JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

העולה הראשון

פרשת לך לך

העולה הראשון סמי ארגון
נובמבר 12
19:00 2016

פרשת "לך לך" היא הפרשה השלישית בתורה. בששת פרקיה אנו עוברים עם גיבוריה שפע של התנסויות וגלגולים מכוננים, הן בחיי אברהם ושרה והן בחיינו כאומה. אנו נחשפים לראשונה לדמותו של אברם ולקורות אותו: סיפור הירידה הראשונה מצריימה והעלייה ראשונה משם; הפרשייה המביכה בין פרעה לשרי; המריבה על שטח ומים בין האחים ויישובה; מלחמת 9 המלכים; ברית בין הבתרים; סיפור הגר ובנה; מילת אברם בן ה-99 ובנו, והבטחת אלוהים לשרה ולאברהם כי עתיד להיוולד להם בן – יצחק.

פרקי חיים שלמים של אדם ומשפחתו במשך 24 שנה. כמעט דור. אך כל האירועים הללו שזורים באירוע המרכזי של הפרשה, האירוע המכונן בחייה של אומה שלמה – העלייה לארץ ישראל. אברהם אבינו אינו רק אבינו, הוא גם העולה הראשון ארצה.

כל הגירה מארץ הולדתו של אדם לארץ חדשה, תהא מובטחת ומבטיחה ככל שתהא, אינה קלה. ככל שגילו של האדם גבוה יותר כך היא קשה יותר. בגיל 75 היא פשוט מעוררת הערצה. ואכן אברם אמנם הגיע אל הנחלה, אל ארץ ישראל, אך לא אל המנוחה, כי עוד נכונו לו כל אותם שפע הקשיים המסופרים בששת פרקי הפרשה.

לעתים, ככל שמקשים עליך – כך הנך יוצא מחוזק. אפשר שיגזים מי שיאמר כי מאז נדודיו של אברהם אבינו נידונים אנו היהודים לנדודים, אך מן הראוי להביא את דבריו של שמעון דובנוב בעניין: הוא מצטט: "נע ונד תהיה בארץ" (בראשית, ד יב) ומסביר: "קללה זו שנתקלל בה 'היהודי הנצחי', נהפכה לו לברכה, מפני שלולא למד את חכמת הנדידה, כי עתה אבד זה כבר מארץ החיים".

ומדוע זה נבחר דווקא אברהם להיות אבי אומת הנודדים? פרשנים רבים נתנו דעתם לסוגיה. אביא הפעם דווקא את אמירתו של מנדלי מו"ס :"כיוון שהכיר אברהם אבינו את היהדות, מיד מתחלת בו פרשת לך לך".

על המחבר / המחברת

Avatar

סמי ארגון

בהיותו בקורס חובלים נפגע בתאונה. סיים תואר ראשון בפילוסופיה ושני בפסיכולוגיה קלינית. פרסם ספר שירה ושני רומנים.

2 תגובות

  1. חילוני
    חילוני נובמבר 18 2016, 00:32
    הסברים מעניינים

    השאלה אם לכך באמת התכוון המשורר

    השב לתגובה
  2. סמי ארגון
    סמי ארגון נובמבר 20 2016, 18:27
    אכן, למה התכוון

    קשה לדעת בדרך-כלל למה מתכוון משורר בדבריו, אלא אם שואלים אותו והוא גם מוכן לענות על כך. את 'הסופר המקראי' כבר אי-אפשר לשאול, וכיוון שהוא לעיתים קרובות מגלה טפח בעודו מכסה טפחיים, אנו נתונים לפרשן ולהתדיין למה התכוון. אך זה מה שמרתק לעיתים, אם לא הולכים "חבטות" על כך.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!