JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

בן פורת יוסף

פרשת "ויגש": אנושיותו של יוסף

בן פורת יוסף סמי ארגון
ינואר 07
10:47 2017

מפעם לפעם, בשובי לקרוא את סיפור יוסף ואחיו, אני יכול לגלות דבר-מה חדש ולהתחזק בהערכה כלפיו.

מראשית אנו מכירים את יוסף הצעיר, "בעל החלומות", בן-הזקונים בעיני אביו, המפונק, היהיר והמתנשא – אף שלא באשמתו, במידה רבה. אך ככל שאנו מתוודעים לאישיותו המיוחדת, איננו יכולים שלא להסכים ולומר: "בן פורת יוסף, בן פורת עלי עין", ליריקה שהפכה לברכה עממית וכסגולה מיוחדת. כי ככל שאנו מלווים את בגרותו וגדולתו, עד "כי כמוך כפרעה" כדברי יהודה, אנו מוקסמים מאנושיותו, מצניעותו ומרגישותו הרבה.

זה אותו יוסף, המשנה למלך, שנותן קולו בבכי לשמע מונולוג אחיו בלב פרשה זו, הדרמטי והנוגע ביותר ללב בכל המקרא. זה אותו יוסף הדואג לאחיו בדרכם ארצה ואומר להם: "אל תרגזו בדרך" (בראשית מה, כד). שלוש מילים אלו אכן מעוררות פליאה מיוחדת. מילולית ניתן לפרש "רגז" בלשון "כעס", "פחד" או "ריב". הרמב"ן אומר שיוסף מחזק את אחיו לבל יפחדו מפני שוד בדרכם ארצה עמוסי כל-טוב בתקופת צנע, גם אם אינו מבהיר כיצד יכול היה להבטיח זאת. ואולם, האין גם אנו מאחלים "דרך-צלחה" לעתים מזומנות?

ואילו רש"י, אבן עזרא ואחרים מושכים לכיוון אחר: לבל יריבו, לבל יתווכחו ביניהם. שהרי יוסף שמע את הוויכוח ביניהם, עת דנו בשאלה מי האחראי על האסון שנפל עליהם בפרשה הקודמת (בראשית מב, כד). יוסף אולי יודע כי הם עלולים להמשיך בכך, וכל ויכוח ומריבה בדרך יוכלו לעכבם, אך כל רצונו ובקשתו שימהרו ארצה ויביאו את אביו. אכן, ויכוחים ומריבות משפחתיות אפשר להשאיר לזמנים מתאימים יותר, נוחים ורגועים יותר.

ובינתיים, אפשר עדיין לתהות ולשאול איך הפך יוסף למופת עממי ולצדיק בעיני מאמינים. אין ספק כי אישיותו המיוחדת, ענוותנותו, יושרו (בל נשכח את התנהלותו עם אשת פוטיפר), חוכמתו, לבו הרך והאמפתי, נכונותו לעזור לכל אדם ובמיוחד יחסו החומל והדואג כלפי אחיו – הפכוהו למופת אנושי, בעיקר ביחסיו הבין-אישיים והבין-משפחתיים, יותר מאשר כל דמות אחרת במקרא עד כה.

אמנם הוא לא דמות של מופת לאומי – זאת נשאיר למשה שיבוא בחומש הבא – כי הרי נשאר במצרים ולא עלה ארצה עם ארון אביו וגם הקים שם חלקי עם שהגורל המתעתע התאכזר אליו. אך מי אנו שנשפוט אותו על כך, את יוסף זה בן לענף פורה.

על המחבר / המחברת

Avatar

סמי ארגון

בהיותו בקורס חובלים נפגע בתאונה. סיים תואר ראשון בפילוסופיה ושני בפסיכולוגיה קלינית. פרסם ספר שירה ושני רומנים.

10 תגובות

  1. יוני
    יוני ינואר 09 2017, 09:31
    הלקח העקרי

    בני אדם יכולים לשנות דרכם ולהשתפר. וזה בניגוד לכמה פרשנים קיצוניים של מצוות הדת.

    השב לתגובה
    • סמי ארגון
      סמי ארגון ינואר 09 2017, 18:07
      הצורך בשינוי

      יוני נכבדי,
      טוב שאתה מציין 'פרשנים קיצוניים', שכן ישנם חכמים והלכות המדברים על הצורך להשתנות. רבי עקיבא, למשל, אומר 'לא נתן הקדוש ברוך הוא לישראל את המצוות אלא כדי לצרף אותם בהן'. גם המהר'ל בפראג מדגיש שרק האדם יש לו היכולת להשתנות, ואכן אדם לא נולד שלם והוא אמור כל חייו לבוא לידי שינוי לטוב.

      השב לתגובה
  2. ורד
    ורד ינואר 10 2017, 16:03
    תה טועה

    פרשת השבוע היא פרשת מוזס )נוני(
    למה אתה נזקק לדברים לא אקטואלים

    השב לתגובה
    • סמי ארגון
      סמי ארגון ינואר 11 2017, 13:50
      פרשת השבוע ו"פרשת השבוע האקטואלית"

      בתגובה לשאלתך, ורד נכבדה, איני רואה קשר בין הפרשה המקראית השבועית, לבין אירוע כלשהו במציאות, יהיה דומה ככל שיהיה. כל ניסיון לחטט ולמצוא קשר כזה, הוא מאולץ, פוליטי לעיתים, מוטה ומוטעה, משום שזה לא מטרת ניתוח הפרשה במקרא. מעבר לזה, אני הייתי חושב לקבל את טענתך – בלי קשר להקבלה שעשית – כאמירה אירונית.

      השב לתגובה
  3. נחמיה גת
    נחמיה גת ינואר 11 2017, 13:43
    למה צאיך את פרשת השבוע

    כדי לכתוב מחשבות והביגים פילוסופיים. זה הרי מאולץ ןמלטכותי.

    השב לתגובה
    • סמי ארגון
      סמי ארגון ינואר 11 2017, 20:03
      והגית בו...

      הרשה לי לומר לך, נחמיה, יפה דרשת.
      כדי לכתוב הגיגים פילוסופיים באמת אין חובה להסתמך על פרשת השבוע. אך כשדנים בפרשה אין סיבה שלא לגלוש ולהעלות מחשבה כזו או אחרת. יחד עם זאת, למיטב הבנתי עיון בפרשה אמור לנתח קטעי אירועים, מצבים והתנהגויות המצויים בה, בעיקר על פי איזו ביקורת ספרות וכן גם בהסתמך על פרשנים חשובים כמו רש"י ואחרים. אם נאמר בקיצור כי מדובר ביסודו של דבר ב -הבנת הנקרא, לא נחטא לאמת.

      השב לתגובה
  4. דוד ג.
    דוד ג. ינואר 12 2017, 06:14
    תודה על ההעשרה

    סמי היקר, נהניתי לקרוא את מאמרך,
    גם משום שהבאת בו פרשנויות מגוונות לפרשה המיוחדת הזאת, ויותר מכך, אהבתי את הפרשנות והניתוח שלך בהגילית סאנדה רבה אל יוסף האח, הבן והאדם !

    השב לתגובה
  5. דוד ג.
    דוד ג. ינואר 12 2017, 06:24
    תודה על ההעשרה

    סמי היקר, נהניתי לקרוא את מאמרך,
    גם משום שהבאת בו פרשנויות מגוונות לפרשה המיוחדת הזאת, ויותר מכך, אהבתי את הפרשנות והניתוח שלך בגילוי אהדה רבה אל יוסף האח, הבן והאדם !

    השב לתגובה
  6. יונה ת.
    יונה ת. ינואר 12 2017, 17:19
    פרשת ויגש

    סמי יקר. מהנה לקרוא את הפרשנות וניתוח דמותו של יוסף הצדיק. גם המאמר שלך וגם דמותו של יוסף גאוה גדולה.

    השב לתגובה
  7. בלהה ארגון
    בלהה ארגון ינואר 12 2017, 17:23
    תגובה

    נהניתי ממאמרך סמי, יישר כח! אכן המקרא מתאר אנשים בעלי מעלות וחולשות ואינו מסתיר דבר. להיפך. אין צדיקים ואין מושלמים!

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור