JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

השוטר ולא הקורבן

בעקבות פשע השנאה נגד הקהילה הרפורמית ברעננה

השוטר ולא הקורבן
דצמבר 14
09:34 2016

באחד הבקרים בחודש החולף שוב זכתה התנועה הרפורמית להשכמה רעה. חברי קהילת רענן הגיעו למשכן תפילתם וגילו שהם הקורבן התורן: כתובות גרפיטי כיסו את קירות המבנה בציטוט נבחר מספר עובדיה פרק א', על הארץ הונחה סכין ולצדה נכתבו שמותיהם של מנהיגי התנועה בארץ ובחו"ל. גם הסכין עצמה הפכה לייצוג טקסטואלי מצדיק דם ודממה מבית היוצר של הרמב"ם. הבחירה במקורות סמכות אלו לגינוי ולתקיפה לא מפתיעה במיוחד, ומגלה היטב מאיזה מחנה הגיעו המפגעים. כעת הם נעלמים ונסתרים. אולם הם יצרו תעלומה, פתחו מקרה חקירה, ומכאן זכו לכל כוחם. מעין תאונת "פגע וברח" אם תרצו, רק בכוונת מכוון.

בתאונת "פגע וברח" המפגע מסתלק מיד לאחר מעשהו הכואב, ובכך יוצר תעלומה ונרטיב של הסתרה וחקירה בפוטנציה. אמנם, תאונת כזו מתקיימת לרוב ללא כוונת ראשית, כלומר לא מן הנמנע כי אדם אכן דרס בטעות אדם אחר והחליט להסתלק מהמקום מחשש לתת את הדין, אולם במקרה הנוכחי אין כל ספק שהדבר נעשה במזיד ובזדון. ועדיין עולה השאלה – מהו כוח הבחירה של השימוש בטקטיקה זו (של תאונת פגע וברח) ומדוע היא זוכה להתייחסות מיוחדת ברמה התקשורתית והחקירתית עצמה? האם משום שהפענוח לא ידוע ולא יודעים מי מבצעיו? אולי, אך לא רק.

לדעתי, באופן אירוני, אחרי שהשלימו את משימתם, מגלמים המפגעים בעצם המעשה הנוכחי שלהם והיותם נעלמים במשוואה, את דרישתם הנשמעת מהרפורמים – כפי שעולה פעם אחר פעם מהצהרות של נבחרי הציבור שלהם – שהרפורמים יעלימו את עצמם מהמרחב הציבורי בישראל.

בהסתרתם כעת את שמם ודמותם, הם דורשים להסתיר את הקהילות הרפורמיות כנוכחות נפרדות, מסמלים את המטרה המיוחלת להפוך את עשייתן של הקהילות הרפורמיות לסוד אסור ונתעב, ואת מנהיגויותיהן למושתקות ומשותקות. קהילות שעושות את ענייניהן בחדרי חדרים, מתפללות באולמות סגורים, ועוטפות את נשותיהן בחדרים אטומים, בטליתות צבעוניות כמובן. למעשה, תפיסה זו, של הסוד, היא שמגדירה את המעשה "האסור" ומבנה אותו חברתית ככזה. אין כל ספק שהרפורמים מגלמים בעשייתם את המעשה האסור בדרכי תורה ואמונה, לפחות מבחינתם של המפגעים עצמם.

ואף יותר מזה, חומרת האירוע של תאונת "פגע וברח" הוא לא רק בתוצאה הממשית ובנזק שגרמה, אלא בבחירה שבבריחה מהאחריות על התוצאה שהתקבלה. זו באופן דיאלקטי, הופכת להיות בדיוק אותה הדרישה הזועקת של היהדות הרפורמית מממשלת ישראל ומהחברה הישראלית לקחת אחריות על תהליכי פיקוח של מנגנוני הזהות היהודית בחברה הישראלית. התנועה הרפורמית בישראל מבקשת להיות השוטר, גם כשמולבשת עליה תלבושת הקורבן. היא מבקשת לקדם ציות לסדר חברתי יהודי חדש, ולהפקיע ממנהיגי כנופיות דרכים את הכוח להשתלט על דרכי החשיבה, האמונה והעשייה היהודית.

 *

הכותב הנו דוקטורנט לאנתרופולוגיה, עמית מחקר בתוכנית יהדות וזכויות אדם במכון הישראלי לדמוקרטיה.

על המחבר / המחברת

Avatar

אלעזר בן-לולו

דוקטורנט במח' לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה באוניב' בן-גוריון, בתחום הקהילה הרפורמית בישראל.

5 תגובות

  1. אריה
    אריה דצמבר 14 2016, 13:05
    הגישה החשוכה תגרום נזק למדינה

    זה עלול לגרום קרע עם חלק גדול מיהדות ארה"ב שחלקים גדולים ממנה רפורמים וחילונים.

    השב לתגובה
  2. מנחם ר.
    מנחם ר. דצמבר 16 2016, 07:49
    לא פגע וברח

    פגע רע

    השב לתגובה
  3. פ
    פ דצמבר 18 2016, 12:11
    אני חושב שהבעיה היא בעדינות התגובות

    הקהילה הזאת בכלל ובארץ בפרט מגיבה בצורה מינימאלית ועדינה. מה שלא עושה רושם על כל המתלהמים שנמצאים במירוץ אחרי קבלת המונופול על הדת היהודית ובטח בארץ ישראל. צריך להגיב יותר בנחידות ולהסביר קודם כל לממשלה את אחריותה.

    השב לתגובה
  4. שמעון ב.
    שמעון ב. דצמבר 19 2016, 08:00
    פחות מידי ממקרי השנאה האלה מפוענחים

    צריך להתייחס לעבירות האלה בחומרה ולהשקיע יותר בחקירות

    השב לתגובה
  5. ע.
    ע. מאי 18 2017, 13:49
    ומה אתה אומר על הרבנות?

    שלא תתן תעודות הכשר למלונות שרפורמים יתפללו בבתי הכנסת שלהם

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!