JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

תרי"ג מי יודע?

הצצה למוסר היהודי: פרשת "כי תישא"

תרי"ג מי יודע? סמי ארגון
מרץ 18
09:49 2017

"עשרת הדיברות" שבפרשת יתרו שחלפה פתחו ברוב דרמטיות, מכל בחינה ומבט, את מערכת החוקים והמצוות שניתנו לבני-ישראל. מערכת זו נפרשת לאורך הפרשות שלפני פרשת השבוע ולאחריה.

התורה לא התהדרה במניין המצוות, רק חז"ל בתלמוד החלו בכך, ויחד עם פרשני הדורות הבאים הוסכם על תרי"ג המצוות הידוע. חלוקות שונות נעשו, שהידועה שבהן היא "עשה" ו"אל תעשה"; רמ"ח לעומת שס"ה. עליהן דרשו המהדרין: "רמ"ח אבריו ושס"ה גידיו" (ויש שאמרו "שס"ה כמניין ימות השנה", אף שלפי הלוח העברי יש רק 354 יום). ואולם, חלוקה מעניינת וחשובה יותר, בעיניי, היא מצוות שבין אדם למקום ומצוות שבין אדם לחברו; חלוקה שיכולה להצביע על אופיה של הדת היהודית ועל טיבה.

אכן מעודד אולי שעשרת הדיברות כוללים ארבע מצוות אמונה ושש מצוות חברה ומוסר אוניברסלי. יחס כזה נשמר גם בפרשה הבאה "משפטים". כאן אנו פוגשים מספר קטן של הלכות דת – שבת, שמיטה, רגלים, כשרות ויישוב הארץ, לעומת שפע של דינים והלכות חברה, משפט ויחסי אנוש במגוון רחב של נושאים. דיני עבדות, אלימות פיזית ורכוש, הטיית משפט, עדות שקר, דיני גניבה, הלוואה ושוחד ולצדם איסור עינוי יתום, אלמנה וגר ודיני פיתוי נערה. בקיצור, התייחסויות לתקינות חברתית הגונה ודאגנית שיפה לכל חברה ותרבות, מה שנראה כתורה אנושית שתשמש אור לגויים.

ואולם, הרושם הזה מתפוגג במהרה. שכן הפרשות הבאות ("תרומה" ו"תצווה") וכן הפרשה הנוכחית מיועדות כל כולן להלכות דת ולטקסיה: מהקמת המשכן לפרטיו ועד ללבושו של הכוהן, דרך מצוות של הקרבת קורבנות והקטרת קטורות. בינתיים אין לשפוט לחומרה הליכים אלה, אך ניתוח מדוקדק של אופי כלל המצוות אכזב בעליל את שליחכם הנאמן, ולבטח יכול לאכזב כל בר-דעת ובר-מוסר אנושי. שכן, ראו ושפטו: מתוך התרי"ג 395 (כ-65%) הן מצוות אמונה, דת ופולחן ו-218 הן מצוות שבין אדם לזולתו.

אולם מנתחי מצוות דקדקניים הראו כי 102 (כ-16%) הן מצוות מוסר ויחס חיובי שבין אדם לחברו שניתן להגדירן כ"ערכים אנושיים" ו-53 הן מצוות של דיני בית דין שמעוררות סוגיות משפטיות מוסריות. אך למצער, שאר 63 המצוות שבין אדם לאדם הן כתם בעטרת ראשה של היהדות. שכן 45 הן מצוות בעלות אופי גזעני, בדלני ושוביניסטי, המפלות בין יהודי למי שאינו יהודי או בין גבר לאישה, ו-18 הן מצוות לא מוסריות, גזעניות או לא חוקיות בעליל על פי ראייתנו כיום. כאן אפשר למצוא למשל את "מצוות טומאת היולדת", או "לא להלבין אדם מישראל" אך כן "לנגוש את הנוכרי עובד עבודה זרה", אף "לשרוף עיר הנידחת (עיר של מוסטים מדרך הישר) ולהרוג אנשיה", "לא לכרות ברית לשבעה עממין" ו"לא להחיות נשמה מהם", שלא לדבר על מצוות הכחדת עמלק.

יחד עם זאת, אל לנו לשכוח את התקופה המיוחסת למצוות אלה; אל לנו לשכוח את המצב הגאו-פוליטי, הרליגיוזי והתרבותי של הסביבה ועלינו לזכור את החלק האוניברסלי שבעשרת הדיברות. אל לשכוח כי הייתה זו דת בראשיתה, ובמשך הדורות עברה גלגולים רבים שבהם נתבטלו מצוות אך הוחרפו הלכות אחרות, בעיקר בהיבט הלאומי-דתי, וכן נוספו הלכות מיטיבות של חז"ל ואחרים, כמו "ואהבת לרעך כמוך".

אך לסיום יש לבדוק מה חלקו של "המוסר היהודי", הפרטיקולרי ביחס לכללי, בכל המערכת; או מה ההשפעות שהיו עליה או שהשפיעה בעצמה וכן שונותה מדתות אחרות באותה תקופה. אך זאת נשאיר לאחת הפרשות הבאות. לפי שעה יש לנו זמן לנוח 40 שנה במדבר כל שהוא.

על המחבר / המחברת

Avatar

סמי ארגון

בהיותו בקורס חובלים נפגע בתאונה. סיים תואר ראשון בפילוסופיה ושני בפסיכולוגיה קלינית. פרסם ספר שירה ושני רומנים.

9 תגובות

  1. רחלי
    רחלי מרץ 18 2017, 10:49
    פרשת שבוע אמיתית

    עם מסקנות משמעותיות
    עם הרבה אומץ (גם אם לא כולם יאהבו הכתוב)
    כל הכבוד

    השב לתגובה
  2. גד
    גד מרץ 18 2017, 13:28
    הסבר מענין

    קראתי ואהבתי.

    השב לתגובה
  3. סמי ארגון
    סמי ארגון מרץ 19 2017, 19:31
    האמת העירומה

    תמיכתכם והעידוד המשתמע מדבריכם, מגיבים נכבדים, תומכים למעשה באמת האובייקטיבית החשופה, לפחות לעניות דעתי הצנועה. תודה.

    השב לתגובה
  4. בלהה ארגון
    בלהה ארגון מרץ 20 2017, 11:20
    מעניין

    מעניין.

    השב לתגובה
  5. קטרין
    קטרין מרץ 20 2017, 15:49
    ג'יאן

    סמי ידידי, אני שמחה לראות שאתה מגלה עניין בנושא חשוב זה, ומביע דעתך בנושאי דת והלכה. אמנם אינני מסכימה עם חלק מדבריך, אך מעניין לקרוא גם את דעתך. המשך לקרוא ולהביע את עצמך בכתיבה.

    השב לתגובה
  6. ניצה דגן - אורבך
    ניצה דגן - אורבך מרץ 20 2017, 20:24
    ארה״ב

    מאמר מאיר ומעורר שאלות ותהיות ואין להכחיש שחלק מהמצוות הן בדלניות ושוביניסטיות.

    השב לתגובה
  7. דוד ג.
    דוד ג. מרץ 20 2017, 21:21
    מה חבל שאנשים זקוקים לחוקים

    סמי היקר, הכתבה כתובה בטוב טעם, ופילחת את המיצוות בצורה מעניינת. גם הסטטיסטיקה שהוספת מעניינית. בסך הכל זה ספר דת שנכתב למטרות ספציפיות.

    השב לתגובה
  8. חדוה אשד
    חדוה אשד מרץ 23 2017, 13:19
    לא מכירה אותך מקודם

    אוהבת את הראש שלך

    השב לתגובה
  9. סמי ארגון
    סמי ארגון מרץ 23 2017, 20:32
    דרך-ארץ קדמה לתורה

    תודה לגב' אשד על המחמאה, אף שלפיה אין לדעת מה בדיוק בראשי מקובל. על כל פנים, אתוודה ואומר גם לשאר המגיבים כי הראש הזה 'עוצב' בהקשר לכתבה משפעת השפעות. בראשה אולי – חינוך ממלכתי חילוני, עם מחנך דתי שהרביץ בנו, קודם כל דרך-ארץ ואחר – גם תורה. בנחת, ברוח טובה בלא רמז לדוקטרינה דתית. כך למדנו מורשת יש', אגדות חז'ל ואף תלמוד. ואולם, מזה כיובל החלו לנשוב בארץ רוחות רעות של הקצנה דתית ושילוב בוטה של דת ולאומניות. הדת שהכרתי כחילוני – הלכה ונתכערה. הרגשתי צורך לבדוק את המקורות לחלקה השלילי של היהדות – ונחרדתי כפי שהתבטא בכתבה. נראה כי כל יש בה מן החיוב והשלילה, ואם נדגיש את החיוב, ואם לא נשכח כי בסופו של דבר לתורה קדמה דרך ארץ – אולי יוקל לנו.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!