JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

חישוב מסלול מחדש

לדון בהצעתו של אביגדור ליברמן

חישוב מסלול מחדש ד"ר גדעון שניר
ספטמבר 04
09:30 2020

בקרב הציבור ניכרת אכזבה, אם לא ייאוש, מהניסיונות הכושלים של המערכת הפוליטית לעצב ממשל יציב לאורך זמן, בעל יכולת משילות, קבלת החלטות ויישום יעיל ואפקטיבי. סדרת מערכות הבחירות הכושלת שהתחוללה בשנה האחרונה המאיסה במידה רבה את המערכת הפוליטית, והניסיון האחרון של שני קודקודים יריבים נחרצים אינו זוכה לקמצוץ של אמון, כפי שמעידים הסקרים התזזיים. שוררת תחושה שכבר עדיפה מערכת בחירות רביעית על פני הפארסה העכשווית. ממשלת הכלאיים הזאת נולדה בחטא ותוחלת חייה קצרה, וגם אם נדחה קיצה במספר חודשים, סופה ודאי, עם נזק בלתי נתפס לכלכלה, לבריאות, ללכידות החברתית ובמידה לא מעטה גם לביטחון מדינת ישראל, ששחקה את כושר ההרתעה עד דק. רק נקודת אור אחת יש, אמנם חשובה מאוד, והיא הסכמי השלום הצפויים עם מדינות ערב מסוימות, ועל כך תודה לטראמפ – ולהבדיל, לאיראן – שהביאו אותנו למצב הזה, בתקווה שלא נספיק לקלקל זאת עוד לפני החתימה על מדשאת הבית הלבן.

אזרחי המדינה עומדים חלקם משתאים וחלקם אחוזי פלצות לנוכח הקרקס הפוליטי הפנימי המטורף האוכל כל חלקה טובה – תוצאה של שאיפת השמאל להשיב לידיו את מושכות השלטון שאיבד בבחירות 1977, ומנגד מאבקו האישי של נתניהו לבלום את המתקפה המשפטית המאיימת לחסל את שאיפת חייו להיכנס לספר ההיסטוריה של העם היהודי כראש הממשלה המוצלח ביותר לאחר בן-גוריון.

קיבלנו ארכה של 120 יום עד למשבר הבא (אם לא יתרחש קודם לכן), כדי להרהר לאן מועדות פני החברה הישראלית ולמצוא דרך להשיב את המדינה למסלול שפוי של משילות אחראית. כיוון אפשרי הוא המתווה שהציג ליברמן עוד לפני הבחירות השניות. תזכורת: תוצאות הבחירות הראשונות בסבב הנוכחי חשפו את המחלוקת החברתית שאינה מאפשרת משילות אפקטיבית, מכיוון שלאף אחת מהמפלגות אין רוב מספיק כדי לעצב קואליציה יציבה. כל מפלגת שלטון, ולא משנה מאיזה צד, נאלצת לצרף לשורותיה מפלגות סקטוריאליות קטנות הנחשבות "לשון מאזניים" – מילת קוד מכובסת לסחטנות פוליטית אנוכית צרה, שהיענות לה הופכת את המפלגה השלטת לבת ערובה.

מתווה ליברמן בא לעצור אחת לתמיד את הסחרחורת הזאת בכך ששתי המפלגות הגדולות יחברו יחדיו, עם 70 המנדטים שלהן, כדי לנסח סדר יום פוליטי מוסכם, להקים ממשלה בגודל שפוי ולהעלות את אחוז החסימה לרמה של 5%–7%. לאחר מכן יציעו לשאר המפלגות הקטנות להצטרף אליהם על בסיס המצע הפוליטי הזה בלבד וללא תנאים מוקדמים. כך לא יצטרפו לממשלה מפלגות בעלות סדר יום קיצוני ותיפסק הסחטנות של מפלגות לשון מאזניים סקטוריאליות, וכך תקום ממשלה בעלת יכולת משילות. מתווה זה אינו דומה להסכם כחול לבן-ליכוד של היום, הנעדר איזון פנימי אמיתי ואינטרסים משותפים.

מלחמת עולם פרצה בעקבות ההצעה של ליברמן, שנתפסה מאיימת על הקואליציה דאז, ומאחר שאיש לא היה יכול לערער על התוקף הפנימי של המתווה, הופנו החיצים, כנהוג במחוזותינו, לתקיפה אישית פרועה – ובהצלחה רבה יש לומר. ליברמן הואשם בכל נגעי הפוליטיקה האפשריים, כולל הדבקת התואר המופרך "מפרק ממשלות סיטונאי" – שאינו אלא כיסוי ישבן למהלכים של נתניהו לבדו. עוצמת ההתקפה העידה על עוצמת החרדה ממימוש אפשרי של המתווה. מתוך הדאגה להבטיח את עתידו ולא בהכרח את טובת המדינה, השכיל נתניהו ליצור גוש חוסם על ידי הבטחה – למפלגות החרדיות בעיקר – כל מה שירצו תמורת תמיכתם בו ללא כל הסתייגות. ניזכר בדבריו של ליצמן, שאפילו לא התבייש להציג את האתנן לחתימה כשאמר בקולו "תנו לנו את הכסף ותעשו מה שאתם רוצים בזירה המדינית." מהלך זה חיסל את האפשרות ליישום המתווה, ועלותו למדינה נמדדת בדמים, תרתי משמע. זהו מעשה חסר אחריות ממדרגה ראשונה. ועדיין אנו מדשדשים מבחירות לבחירות…

לפנינו 120 יום של הזדמנות לחשב מסלול מחדש, כאשר המתווה המוצע מהווה בסיס לשיפור – אם יימצא מקום לכך. ההמלצה היא לדון במתווה באופן בלתי תלוי באישיותו של ליברמן הנתונה במחלוקת, כי שוללי המתווה יתלו בו את התנגדותם מבלי להתייחס כלל למהות, כמקובל במחוזותינו. לחזור היום לשיטה המפא"יניקית הישנה – משמע חידלון, קיפאון פנימי וחוסר יכולת להתמודד ביעילות עם אתגרי המחר.

על המחבר / המחברת

Avatar

גדעון שניר

ד"ר. מרצה בתחום "ניהול משא ומתן בינלאומי חוצה תרבויות".

24 תגובות

  1. שלומית יוספי
    שלומית יוספי ספטמבר 04 2020, 10:56
    ליברמן הוא לא המפלגה שלי

    אבל ההצעה שלו היא הכי טובה והגיונית שיש כעת.

    השב לתגובה
  2. יצחק דגני
    יצחק דגני ספטמבר 04 2020, 11:20
    לד"ר גדעון שניר הנכבד

    תודה על מאמר המתאר באופן ברור את המצב הפוליטי הפנימי במקומותינו. הצעתו של ליברמן אכן שווה בדיקה.
    עם זאת, ברשותך, תיקון קטן – ההתקדמות ביחסים עם כמה מדינות ערביות מתבשלת אצלנו כבר במשך שנים אחדות וקבלה תנופה אצל נתניהו. טראמפ הצטרף ליזמות שלנו ואכן על זה מגיעה לו תודה גדולה.
    לגבי האיראנים, כבר לפני חמש שנים נתניהו נאם בפני הקונגרס בארה"ב, בימי אובמה, נגד הסכמים עם האיראנים. אחרי שטראמפ נבחר הוא נפגש עם נתניהו שהכניס אותו לתמונה. טראמפ קלט, הבין, ביטל את ההסכם והטיל על איראן סנקציות קשות. גם על זה מגיעה לטראמפ תודה גדולה מאד, אולם היוזמה היא שלנו, של מערכת הביטחון כאשר נתניהו הוא קבלן הביצוע.

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר ספטמבר 04 2020, 13:47
      אדרבא!

      דגני
      אין במאמר שלי כול כוונה או מגמה לשלול מנתניהו משהו מהישגיו החשובים כפי שפרטת- אדרבא!
      הבעיה שנוצרה בעקבות משפטו בו ההיא מלחמתו על מקומו בהיסטוריה של העם היהודי, המביאה אותו ליצור קואליציות העושה אותו בן ערובה בידי קבוצות סחטניות ומחיר האתנן הוא הרסני.
      המתווה מטרתו לשחרר את השיטה הבלתי אפשרית יותר- ולידינו הזדמנות נדירה לעשות כך

      השב לתגובה
  3. יצחק דגני
    יצחק דגני ספטמבר 04 2020, 17:13
    גדעון מכובדי

    בשביל לשנות את שיטת הממשל צריך לגבש רוב בכנסת. דהיינו עסקנים פוליטיים שחיים על חשבון השיטה צריכים להצביע בעד חיסולם הפוליטי. הסיכוי שזה יקרה לא שואף לאפס. הוא האפס המוחלט. אני עוד לא רואה את ההזדמנות הנדירה שעליה אתה כותב.
    מקומו של ביבי בהיסטוריה לא כל כך חשוב. החשוב יותר הוא חוסר היכולת להרכיב ממשלת רוב. מדוע זה קרה הסברתי כבר במאמר אחר שיתפרסם כאן בקרוב לכן לא אחזור על כך.
    קואליציות עם קבוצות מיעוט סחטניות תמיד היו כאן. השיא היה הברית שבישל בגין עם החרדים.
    אגב – קטסטרופות שלטוניות יותר חמורות כבר היו כאן – השילומים, הפרשה, ואדי סליב והפנתרים, המיתון, האינפלציה הגדולה בשנות השמונים, רצח רבין.
    לגבי "משפטו" – עדיין לא ברור לאן זה ילך. להערכתי יתכנו עוד הפתעות.

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר ספטמבר 05 2020, 10:15
      אפשרי גם אפשרי

      אתה צודק שנדרש רוב בכנסת לכך כפי שאכן עמדה לנו ההזדמנות הזו לפני הבחירות האחרונות, אם שתי המפלגות הגדולות היו חוברות לקואליציה של 70 מנדטים שהיו לרשותם- היה ניתן לעשות את השינוי . לשתיהן היה רוב מספיק וכדאיות להעלות את אחוז החסימה, שוודאי שלא מתאים לקבוצות הסקטוריאליות הקטנות שלימדנו אותם את כדאיות המצאתם להיות "לשון מאזנים"- קוד מכובס ליכולת לסחוט מפלגת שלטון ולא משנה מאיזה צד של המפה הפוליטית היא, ולמנוע כול ניסיון להעלות את אחוז החסימה. ההזדמנות כזו הייתה לפני הבחירות הקודמות, לכן יש סיכוי לחזור למודל הזה באיזשהו הרכב פוליטי

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני ספטמבר 05 2020, 10:49
        גדעון מכובדי

        לא עמדה לנו הזדמנות, כפי שאתה קורא לזה, לפני הבחירות הקודמות. בעובדה – זה לא קרה. על כן בלוגיקה פשוטה – לא הייתה הזדמנות. אתה מחזיק בפנטזיה שנובעת מקריאת מספרי ח"כים ואינך נותן לעצמך דין וחשבון מדוע זה לא קרה. מדוע לדעתך זה לא קרה?

        השב לתגובה
        • גדעון שניר
          גדעון שניר ספטמבר 05 2020, 11:36
          זו אינה פנטזיה

          דגני
          דעתי שהייתה הזדמנות כי המתווה הזה הוצג לא פעם אף אם לא מוממש. ואני חושב שיש מקום לבחון שוב האם הוא המתווה הרצוי, ואם כן- האם יש לו התכנות
          אגב- לא קראתי ספרי ח"כים (זו דעתי הפרטית) אודה להפניה

          השב לתגובה
          • יצחק דגני
            יצחק דגני ספטמבר 05 2020, 17:38
            גדעון מכובדי

            מי יבחן? מתי יבחנו? – בקיצור לא ראלי.
            לא כתבתי ספרי ח"כים אלא מספרי ח"כים, דהיינו כמה ח"כים כל מפלגה הכניסה לכנסת.
            בעובדה – אחרי בחירות מס' 3 לא הצליחו להרכיב ממשלה אפילו כשניסו לשלב את הערבים בקואליציה.

            השב לתגובה
  4. חנן ברקאי
    חנן ברקאי ספטמבר 04 2020, 21:00
    יש רק פתרון אחד

    אם נתניהו הולך הביתה בתוך שבוע יש ממשלת אחדות אמיתית.

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר ספטמבר 05 2020, 15:17
      כספינה ללא קברניט ומפרש

      היומ"ש מנע ממנו את הנבצרות ולכן הוא ממשיך
      אבל גם בלי המהלך הזה שלא הסתייע- השינוי צריך לבוא מתוך אותו חלק העם הרואה להיכן הספינה הזו משייטת..ללא הגה וללא נווט

      השב לתגובה
  5. ליאור ברטמן
    ליאור ברטמן ספטמבר 05 2020, 18:51
    לא חסיד של ליברמן

    ולמרות זאת מסכים בהחלט עם המצווה שלו. אסור להינעל במחשבה.

    השב לתגובה
  6. ש
    ש ספטמבר 06 2020, 18:00
    בלי להעליב אף אחד מחשבתו של ליברמן

    פשוטה ולא מתוחכמת. לכן יש לו לפעמים הצעות שלו עושות שכל למרות שהקו האידיאולוגי הכללי שלו לא מקובל עלי. למשל בהעברת שטחים מוואדי ערה לפלסטינים. ולמשל בעניין ממשלת האחדות.

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר ספטמבר 07 2020, 08:36
      פרט בבקשה

      סתם מתוך סקרנות, מה במתווה המוצע לא נראה לך?

      השב לתגובה
    • ת.
      ת. ספטמבר 07 2020, 17:00
      ל- ש.

      למה העברת שטחים בוואדי ערה לפלסטינים לא מקובל עליך? אולי לא חשבת מספיק?
      וואדי ערה הוא ממילא שטח פלסטיני. אז יותר טוב שיהיה מנוהל על ידי הרשות הפלסטינית. מה לא מגיע לערבים שהיהודים לא ינהלו אותם?
      כך תהיה לנו לגיטימציה להעביר את גוש עציון, מעלה אדומים ואריאל למדינת ישראל.
      כך נחסוך כסף בביטוח לאומי, בקצבאות ילדים, במקום 20% ערבים בישראל יהיו רק 10%, יתפנו בכנסת מקומות לעוד 6 עד 8 חברי כנסת יהודים.
      אולי הרשימה הערבית המשותפת לא תעבור את אחוז החסימה.
      כך הנדל והאוזר יוכלו להצביע בשקט נגד ביבי ולמנות מישהו אחר לראש ממשלה בלי פחד מהיבא יזבק או מחנין זועבי.
      ואז כבר לא נצטרך ממשלת אחדות ותוכל להראות שההצעות של ליברמן עושות שכל.

      השב לתגובה
  7. אלדד יהלום
    אלדד יהלום ספטמבר 07 2020, 09:14
    זו הגישה הנכונה לדעתי

    לא לפסול דעות והצעות רק בגלל שמי שמשמיע אותן שיך למחנה פוליטי אחר. לשקול כל דבר לגופו.

    השב לתגובה
  8. יוד
    יוד ספטמבר 07 2020, 11:12
    מעשית זה בלתי אפשרי

    כל עוד הימין-דתיים הם גוש מלכוד וכל היתר: שמאל, מרכז, ערבים, מסוכסכים עם ביבי וכדומה הם מפולגים וממשיכים כל הזמן להתפצל. עם רקע כזה אין סיכוי לממשלת אחדות שתחזיק מעמד ותתפקד.

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר ספטמבר 07 2020, 17:50
      די בשתי הגדולות

      שתי המפלגות הגדולות יחד שווה 70 מנדטים, וזה מספיק
      ולבטח יצטרפו עוד- ללא תנאי סחיטה מוקדמים
      שווה לנסות- כי אני לא רואה דרך טובה יותר במצב הבלתי אפשרי הנוכחי

      השב לתגובה
      • למר שניר
        למר שניר ספטמבר 07 2020, 22:54
        מה קרה לך?

        אין שתי גדולות. נכון – הליכוד גדולה. אולם מנגד אין אף מפלגה שכוללת יותר מ- 18 חברי כנסת. אז מאיפה אתה לוקח ששתי הגדולות זה 70 מנדטים? קצת התבלבלת.

        השב לתגובה
        • גדעון שניר
          גדעון שניר ספטמבר 08 2020, 08:07
          להסתכל קדימה

          אל תתייחס לסקרים של היום המושפעים מהמגפה וכו. בסיבובים קודמים היו לשתי המפלגות הגדולות קרוב ל 70 מנדטים. הכול יכול להשתנות גם בסיבוב הבא כאשר הציבור יבין את הנזק שבשיטה הנוכחית בה מתקיימות 4 מערכות בחירות ברצף על ניוטראל..

          השב לתגובה
          • למר שניר
            למר שניר ספטמבר 08 2020, 23:26
            אשרי המאמין

            הציבור לא מבין כלום. ההצבעה למפלגות היא שבטית. כחול לבן התפרקה כי לפיד לא מסוגל לשתף פעולה עם ביבי. זה לא עומד להשתנות. גם הקואליציה הבאה תהיה ימין ודתיים. אולי ישיגו 61. אם לא נלך לבחירות מספר 5. אולי עכשיו כשההתפרפרות של ג'ודי יצאה לאור ביבי יכול להגיע ל- 40 מנדטים.

            השב לתגובה
            • גדעון שניר
              גדעון שניר ספטמבר 09 2020, 10:11
              אם חפצי חיים אנחנו

              מראה השיטה הנוכחית היא אופן ההתמודדות עם הקורונה. ואם חפצי חיים אנחנו – יש לעשות שינוי
              אגב- כחול לבן לא התפרקה בגלל לפיד אלא בגלל גנץ שעצביו לא עמדו לו בשעת מבחן

              השב לתגובה
  9. אילנה חרובי
    אילנה חרובי ספטמבר 08 2020, 11:43
    מתייחסת לדרך המחשבה שלך

    ולא לנושא לגופו
    וחושבת שהלוואי שרבים היו חושבים בדרך שלך

    השב לתגובה
  10. מאירה
    מאירה ספטמבר 08 2020, 21:29
    לגבי ממשלת האחדות מסכימה עם אביגדור

    לגבי השמעות להוראות הקורונה ממש לא מקבלת את דעתו

    השב לתגובה
    • גדעון שניר
      גדעון שניר ספטמבר 09 2020, 13:10
      להיחלץ מהפוליטיזציה של המאבק במגפה

      את צודקת, מיותר לגמרי, יחד עם זאת – הטיעון על פוליטיזציה של המאבק בקורונה מסביר מדוע המתווה נחוץ כדי להיחלץ מהשפעות אלה

      השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בפוליטיקה

יתר המאמרים במדור