JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

חותן למופת וחתן גם

רועים ומנהיגים: על פרשת "יתרו"

חותן למופת וחתן גם יתרו ומשה יצירה של James Tissot br.m.wikipedia.org
פברואר 17
19:30 2017

פרשת יתרו (שמות יח, א – שמות כ, כב) רוויה אירועים חשובים, אך כאן אתייחס רק לשמה ולדמות הנושאת את שמה. כי הוא – יתרו – ובלק נמנים עם חמש הדמויות שזכו לפרשה הנקראת על שמן, והם הבודדים שזכו לכך אף שאינם מבני עמנו. במה זכו שני אלה בכבוד נצחי זה? על בלק נשבור דעתנו בבוא עתו, אך גיבור פרשתנו ראוי עתה לדרשנות.

קשה להניח כי יתרו תפס את מקומו ההיסטורי בשל היותו כהן מדין. הרי לבנותיו לא היו זכויות-יתר אפילו בבאר. נהפוך הוא: הרועים גירשו אותן בתחילת החומש והן נזקקו להתערבותו הנחושה של החתן לעתיד. אפשר כי היותו חותן משה היא שזיכתה אותו במניות כלשהן, אך אין ביטחון בדבר, שכן הכתוב מציין זאת באיפוק, כדרכו אולי, אך בכל אופן אינו מתהדר בייחוס. עוד יש לציין שהתורה אינה טורחת להזכיר חותני דמויות מרכזיות אחרות, כשל אברהם או נוח, ולבן בכלל מצטייר כדמות שלילית.

לפיכך אין ספק כי העלאתו של יתרו, הן על ידי התורה והן על ידי חז"ל, אינה אלא בזכות אישיותו המיוחדת והתנהגותו. כך לדוגמה נאמר במדרש (שמות רבא, א', לב) כי יתרו שהזדקן פונה לעמו ומבקשם למנות כהן אחר – כדי להסביר את יחס הרועים לבנותיו; ובסוטא (יא' עא') מציינים כי הוא היה זה שהתנגד לגזירת גזירות על ישראל. נראה כי לא בכדי היללוהו חז"ל, שהרי מציינת התורה בצניעות-מה את המהפך האמוני שעבר, באמרו לחתנו: "עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלוהים" (שמות יח, יא).

והייתי מוסיף עוד שתי השגות משלי. ראשית, אולי יתרו כשמו כן הוא – שבא מהמילה יתר, יותר או יתרון. מורם מעם, אך כפי שראינו הוא אינו רודף אחר הכבוד, ומי שאינו רודף אחר הכבוד הכבוד לעתים מתכבד ללכת אחריו.

כן הייתי מצביע על מנהיגותו החכמה, שבאה לידי ביטוי בעצות שנתן לחתנו. זה נאנק תחת העול הכבד של ההנהגה בעזרת אחיו בלבד, ויתרו ייעץ לו להאציל סמכויות ולמנות שרי מאות ושרי אלפים, ומשה עשה זאת. אכן, רק מנהיג טוב שבוטח בעצמו יוכל למצוא פקודים שעליהם יוכל לסמוך והם יוכלו לסמוך עליו. זהו מנהיג דמוקרטי, רחוק מרודנות, ויש להניח כי גם יתרו היה מנהיג דתי כזה לעמו שלו, כפי שמשה היה כלפי עמו.

וזו הזדמנות ללבן מעט את נושא ה"סמכות", שהפך בימינו למושג לא ברור די צורכו, בין שמדובר בסמכות הורית או בסמכות של הנהגה כלשהי. נראה כי המושג סמכות כמו נושל מהקונוטציה החיובית שלו, שהרי מקורו במילה הנהדרת הזאת "לסמוך", לא דווקא לשלוט, להטיל מרות. סמכות אינה מרות, כי מרות מקורה באדנות ובשליטה נישאת ומתנשאת.

הורה, מורה או מורה-דרך סמכותי אינו זה שמטיל מורא, אלא מנהיג שאפשר לסמוך עליו, שדואג וקשוב לפקודיו; מנהיג ששומר על דרך-ארץ, מקרין כבוד באמצעות דוגמה אישית, ענווה וצניעות; מנהיג שמתווה דרך לאנשיו ומוביל אותם בבטחה. מנהיג הוא כמו רועה, כמו שהיה משה רבנו יתברך.

 

על המחבר / המחברת

Avatar

סמי ארגון

בהיותו בקורס חובלים נפגע בתאונה. סיים תואר ראשון בפילוסופיה ושני בפסיכולוגיה קלינית. פרסם ספר שירה ושני רומנים.

5 תגובות

  1. יצחק דגני
    יצחק דגני פברואר 17 2017, 22:24
    שאפו לסמי ארגון

    בספר שמות, פרק יח' אנו מוצאים לראשונה עדות כתובה ליצירת מבנה פוליטי במשמעותו המודרנית עקב עצותיו של יתרו למשה. בעצם אנו למדים על מעבר ניהול פוליטי אוניטארי לניהול על פי עקרונות פדראליים.
    ועוד – יתרו אומר למשה: "אתה תחזה מכל העם אנשי חיל יראי אלוהים אנשי אמת שונאי בצע". בכך מנחה יתרו האפיפיור של המדיינים את משה לבחור אנשים בעלי תכונות תרומיות להנהגה.
    גם שיטת שלטון יעילה וגם מנהיגי ציבור מעולים.
    כנראה שסיגרים קובניים ושמפניה וורודה לא היו אז בנמצא.

    השב לתגובה
  2. דוד ג.
    דוד ג. פברואר 18 2017, 21:46
    במבט שני

    סמי היקר, שוב נהניתי מכתבה פרי עטך. הפעם על פרשת יתרו. ראשית דבר ריעננת את זכרוני על הנושא.
    היה מעניין מאד לראות את התייחסותך לניואנסים שבדרך כלל לא שמים אליהם לב. ממש נחמד.
    שא ברכות והמשך בכתיבתך המיוחדת והמענינת,
    דוד

    השב לתגובה
  3. תם
    תם פברואר 20 2017, 14:01
    שאלת תם

    למה לנתח פרשיות מספרים מלפני אלפי שנים כשיש לנו כאן אצלנו פרשיות יותר גגולות ויותר תובבות ויותר מובנות?

    השב לתגובה
  4. סמי ארגון
    סמי ארגון פברואר 22 2017, 19:57
    על צניעות דאז וסלפי כיום

    תודה ידידים על דבריכם המחזקים והמחכימים. אכן, משה מייסד ממשל תקין, רגיש, מתחשב ודמוקרטי. הוא בכלל מנהיג למופת: ישר, הגון וסבלני, כזה שאפשר לסמוך עליו. גם שעמו חוטא הוא יוצא לסנגר עליו בפני האל הזועם, ויחד עם זאת לא חוסך שבטו מהם. פרויד, במסתו, 'משה של מיכאל אנג'לו' מלא שבחים עליו ועל מנהיגותו, ומצטט גם אחרים שרואים בו – נסיך היהודים וקברניטם; 'מנהיג המחוקק חוקי-אלוהים' ועוד. על צניעותו שהיא אות ומופת לכל מנהיג אפשר להסיק מסירובו להיכנס למשכן שבנה במיצוות האל כנאמר- 'ולא יכול משה לבוא אל אוהל מועד' (שמות מ' לה'), מחמת קדושתו וכיבוד המקום. בימינו כמעט כל מנהיג היה במקומו נכנס ראשון ועושה סלפי…

    השב לתגובה
  5. סמי ארגון
    סמי ארגון פברואר 24 2017, 20:01
    פרשת השבוע ומוסף השבוע

    למגיב תם, שאלתך במקומה גם אם היא כדבריך תמימה, ולכן לא אתחמק מלנסות להשיב עליה. באמת, ברוח דבריך אפשר גם לשאול גם 'מדוע לקרוא את פרשת השבוע המקראית, במקום פרשה ממוסף השבוע הנקרית בדרכנו כיום'. ובכן, האחת אינה פוסלת את השניה, במיוחד שהן אז והן היום ישנן שערוריות ופרשות שונות ומשונות. אך לא אתפלא אם יש עדיין מי שמעדיף להתייחס ולנתח את מה שעבר את סף ההיסטוריה והזיכרון, ולא את מה שחלף היום שספק אם יזכר מחר.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור