JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

לסנגר על לאה אמנו

מערכות היחסים בפרשת "ויצא"

לסנגר על לאה אמנו סמי ארגון
דצמבר 09
19:46 2016

בפרשת "ויצא" מתוארים שפע אירועים דרמטיים. אולם, לטעמי, במרכזם של אירועים אלו עומדות כמה מערכות יחסים – בין שתי האחיות, לאה ורחל, בינן לבין אביהן ובין כל אחת מן הדמויות הללו ליעקב. מפיתולי היחסים ברביעייה זו, יצאה רחל עם מלוא הכתרים והשבחים, ואילו אחותה ספגה קיתונות של רותחין. במאמר זה אנסה, כמרב יכולתי המשפטית, ללמד סנגוריה על לאה.

הוגים בתורה ואוהביה לבטח לא יתקשו להבחין בדפוס שעובר כחוט השני בסיפור חייהן של ארבע אמותינו: הן יפות אך גם עקרות, עד אשר אלוהים פותח את רחמן. כולן, להוציא את לאה. שלוש האימהות, שרה, רבקה ורחל, תוארו כך: הראשונה, "יפת-מראה" ו"יפה היא מאוד" (בראשית, י"ב), השנייה היא נערה "טובת מראה מאוד" (בראשית, כ"ד), ורחל המועדפת היא "יפת תואר ויפת מראה" (בראשית כ"ט), ואילו בהגיעו ללאה מסתפק הכתוב בתיאור עיניה בלבד. כמו כן, ההיריון של כל אחת מהן מתואר בהבלטה, ואילו באשר ללאה אין המצב ברור, שכן כתוב: "וירא ה'… ויפתח את רחמה" ומציין דרב כהנא: "מכאן הייתה עקרה שאין פותחין אלא שער הסגור" (פסיקתא פ"כ).

מכל מקום, נראה כי הסופר המקראי אינו אוהב את לאה. האם משום שלא הייתה אהובה על יעקב? האם משום ששופט הוא אותה לחומרה כפי שעושים מדרשי חז"ל לא מעטים? כך למשל אמר רבי הונא: "… לאה זו… נראית כצדקת ואינה צדקת. אילו הייתה צדקת לא הייתה מרמה באחותה".

אולם אל לנו לשפוט כל אדם באשר הוא עד אשר נגיע למקומו, אלא על פי מעשיו, התנהגותו, ולא על פי מה שאנו מצפים שיעשה. לפחות על פי הפשט, וגם הוא אינו פשוט וראוי לכבוד, לא נאמר שלאה התנכלה לאחותה או חתרה תחתיה.

לאה היא במידה רבה "קרבן" של אב רמאי שהוליך שולל את חתנו לעתיד, אך בה בעת לבן הארמי הוא גם אב אחראי ורגיש, הדואג לחתן את בתו הגדולה טרם שיחתן את בתו הצעירה; לאה היא קרבן של מצב משפחתי שבו חתן/בעל מעדיף את האחות הצעירה, והוא אף סולד ממנה לאחר גילוי התרמית. לאה אמנם הייתה יכולה, לדוגמה, לסרב, אך גם היא כמו רחל אחותה התנהגה כפי שכפו עליה, ולא המרתה את פי אביה.

גם בהמשך לאה מופלית לרעה בהשוואה לאחותה. כך למשל, כשעורך יעקב את המחנה מלפני עשיו הוא שם את השפחות ובניהן מלפנים, אחר את לאה ובניה, ולבסוף – רחל ובנה.

יתרה מזאת, בעוד שפטירתה של רחל וקבורתה מתוארות בהרחבה ומוזכרות לדורות, מותה של לאה מובלע, ורק בברכתו לבניו מזכיר יעקב כי קבר את לאה במערת המכפלה. לאה שהייתה אמם של שישה בנים, מחצית מראשי שבטי ישראל, האם לא הייתה ראויה ליחס מכובד יותר במרוצת הימים ובדברי המפרשים, אולי גם ליחס חומל וסלחני משהו?

על המחבר / המחברת

Avatar

סמי ארגון

בהיותו בקורס חובלים נפגע בתאונה. סיים תואר ראשון בפילוסופיה ושני בפסיכולוגיה קלינית. פרסם ספר שירה ושני רומנים.

8 תגובות

  1. ציפי
    ציפי דצמבר 10 2016, 12:26
    לאה

    לאה – אישה שהייתה לכלי משחק בידי כוחות גבריים, כשאביה השיא אותה במרמה ליעקב-ישראל כדי לקבל כוח עבודה זול לשבע שנים נוספות.
    לאה, שגורלה לא שפר עליה להינשא לגבר שידעה שאיננו אוהב אותה ושלבו נתון לאחותה.

    השב לתגובה
  2. Gg
    Gg דצמבר 10 2016, 14:39
    אז מעתה אמור קבר לאה?

    זאת הטענה?

    השב לתגובה
    • סמי ארגון
      סמי ארגון דצמבר 11 2016, 19:43
      כבוד האחת וכבוד האחרת

      מגיב נכבד,
      כלל וכלל לא. – כבודה של רחל במקומו מונח, גם קברה. כל ניסיון לסנגר על אחותה, לטעון זכות עליה ולהגן על כבודה, אינו אמור לפגוע ברחל. שתי הנשים הן למעשה 'קרבנות' – מעין כלי-משחק בעיקר בידי אב מניפולטיבי, ואחר בידי בעל שאמנם נכפתה עליו בתחילה ביגמיה, אך בהמשך עשה הפלייה בנשותיו הרבות.

      השב לתגובה
  3. דוד ג.
    דוד ג. דצמבר 12 2016, 21:26
    מדוע קופחה לאה ????

    סמי היקר, קראתי את המאמר על לאה בעניין רב, וברור לי למה אתה, כפסיכולוג, מפנה אותנו הקוראים להבין אותה ולהכיל אותה, ועָלָי אישית, הרואה את הסגידה לרחל בכתובים ובפועל ע"י המגזר הדתי, ממש לא יקשה לאמץ את התייחסותך ודבריך במלואם……. !!!!!!!

    השב לתגובה
  4. ניצה דגן-אורבך
    ניצה דגן-אורבך דצמבר 13 2016, 05:24
    מדוע קופה לאה

    לדעתי לאה לא קופחה ולהפך היא מועדפת על פני רחל בהיותה פוריה יותר מאחותה. לאה ילדה חמישה ילדים וביניהם יהודה שמזרעו יצאו דוד המלך ומהשושלת של דוד אמור לבוא משיח בן דוד….צאצאי יהודה הם בני ישראל – דהיינו עם ישראל או העם היהודי דהיום. רחל לעומתה ילדה שני בנים וצאצהם לא זכו להמשכיות ….

    השב לתגובה
  5. בלהה ארגון
    בלהה ארגון דצמבר 13 2016, 07:34
    לאה.

    לאה היתה מופלית לרעה ולא קבלה את תשומת הלב כמו רחל.
    היו דברים מעולם והמקרא מוכיח זאת. המקרא מתאר אנשים כמו שהם על חולשותיהם.

    השב לתגובה
  6. רביב
    רביב דצמבר 13 2016, 10:42
    פר/ת שבוע בניתוח כל כך אחר

    ולא ברור הקונסרבטיבי המדכא

    השב לתגובה
  7. סמי ארגון
    סמי ארגון דצמבר 13 2016, 21:08
    הפלייה מתקנת

    תודה רבה למגיבים/ות, ניתן להיווכח כי סיפורי-התורה מלווים אותנו בחיינו, ואנו הופכים והופכים בהם ואוהבים לשמוע עליהם, אולי כמו ילדים של 'עוד-סיפור-ודי' ותמיד אותם סיפורים; הופכים ואף מתווכחים. כי הנה,ניצה יקרה, איני מסכים איתך. דובר שלאה הופלתה לרעה בחייה, ומסתבר שגם לאחר מותה, שהרי רק סוגדים עד היום לקבר אחותה, למשל. אם מנסים לעשות לה הפלייה מתקנת בטענת ההמשכיות, הרי שכל שבטי ישראל יצאו לשתי גלויות, הראשונה אמנם כ-136 ש' לפני גלות השנייה – גלות יהודה, אך צאצאי כולם התפזרו והתערבבו ולך עכשיו ותדע מי המשיך ומי לא.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!