JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

כשל מנהיגותי מחייב שינוי

מהי מנהיגות ראויה ומה יש לנו כאן

כשל מנהיגותי מחייב שינוי ראש הממשלה בנימין נתניהו צילום: US Military
נובמבר 22
09:30 2020

בחודשים האחרונים אנחנו חווים משברים, זמנים קשים, בלבול, אובדן דרך, חשש, חוסר אמון. אלו הם הזמנים שבהם נדרשת, יותר מכול, מנהיגות. אנחנו שקועים במשבר רב-מערכתי קשה, אך לצערנו מנהיגות ראויה אין!

זוהי הזדמנות לבחון מהי מנהיגות אמיתית בחברה דמוקרטית מודרנית, כמו זו שאנו מתהדרים בה, וכיצד צריכה להתנהל מנהיגות בישראל של עידן הקורונה ומשברים פוליטיים.

מנהיגות היא יכולתו של אדם או קבוצת אנשים להוביל אנשים אחרים אל עבר מטרה משותפת והפעלת סמכות בצורה מושכלת. פעולה מנהיגותית מתקשרת ישירות ליושרה, הובלה, השפעה ויצירת שינוי. אלמנט מרכזי חשוב של מנהיגות נוגע ליכולת המנהיג להשפיע על האזרחים שבחרו בו ללא צורך בהפעלת כוח, סנקציות או סמכות מחייבת.

מנהיגות איננה רק הובלת אנשים לעשות דברים. היא צריכה לכלול מרכיבים נוספים כמו הסתכלות קדימה, העדפת צורכי הכלל על פני צרכים אישיים או סקטוריאליים והיכולת להעניק סמכויות. מנהיגות ראויה היא התנהלות מעל שיקולים פוליטיים ולא רק מתוך רצון לכוח ושליטה. מנהיגות ראויה היא התעלמות או התגברות על אינטרסים אישיים ואנוכיים והיכולת להכיר במגבלות הכוח.

ראוי לדרוש ממנהיג שיציג את היכולות האלה:

חזון – היכולת להגדיר באופן ברור ומוחשי את המטרות שהוא מכוון אליהן.

דוגמה אישית – היכולת לבטא במעשיו ובהתנהגותו את הערכים שגובשו בחברה דמוקרטית ושהוא מחויב לפעול על פיהם.

קבלת החלטות ויישומן – היכולת להציב שיקולים תבוניים מעל שיקולים רגשיים בעת קבלת החלטות, גם במצבים של לקיחת סיכון, והיכולת ליישם אותן בעקביות עד השלמתן.

הובלת שינויים – היכולת להתמודד עם מצבים של שינוי, על כל המורכבות והקושי הכרוכים בהם.

גישה פסיכו-חברתית – אינטואיציה לגבי האופן שבו מושפעים האזרחים והצרכים הנחוצים להם על מנת שיפעלו בעקביות להגשמה מלאה של המטרות שהמנהיג מוביל אליהן.

כושר ארגון – היכולת לעצב מבנים ארגוניים, להפעיל אותם ולתחזק אותם ביציבות.

אומץ – היכולת לקבל החלטות במצבים ייחודיים שבעיני המונהגים חורגים ממטרות העל (בשל מגבלות אתיות, אסטרטגיות או אינטלקטואליות) ולהוביל ליישומן, תוך שמירה על אמון המונהגים.

האצלת סמכויות – היכולת להאציל מסמכויותיו לאנשים אחרים מבלי להפחית מאחריותו לתוצאות.

כעת נשאר לבחון אם ראש הממשלה מר בנימין נתניהו עומד בקריטריונים האלה של מנהיג. האם מנהיגותו ראויה בשעת משבר קשה זו? אם תשאלו את אלפי המפגינים בבלפור, אז מובן שלא. אם תשאלו אותי, אשיב כי הוא רחוק מזה מרחק רב. על פניו ניכר שיש לראש הממשלה כישורים מנהיגותיים מסוימים: יכולת הובלה והשפעה על ציבורים שונים וכן הפעלת כוח. אולם לצערנו, מרבית התנהלותו המנהיגותית הינה שלילית, פוליטית וסקטוריאלית. נתניהו מעולם לא הציג חזון למדינת ישראל ומעולם לא הציב מטרה משותפת לאזרחי ישראל. נוסף לכך, זה שנים שמפלגתו איננה מציגה מצע שיכול להיות מעין חזון.

נתניהו נוהג להשוות את עצמו למנהיגים אחרים, כמו צ'רצ'יל ובן-גוריון. ברור כי שני מנהיגים אלה, בעלי החזון, שונים ממנו בתכלית השינוי. במקום זאת אפשר לדמותו למנהיגים כושלים אחרים, כמו טראמפ, בולסנרו, אורבן ואחרים. כך ההיסטוריה תזכור אותו.

עיקר התנהלותו של ראש הממשלה במשבר האחרון היא פוליטית ואינטרסנטית ולכן איננה תואמת את האינטרס הכללי. כמו כן, לאורך כל שנות פעילותו הפוליטית הוא פועל לפירוד ולסכסוך בציבור על מנת לייצר לעצמו יכולת גבוהה יותר של שליטה ומניפולציה של האזרחים, בניגוד גמור להגדרה ולמצופה ממנהיגות ראויה.

ברור כי חלק לא מבוטל מהתנהלותו של נתניהו בשנים האחרונות מונע ממניעים אישיים, נהנתניים וגם כאלו הנחשדים בפלילים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא פוליטיקאי תאב כוח אשר מתנהל לאורך שנים ללא חזון, מלבד זה של הישארותו בשלטון בכל מחיר, אפילו אם ביטויו הוא הרס שיטתי של המדינה מבפנים.

העדר מנהיגות אנו רואים גם לגבי כל "הטוענים לכתר" בליכוד. לנוכח התנהלותו הבעייתית של נתניהו במשבר הפוליטי של השנתיים האחרונות, ולנוכח העמדתו לדין, לא גילה איש מהם אומץ וכושר מנהיגותי בניסיון לחלץ את ישראל מהמצב הפוליטי המשברי ומן ההשלכות ההרסניות של ניהול והנהגת המדינה לאור המשבר הפוליטי ומשבר הקורונה ההרסני. גם מר בני גנץ, שאמור היה להתמודד מול ראש הממשלה ולהוות אלטרנטיבה מנהיגותית, גילה רפיסות וכניעה מול התנהלות נתניהו ואיבד לחלוטין את אמון העם עם כניסתו לממשלתו.

אין ספק, אם כן, כי מדינת ישראל עוברת בשנים האחרונות משבר מנהיגותי עמוק. על כך אמר לאחרונה האלוף במיל' עמוס גלעד: "לא האמנתי שישראל תגיע לכשל מנהיגותי כזה". את משבר המנהיגות הזה חייבים לפתור בקרוב, אם חפצי חיים אנחנו.

המנהיגות שמדינת ישראל זקוקה לה נואשות היום היא כזו שמאחה שסעים ומחלוקות ולא מעודדת אותם. המנהיגות הדרושה כדי להתגבר על המשבר הבריאותי, החברתי, הכלכלי והפוליטי היא כזו אשר יכולה לשים בצד את האינטרסים האישיים והמגזריים ולראות את ישראל כאומה אחת רבת פנים וגוונים. מנהיגות עם חזון, צניעות ויכולת הכרעה וקבלת החלטות, שיוכלו לשנות את הסטטוס קוו הפוליטי המשתק וההרסני.

לנוכח כשל מנהיגותי כזה, על ביבי לשמוע לתחנוני המפגינים וללכת הביתה. המילה הפשוטה והברורה המופיעה על הכרזות הרבות – "לך" – אומרת הכול. חלק גדול מהעם מאס בפסאוּדוֹ מנהיג הזה ורוצה מישהו ראוי במקומו. ויפה שעה אחת קודם.

על המחבר / המחברת

שי ענבר

שי ענבר

עורך מדור: אקדמיה. ד"ר, מרצה בקריה האקדמית אונו. עוסק בשכנוע ושינוי עמדות, בנושא של יהודים וערבים, ובשיטות מחקר איכותניות. בעבר מנהל המחלקה למחקר איכותני במכון למחקרי שוק.

20 תגובות

  1. למר שי ענבר
    למר שי ענבר נובמבר 22 2020, 10:24
    בהחלט - הכל נכון

    כל מה שכתבת על היכולות של מנהיג – בהחלט נכון. כל מנהיג גם שואף להגיע לשלטון ולהישאר בו. מקריאת דבריך אתה מותיר את הרושם שביבי הוא אבי כל התחמנים. הוא מצליח להישאר בשלטון כיוון שהוא משפיע על חלק מהעם ומוביל אותו כך שהם מצביעים בשבילו בבחירות – מחנה ימין-דתיים תמיד 65 ח"כים וזה כנראה יישאר כך. בדיוק לפי הניתוח שלך. כשיקום לנו ביבי ב' שיעלה בתכונותיו על ביבי א' נזכה לראות חילופי שלטון. בינתיים זה לא קורה.

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר נובמבר 22 2020, 10:50
      חילופי מנהיגות

      אנחנו בהחלט לא זקוקים לביבי ב'! אנחנו זקוקים נואשות למישהו אחר למשהו אחר. אנחנו זקוקיםלאיש ישר בעל מעוף ואומץ אשר יוכל לחדש אתהערבות ההדדית של אזרחי ישראל ואףלהרחיב אותה.
      איש כזה קיים רק צריךלאפשר לו לפרוץ ולפרוח ואז נזכה לתיקון.

      השב לתגובה
      • למר שי ענבר
        למר שי ענבר נובמבר 22 2020, 13:19
        מי האיש?

        דבריך מקובלים. בהנחה שהנך צודק, אנא אמור לנו מי האיש כדי שנוכל להצביע עבורו, לסייע למפלגתו וגם לתרום לה מכספנו.

        השב לתגובה
        • שי ענבר
          שי ענבר Author נובמבר 22 2020, 13:37
          שמות

          כמעט כל אחד טוב יותר מראש הממשלה הנוכחי שבעיקר גורם נזקים קשים וחלקם יהיו בלתי הפיכים.
          אין כל טעם לזרוק שמות כרגע לאוויר כדי לעורר ויכוח עוד טרם הם מעמידים עצמם לבחירה.

          השב לתגובה
          • למר שי ענבר
            למר שי ענבר נובמבר 22 2020, 15:30
            תודה

            תודה על הכנות בתשובתך. נכון. אין טעם לזרוק שמות. אין על מה לעורר ויכוח. אין לאף אחד סיכוי להביס את ביבי. פרט לנזקים יש לביבי המון הישגים בלתי הפיכים. המתחרים חוששים מתבוסה בבחירות ולכן הם "מתחבאים".

            השב לתגובה
            • שי ענבר
              שי ענבר Author נובמבר 22 2020, 16:18
              לא מתחבאים

              ההישגים של נתניהו מתגמדים לעומת הנזק לחברה ולמדינה!
              להזכירך נתניהו לא ניצח בשלוש מערכות הבחירות האחרונות.מה שהוא מציח לעשות זה לקנות מפלגות, ליצר מניפולציותתוך הבטחות שוא ולסכסך בין חלקי האוכלוסייה. והכל על מנתלשמור על השלטון ממניעים אישיים ולא מתוך רצון ושליחות ציבוריים.
              דרך אגב יש שני מתמודדים שמנסים להוות אלטרנטיב: בנט ולפיד. לגבי הסיכוי זה כבר תלוי באנשים כמוך.

              השב לתגובה
  2. סימה
    סימה נובמבר 23 2020, 12:28
    מצב ביש

    מנהיגות לא ראויה
    ואין שום אלטרנטיבה ממול

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר נובמבר 23 2020, 13:14
      אלטרנטיבה

      יש כמה אלטרנטיבות! לא בהכרח אידאליות אבל כל אחד עדיף על מחולל הנזק נתניהו.
      ברגע שיראו שהוא כבר לא במשחק יצוצו אחרים וראויים עוד יותר.
      בכל מקרה אותו צריך להחליף!

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני נובמבר 23 2020, 18:54
        שי ענבר היקר

        אני קורא את דבריך. מסכים שאת ביבי צריך להחליף. היו 3 מערכות בחירות וזה לא הצליח. לא בטוח שזה יצליח במערכה רביעית. אז מה ואיך צריך לעשות?
        להערכתי כול המפגינים (אלפים לא רבים) ובייחוד זה שדיבר על היטלר רק חיזקו את מעמדו האלקטורלי של ביבי. זה מה שאנו למדים מהסקרים.
        אתה מזכיר את בנט ולפיד. זה ברצינות? אתה מוכן שאחד מהם יהיה ראש ממשלה? בינינו – אין להם סיכוי.
        העיקר שנהיה בריאים בימי קורונה.

        השב לתגובה
        • שי ענבר
          שי ענבר Author נובמבר 24 2020, 08:49
          תבוסתנות

          ראשית למרות שאני לא מסכים עם תפיסת העולם החברתית כלכלית של לפיד אני מוכר שמחר הוא יהיה ראש ממשלה ובלבד שנראה את הגב של ביבי.
          אני שומע תבוסתנות בדבריך?!
          אני בהחלט מסכים שחלק מהמפגינים גורמים נזק למאבק בביבי אבל את המאבק הזה צריך להמשיך ולגייס כוחות שלא מרגישים מובסים מראש.
          אין מנוס צריכים ללכת לבחירות. במילא זה מה שביבי התכוון רק לא החליט על תאריך.

          השב לתגובה
          • יצחק דגני
            יצחק דגני נובמבר 24 2020, 09:53
            שי היקר

            שישמור אותנו אבינו שבשמיים מיאיר לפיד.
            נכון – אתה שומע בדבריי, אבל לא תבוסתנות אלא מציאותיות.
            נו – ואם יהיו בחירות מספר 4 יש על פי הערכתי 2 אפשרויות – או שיצא אותו הדבר או שביבי התחמן המצטיין יצליח להקים ממשלת ימין-חרדים.
            על פי הבנתי הסיכוי הטוב ביותר להזזתו טמון במשפט שמתנהל נגדו.
            הפגנות רחוב לא יועילו.
            איך אמר דיין – בבניין הארץ ננוחם.

            השב לתגובה
            • שי ענבר
              שי ענבר Author נובמבר 24 2020, 10:04
              נזק הרסני

              נתניהוזה הרס המדינה, הרס הדמוקרטיה, הרס המאקם החברתי, הרס ערכי!!!
              כל אחד אחר טוב יותר.
              כרגע אנחנו עם נתניהו ובלי יכולת לנטרל אותו ואתהנזקים שהוא גורם. אם נחכה לתוצאות המשפט אנחנו מדברים על שנים רבות.
              לזה אתה מחכה??? אבוי לנו.

              השב לתגובה
  3. ד
    ד נובמבר 24 2020, 17:21
    ומנגד

    שינוי מחייב אלטרנטיבות

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author נובמבר 25 2020, 07:58
      אלטרנטיבות

      ראשית, כבר קימות אלטרנטיבות.
      ברגע שיהיה ברור כי נתניהו יורד מהבמה הפוליטית המערכה תיפתח ויהיו יותר אלטרנטיבות.
      החשוב ביותר הוא שיקום החברה הישראלים אחרי ההריסות שמביא עלינו ראש הממשלה.

      השב לתגובה
  4. אהוד תמיר
    אהוד תמיר נובמבר 25 2020, 10:49
    הבעיה היא שבהרבה אר ות האזרחים דוקא

    אוהבים מנהיגים פופוליסטים שלא דבקים במדיניות תקינה יחודית. כמעט התייאשתי אבל ההפסד של טראמפ אולי מסמן שינוי

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author נובמבר 25 2020, 12:02
      מנהיגות פופוליסטית

      אני בהחלט מסכים אתך.
      יחד עם זאת המצב אצלנו קשה יותר. נתניהו פועל בעיקר ממניעים אישיים וממניעי כוח וגורם נזקים חמורים לכל נימי החברה הישראלית.
      חייבים לשלוח אותו לפנסיה וירידת טראמפ אכן סימן לאופטימיות זהירה. חייבים לעזור לזה לקרות בכל הדרכים הדמוקרטיות האפשריות.

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני נובמבר 25 2020, 19:27
        שי ענבר היקר

        אנו קוראים את מה שהנך כותב, וחוזר וכותב וכיו"ב. לי אין ויכוח אתך. אבל אני מבקש לשאול אותך ברצינות – הרי ביבי לא תפש את השלטון בכוח. תמיד הוא ידע ליצור קואליציות בכנסת, כולל עכשיו אחרי 3 מערכות בחירות. בימים אלה סקרים מראים שמחנה "הביביסטים" בכנסת מתרחב.
        מדוע חלק נכבד מהעם היושב בציון ממשיך להצביע עבור ביבי? מה הם – עיוורים? כסילים? מסוממים? הם לא רואים את המצב הקשה שבו נמצאת המדינה כפי שהנך כותב?
        אני מנסה להבין את זה. אולי אתה יכול לפקוח את עיני בעניין זה?

        השב לתגובה
        • שי ענבר
          שי ענבר נובמבר 26 2020, 12:14
          עשה ואל תעשה

          יצחק דגני מכובדי
          האם אתה באמתשואל אותי את זה? האם זה שיש רבים שמצביעים לביבי זה אומר שהם צודקים? להזכירך את קאטו הזקן: "מלבד זאת אני סבור שיש להרוס את קרתגו".
          יצירת קואליציותזה דבר אחד אבל ניצול הכאוס הפוליטי לפעול לבד בלי מנהל תקין ולעקוף כל הליך קבלת החלטות מסודר זה בסדר?
          האם המשך ההסתה והשיסוי של קבוצות בחברה זה בסדר?
          התומכים של ביבי ברובם מסונוורים ותאבי שלטון בכל מחיר! האם זה צריךלהמשך?
          האם צריכים לקבל זאת?
          אני שואל אותך המצב תקין? צריך לתת לזה להמשך? מה לדעתך הפתרון? שב ואל תעשה?

          השב לתגובה
  5. יצחק דגני
    יצחק דגני נובמבר 26 2020, 17:19
    שי היקר

    אני באמת ובתמים שואל אותך.
    אולי אנחנו באמת לא רואים את המצב כמו שהוא?
    הזכרת את קאטו הזקן.
    אזכיר לך את "קול המון כקול שדי".
    אולי האיש נבחר וחברי האליטות הקודמות שהפסידו את השלטון (ועמו הפסידו הרבה כסף) שלא הצליחו להביסו בבחירות מנסים להביסו בדרכים אחרות ולכן יוצרים את הכאוס הפוליטי כפי שאתה קורא לזה?
    בקורס תכנון ניסויים לימדו אותי שחוקר חייב להטיל ספק בממצאים ולנסות לאשש או לסתור אותם.
    שאלתי משפטנים מלומדים שאומרים לי שלגמרי לא בטוח ששלושת התיקים שהוכנו נגדו לא עומדים כל כך טוב בבית הדין. לכן גייסם 330 עדים וזה ללא תקדים. משפטים שימשכו שנים ועד אז המחשבה היא שזה יפגע במוניטין שלו ויביא להפסדו בבחירות. אם אחר כך איזה משפט יגמר ולא חשוב באיזה פסק דין, זה כבר יהיה פוסט מורטום.
    אני מסכים מאד אתך שהמצב לא תקין.
    אני גם רואה שההפגנות לא מזיקות לו. אולי אף עוזרות.
    אני רואה שיש ציבור רחב שתומך בו.
    איך אפשר לקבוע שרובם מסונוורים?
    האם להיות תאב שלטון זה פסול?
    ומי שרוצה להדיח אותו הוא לא תאב שלטון במקומו?
    בשל כל אלה שאלתי אותך.
    בשל כל אלה כנראה שהפתרון של שב ואל תעשה הוא הנכון?

    השב לתגובה
    • שי ענבר
      שי ענבר Author נובמבר 27 2020, 07:37
      מצוות עשה

      יצחק היקר
      אני מאוד מעריך את הדברים.
      אניי כותב על ראש הממשלה כבר שנים, עוד לפני כתבי האישום.לומר את האמת בתיחל הדרךובמשךתקופה ארוכה לא יכולתי להאמין להאשמות הפליליות.היום זה נראה לי ברור לחלוטין.למרות כל זאת לא זאת הסיבה שבגללה אני חושב שהוא חייב ללכת. גם אנשי ליכוד ותיקיםשעוד זוכרים מה היה לפניו חושבים שהוא אסון.
      אכן יש ציבור שתומךבו אבל כאמור הוא לא זוכה לרוב וכל מה שהוא מציח לעשות אלו מניפולציות פוליטיות או "גניבות" פוליטיות – ראה מקרה אורלי לוי שלא הביאה אפילו קול אחד למפלגה שאיתה רצה אבל לקחה מנדט והלכה לליכוד.
      תאבתהשילטון שלביבי העבירה אותו ואת משפחתו על דעתו והוא לחלוטין איבד את הבלמים והאיזונים ההכרחיים למנהיגות ראויה.אין לנו את הפריבילגיה לשבת בחיבוק ידיים ולראות מה ילד יום משום שהכיוון הוא רע מאוד.

      השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בפוליטיקה

יתר המאמרים במדור