JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

אני ואני

החוצפה של נתניהו

אני ואני צילום: zeevveez Flickr en.wikipedia.org
יולי 18
09:30 2020

היו לנו מנהיגים וראשי ממשלה למכביר. חלק מהם תרם תרומה נכבדה לקיום המדינה. חלק ניסה ולא הצליח. איש מקודמי נתניהו לא קידש את המילה "אני". אני הובלתי, אני הוריתי. אני היצלתי את הכלכלה מקריסה. אינני טוען שאין לנתניהו הישגים, אבל הם מחווירים לעומת הריסותיו.

לעומתו, בן-גוריון סירב לקבל את פרס ישראל על הקמת המדינה וטען כי זה מפעל קולקטיבי. כל השאר, כולל לוי אשכול, שבזכות יוזמתו קם מוביל המים הארצי, לא זקף לעצמו בלבד הצלחה כלשהי. ניקח את שמעון פרס, שסביב אישיותו היתה מחלוקת ציבורית. הוא לא אמר כל העת "אני הקמתי את הכור ובניתי בעצמי את התעשייה האווירית". יצחק רבין, עם בחירתו השנייה לראשות הממשלה ב-1992, אמר בנאום ההכתרה שלו "אני אקבע. אני אנווט." הוא זכה לקיתונות מים צוננים ולא חזר על אמירות כאלה.

אבל נתניהו סלקטיבי באמירת ה"אני". כאשר נראה שהמדינה מדבירה את גל הקורונה הראשון, זקף הכול לזכותו ולזכות הנהגתו וטען שמנהיגי עולם משחרים לפתחו. עתה שבא הגל השני המצמית, הוא כבר מנסה להרחיק עדות. עכשיו זה "הם", זה לא "אני" ולא "אנחנו".

יש סכנה ב"תרבות האני". היא מקהה את הסולידריות הציבורית שהייתה פה תמיד. ה"אנחנו" היה חזק מכול. ה"אני" נותן ליחיד כוח ושררה שלמעשה מגיעים לקולקטיב שהוא עומד בראשו.

נתניהו הוא החצוף בכל ראשי הממשלה שידענו. לולי טראמפ הייתי אומר שאין חצוף ממנו. הוא מנסה, ודי מצליח, לרתום ציבור גדול לסיפור ה"אני". ייתכן שאנו מתקרבים לתקופה שנתניהו ייסוג מאמירת האני, כי אלה הם חוקיו: אני הצלחתי, אתם נכשלתם.

על המחבר / המחברת

עוזי ברעם

עוזי ברעם

עורך מדור: פוליטיקה. לשעבר חבר כנסת, שר התיירות ושר הפנים. הרצה באקדמיה. כתב את הרומן "אין אהבה בעיר". כיום יועץ אסטרטגי, יו"ר של חברת קלאב 50 ותיאטרון בית ליסין. כותב מאמרים בעיתונות, פרשן פוליטי במשדרי רדיו וטלוויזיה וחבר בדירקטוריונים שונים.

13 תגובות

  1. י. ק.
    י. ק. יולי 18 2020, 10:53
    נתניהו בהכרזת המענק לכל אזרח

    בהכרזה של נתניהו לפני כמה ימים, שבה הודיע על המענק לכל אזרח, הוא הזכיר את המילה "אני" 53 פעמים.

    השב לתגובה
  2. עמי הרמן
    עמי הרמן יולי 18 2020, 11:01
    אנחנו איתך

    מצדיעים

    השב לתגובה
  3. יאיר בר-קול
    יאיר בר-קול יולי 18 2020, 11:08
    נתניהו: אני ואפסי עוד

    אכן, נתניהו אולי לא המציא את תרבות האני אבל פיתח והביא אותה לשיאים חדשים.

    ב-25.3 העליתי פוסט קצר בפייסבוק בעניין ה"אני" של נתניהו.

    השב לתגובה
  4. יצחק דגני
    יצחק דגני יולי 18 2020, 13:38
    עוזי מכובדי

    להזכיר לצורך השוואה את שמו של בן גוריון במאמר ,ולו גם קצר, על ביבי הוא עוול היסטורי ומוסרי.
    עם זאת אתה כותב נכון שביבי די מצליח לרתום ציבור גדול לאני שלו. מה הסוד שלו? איך הוא מצליח בכך? האם אותו ציבור לא קולט את הנזק שביבי גורם לחברה הישראלית – ראה ההצבעה עבורו בשלוש מערכות בחירות.
    אנא האר את עיניי.

    השב לתגובה
    • עוזי ברעם
      עוזי ברעם יולי 18 2020, 15:22
      המיאוס ממנו יגבר

      ליצחק שלומות אין לי דיאגנוזה טובה מאחרים ואין לי גם דחף להעלותה. היו טענות נגד תנועת העבודה שנים בעיקר בתקופת גולדה-רבין קדנציה ראשונה.
      הסתאבות.פערים.פרשת לבון והגט מבן גוריון.דבר לא עזר לבגין עד..שהציבור תפס את מלחמת יום כיפור כמחדל ואז לא נותרה לרבים הצדקה להצביע עבורנו כי לא בטוח שהביטחון בידיים נאמנות. עכשיו זה יכה את ביבי מחלו לו על כל טעויותיו ושחיתותו כי האמינו שהוא טוב לכלכלה ולרמת החיים שזה הוקהה נמרצות כל המיאוס ממנו יעלה מעלה מעלה.

      השב לתגובה
      • אביבה דורון
        אביבה דורון יולי 19 2020, 01:34
        היו ימים וחייבים להשיב אותם

        תמונת המצב שמציג עוזי ברעם נכונה
        וכואבת; אותה תחושת ה"ביחד'שאפיינה את החברה הישראלית לקראת קום המדינה, עם הכרזתה ושנים רבות בתהליך העיצוב של החברה הישראליתנהרסה במתכוון על יד המפריד והמפלג עד שלא יהיה אנחנו אלא רק אני . אני מקווה מאד שהניתוח שלו בתשובה לתגובה אכן יתגשם ושוב נחזור- תוך חבישת פצעינוז– להיות אנחנו

        השב לתגובה
  5. ר.
    ר. יולי 19 2020, 09:29
    אני שמחה שנהנית יותר חד

    אין דרך אחרת לבטא את המצב.

    השב לתגובה
  6. בני ארגמן
    בני ארגמן יולי 19 2020, 10:44
    לא אל ביבי ולא אל טראמפ צריך לבוא בטענות

    זה העם שממליץ אותם. אולי לא אני או אתה אבל זה מה שהעם רוצה ומקבל. אם העם יחליט אחרת הוא יכול להחליף השלטון. לא ניראה לי שזה עומד לקרות.

    השב לתגובה
  7. רן מאייר
    רן מאייר יולי 20 2020, 17:46
    ולפתע בעשרה הימים האחרונים

    הוא נעלם
    לא מצליח לכפות דיעות
    אפילו לחייך כבר שכח
    הלוואי …… שלא יהיה ראש הממשלה הבא

    השב לתגובה
  8. ד.