורתיים. הם ימנים. בתודעה שלהם, ויש בכך צדק מסוים, מפלגת העבודה התעמרה בהם, השפילה אותם, רמסה את כבודם. עם מציאות תודעתית אי-אפשר להתווכח. ובן עדות המזרח יונק טינה זו למפלגת העבודה כבר משדי אימו.

גבאי ורוסו לא התאימו בכלל לאתוס של מפלגת העבודה. הם לא חיים את זה. הם לא נושמים את זה. הם לא גדלו במשפחותיהם על מורשתה המפוארת של המפלגה. להפך. הרי גבאי הגיע בכלל מהליכוד. עוד אופורטוניסט. גם רוסו היה מוצא בקלות את מקומו בליכוד הרך. גם הוא איש של מסורת.

ואז הגיעו פרץ ולוי אבקסיס, וגם שמולי, ששנאתם העמוקה, האמיתית למפלגת העבודה גדולה אף גדולה יותר. הם חיו בפועל את רגשות הנחיתות. די להזכיר את ההשפלה שעבר דוד לוי, אביה של אבקסיס, כפועל בניין.

זו הסיבה האמיתית לחיסולה של מפלגת העבודה. מרגע שמנהיגות המפלגה עברה לשליטה מוחלטת של המזרחים, הכתובת הייתה על הקיר. אין להם דבר וחצי דבר רגשי עם המפלגה. לא היסטוריה, לא אהבת נעורים. רק רגשות ניכור מודחקים.

לפרץ וללוי אבקסיס אין שום סנטימנטים אמיתיים למפלגה. אני משוכנע שבליבם הם שמחים לאידה. הם שמחים בחיסולה. אני לא טוען לקונספירציה – שהם לקחו את הנהגת המפלגה כדי לחסל אותה. לא. אבל אין להם שום דבר טוב בליבם כלפי המפלגה. לא עבר ולא עתיד. לא אהבה ולא נוסטלגיה.

כדי להחיות את מפלגת העבודה, יש להעבירה להנהגה כזו שיש לה קשר רגשי אמיתי ועמוק עם המפלגה. בני עדות המזרח שעמדו בראשה הביאו לחיסולה. האם באמת אכפת להם? לא. רבים מאוד מבני עדות המזרח במדינה רוקדים בימים אלו על הגגות.

על המחבר / המחברת

Avatar

דב הלברטל

מוסמך לרבנות. שימש ראש לשכת הרב הראשי לישראל. מרצה באקדמיה בתחום המשפט העברי.

52 תגובות

  1. שי ענבר
    שי ענבר מאי 04 2020, 10:03
    אשמת המזרחים

    מאוד נוח להאשים את עדות המזרח במותה של מפלגת העבודה. הצגת הדברים בצורה שלכאורה אינה עדתית או גזענית אינה מצדיקה את זה.
    עמיר פרץ לא הגיע זה מקרוב למפלגת העבודה. כל חייו הפוליטיים הוא במפלגת העבודה וכך תפיסת העולם הפוליטית שלו וזיקתו הרגשית. כך שהטיעון הזה הוא קלוש!
    מותה של מפלגת העבודה הוא תהליך מתמשך שחלק ממנו הוא חוסר היכולת של המפלגה לשדר מסרים נכונים לשכבות רחבות יותר של האוכלוסייה.
    אחד המרכיבים העיקריים בגסיסתה המתשכת של מפלגת העבודה הוא העדר תפיסתה כאלטרנטיבה שלטונית אמיתית.
    אם מחפשים שם אחד אשר יבטא את הסיבה המרכזית זהו אהוד ברק אשר בפירוקה של המפלגה וחבירה לנתניהו עשה את המעשה החמור ביותר הן בגסיסת מפלגת העבודה והן בהעדר של אלטרנטיבה שלטונית אמיתית.
    כל מנהיגי מפלגת העבודה אחריו רק החמירו ודירדרו את המפלגה עד המסמר האחרון והבלתי נמנע.

    השב לתגובה
    • דב הלברטל
      דב הלברטל מאי 04 2020, 16:53
      שי ענבר הנכבד

      פרץ אכן ותיק במפלגה, אבל אני משוכנע לחלוטין שבהיותו עלה התאנה המזרחי, זה רק שירת את האינטרסים שלו, ובליבו הוא נטע זר במפלגה, מאז ומעולם, ואין לו שום רגשי אהבה עמוקים למייסדי המדינה. אני לא מאמין שיש מזרחי שאינו ימני, שאינו לא אוהב אשכנזים, שאינו מסורתי, ובעיקר, נוטר טינה עמוקה למייסדי המדינה ובפרט למפלגת העבודה. אין מזרחי שהוא לא כזה.
      אני מסכים לחלוטין שמעשהו של ברק היה ששפל מוסרי שלא היה כדוגמתו, וסוג של בגידה. אגב, גם לברק למרות היותו אשכנזי, אין זיקה אמיתית לדור מייסדי המדינה. מי שיש לו זיקה, יעשה הכל כדי להמשיך את מפלגת מייסדי המדינה. אבל אפילו ברק לא הביא לחיסולה של המפלגה. ולא ייחימוביץ', ובוודאי לא הרצוג, שהרבה אחרי ברק, העלה את המפלגה לתקופה של עדנה יחסית.
      רק המזרחים החריבו אותה ממש, כי היא בעיניהם סמל להשפלתם ויש למחוק מהזיכרו הקולקטיבי להעמיד אתוס היסטורי חדש

      השב לתגובה
  2. יצחק דגני
    יצחק דגני מאי 04 2020, 13:50
    לרב הלברטל הנכבד

    נכון מאד. אבל זו רק אחת הסיבות. אצל עמיר פרץ זה הרבה יותר גרוע מהונאה.
    מצד שני איך תסביר את התופעה שהליכוד נחשב למפלגה שנתמכת, בניגוד לעבודה, על ידי מזרחיים – כאשר כל שמונת חברי הנהגת הליכוד והראשונים ברשימתו לכנסת הם אשכנזים: ביבי, אדלשטיין, נץ, ארדן, סער, לוין, גלנט, ברקת. משהו כאן לא מסתדר עם התאוריה.

    השב לתגובה
  3. עוזי ברעם
    עוזי ברעם מאי 04 2020, 16:40
    זה לא העניין

    שלום לדב לא הייתי מגיב לולי חשבתי שממש אינך צודק. עמיר פרץ שאני מתנגד למהלכיו הוא חלק מהאתוס של תנועת העבודה. יצחק נבון המזרחי היה נשיא ויכול היה להגיע לראשות המפלגה. קרא בספרי אלי עמיר הוא מדגיש שייכןת עמוקה לתנועת העבודה. לפני ירידתה של במפלגה מסיבות אחרות לגמרי היא שקקה פעילים מזרחים. הסיבות הן שונות על כך אכתוב בהזדמנות אחרת

    השב לתגובה
    • דב הלברטל
      דב הלברטל מאי 04 2020, 20:56
      עוזי ברעם הנכבד והיקר

      בכנות, אם היית מאמין שאני צודק, האם היית יכול להגיד זאת? הרי זה היה מעורר שערוריה.
      אבל אני אומר את מה שיקשה עליך להגיד.
      לא טענתי שאין בכלל מקום למזרחיים בתנועת העבודה אבל אעמוד בתוקף על משוכלות ראשונים: לאיש עדות המזרח לא יכולים, פשוט לא יכולים להיות ההזדהויות הרגשיות כלפי דור מייסדי המדינה, כולם אשכנזים, כולם ליברלים ורובם רחוקים אפילו ממסורת.
      כל מזרחי, ללא יוצא מן הכלל, גדל עם טינה בליבו למייסדי המדינה ולמפגת העבודה בפרט.תחושת קיפוח קשה ואלטיסטיות ובוז כלפיהם לא יעלמו במשך שנות דורות. לדידם, רק מחיקתה של המפלגה תכפר במשהו.
      לא הייתי בשום אופן נותן אמון במזרחי שיעמוד בראש מפלגת העבודה. גם אם הוא לא גייס חמישי, אין לו ולא יכולה להיות לו אהבה תנועת העבודה, אהבת דור המייסדים, אפילו שהם מסרוה נפשם עבורם. השפלה, לא נמחקת ולא תימחק. המציאות החברתית והפוליטית מצדיקה כל מה שאני אומר. כמה מזרחיים מצביעיים למפלגת העבודה, אפילו שעמדו עכשיו בראשה שלושה מזרחיים? איפה הם כל המזרחיים שאתה טוען שיכולים להיות בשר מבשרה של תנועת העבודה\?
      ואם הייתי כותב זאת לפני שלוש שנים, היה עוד מקום קל לטיעון שלך אבל עכשיו? אחרי שגבאי ורוסו דירדרו את המפלגה. אחרי שפרץ, אבוקסיס ושמולי מחקו אותה? אתה לא שואל את עצמך איך זה קרה? הסיבה מאוד פשוטה: למזרחיים אין ולא יכולה להיות זיקה אמיתית לתנועת העבודה, ולכן מבחינתם אין כלפיה שום רגש ולא יקרה כלום אם תעלם. זגם אם פרץ היה שם יובל שנים, הוא עדיין שונא אותה בלבו. האמת העמוקה, וחבל שאתם נזקקים לפוליטקלי קורקט בשעה כל כך קשה ךתנועה מפוארת. לא מזמן נתקלתי באולפן טלוויזיה באחד מחברי הכנסת המזרחיים לשעבר במפחלגת העבודה. ובפני עוד רבים, הוא דיבר על פרס, שאנחנו חושבים שהוא היה משהו, אבל הוא הכיר אותו טוב, והוא היה איש קטם וקטנוני. כך הוא דיבר על פרס בסלידה ובכפיות טובה. הוא היה חבר כנסת מטעם העבודה, ואני מניח שפרס הכניס אותו.
      אני כותב את הדברים האלה בכאב רב, כי קיימת אצלי הערכה עצומה לדור מייסדי המדינה, ולמפלגה המייסדת, ומתוך תגבותך, ארשה לעצמי לחשוב שאיכפת לי אפילו יותר ממך על העלמותה לעת זו…

      השב לתגובה
  4. דב הלברטל
    דב הלברטל מאי 04 2020, 16:46
    ד"ר יצחק דגני הנכבד

    התיאוריה שלי רק אומרת שהמזרחים הם נטע זר במפלגת העבודה, ורוצים בהעלמה, מבפנים ומבחוץ, גם אלה שלכאורה מסכימים עם דרכה.אין באמת מזרחיים כאלה.
    רק הוספתי שמקומם הטבעי האמיתי הוא באמת בליכוד. במענה לשאלך, אענה כך: כיצד נוצר הליכוד? הליכוד, חרות וכל המפלגות ההיסטוריות האלה, מבית מדרשו של בגין, הן ברית מושפלים בין הרוויזיוניסטים שהושפלו על ידי מפלגת העבודה, ובין המזרחיים שגם הם הושפלו, לפחות לפי תודעתם. ומכיוון שאת ברית המושפלים הזו ייסד בגין, שהיה נערץ על ידי המזרחים, מטבע הדברים המפלגה נשלטה על ידי אשכנזים. בגין ואנשיו מהמחתרות. וזו כמעט מסורת. והיו זמנים שהמזרחיים השתלטו כמעט על המפלגה (דוד לוי, סילבן שלום, שיטרית, הנגבי ועוד רבים).
    אתכבד בכך שאתה מסכים עם התיאןריה המרכזית.חשבתי שכל מי שיתייחס, יכתוב בצדקנות שזו גזענות.

    השב לתגובה
    • עוזי ברעם
      עוזי ברעם מאי 05 2020, 10:40
      על מה הויכוח

      לו אמרת שהאחיזה של השמאל כולו בקרב עדות המזרח רופפת לא הייתי מתווכח אתך. אבל יש אנשי עבודה שמזדהים אתה בכל לבם.אמרתי לך שתקרא את אלי עמיר. אבל דני בן סימון דני עטר נסים זוילי רפי אדרי משה שחל רפי אלול אמילי מואטי שלמה בוחבוט איתן כבל רענן כהן שמעון שיטרית שלמה בן עמי. שמות ששרטטתי מהזכרון הם רעיונית במחנה אחד איתי גם עמיר פרץ ביניהם זו עובדה לכן ההכללה לא נכונה

      השב לתגובה
      • דב הלברטל
        דב הלברטל מאי 05 2020, 11:53
        על זה הויכוח

        כל השמות שפרטת לא היו יושבי ראש המפלגה, ולא עמדו בהנהגתה בפועל. עיקר טענתי היא על כך שלא לתת את הנהגת המפלגה למזרחיים, ובוודאי לא כשהם השליטים היחידים בה, כמו גבאי ורוסו, ופרץ, אבוקסיס ושמולי. זה מתכון להרס המפלגה, כפי שאירע.
        העובדה שלפרץ, מבחינתך הסמל האולטימטיבי של מזרחי בהנהגת המפלגה שכביכל בשר מבשרה, ברגע האמת לא היה איכפת לו להוריד את המפלגה שאולה. תשווה לאחרון המהיגים האשכנזים, הרצוג, ואפשר להיווכח בהבדל העצום ביחס הרגשי והעמוק למפלגה.

        השב לתגובה
        • עוזי ברעם
          עוזי ברעם מאי 05 2020, 13:55
          דב אתה ממש טועה

          אני מכיר את עמיר והרצוג שניהם רגשית אנשי תנועת העבודה. כשאני משווה לנגד עיני את הפעילים המרכזיים שעבדתי אתם חציים מזרחיים.שתי דוגמאות עמיר פרץ עמד בראשות מפלגת העבודה בבחירות 2006 קבל 19 מנדטים!! למרות שפרס הלך לקדימה. אחריו האשכנזים ברק ושלי ירדו ל13 מנדטים. שלמה בן עמי לו נשאר בפוליטיקה היה בודאי ראש מפלגת העבודה התזה שלך מוטעית. רוב האנשים שנקבתי בשמותיהם היו בתפקידים מאד בכירים 2 מזכ"לים רענן כהן וניסים זוילי. שרים מאד בכירים ורבי השפעה שלמה בן עמי ומשה שחל.ומה על ראשי ההסתדרות שהייתה מקור הכוח של העבודה היו לה 2 מזכ"לים מזרחיים חדורי אידיאוליגיה ישראל קיסר ועמיר פרץ. דב אני מכבד כתיבתך כאן עלית על תזה מופרכת זה מצריך ממני לכתוב מאמר ולא תגובה

          השב לתגובה
          • דב הלברטל
            דב הלברטל מאי 06 2020, 09:59
            על משרתי אעמודה

            ואני על משמרתי אעמודה. כל אלו שהזכרת, שיש לי הערכה כלפי חלקם, באו למפלגה בתפארתה, זה לא חוכמה. מלבד זאת, הם קיבלו יחס מועדף כמזרחים, כי זה היה אינטרס של מפלגת העבודה בחיפוש אחר מצביעים ספרדים. הם מעולם לא עמדו בראשות המפלגה, למעט פרץ שהוא רק מוכיח את התזה שלי.
            עוזי הנכבד, מה יש להתווכח? הרי המציאות מדברת בעד עצמה. בששלוש הבחירות האחרוות עמדו בראש המפלגה גבאי, רוסו, פרץ, אבוקסיס ושמולי וחיסלו אותה. האם לדעתך רבין או גולדה היו מסכימים להבליע את מפלגת העבודה במפלגת מרץ? האם מישהו מהפ במהלך שכולו תאוותנות (ואתה עוד אומר שפרץ הוא אידאולוג) העבירו את שרידי מפלגת העבודה לגוש הליכוד?
            אדרבא, ואנא ממך, כתוב מאמר שיתייחס ישירות לטיעונים האחרונים. ואולי תכתוב איך אתה היית היית נוהג ואם היית מחסל כך את מלגת העבודה. רק מי שהוא נטע זר, מסוגל לזה. אני מעריך שהיית מעדיך לקחת סיכון ולא לעבור את אחוז החסימה מאשר מסכת ההונאה וגנבת כבשת הרש של המפלגה שייסדה את המדינה

            השב לתגובה
            • עוזי ברעם
              עוזי ברעם מאי 07 2020, 10:38
              עמיר פרץ

              עמיר פרץ הותקף רבות ובצדק אבל לא אתן לדב לעוות את דמותו. בתקופת היותו בראשות שדרות הופיע כנואם בהפגנות של שלום עכשיו הכריז על עצמו כאיש שמאל. היה נאמן הנאמנים לערכים. סופו לא מעיד דבר אלא תחושת כשלון כתוצאה מתוצאות הבחירות. אל תשכח שכל נאמני תנועת העבודה בייגה שוחט אופיר פינס משה שחל יולי תמיר ואני לחצנו על עמיר ללכת עם מר"צ כי היתה סכנה ש/השמאל כולו יאבד. פרסמתי לפני שבועיים מאמר בהארץ על סופה של מפלגת העבודה עם הסיבות העיקריות שגרמו לכך. עכשיו לכולנו יש סיבות לכעוס על עמיר אבל אני לא חושב שמותר לשכוח את אמונתו וערכיו

              השב לתגובה
              • דב הלברטל
                דב הלברטל מאי 07 2020, 13:50
                מה קורה לכם?

                לדידי פרץ הוא לא איש שמאל. הוא מפחד מהצל של עצמו. מתי שמעת ממנו אמירה מדינית שהיא שמאל. הוא רק מתבטא בעניינים חברתיים שהם בקונסנסוס. עכשיו יצטרף לממשלה שתחיל ריבינות בשטחים, והוא ימצא אלף תירוצים למה זה טוב. למה זה חיוני ולמה ברגע זה זה לטובת האומה היהודית
                על מזרחיים מסוגו של פרץ אומר (מבלי לפגוע אלא כביטוי) היהפוך כושי עורו ונמר חברברותיו? כשהיה כדאי לו, בהיותו בשדרות הוא הלך עם העבודה. אז היא היתה בתפראתה. וחבקו מזרחיים. כי גם לעבודה היה כדאי. עכשיו כדאי עם הליכוד, אז הולך עם הליכוד. בליבו הוא ימני, ואין בו שום שמאל. הוא רק מסתיר את זה ומדבר רק חברתית.
                וכן, הוכיח סופו על תחילתו. חבל שאתה מגן כל כך על הבידה הפוליטית הגדולה בתולדות המדינה. גם אבוקסיס שגנבה אלפי קולות כדי להכנס לכנזסת. ולא רק שהבגידה משתלמת אלא הם יהיו שרים עם גניבת עשרות אלפי וקלות, ובמחילה,] אתה הופך אותו לצדיק הדור. הייתם צריכים להתנער ברבים ממנו. זה פשוט לא יאומן.

                השב לתגובה
                • עוזי ברעם
                  עוזי ברעם מאי 07 2020, 15:17
                  די לתזה שגוייה

                  דב תאמין לי שבדברים שאתה בקי הייתי מסיר בפניך את הכובע. מה אתה מתווכח איתי על תזה שגוייה זה כאילו שאני אתעקש מולך על הנעשה בחצרות רבנים. עמיר נבחר בשדרות כשהרוב שם היו ימניים.הוא לא עשה אז שיקולי כדאיות.הוא היה שמאל מדיני(יש יאמרו יותר מידי..).ביקר בכלא את ברגותי היה יונה צחורה ודרך אגב ראש המפלגה הספרדי הראשון היה פואד.תגיד שהם לא הצליחו לסחוף מזרחים|? זה נכון.אבל הם היו שמאל ברור ולא מגיע לעמיר אפילו אחרי טעויותיו האחרונות שמישהו יפקפק בנאמנותו

                  השב לתגובה
  5. יעקב ברזילי
    יעקב ברזילי מאי 04 2020, 22:57
    לדעתי אתה טועה מאוד בעמדתך

    יש שורה של מנהיגים מזרחיים שם אנשי שמאל אידיאולוגים אמיתיים. ני מעריך ,אך לא מידיעה עמוקה, שגם עמיר פרץ הוא כזה. אין חולק שרוב המזרחיים הם ימניים פופוליסטים מוסתים. אבל זה לא סותר את מה שאמרתי קודם לכן.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני מאי 05 2020, 10:18
      מר ברזילי הנכבד

      היכן אתה רואה "שורה של מנהיגים מזרחיים שהם אנשי שמאל אידאולוגיים?
      אתה בטוח?
      אגב – עמיר פרץ הוא סתם שוטה. גם אכל פיגול, גם קיבל כאב בטן, וגם גרשו אותו מהשוק – ועוד עם תבלין מקולקל בשם אורלי.

      השב לתגובה
  6. מר ברזלי הנכבד
    מר ברזלי הנכבד מאי 05 2020, 07:26
    דב הלברטל

    האם אתה מוכן לפרט מי הם מנהיגים מזרחיים, אנשי שמאל אידיאולוגיים?
    כל ההנהגה המזרחית האחרונה של מפלגת העבודה, היא תת אידיאולוגית. והנה השמות: אבי גבאי, פרץ, לוי אבוקסיס, שמולי, שהביאו את ישראל לעברי פי פחת מוסרי וחיסלו את המפלגה שיסדה את המדינה.
    האם אתה מכיר מנהיגים מרחים במפלגת העבודה שאני לא מכיר? איך אתה יכול להגדיר את בגידתו של פרץ, שלא היה כמותה, שגילח את השפם, ולא היה כמותה בהיסטוריה של מדינת ישראל והרס את מפלגת מייסדי המדינה כאידאולוג?

    השב לתגובה
  7. צבי אגוזי
    צבי אגוזי מאי 05 2020, 21:43
    דעה קצת קשה וקיצונית

    ובעייתית

    השב לתגובה
  8. יצחק דגני
    יצחק דגני מאי 06 2020, 13:46
    לרב הלברטל הנכבד

    ככלל מבנים פוליטיים עוברים תהליכי שינוי מתמידים. הדבר נכון בייחוד במדינת ישראל מסיבות ידיעות. בעשרות השנים האחרונות כל המפלגות הוותיקות התחסלו או התמעטו והחליפו מבנה. להזכירך – מדובר על: חירות, ציונים כלליים, ליברלים עצמאיים, אחדות העבודה, מפ"ם, מפד"ל, שלי, המרכז החופשי, צומת, שינוי, ד"ש, מפלגה קומוניסטית, ובוודאי שכחתי עוד כמה.
    עכשיו הגיע תורה של מפא"י וצאצאיה. כאן זה לקח יותר זמן כיוון שזו הייתה מפלגה גדולה, רבת זכויות, מוניטין ונכסים כלכליים.
    נכון שעמיר פרץ חיסל אותה. אבל הוא התחיל בזה לפני 13 שנים כשהבניס בפתאומיות את שלי יחימוביץ' למפלגה. היא מבית קומוניסטי, סחבה את המפלגה שמאלה, בגדה בעמיר פרץ, הפכה ליו"ר, הודחה על ידי בוז'י, נקמה בו וגרמה לבחירת גבאי – וזה היה למעשה תחילת הסוף. פרץ השתלט עוד פעם על המפלגה (מפקד ארגזים) ושוב חזר על אותה טעות עם אורלי. הסוטף ידוע.
    לדעתי אתה צודק בהחלט בתאוריה שלך על המזרחיים ומפלגת העבודה. למעשה העניין כולו הרבה יותר חמור ממה שכתבת. אין לי רצון להיכנס לזה כאן. LETTS BYGONES BE BYGONESS.

    השב לתגובה
    • דב הלברטל
      דב הלברטל מאי 06 2020, 16:53
      אולי תכתוב?

      האמת שמאוד מסקרן אותי לדעת מה העניין החמור יותר שבו מדובר. למרות שכתבת שאין לך רצון להכנס לזה כאן, אולי אפשר לבקש שתכתוב על זה מאמר בפני עצמו. זה נראה כאילו יש מה להסתיר (אולי לכן זה מעניין).
      הרשימות שנקבת בשמן, הינן כאלה שלא היו מיוסדות דיין, למעט המפד"ל. אבל הליכוד, מאז שהפך לליכוד עדיין מתקיים כבר עשרות שנים במלוא העוצמה. זה צריך היה להיות גם עם מפלגת העבודה שהיתה כה מושרשת. אי אפשר להשוות אותה לד"ש או לצומת וכו'. זו טרגדיה יוונית עצובה ועגומה שאשמים בה מנהיגיה המזרחיים האחרונים, נטע זר בכל קנה מידה.
      באשר למפד"ל, הפעם אני אומר שבהזדמנות אחרת אכתוב אי"ה מה התרחש שם. לידיעתך, אבי ז"ל היה חלק מהמפלגה ושימש כיו"ר המרכז לחינוך דתי לישראל מטעמה וכן כגזבר המרכז העולמי של המזרחי. אני עצמי שימשמי כיו"ר המשמרת הצעירה העולמית של המפד"ל במשך כשנה, והייתי בשר משה הפוליטית בתקופה בתקופה שהיו בה עוד אנשים נורמלים ותרבותיים כמו ד,ר יוסף בורג, שהייתי חדר לידו, ד"ר זרח וורהפטיג שהכרתי ואחרים. יש לי הרבה מה לכתוב בשקיעתה של המפד"ל שהפכה למפלגה פשיסטית וחדלת תרבות, בהזדמנות אי"ה.

      השב לתגובה
  9. מרגלית הירש
    מרגלית הירש מאי 06 2020, 22:59
    גם אני סבורה שאתה קצת מגזים

    העובדות ברורות אבל ההסבר שלך לא נשמע משכנע.

    השב לתגובה
  10. יצחק דגני
    יצחק דגני מאי 06 2020, 23:15
    לרב הלברטל הנכבד

    תודה על תשובתך המהירה ממנה למדתי שאתה אמור לדעת היטב מה קרה למפד"ל, שאגב דומה מאד למה שקרה למפא"י ובנותיה, ולכן הנך מחזיק בדעה כדעתך על סוף מפלגת העבודה.
    אתה מבקשני לכתוב.
    אכן כתבתי. גם ב- JOKOPOST.
    על כן הנני מפנה אותך לקרוא מאמרים רלוונטיים מהתאריכים כדלהלן – 30 למרץ 2016, 20 בספטמבר 2016, 13 ביולי 2017, 3 בנובמבר 2018, 11 בפברואר 2019, 19 ביולי 2019.
    לגבי העניין החמור – מדובר בתהליך. אינני מעוניין להיכנס לזה. אתן לך רמז – זכור את הסרט סלח שבתי.

    השב לתגובה
    • דב הלברטל
      דב הלברטל מאי 07 2020, 11:33
      ד"ר דגני הנכבד

      כוונתי היתה שתכתוב על מה שאירע עכשיו חיסולה של מפלגת העבודה באופו הנוכחי, גם בתקווה שתצרף את מחשבותיך על הדברים החמורים.
      לא הבנתי את הרמז, ואם הבנתיף וגם אם לא, לא ברור לי ממה וממי אתה חושש לכתוב את האמת הפנימית שלך.
      אשוב לראשונות, אנא תכתוב בעניין הנוכחי וכנ"ל, והרי אתה איש מקצוע ויש חשיבות לתפיסה שלך למה שקורה.
      בלי נדר, אעבור על המאמרים שכתבת ושהזכרת

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני מאי 07 2020, 13:13
        לרב הלברטל הנכבד

        בבקשה תתחיל בקריאת המאמר מה- 13 למרץ 2020. תמצא במאמרים שעל קריאתם המלצתי את התשובות לשאלותיך.
        לגבי הרמז – האם ידוע לך מהו הסרט "סלח שבתי" ?
        אמנם כאשר הוא הוקרן בבתי הקולנוע בארץ היית בן 8 או 9. אם לא הבנת את הרמז כנראה שאינך מכיר את הסרט. האם כך?

        השב לתגובה
        • ד
          ד"ר דגני הנכבד מאי 08 2020, 15:37
          דב הלברטל

          קראתי את מאמרך ממרץ. נראה שאתה תחזור בך מכך שכינית את שמולי המוהיקני האחרון ותלית בו את תקוות מפלגת העבודה.
          נדמה לי שתסכים עכשיו לתיאוריה שלי, הכוללת גם אחד כמו שמולי. אני נוטה להסכים למישהו כמו עומר בר לב.
          כפי שנוכחת, לא רק שפרץ לא פרש, אלא שהוא יהיה שר. הוא ושמולי הם ניצלו, רימו, גנבו קולות והם אננשים נאלחים. הם, והבוגדת אבוקסיס יהיו שרים. אולי תחזור בך ביחס לשמולי?
          לדעתי צריך לאסור בחוק מהלכים פוליטיים בוגדניים כאלה.
          האם מי שגונב מאות אלפי קולות עדיף על מי שגונב אופניים מחנות צעצועים?
          הם צריכים לשבת בכלא ולא להיות שרים. חבל שמעוזי ברעם לא שומעים כלל נימה כזו.
          מזמן, ראיתי את סלח שבתי. אני לא זוכר אותו לפרטיו. ובכל זאת: א. לא מבין את הרמז שלך ב. לא מבין למה אתה חושש לומר את אמיתותך.

          השב לתגובה
          • יצחק דגני
            יצחק דגני מאי 08 2020, 21:41
            לרב הלברטל הנכבד

            מוהיקני אחרון הוא כינוי ספרותי לנצר האחרון של שבט או עם שנכחד. להערכתי שמולי נגרר על ידי עמיר פרץ.
            סלאח שבתי הוא סרט שמתאר יחס גזעני ומחפיר של קיבוצניקים אשכנזים כלפי מרוקאים שגרים במעברה. זה יותר מרמז. זה מסביר את התאוריה שלך.
            לגבי החשש שלי – אינני חושש בכלל. פשוט לא נעים לי כלפי כמה מכרים שלי, מה"התיישבות העובדת", קציני צנחנים ושריון, שביחד לחמנו ולכן אינני רוצה להלבין את פניהם. אני מניח שתבין את עמדתי.

            השב לתגובה
            • דב הלברטל
              דב הלברטל מאי 09 2020, 22:27
              ד"ר דגני הנכבד

              לא זכרתי כך את עלילת הסרט. לא הייתי מבין. עכשיו הבנתי.
              עם כל זאת, אני לא חושב שאפשר לשפוט באופן אנרכוניסטי את התנהגותם של האשכנזים אז כלפי המזרחיים. תקופה אחרת. רוח אחרת. קשיים אחרים. רוח עולמית אחרת. כמו שלגבי הטרדות לא ניתן לשפוט באותו קנה המידה.
              קשה לי מוסרית מאוד עם נפילתה באופן זה של מפלגת העבודה. אולי באמת אכתוב אי"ה טור נפרד על כל העניין של המוסר הפוליטי בעידון זה.

              השב לתגובה
  11. אברהם מלכה
    אברהם מלכה מאי 07 2020, 11:00
    אין אמת מוחלטת, איש בדעותיו יחיה

    אני אישית מסכים עם כותב המאמר אבל חבל להתמוטט גם על זה.

    השב לתגובה
  12. דב הלברטל
    דב הלברטל מאי 07 2020, 11:11
    גברת הירש הנכבדה

    אדרבא, מה ההסבר שלך לאור העובדות הברורות? אננשים פוחדים להביט נכוחה. רבין וגולדה ללא היו מחסלים כך א המפלגה, גם במחיר שלא יעברו את אחוז החסימה. להם ולאחרים היתה ערגה ואהבה אמיתית לתנועה ודור מייסדיה

    השב לתגובה
  13. דב הלברטל
    דב הלברטל מאי 07 2020, 12:29
    מר מלכה הנכבד

    זה כל כך חמור, וכל כך קיומי, שצריך שיהיה בראש סדר היום המדובר

    השב לתגובה
  14. יהורם חזן
    יהורם חזן מאי 08 2020, 15:08
    לא ידעתי שאנשים מהטרור החרדים

    תומכים בתפיסת העולם של מפלגת העבודה הסוציאליסטית. חדש בעיני ואפילו חיובי. למרות שכנראה בשלב הנוכחי הסוציאליזם שהיה לנו כאן נגמר.

    השב לתגובה
    • דב הלברטל
      דב הלברטל מאי 08 2020, 18:39
      מר חזן הנכבד

      האידאולוגיה האמיתית של החרדים, היא שמאל פויליטי, רק הציבור החרדי סוטה ממשנתו. הדברים ארוכים.

      השב לתגובה
  15. גיורא קימל
    גיורא קימל מאי 08 2020, 21:53
    זה לא מזרח ומערב

    יש לי נקודת מבט שונה לחלוטין על שקיעת מפלגת העבודה. מפא"י האמא של מפלגת העבודה לא שללה את המסורת. להיפך היא יצרה את החתונה הקתולית של המדינה עם הרבנות האורתודוקסית. היא הנהיגה שבת ללא מסחר וללא תחבורה ציבורית. היא לא הכירה ברפורמים ובקונסרבטיבים כיהודים. ונוצרה מציאות שרודפת אותנו עד היום.היא המציאה פטור משרות צבאי +תמיכה לאברכים. המפלגות שצמחו ממפא"י (המערך והעבודה) לא ניסו לטפל בזיקה של המדינה לדת. אף פעם לא הייתה תחבורה ציבורית בשבתות וחגים יהודיים. מח"ל והליכוד אימצו את הגישה הזאת ועד היום אנו ללא הפרדת הדת והמדינה. גם בנושא החברתי אין פער בין העבודה והליכוד המס על המכוניות נשאר גבוה וקצבת הזקנה שחוקה. בהנהגת המדינה עדיין אנו מדינה סוציאליסטית. בביטוח הלאומי מי שמשלם יותר מקבל פחות. הסתדרות שהייתה הזרוע המבצעת של מפא"י ובנותיה הייתה שנים רבות מנוהלת על ידי "מזרחיים" כמו קיסר, פרץ ועייני. אז מה ההבדל בין שמירת המסורת בליכוד או במפלגת העבודה?
    היכן מפא"י ובנותיה וחירות ובנותיה (נקרא לזה שמאל וימין). היו חלוקות מאז ומתמיד? באידיאולוגיה של היחסים בין ישראל ובין הערבים – בעיקר בסוגיית השטחים המוחזקים (נקרא לאוכלוסייתם פלשתינאים). השמאל סבר שניתן לפתור את הסכסוך עם הפלשתינאים והימין ראה בהם אוסף של מחבלים שצריך לסכל את מזימתם. אז מי הפיל את השמאל? החמס, פת"ח וחיזבלה. אל אף שנחתמו כל מיני הסכמים ואפילו התנתקו מעזה ללא הסכם, הטרור וההתנגדות גברו והסרבנות של הפלשתינאים התעצמה. העם הבין שהשמאל הוא נאיבי ועלול להביא אותנו למחוזות לא טובים והחל לנטות ימינה. וזה לא רק מזרחיים, חלק נכבד מעולי ברית המועצות לשעבר תומך בימין
    יש נקודה נוספת שברצוני להעלות. יש משקל רב לאישיות מנהיגי המפלגות. כיום נתניהו הוא גם הפוליטיקאי המוכשר ביותר וגם בעל כריזמה ללא תחרות. בעל זאת פחות משליש הבוחרים הצביעו בעדו. גם כחול-לבן +יש עתיד נבחרו על ידי כמות דומה של בוחרים כי גם לגנץ וללפיד יש כוח משיכה לא מבוטל. לרשימה המשותפת ולדתיים יש בוחרים קבועים על בסיס סקטוריאלי. אז לכל השאר כולל מפלגת העבודה נשארו פירורים.

    השב לתגובה
    • דב הלברטל
      דב הלברטל מאי 09 2020, 22:38
      מר קימל הנכבד

      מפלגת העבודה צריכה היתה להבין את רחשי העם כפי שאתה מתאר נכונה. לכן, היתה צריכה לחזור לתפיסתם הפרגמטית של מנהיגי העבודה, בן גוריון, גולדה, ואחרים שהיתה אקטיביסטית ולא שמאלנית רדיקלית.
      וכל זה משתלב עם התיאוריה שהצגתי, שלמנהיגים המזרחיים אין את המסורת של מקימי המדינה, אין להם את האיזונים ואת רוח התנועה
      כמו כן, אני מסכים לחלוטין עם עניין הכריזמה של המנהיגות. ומסכים לחלוטין שאין כמו נתניהו בעניין זה, וגנץ ולפיד ממלאים חסר מסויים. אבל גם זאת, משתלב בתיאוריה. המנהיגות המזרחית לא יצרה כריזמטיות מהסוג שבוחרי העבודה היו חפצים בה.
      רק בדבר אחד אני לא מסכים אתך. יש הבדל עצום ביחסי דת ומדינה בין העבודה לליכוד. הנציגים של העבודה בכנסת פנו לקו מאוד מאוד ליברלי (מירב מיכאלי, שמולי שבגד וסתו שפיר ורבים אחרים) לעומת נציגי הליכוד שחלק לא מבוטל מצמרתה הם דתיים, וכמעט כל השאר מסורתיים מאוד. כך שגם נושא זה מבריח מאוד את המצביעים. האחרים ממילא מצביעים למרץ.
      גם בעיין זה היה צריך לחזור לרוח המקורית של מייסדי המדינה שהגיעו מרקע דתי גדלו בחיידר, דיברו אידיש וכן הלאה. להציב במנהיגות מזרחיים שאינם בכלל רוח התנועה, ואין להם רגש אהבה אמיתית כלפיה, זה להביא אותה לאובדנה.
      אני משוכנע שיש עדיין מקום לקימומה של העבודה, רק אם יסלקו את כל נציגיה כעת, ויתחילו לגמרי מחדש עם אנשי תנועת עבודה שורשיים ואוהבים.

      השב לתגובה
      • גיורא קימל
        גיורא קימל מאי 10 2020, 01:08
        כולנו אשמים

        מר הלברטל הנכבד
        אני מבין את התיזה שלך שהעבודה התפוגגה בגלל מנהיגים שלא שימרו את רוח התנועה. אבל מדוע להאשים את המנהיגים המזרחיים? מייסדי המדינה היו בעלי מנטליות של יהודי מזרח אירופה. אין לנו כאלה היום לא אשכנזים ולא מזרחיים. לכן כמו שטענתי זה לא מזרח ומערב אלא אתמול והיום. וזה לא משנה אם זה פרץ או יחימוביץ' שניהם רחוקים באותה מידה מדור המייסדים.

        השב לתגובה
      • גיורא קימל
        גיורא קימל מאי 10 2020, 11:17
        האם רק מזרחיים לא למדו בחיידר?

        מר דב הלבנטל הנכבד
        ברשותך אסכם מה הבנתי מתגובתך לעיל. דור המייסדים היו יהודים ממזרח אירופה עם חינוך יהודי מסורתי. בתפישתם הכלכלית, חברתית ובטחונית הם נחלקו לכמה זרמים. הפלגים הגדולים התנקזו לליכוד ולעבודה שהחזון של שניהם היה כבוד למסורת האורתודוכסית עם מחלוקות בנושאים אחרים. אך בעוד הליכוד ממשיך לתמוך במסורת, מנהיגי המערך הפכו להיות חילונים (ליברלים) ולכן התנתקו מהעם. אולי זה נכון אך מה הקשר למנהיגים מזרחיים? האם יחימוביץ' ומירב מיכאלי הן לא חילוניות?

        השב לתגובה
        • דב הלברטל
          דב הלברטל מאי 10 2020, 12:44
          מר קימל הנכבד

          האשמתי באופן מיוחד את ההנהגה המזרחית, משום שבתחושת ההשפלה שהם יונקים מקטנותם, כלפי דור מייסדי המינה, הם מלאים רגשות נקמה ושמחה לאיד על חיסולה של המפלגה, ואין להם שום רגשות כלפיה. זאת בניגוד לאשכנזים, שגם אם כדבריך הצודקים קיים שוני במנטליות, הם בכל זאת מלאי רגשי אהבה ורצון לשמר את רוחם. למה הדבר דומה? אם לך סבא אשכנזי שהגיע ממזרח אירופה, אתה מרגיש אהה וזיקה רגשית כלפיו, גם אם אתה לא באותה מנטליות. לא כך ירגיש מזרחי כלפי סבא שלך, שהוא לא רק מזרח אירופאי אלא גם בז לו והשפיל אותו.
          אני מסכים לסיכומך, למעט זאת שביקורתי על הליברליות החילונית במקרה זה, היא דווקא כלפי אנשים או נשים כמו ייחימוביץ' או מיכאלי, ופחות כלפי המזרחיים. אבל עם כל זאת, גם הרוח החילונית הליברלית לא היתה מורידה את מפלגת העבודה לטמיון, והרי יש בה גם אחרים, רק המנהיגות המזרחית מסוגלת להורידה לטמיון, ואך לשמוח לאידה.

          השב לתגובה
          • גיורא קימל
            גיורא קימל מאי 10 2020, 16:07
            בסביבה שלי המזרחים מכבדים את המייסדים

            מר הלברטל הנכבד,
            קשה לי לקבל את התיזה שלך כי אני חי בפריפריה ומכיר מקרוב הרבה מזרחים. אותם המזרחיים עובדים במפעלי ים המלח בתשלובת הכימית, בקמ"ג ובי"ח סורוקה. כמעט כל המורות בבאר שבע הן בנות להורים שעלו מארצות ערב. לראש העיר מטעם מפא"י אליהו נאוי לא היו מתחרים. קבוצת הכדורגל המייצגת את באר שבע. היא הפועל באר שבע. אף פעם לא הייתי עד לטינה כלשהי כלפי מייסדי המדינה מצד המזרחיים. אלה שבזים לשמאל ומעריצים את הימין הם דווקא העולים מברית המועצות. אולי אנו חיים בשתי סביבות שונות במדינה.עם כל זאת בבחירות לכנסת באר שבע העדיפה את נתניהו אבל זה לא עקב שנאת השמאל אלא בגלל הסקאדים של החמס.

            השב לתגובה
          • דב הלברטל
            דב הלברטל מאי 10 2020, 19:04
            התנצלות

            פרופסור קימל הנכבד, אני מתנצל שלא כיבדתי אותך כתוארך וערכך.
            זה לא משנה כלל לגופם של דברים, אבל משנה בדרך ארץ.

            השב לתגובה
            • דב הלברטל
              דב הלברטל מאי 10 2020, 20:40
              פרופסור קימל הנכבד

              הבוז של העולים מרוסיה לשמאל, אינו מטעמים של תודעת ותחושת השפלה שהם עברו עם עלייתם ארצה על ידי מייסדי המדינה. הם פושט ימניים ושונאי ערבים. הם לא ממש רגילים לדמוקרטיה ולבג"ץ, ובמובן זה הימין מדבר אליהם מאוד. לעומת זאת, עדות המזרח חיים את תקופת ההשפלה, ואחת לכמה זמן זה מתעורר ביתר שאת כמו בסרט האחרון על סלח שבתי. גם התופעה של ש"ס, שהדהימה את אזרחי ישראל, מוכיחה איך שברגע אחד, כשקם מנהיג כריזטי, כל אותפם מזרחיים שהזכרתי, חוזרים באחת ובאקסטזה לכור מחצבתם. היו להם תשעה עשר מנדטים.איזו הוכחה גדולה יותר זקוקים להבנת עומק תודעת המזרחיות ואי אהבת האשכנזיות?

              השב לתגובה
              • גיורא קימל
                גיורא קימל מאי 10 2020, 23:10
                השנאה לסוציאליזם התחילה בברית המועצות

                דב הלברטל הנכבד,
                התואר שלי הוא במדעים מדויקים ולא בפוליטיקה. .בבמה הנוכחית יש לי יותר מה ללמוד מאשר ללמד. הבוז של העולים מרוסיה לשמאל הסוציאליסטי נובע מהחוויות שלהם תחת המשטר הסוציאליסטי הסובייטי. אם הם היו חובבי שמאל הם היו נשארים שם. הילדים שלהם דווקא התגעגעו לרוסיה אבל משום מה אחרי שרות הצה"ל הפכו להיות ימנים. ש"ס זה ממש דוגמא למנהיגים כריזמטיים שחשים את קהל בוחריהם.

                השב לתגובה
                • דב הלברטל
                  דב הלברטל מאי 11 2020, 07:39
                  פרופסור קימל הנכבד

                  אבל לגבי ש"ס, מנהיגים כריזמטיים צומחים על קרקע פוריה, ואם חשים את האקסטזה בהחזרת עטרה ליושנה של הספרדים, הרי ברור שזה מונח אצלם ורק מחכה להתפרצות. כך אצל כל המזרחיים, ובפרט המסורתיים גם שחקן כדורגל מהפועל באר שבע, שהזכרת, ינשק את שולי גלימתו של הרב עובדיה יוסף ופרורפסורים למדעים מדוייקים יהיו אצלו אליטה אשכנזית דחויה, מנוכרת ואפילו שנואה שמזכירה לו את השפלת אבותיו, אתוס שעובר אצלם להדיל, כמו הנכבה. לא ניתן לשנות תודעה תרבותית ורגשי השפלה. יש עכשיו אפילו התערוות גדולה לביקורים ואפילו חזרה למרוקו עם הרב פינטו. אל נא תשלה את עצמך, לא הפרופסרוים, אלא הרב פינטו הוא מי שינשקו את שולי גלימתו. נראה שזה ימשך כך עד ביאת המשיח ועד בכלל.

                  השב לתגובה
  16. מוטי
    מוטי מאי 19 2020, 23:30
    קזבלנקה - שדרות

    להגיד שעמיר לא בשר מבשרה של העבודה זה שיכתוב של ההיסטוריה אם לעבודה בעבר היה הרבה קולות ודריסת רגל חזקה בשדרות זה רק בזכותו בלעדיו הימין היה מקבל בשדרות 100% מהקולות מה שלא קרה במציאות. לצערי ומהיכרות אישית הוא הרבה יותר מערכניק מהרבה אשכנזים שהצביעו לעבודה. וכל התימרונים האחרונים שלו כי באמת לא נותרה לו שום ברירה.

    השב לתגובה
    • דב הלברטל
      דב הלברטל מאי 20 2020, 14:01
      גם בשר מבשרה זה לא הכל

      גם אם הוא בשר מבשרה של העבודה, יש גם ברקע את האתוס המזרחי של ההשפלה על ידי ההאשכנזים מייסדי המדינה. זה התפרץ לאחרונה כשהוכח שלא איכפת לו מה יקרה למלפלגת העבודה אם יצטרף לליכוד. אין שום הבר אחר. הוא בעצם חיסל את המפלגה, ובנקודה זו, באה לידי ביטוי המזרחיות שלו.

      השב לתגובה
      • מוטי
        מוטי מאי 20 2020, 21:18
        קזבלנקה - שדרות

        מר הלברטל הנכבד גם אם הינך חפץ להיות 'מקורי' חשוב להיצמד לעובדות מחד ולתת פרשנות שלא מנותקת מהעובדות מאידך. בעיני ראיתי איך הוא הפך עולמות כדי להצליח ולהפיח חיים בעצמות היבשות. אם זכרוני לא מטעה אותי אתה כבר תקופה ארוכה 'מחפש אותו' ולא מפרגן לו. קראת לפני קרוב לשנתיים 'שכל האשכנזים לא יצביעו לעבודה כי המרוקאים השתלטו עליה' והיות ונבואה ניתנה ל.. זה באמת מה שקרה. ואף זו, הקברניטים עזבו אחרונים משגילו שנותרו ללא ציבור כי רוב האשכנזים לא הצביעו לא לעבודה ולא למרץ. וגם וועידת המפלגה הסכימה ברוב גדול לצעד של פרץ הוא ממש לא החליט לבד. ויתירה מכך הוא לא המערכניק הראשון שהצטרף לממשלת אחדות זה כבר קרה פעמיים לפניו. ומעניין למה את האוזר והנדל אתה אף פעם לא תוקף באותה ארסיות. וגם לא את גנץ ואשכנזי. אז זה מלמד רק דבר אחד תסיק אותו לבד. מה שכתבתי זה רק מראה לחד צדדיות וכו'

        השב לתגובה
  17. דב הלברטל
    דב הלברטל מאי 25 2020, 18:31
    לא לזה התכוונתי

    זו לא חד צדדיות. בטור כאן כתבתי על מפלגת העבודה, וזה לא שייך לגנץ או הנדל. השמעתי ביקרות קשה ביותר על גנץ האוזר והאחרים, בבמות אחרות. כך שזה פשוט לא נכון. גם לא טענתי שהבעיה שהוא התצרף לממשלת אחדות. אלא רק שבהצטרפות ספיציפית זו, הוא שיקר לבוחריו במצח נחושה, וגם חיסל את המפלגה.
    מה שקראתי לאשכנזים לא להצביע עבורם זה לא כי אני מחפש אותו. אדרבא, אני אפתיע אותך. כתבתי בזמנו, במקום אחר, טור שתומך בו מאוד בריצתו לראשות המפלגה. מה שקרה שם היה, שהם שמו במקום העשירי את כרמן שהשתלח בצורה ברוטלית ומבזה באשכנזים מייסדי המפלגה והמדינה. ובראיות שונים בתיקשורת, לא פרץ ולא אבוקסיס ולא שמולי גינו את דבריה. זה היה מדהים. הם אפילו לא הסתייגו, אלא דיברו בשבחה כפעילה חברתית. זה הביא אותי להכרה שבעומק ליבם, הם מסכימים עם דבריה. ולכן קראתי לאשכנזים לא להצביע עבור שלוש המזרחיים שבראש מפלגת העבודה, שהם כפויי טובה שאין כדוגמתם כלפי מייסדי המדינה והמפלגה. על פרץ אחר, שעמד בראש הבית היהודי, לא היתה לי כל טענה. אדרבא, למדנו בילדות ונערות באותם מוסדות, ואני זוכרו כאדם נפלא. ולמרות שעומד בראש מפלגה אשכנזית, וגם שקד שהיא מזרחית, זה לא הביא אותי אפילו לבדל ביקורת. רק שם, בעבודה, בגלל האמור לעיל. אני מקווה שהבנת שלא דנת אותי לכף זכות.

    השב לתגובה
  18. אורי מילשטיין
    אורי מילשטיין יולי 06 2020, 17:29
    סתירה בין לאומיות לסוציאליזם

    דב הלברטל היקר, צריך לומר סוף סוף את האמת: מפא"י הייתה מפלגה נציונאל סוציאליסטית דהיינו נאצית אף כי לא גזענית. פרופ' ישעיהו לייבוביץ, האדמו"ר של השמאל הישראלי הצביע על כך אחרי מלחמת ששת הימים, עם שימוש באותו מונח מזוויע ואיש לא תבע אותו למשפט. השתתפתי בחברתו בערבי ראיונו שהיו אז מקובלים ורק מעטים היו מסוגלים להאזין לו.

    אבל בין לאומיות לבין סוציאליזם קיימת סתירה מהותית שהאבות המייסדים של מפלגת העבודה כברל כצנלסון התאמצו ליישב. הם הצליחו בכך בתקופת היישוב אך אחרי הקמת המדינה הסתירה הרימה ראש ואף הגיעה לראש התורן. לא ניתן היה יותר להעלימה. לכן החל במפא"י/המערך תהליך קריסה שמוכרח היה להביא למותה בתקופת "העבודה".

    השב לתגובה
    • דב הלברטל
      דב הלברטל יולי 06 2020, 22:25
      האמנם סתירה?

      האם לא הטראומה של מלחמת יום הכיפורים והשחיתות שהתגלתה במפלגת העבודה, הם תחילת נפילתה? ומה היא הסתירה בין נציונאליזם לסוציאליזם, שבגינה לא ניתו היה לשרוד? השאלה היא מהי הגדרת הסוציאליזם, והגדרה מתונה תאפשר ליישב את הסתירה

      השב לתגובה
  19. דוד בן-אשר
    דוד בן-אשר יולי 08 2020, 16:35
    השד העדתי

    מר הלברטל, פנית לכיוון הבטוח לעורר מהומה במאמר שלך – השד העדתי. אבל הנושא הזה למעשה כבר מוצה ולא רלוונטי כיום (אני פולני, כלתי פרסיה, נכדיי מרוקאים, גיסתי תימניה). ואיך זה שמשך עשורים קיבלה מפלגת העבודה את רוב קולותיהם של בני עדות המזרח? אז יש כנראה סיבות טובות יותר לחיסולה של מפלגת העבודה, והן הועלו בתגובות המעניינות כאן.

    השב לתגובה
    • דב הלברטל
      דב הלברטל יולי 09 2020, 16:58
      לא עדתי בכלל

      לא היתה שום כוונה לעורר שד עדתי. אין לי כל בעיה שרפי פרץ עומד בראש מפלגה. עיקר כעסי וסלידתי היא מבגידתו של עמיר פרץ בבוחריו, וחיסולה של מפלגת העבודה על ידו. השרשרת האחרונה שהביאה לחיסולה של מלגת מייסדי המדינה, כרוכה בכך שנוהלה כל ידי מזרחיים, דבר שהביא אותי לכתוב את שכתבי. הבעיה המזרחית רלוונטית רק למפלגת העבודה. גם לא דיברתי על המצביעים להף אין לי שום בעיה בכך, אלא על מי שהנהיג אותה, והביא לנפילתה ולטרגדיה שיש בה עוגמת נפש לכל שוחר מייסדי המדינה.

      השב לתגובה
  20. דוד בן-אשר
    דוד בן-אשר יולי 10 2020, 23:12
    העקרב והצפרדע

    אכן מעשהו של עמיר פרץ ואורלי גם, ראוי לחמשיר שכתבתי בעבר:

    העקרב
    ועל גבו של הצפרדע תפס טרמפ העקרב,
    על הנהר שחו לכנסת עם עדר בוחריו,
    אבל פתאום אין איש יודע,
    עקץ עקרב את הצפרדע –
    וכך יחדיו אל תהום הנצח הפסידו את הקרב.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בפוליטיקה

יתר המאמרים במדור