JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

אַבּוּ עַמִּי, אבי העמיות היהודית

אברהם אינפלד, האיש שחשק בעם ישראל

אַבּוּ עַמִּי, אבי העמיות היהודית אינפלד (משמאל) ושרנסקי תמונה: יעקב מעוז
יולי 05
11:00 2018

המושגים להגדרת העם היהודי, שהיו רווחים עד להקמת מדינת ישראל, מהווים כיום סלע מחלוקת בין פלגי העם. אם נטען שהיהדות היא דת, הרי שרבים וטובים שאינם רואים עצמם דתיים, יחלקו על הגדרה זו. אם נטען שהיהדות היא לאום, הרי שרבים וטובים לא פחות, בעיקר יהודי התפוצות, לא יקבלו הגדרה זאת. יהודי דתי צרפתי, למשל, יטען שדתו היא יהודית אך הלאום שלו הוא צרפתי. כך יוצא שאם אנו חפצים לאתר מושג הכולל תחתיו את יהודי כל העולם, עלינו לחפש באוצר הלשון העברית מושג אחר. את המושג הזה חידש בעבורנו אברהם אינפלד. הוא קורא לזה – בשפת האם, האנגלית דרום אפריקנית שלו – Jewish Peoplehood, המתורגם לעברית "עמיות יהודית". רבי וידידי הרמזו"ר, הרב יהורם מזור הרפורמי נ"י, העיר את תשומת לבי שההוגה היהודי האמריקני מרדכי קפלן (1881–1983) הוא שטבע את המושג לראשונה.

משמעה הפשוט של העמיות היהודית הוא שכל יהודי באשר הוא וכל יהודייה באשר היא, ללא קשר לזהות האתנית ולהשתייכות הלאומית, יחושו בן או בת למשפחה היהודית הגלובלית. במשפחה זו כולם מחבקים את כולם, לא מדירים פרטים, לא קבוצות ולא זרמים. הרעיון האוטופי הזה, ככל שיתקבל על דעת יהודים רבים יותר, ימנע מתחים ומריבות מצד אחד, ומצד שני יביא להפריה הדדית בין קהילות יהודיות בישראל ובעולם. דברים אלה נאמרים בעיקר על רקע המשבר החמור שהתפתח בין מדינת ישראל לבין היהדות הליברלית של ארצות הברית והעולם המערבי. המחלוקות הדתיות סביב התבוללות, גיור, נישואין, גירושין, מתווה הכותל ועוד מסבות נזק רב לכל הצדדים. הסולידריות היהודית מאיימת להתפרק והעם הקטן ממילא עומד לאבד חלקים חשובים מן הקולקטיב, מה שמעמיד אותו בסכנה קיומית ממשית.

בכנס להשקת ספרו של אברהם אינפלד "תשוקה לעם" הגיעו כמה וכמה דמויות ידועות, וחלקו עם המשתתפים מעט מן התובנות שלהן על נושא הספר, העם היהודי. פתח את הערב נתן שרנסקי, יו"ר הסוכנות היהודית (היוצא). בנימה של הומור סיפר על משלחת של חברי כנסת שיצאה לסיור בקרב קהילות ליברליות בארצות הברית, לאחר צוק איתן. הרבָּה הרפורמית שקיבלה את פני המשלחת, טענה כנגדה בערך כך: הרגו לכם שלושה נערים ואתם הרגתם אלפיים פלסטינים בעזה. כך אתם מפסידים אותנו, את יהודי ארצות הברית הליברליים. אחד מחברי המשלחת, שהתפוצץ מזעם, הטיח בפניה בערך כך: אני מעדיף להפסיד יהודים בארצות הברית מאשר יהודים (נפגעי פח"ע) בארץ ישראל. מבלי להיכנס לשאלה מי צודק בוויכוח הזה, זוהי דוגמה לחוסר ההבנה הטרגי הקיים בין שני המקבצים הגדולים ביותר של היהדות – ישראל ואמריקה.

ח"כ לשעבר עינת וילף הוסיפה ואמרה כי שורש המחלוקת בין שני המקבצים נסב בעיקר על תפיסת הכוח. בעוד שיהודי ארץ ישראל סובלים לעיתים קרובות משיכרון כוח, מה שבא לידי ביטוי במלחמות, הצודקות יותר או צודקות פחות, עם שכנינו, הרי שיהודי התפוצות סובלים מאמונה בחוסר כוח מוחלט. לדידם, יהודי נורמלי הוא יהודי שאינו פועל באופן כוחני בשום אופן. עליו לפעול לתיקון המידות ולהסדרת היחסים שלו עם אומות העולם. המחלוקת סביב שני המודלים הקיצוניים הללו תורמת אף היא את ניזקהּ ללכידות היהודית. אגב, כמעט כל הדוברים בכנס הזה דיברו בעברית נאה למדי, אף ששפת אמם הינה אנגלית, להוציא עינת וילף, ששפת האם שלה עברית ודווקא היא בחרה לנאום באנגלית (נאה למדי). ההכרח לדבר בלשון האמריקנית, על מושגיה ודקויותיה הזרים לנו, יוצר אסימטריה לרעת הציבור הארץ ישראלי, ולכן מוסיף על התרעומת שיש לציבור זה כלפי אחיו האמריקנים. אלמלא העזתי לשאול מה פשר המושג שהגברת חוזרת עליו כמה וכמה פעמים, FU, לא הייתי מבין שמדובר במילת גנאי סקסואלית.

מדבריה של וילף השתמע כי מרכיב משמעותי של המחלוקת הוא העובדה שישראלים רואים עצמם כמרכז העולם היהודי, מבלי להכיר בעובדה שישנם מרכזים חשובים נוספים. היו מי שהגדירו זאת ישראלו-צנטריות. דברים אלה התחוורו לי כאשר האזנתי לסיפורה של סמדר בר עקיבא, חברתי, מנהלת רשת המתנ"סים של הקהילות היהודיות בעולם JCC Global. אחד מן המתנ"סים בארץ נתבקש על ידה לארח סגנית מנהלת מתנ"ס יהודי מאחת הערים באוקראינה. אוקראינה של הזמן האחרון פחות נוצצת בעיני הישראלים מאשר אנגליה, צרפת, קנדה וארצות הברית. כאשר מתנ"ס ישראלי המעוניין בקשרי גומלין עם מתנ"ס אחר בעולם אמור לבחור בין מנהטן לעיירה אוקראינית, אפשר לנחש מה הוא יעדיף. אותה הגברת הנכבדה הגיעה ארצה וביקרה במתנ"ס המיועד. שני אנשי הצוות שקיבלו את פניה החלו מתארים לה כיצד חוגגים את חגי ישראל במתנ"סים כפי שמתארים זאת לילדת כיתה א'. להפתעתם, היא גילתה בקיאות מפליגה בתכנים ובשיטות ואף הציגה בפניהם סרטונים על האופן שבו היא מפעילה את תכנית החגים. פתאום נתחוור להם שבמתנ"ס האוקראיני יודעים יהדות וחוגגים אותה אף יותר מאשר במתנ"ס הישראלי שלהם. כאשר סיפרו לה אנשי הצוות על בעיות ארגוניות במתנ"ס, היא התנדבה לייעץ להם לאור ניסיונה העשיר בתחום הארגון. הצוות נותר פעור פה מיכולותיה של מנהלת מתנ"ס נידח לכאורה, ולמד לקח חשוב: יש לישראלים המון מה ללמוד מיהודי התפוצות על זהות יהודית ועל עבודה קהילתית. מפגש כזה סודק מעט את התפיסה הישראלו-צנטרית ומרסן אותה. המשמעות ברורה, מפגשים תדירים יותר בין יהודים ישראלים לבין אחיהם בתפוצות מקדמת את ההבנה בין חלקי העם ומגבירה את הלכידות ביניהם.

כאשר נתבקש חתן הערב בעצמו לעלות אל הבמה ולחלוק עם קהל המעריצים את תובנותיו, פתח בסדרה של בדיחות שנראה כי המציא אותן בו במקום. כך למשל טען: אם לא הבנתם את ספרי בקריאה ראשונה, מוטב שתקנו עותק נוסף. הגישה המיוחדת הזאת, לעסוק בנושאים הרי גורל עם קורטוב של הומור, פותחת את הלבבות לקראת שיח מעמיק ורציני. כיהודי שומר מצוות, פתח את אחד מהנושאים הכאובים ביותר, הוא נושא ההתבוללות. מאחר שחלק ניכר של יהודי ארצות הברית הליברליים מתבולל בנישואי תערובת, טענתו המהפכנית היא שממילא אין לנו שליטה בכך, אז בואו נכניס את הגויים שבחרו להתחתן עם יהודים אל חיק היהדות: Behind every Jew who marries out, there is the potential for a future Jew who marries in. כך נעצים את מספר היהודים וכך נפתור את אחת המחלוקות הקשות.

יהיו מי שיאשימו את אברהם אינפלד בתמימות. אני כשלעצמי מעריך יותר אנשים תמימים. טבעו של איש חזון להיות תמים, עם עצמו, עם זולתו ועם אלוהיו. בימים שרמת הניכור בין חלקי העם מאמירה, חסרים לנו אנשים תמימים המסוגלים להפגין אהבה לכלל חלקי העם. לא בכדי נקרא שמו של הספר "תשוקה לעם". הוא בא ללמד אותנו אהבת ישראל מהי. בדין יש לכנות את האיש היקר הזה אבו-עמי (ابو عامي), הן משום שהוא מתנהל כאבי העמיות היהודית והן מהסיבה הפשוטה שבנו, ידידי היקר, נקרא עמי.

אם בביטויים מזרחיים עסקינן, הרי שפטור בלא דבר ביקורת אי אפשר. שיח העמיות היהודית הוא נחלתה של יהדות אשכנז המודרנית. קולה של היהדות המזרחית איננו נשמע, אם משום שהיא נמנעת ואם משום שאינה מוזמנת על ידי הממסד היהודי הוותיק. הגיעה העת לשינוי תפיסה גם בעניין זה. ישנן מאות אם לא אלפי קהילות מזרחיות במערב – באירופה, באמריקה הצפונית ובאמריקה הדרומית. אני אומד את מספר חבריהן בכמיליון אישה ואיש. צירופם של יהודים אלה לשיח יביא לידי מימוש מלא יותר של מושג העמיות, ירחיב באופן משמעותי את מספר היהודים התומכים ברעיון ויוסיף גוון חדש ומרענן למנעד הזהויות בשיח. ישנם יהודים מזרחיים בישראל היודעים איך לעשות זאת, אני מזמין אותם להצטרף אליי למהלך היסטורי חשוב שכזה.

על המחבר / המחברת

יעקב מעוז

יעקב מעוז

עורך מדור: דת ואמונה. ד"ר, יו"ר הוועד לתחיית הלשון הארמית. מרצה ליהדות והחברה הישראלית. סופר ומשורר, מחבר הספרים "צדק פואטי" ו"אלוהים, אהבה ואסתטיקה". מנהל פתוח תכנים בחברה למתנ"סים. חבר הנהלת תנועת "תיקון". מנחה אירועים וטקסים.

8 תגובות

  1. שילה א.
    שילה א. יולי 05 2018, 12:39
    אני עם חברת הכנסת וילף

    כונות סופה רע

    השב לתגובה
  2. ראובן גומא
    ראובן גומא יולי 06 2018, 02:57
    יש אצלנו אנשי רוח

    יש אנשים נאורים ורגישים
    אבל הרוב הם המונים מתלהמים

    השב לתגובה
  3. גיורא קימל
    גיורא קימל יולי 06 2018, 11:17
    חיבוק ישראלי ליהודי ארה"ב

    ישראל זה המרכז היהודי היחידי בו היהודים חיים במדינה בה הם רוב. בהרבה ארצות יש קהילות מהגרים בעלי זיקה למכורתם כאשר המכורה היא ארץ מוצאם. היהודים נבדלים בכך שהמכורה שלהם הייתה בעבר נפשית ולא פיזית. עם תקומת ישראל יש ליהודים מכורה אמיתית.אין המחלוקת בין יהודי ישראל ובין יהודי ארה"ב. המחלוקת בין היהודים האותודוכסים והקונסריפורמים קיימת גם בתוך ארה"ב. הבעייה שבארץ אין הפרדה בין המדינה ובין הרבנות האורתודוכסית כך שנוצרת תמונה מעוותת כאילו כל היהודים בישראל לא מכירים ביהדות של רוב יהודי ארה"ב.

    השב לתגובה
  4. יצחק דגני
    יצחק דגני יולי 08 2018, 00:20
    ליעקב מעוז הנכבד

    אין צורך במונח "עמיות" אין לו שום משמעות. מספיק להשתמש במונח "יהדות". הוא קיים אלפי שנים ואין צורך להחליפו ולבלבל את הקהל הרלוונטי.
    לגבי מרכזיותה של ישראל – אין צורך בויכוח. משהוקמה המדינה ונחקק חוק השבות היא הפכה למרכז הפוליטי, הרוחני והתרבותי של היהודים ללא הבדל זרם כזה או אחר.
    לנו בישראל יש בעיה עם מערכת דתית מאובנת ומושחתת שגורמת נזק ליחסי ישראל עם יהדות הגולה. על זה אנו, הישראלים, צריכים להתגבר.
    אני מאמין שעם חלוף הזמן, חילופי הדורות ורציונליזציה של המערכת הפוליטית בישראל נצליח גם ליישר את ההידור הזה.

    השב לתגובה
  5. מצדיע לד
    מצדיע לד"ר מעוז יולי 08 2018, 23:22
    תמיד מוצא נושאים מיוחדים

    וכותב ברגיעה על נושאים מאוד בעייתיים.

    השב לתגובה
  6. אחד מהם
    אחד מהם יולי 09 2018, 11:35
    לא סתם עם

    העם הנבחר

    השב לתגובה
  7. משה לזר
    משה לזר יולי 10 2018, 13:05
    יש לנו בעם אנשים משכמם ומעלה

    מספרם רק הולך ופוחת

    השב לתגובה
  8. דליה קליין
    דליה קליין יולי 25 2018, 06:42
    עמיות תחזק את היהודים

    מזדהה מאד עם התפיסה המוצגת במאמר. עמיות במובן הרחב שמסוגלת להכיל גם את הזוגות המעורבים שבחרו להשתייך לקהילה היהודית. עמנו רק יתחזק מכך.
    ראוי להפצה!!!

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!