JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

אין קשר לא למציאות ולא לליברליזם

תגובה למאמרו של הרב הלברטל בנוגע לליברליזם

אין קשר לא למציאות ולא לליברליזם תמונה: RRZEicons commons.wikimedia.org
יולי 21
20:00 2018

אם אני יורד לסוף דעתו של הרב הלברטל, המסר שהוא ניסה להעביר במאמרו "הקריינית המעורטלת" הוא שאין גבול לליברליזם, דהיינו להיות ליברל פירושו לחיות ללא גבולות וללא סייגים.

לצערי, לדוגמאות שהובאו במאמרו אין קשר לא למציאות ולא לליברליזם.

לצורת הלבוש של קריינית בטלוויזיה אין קשר ולו הקלוש ביותר לחופש הביטוי, לחוק כבוד האדם וחירותו וודאי שלא למוסר. המוסר – המוסר בכלל והמוסר היהודי בפרט – תופס מקום חשוב הרבה יותר בחייהם של החילונים מאשר בחייהם של החרדים. הדיון בנושא מוסר מחייב מאמר נפרד, אך כבר כאן עלינו לזכור כי מוסר הוא נורמה שבחברה החילונית קיבלה ביטוי בחוקים, ובציבור החרדי הנורמה המוסרית נקבעת ומשתנה על ידי פוסקי הלכה, וחלק מהציבור החרדי מקבל את פסיקתו של האחד וחלקים אחרים את פסיקתם של אחרים.

כל חברה ליברלית נאורה קבעה לעצמה נורמות. בחוף הים מותר ללכת בלבוש שלא מקובל (נורמטיבית) ללכת אתו ברחוב ובוודאי לא באולפן טלוויזיה. למיטב ידיעתי במדינת ישראל יש חוקים שלא מאפשרים לאדם להסתובב עירום ברחוב, זוהי התנהגות החורגת מהנורמה.

גם לחברה החרדית שהרב הלברטל נמנה עמה יש נורמות. לנורמות האלה קוראים הלכה או פסקי הלכה, וכולם נפסקו על ידי גברים בשר ודם והם גם המוסמכים לשנותם. הבעיה עם הנורמות בחברה החרדית היא שחלק מהנורמות מקובלות על ציבור מצומצם מאוד בחברה החרדית. למשל תקנות צניעות של האדמו"ר מגור אינן מקובלות על חסידויות אחרות ולא על הציבור הליטאי. חלק מפסקי הלכה של הציבור החרדי המזרחי אינם מקובלים בציבור האשכנזי, ראו נושא אכילת קטניות בפסח או זמן תחילת אמירת סליחות בימים הנוראים.

יש הבדל עצום בין הנורמות בחברה החרדית לנורמות בחברה הנאורה הליברלית. בעוד שבחברה החרדית חלק גדול מאוד מהנורמות עוסקות בפרט – איך להתלבש, מה לאכול, חיי אישות וכו' וכו', הנורמות בחברה הליברלית עוסקות בעיקר במרחב הציבורי, מה מותר (נורמטיבית) ומה אסור (נורמטיבית) במרחב הציבורי.

בדוגמה שהביא על נושא הזנות קובע הרב הלברטל "ששני הצדדים רוצים בזנות ואף לא אחד אינו נפגע". זו קביעה אומללה שאין לה קשר למציאות. אישה בזנות עוסקת בכך או כי מכריחים אותה – למשל סחר בנשים – או כי אין לה דרך אחרת להתפרנס. לכתוב שהיא עושה את זה מרצונה, ועוד כשחלק מהלקוחות שלה הם חרדים – נו באמת!

דיון במסורת היהודית שלפיה "קיימים גדרים ברורים למותר ולראוי" מחייב מאמר נפרד. נציין כי הדרת נשים והקביעה שישבו בחלקו האחורי של האוטובוס ועכשיו גם יופרדו במטוסים – אין זו מסורת יהודית ובטח לא רבת שנים.

 

על המחבר / המחברת

Avatar

יעקב אורמן

בעבר עסק שנים רבות בניהול עסקי, כיום גמלאי ועוסק ביהדות על כל היבטיה.

5 תגובות

  1. ח.
    ח. יולי 22 2018, 13:27
    ויכוח בין דתי לחילוני בענייני דת

    זה דו שיח בין חרשים

    השב לתגובה
  2. אורנה בר שלום
    אורנה בר שלום יולי 23 2018, 13:59
    עם אמונה דתית אי אפשר להתווכח

    ככה הם מאמינים. מה שכתוב בבפרים העתיקים בזה הם מאמינים. גם אם הם מדענים הם מאמינים בדברים בלתי אפשריים. יש להם פתרו: נסתרות דרכי האל.

    השב לתגובה
    • גיורא קימל
      גיורא קימל יולי 24 2018, 17:51
      זה לא הספרים

      זה לא הספרים אלא ציות עיוור לכל מיני צווים שבאים מלמעלה (לא מהשמים אלא מהגורו). אלה שחיטטו בספרים מזמן חזרו בשאלה. אגב באיזה ספרים עתיקים יש הלכות התפילה לכותל? ובאיזה ספרים עתיקים יש סדר הישיבה באוטובוס או במטוס? ובאיזה ספרים עתיקים מוזכר הצורך בכיסוי ראש?

      השב לתגובה
  3. ל. ב.
    ל. ב. יולי 24 2018, 07:26
    עובדה שקודים של לבוש

    יש גם בבית המלוכה ובעוד אין סוף מקומות שמכתיבים כיצד להגיע לבוש

    השב לתגובה
  4. חגלה נ.
    חגלה נ. יולי 25 2018, 14:32
    החרדים מאמינים שאיש באמונתו יחיה

    ובלבד שהוא חרדי. כל יתר הגישות פסולות בעיניהם מחמת מיאוס.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!