JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

על נשים ושירים

החותם הנשי בפרשת "בשלח"

על נשים ושירים חצית ים-סוף, יצירה שלAivazovsky commons.wikimedia.org
פברואר 09
19:30 2017

פרשת "בשלח" היא הפרשה הרביעית בחומש השני, זוהי פרשה מיוחדת וחשובה מכמה טעמים. לאחר המעבר בים סוף, שרים משה ובני ישראל, וגם הנשים בהנהגתה של מרים הנביאה את "שירת הים", שהיא חיזיון מכונן, מעין נקודת ציון בין השעבוד במצרים לבין היציאה לחירות, גם אם חירות זו תכלול 40 שנות נדודים קשים במדבר. קריעת ים סוף היא למעשה האירוע הלאומי הראשון של עם ישראל לאחר יציאת מצרים. טעם נוסף לחשיבותה של פרשת "בשלח" הוא ההפטרה שנבחרה: שירת דבורה מספר שופטים.

לרוב, לכל פרשה נבחרת הפטרה הקשורה לנושא הפרשה בקשר ענייני או לאירוע הסמוך לקריאתה. רק לעתים מציינים את ההפטרה הנסמכת לפרשת השבוע, אך הפעם ברצוני כן ל"הפטיר". כי ההפטרה ופרשת השבוע נפגשות יחדיו בכוונת מכוון במסכת של שירי הודיה. בשל כך נקראת שבת זו, הבאה עלינו לטובה, "שבת-שירה". שתי שירות אלו – שירת הים ושירת דבורה הן שירי ברכה ותודה לה' על הישועה שהושיע את עמו.

לשתי השירות יש מוטיבים דומים, אולם יש ביניהן הבדל בסיסי. בעוד שבשירת הים ניתנו כל הקרדיט והיוקרה לה', שחולל את הנס, ואילו יד אדם – מלבד ידו המורמת של משה – הייתה שולית, בשירת דבורה התרומה האנושית הייתה מרכזית: את הניצחון על סיסרא ברק השיג אמנם בעזרת אלוהים, אך בלעדי מעורבותן הברוכה של שתי נשים גיבורות – דבורה הנביאה שהפיחה רוח עזוז בעם, ויעל שסיימה את המלחמה במכה אחת – אולי הוא היה קשה יותר להשגה.

אולם, כאן אנו יכולים לגלות עניין משותף בשתי השירות: החותם הנשי. הן בשירת דבורה, שירת הניצחון, בספר שופטים היו הנשים שותפות פעילות להעלאת מורל העם, ולניצחון על האויבים, והן בשירת הים, כאשר מרים הנביאה הובילה את אחיותיה בשירה, בנגינה ובריקודים. הכתוב כדרכו מצניע את מקומה של האישה, ושירת הנשים מוזכרת רק לאחר שירת משה ובני ישראל. אמנם משה ואהרון הם מנהיגי האומה ומייסדיה, אך מרים היא ללא עוררין מנהיגת הנשים.

נראה כי גורלה של מרים בהנצחה ובהכרה דומה לגורלן של נשים רבות בתנ"ך. ואכן, שמה, לדוגמה, מוזכר כ-15 פעמים בלבד, בהשוואה לעשרות פעמים ויותר של אחיה. לעתים מצוינת רק זיקתה המשפחתית "ותתייצב אחותו לדעה מה יעשה לו" (שמות ב' ד'). לרוב היא מוזכרת לצד אחיה "… ותלד לעמרם את אהרון ואת משה ואת מרים אחותם" (שמות ו' כ'), ואפילו בשיא גדולתה בשירת הים, טורח הכתוב להזכיר גם את אהרון "ותיקח מרים הנביאה אחות אהרון … ותצאן כל הנשים אחריה"( שמות טו' כ'), כמו להזכיר לנו את מקומה במשפחה, אף שלטובתה מציין הכתוב אחרי מי הלכו הנשים בסופו של דבר.

ואולם, בניגוד להצנעה יחסית של דמותה במקרא, יש למרים עדנה אצל חז"ל המעניקים לה כבוד וגדולה. חז"ל מנו אותה כשנייה בין שבע הנביאות, וכמנהיגה לצד אחיה, כנאמר: "3 פרנסים טובים עמדו להם לישראל, ואלה הם משה ואהרון ומרים" (תענית ט'). יתר על כן, היא מזוהה כאחת המיילדות המכונות צדקניות הדור, שנחלצו להציל את תינוקות עמן, ו"בשכרן", אמרו, "נגאלו בני ישראל ממצרים" (סוטה יא' ע"ב). יש אפילו ששיבחו את יופייה, כנאמר במסכת סוטה (יב' ע"א): "היו פניה דומים לצהריים … וגו'", ועוד דברים נאים דרשו בשבח אופייה, חוכמתה ועמידתה הנחושה, למשל כנגד גזירות פרעה, שכן הערימה על בתיה, בת פרעה, והביאה את יוכבד אמה כמינקת נוכרייה לכאורה.

מלבד הדמיון בתכנים של שתי השירות הנפלאות הללו, הרי ששתיהן שירי-קדומים מהמשובחים ביותר מבחינה ספרותית הנמצאים בתנ"ך. יש בהן סגולות ליריות כמו נגינה פנימית, חריזה, חזרה על מילים ומשפטים, ועוד, שמציבות אותן בשורה אחת עם כל שירה אחרת. צאו וראו, למשל, כמה שירי ילדות תנ"כיים שלמדנו בעל פה, חלקנו, בני "דור המדבר של המאה שעברה", יכולים עדיין לצטט בלא קושי: "אשירה לה' כי גאה גאה / סוס ורכבו רמה בים", או: "בפרוע פרעות בישראל / בהתנדב עם ברכו ה'".

בברכת ליריקה מקראית, שבת שלום!

על המחבר / המחברת

Avatar

סמי ארגון

בהיותו בקורס חובלים נפגע בתאונה. סיים תואר ראשון בפילוסופיה ושני בפסיכולוגיה קלינית. פרסם ספר שירה ושני רומנים.

5 תגובות

  1. בוא נהיה ישרים
    בוא נהיה ישרים פברואר 11 2017, 12:30
    שירה שמפארת נשים היא נדירה במקורות

    הרי נשים שם הם ליגה שניה.

    השב לתגובה
  2. דוד ג.
    דוד ג. פברואר 12 2017, 07:39
    הרחבת הדעת

    מאמר מעניין ומרחיב דעת על חומר שלמדתי בנעורי וכמעט נישכח – וכאן הרחבה מעניינת מאד וקישורים בין הפרשות והסִפורים השונים. יופי !!!

    השב לתגובה
  3. ר.
    ר. פברואר 14 2017, 15:18
    בדיבורים ובמחמאות הגברים טובים

    אבל ביחס אמיתי לנשים המצב עדיין גרוע

    השב לתגובה
  4. סמי ארגון
    סמי ארגון פברואר 14 2017, 21:20
    הדר והדרה

    תגובותיכם המגוונות מגיבים נכבדים, מסמלות במידה רבה לדעתי את היחס הדואלי כלפי נשים, אז ולצערי כטענת מגיב 3 אף כיום; יחס דואלי של הדר והדרה. כי מצד אחד מהללים, מפארים ומהדרים את הנשים, ואין זה מדויק, מגיב 1, שהיה נדיר בתקופת המקרא, שהרי ספר שלם בן עשרות שירות ופסוקים פארו אותה, אך מאידך היתה ועדיין קיימת הדרת-נשים בתחומים לא מעטים ובקבוצות לא מעטות. לידידי דוד אומר כי אכן התנ"ך הוא כמעיין שופע תמיד מים חיים וחדשים, נכתב על-ידי גברים, אך כיום אנו עדים לכתיבה רבה של נשים שמחדשות ושופעות מעולמן העשיר והמחייה שאינו מנופף בדגל של הדרה כלשהי.

    השב לתגובה
  5. צביה
    צביה פברואר 16 2017, 10:58
    כבוד בת מלך פנימה

    נושא טעון העלית כאן. רבים מתקוממים כנגד "כבוד בת מלך פנימה", ורואים בהלכה משהו שמכופף את האישה,ולא נותן לה את הכבוד הראוי לה. נהדר לראות איך במקורות יש אפילו ספרים שלמים העוסקים בחכמת האישה, ודי להציץ במגילת "אסתר" שנקראה על שמה, ולא על שם דודה מרדכי. יחד עם זאת, הנושא טעון מאד, ונשים רבות מרגישות קיפוח. לעניות דעתי, להיות "מקופח" זה בעיקר עניין של בחירה, בדיוק כמו להיות "פליט", "אומלל" וכד'.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!