JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

אהבה שהתחילה בנפילה מגב גמל

על מפגש רומנטי אחד בפרשת חיי שרה

אהבה שהתחילה בנפילה מגב גמל סמי ארגון
נובמבר 26
17:09 2016

אין ספק כי שרה אמנו זכתה לכבוד גדול, וכנראה ראויה היא, ולו מהסיבה כי פרשה שלמה קרויה על שמה. היא ורק היא היחידה שזכתה לכך, לצד חמש דמויות גבריות שפרשות נקראו על שמן. ידוע כי פרשה נקראת על-שם המילה הראשונה או המילים המופיעות בתחילתה, כפי שנקבע סופית על פי עריכתם של חכמי בבל, שכמו עשו חסד עם אישה אחת. אפשר, אגב, כי אילו היה נערך התנ"ך בידי "חכמות בבל" היינו פוגשים נשים רבות יותר.

כן ראוי להעיר כי הפרשה קרויה "חיי שרה" אף שהיא עוסקת בעצם בפטירתה ובקבורתה, באבלותו של אברהם ובהספד שספד לה. ציון שנות חייה מובא בקיצור: "ויהי חיי שרה מאה שנים ועשרים שנים ושבע שנה שני חיי שרה" (בראשית כג, א). המקרא כמו מונה אותן אחת לאחת. ואם נתפתה אנו לדרש כל שהוא, אולי אפשר לראות כאן התייחסות לשלוש תקופות חיים: מאה שנות בגרות וזקנה, עשרים שנות בחרות ושבע שנות ילדות.

הסופר המקראי, כדרכו, מקמץ במילים ובתיאורים, אם כי בשתי הפרשיות הקודמות הפגיש אותנו עמה באירועים שונים, שאחד מהם מטלטל למדי, מטריד-מה, ויש שיראו בו חותם שלילי על "אמנו" ועל התנהגותה: גירוש הגר לאחר שהתעללה בה. אך זה רק מעיד על גדולתו של הסופר המקראי, שאינו שופט את דמויותיו, לא מסנגר ולא מקטרג עליהן; מתאר אותן ואת התנהגותן כפי שהן, ללא כחל וסרק.

אך לא על כך רציתי להגות הפעם, אלא בפרשייה הנתפסת, לפחות בעיניי, כמרכזית ומרתקת ביותר: פרשיית המפגש בין רבקה ליצחק. מפגש רומנטי, דרמטי ומרגש מעין כמוהו. כי גשו וראו, כמה גברים זכו שכלתם תיפול מעל… גמל, במבט הראשון. אמנם, עַכסה בתו של כלב בן-יפונה גם היא נפלה – היא צנחה מחמור, אך לא בהקשר רומנטי (יהושע טו, יח).

סיפור פגישתם ואהבתם של יצחק ורבקה, או לפחות אהבתו, ראוי אולי שייכתב ברומן רב-מכר; סיפור אהבה המתומצת בחמישה פסוקים בודדים, אך עם שובל של פערים ורוב תהיות המותירים אותנו פעורי פה ומדורבנים לפלפול ממולח, אם אפשר, ולדמיון מחוכם ככל האפשר.

כך למשל אפשר לשאול הכיצד נפלה ומדוע בדיוק. כי נאמר כאן "נפלה", ואילו עכסה, להבדיל, "צנחה". היש כוונה מסוימת לסופר בתיאורי המעידות השונים? אפשר כי נרמז כאן, מתוך אפשרויות הפרדס, שהתרגשה לראות גבר, כנראה סתם גבר יפה תואר, שהרי לא ידעה שמיועד הוא להיות בעלה.

גם בהמשך הוא מתאר בקיצור את "נישואיהם", בדגש על מעשיו של יצחק. ורבקה, רבקה מאז שכיסתה פניה לאחר שנפלה ונודע לה שזה אדונה – נעלמת לחלוטין. האם ברצון הלכה לאוהל שרה ז"ל? האם אהבה אותו? האם השתתפה באבלו על מות אמו? או האם סייעה לו להתנחם בזרועותיה, ככתוב ברמיזה: "ויאהבה וינחם יצחק אחרי אמו" (בראשית כד, סז)?

אני משער כי אילו התנ"ך, או חלקיו לפחות, היה נכתב בידי סופרת מקראית, לא היינו צריכים לנחש מה היו מעשיה ורגשותיה כלפיו, ובכלל. על כל פנים, הסופר המקראי הוא אמן הסיפור הקצר, אך גם אמן רומן פיקרסקי, רומן רב-אירועים; הוא יודע-כול אך מספר מעט, במשורה, משאיר אותנו במתח ברחבי הפרדס הזה ומחייבנו למלא פערים. זוהי ספרות במיטבה, ואין ספק כי הוא היה ראוי לקבל פרס נובל לספרות, אילולא נפטר דורות לפני תחילת המאה ה-20, כשהחלו לחלק את הפרס.

על המחבר / המחברת

Avatar

סמי ארגון

בהיותו בקורס חובלים נפגע בתאונה. סיים תואר ראשון בפילוסופיה ושני בפסיכולוגיה קלינית. פרסם ספר שירה ושני רומנים.

8 תגובות

  1. אליעזר שטיין
    אליעזר שטיין נובמבר 27 2016, 11:49
    פרשנות מלבבת

    לחילונים בלבד

    השב לתגובה
    • סמי ארגון
      סמי ארגון דצמבר 04 2016, 11:36
      דתיים וחילוניים

      תודה אליעזר, אך אם הדתיים היו פתוחים לכבד גם דעות ופרשנויות אחרות, אולי כפי ששומה עלינו החילונים לכבד את אמונתם ותפיסתם – אזי הפרשנות דלעיל הייתה יכולה גם ללבלב אותם.

      השב לתגובה
  2. נחמיה
    נחמיה נובמבר 27 2016, 18:48
    אהבה היא אהבה

    גם אם המאהב הוא בן מאה כמו במקרה הנדון

    השב לתגובה
  3. בני לביא
    בני לביא נובמבר 29 2016, 09:45
    כבר קראתי הרבה סוגים של פרשנות

    אני מסתכל על פרשות השבוע מהזוית של נקודות הראיה השונות והרצון והצורך להשמע מקורי. עד היום עוד לא נתקלתי בסוג פרשנות כזה. למשל על איכות הסופר.

    השב לתגובה
    • סמי ארגון
      סמי ארגון דצמבר 04 2016, 11:43
      70 פנים לתורה ועוד אחת

      אם מקבלים שיש לשבעים פני התורה, גם פן ספרותי, ואנו פתוחים לביקורת או/ו פרשנויות ספרותיות – אזי אפשר לזכות בחידושים ופירושים והנחות מעניינות ומאירות עיניים.

      השב לתגובה
  4. ניר
    ניר דצמבר 01 2016, 12:56
    מאה עשרים ושבע שנים

    מוגזם

    השב לתגובה
    • סמי ארגון
      סמי ארגון דצמבר 04 2016, 11:51
      ואיך נוח חי קרוב לאלף שנה

      לניר, התורה אינו ספר היסטוריה, אף שיתכנו אזכורים היסטוריים שחייבים הוכחות חיצוניות. כך שגם מניין שנים וגילאים אינם ריאליים ואין להתייחס אליהם כראייתם. ספירת השנים הייתה ללא ספק שונה, ויש שאומרים, למשל, ששנה=חודש. אולי.

      השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!