JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

שני זנים של חילונים

רוב החילונים בישראל הם דתיים שלא מקיימים מצוות

שני זנים של חילונים ד"ר אלי כהן-ג'וור
ספטמבר 12
09:30 2019

הציבור הליברלי בישראל של 2019 חי באמונה הזויה שממנה הוא עתיד להתעורר כשיהיה מאוחר מדי. הסברה שהרוב החילוני בקרב האזרחים היהודים רק הצטמצם מעט, נעוצה ברצייה לא רציונלית בעליל. מי שמשלה את עצמו בכך, לא יודע שהחילונים באמת הם מיעוט קטן וזניח. הרוב העצום של אלה המכנים עצמם חילונים הם למעשה יהודים דתיים שלא מקיימים מצוות.

כי מה פירוש הדבר להיות אדם חילוני? עבור אדם המקיים מצוות הכוונה למי שנתון כולו להיבטים האינסטרומנטליים של החיים הכוללים הפוגות והסחות דעת לרוב. ה"חילוני", לדידם של מקיימי המצוות, אינו מודע לכך שהתמסרותו הבלעדית לחומר חושף אותו לשבריריותו הרוחנית, ושהממסדים הרבניים, על לגיונותיהם הרבים והמתרבים, אורבים לו בזרועות פתוחות לקראת נישואיו, ערב בר המצווה של הבן, בעת מחלה קשה ובפרידה מן החיים. לגבי הרוב המכריע של המתיימרים להיות חילונים תיאור זה אינו שגוי.

במהלך 71 שנותיה נוצרו במדינת ישראל שני זנים של חילונים:

הזן הראשון מורכב מחילונים בני העליות הראשונות שהשתדלו להמיר את הדת לערכים לאומיים ותרבותיים (עונג שבת של ביאליק, הצמדת החגים למחזורי הטבע, כתיבת ההגדה של פסח בנוסח הישראלי-קיבוצי וכו') שאט אט התעמעמו, בעיקר אחרי 1967 וניכוס הציונות כולה על ידי הכיפות הסרוגות – ציונות דתית הדוגלת בארץ ישראל השלמה.

הזן השני והגדול מאוד נוצר בעקבות העליות הגדולות של בני "עדות המזרח", כתולדה של תהליך שאני מכנה "גלישה". זהו תהליך איטי ורציף של עיגול פינות וחריגות "קלות ומצטברות" ביחס למצוות הדת.

בדמיוני אני רואה מעברת עולים מצויה בשנותיה הראשונות של המדינה, בשבתות של הקיץ הישראלי הלוהט, כשבצריף בית הכנסת אין אפילו מאוורר לצינון האוויר. והנה מחוץ לבית הכנסת מופיעים מדי פעם בפעם מיניבוס או מונית שירות, המציעים נסיעה לחוף הים. הדילמה קשה, בהתחלה רק אמיצים בודדים מעזים לאתגר את האל המעניש והנוקם ונוסעים בשבת. עם רדת החשיכה הרוחצים הנועזים שבים למעברה בריאים ומחייכים… (הם לא טבעו). לא פלא שבשבת הבאה הולכים ומתרבים אלה הבוחרים בים במקום בכבשן של בית הכנסת. וכך, אט אט, רבים מרגישים כי די יהיה להתפלל בראש חודש ובחגים, והביקור בבית הכנסת מצטמצם לחגים המרכזיים עד שלבסוף מגיעים לבית הכנסת רק בראש השנה וביום הכיפורים. תהליך דומה חל לגבי הדלקת אור בשבת, וצפייה בטלוויזיה.

ומה עם סוגיית הכשרות? ככל שהתרבו הנסיעות ההמוניות לניכר, הנטייה להתיישר עם המציאות הסובבת הלכה והתחזקה: אוכלים מה שיש, תחילה מקפידים קצת ומבקשים דגים וירקות, פה ושם גם ההמבורגר של מקדונלד'ס מתקבל, ואחר כך כבר לא עומדים בפיתוי של פירות הים. לרוב נעצרים ב"מחסום החזיר" שבדרך כלל יישאר איתן. ובחזרה לישראל, בבית שוב אוכלים כשר, אבל במסעדה טובה עם חברים כבר לא בודקים בציציות, אלא ההיפך, מטבח העילית הרי לא סובל את מגבלות הכשרות.

אם כן, תהליך הגלישה אל עבר החילוניות מתחיל כזרם זעיר שהולך וגובר ככל שהוא מצליח לגרור אחריו אנשים רבים יותר, עד שרצף מעשיהם מקנה להם מראה של חילוניות גמורה. אולם, זהו מראה מטעה, האנשים האלה הגולשים על זרם עיגול הפינות לא פסקו לרגע להיות דתיים. הם דתיים שלא מקיימים מצוות, כי כך נדמה שעושים כולם. אולם זו חילוניות חוגגת כל עוד הכול כרגיל, ולא קורה כלום.

ואם נורמות ההתנהגות גולשות ומשתנות ככל שמתרבים השותפים ל"גלישה", תפיסת העולם של החילוני-הדתי לא השתנתה. מערך האמונות, הפחדים, והמתווכים הרבים של האל "רָם וְנִשּא. גָּדול וְנורָא. מַשְׁפִּיל גֵּאִים עֲדֵי אָרֶץ. וּמַגְבִּיהַּ שְׁפָלִים עֲדֵי מָרום. מוצִיא אֲסִירִים. וּפודֶה עֲנָוִים. וְעוזֵר דַּלִּים. וְעונֶה לְעַמּו יִשרָאֵל בְּעֵת שַׁוְּעָם אֵלָיו: תְּהִלּות לְאֵל עֶלְיון גּואֲלָם. בָּרוּךְ הוּא וּמְברָךְ")תפילת שחרית) אורבים ומחכים. משבר, איום בריאותי, פרידה מאדם קרוב, שיבוש של המובן מאליו האינסטרומנטלי – ואנו נראה את "הגולש" שלנו שב במהירות הבזק אל הדת, האמונה, המזוזה, התפילות. עוצמת הדתיות, אשר לעולם לא נעדרה ממנו, מפעמת בו מאחר שמעולם הוא לא דאג לגבש חלופה משלו.

החילוני-הדתי שלא מקיים מצוות הוא למעשה דתי בהשהיה. כל אירוע המערער את המהלך האינסטרומנטלי של הקיום הנוח, המשוקע עמוק בתרבות הצריכה, יחזיר אותו אל חיק האמונה והחרדה: בדיקת מזוזה, הדלקת נרות, ביקור בבית הכנסת, עלייה לקברי צדיקים. כי החילונים-הדתיים שלא מקיימים מצוות הם כמתבגרים המשוקעים עדיין בילדותם אך מתפתים לפרוץ את הגבולות, ושלא יאמרו להם מה לעשות. הם ממהרים לשוב להיות ילדים ולצלצל בשתיים לפנות בוקר ולומר: "אבא, הסתבכתי, בוא תיקח אותי הביתה!". לא פעם גבאי בית הכנסת מתמרמר ומצהיר: אלה נזכרים באלוהים רק כשהם בצרה!

החילונים-הדתיים שלא מקיימים מצוות לא למדו לעמוד ברשות עצמם, כמתבגר השרוי עדיין בילדותיותו, ולכן נידונים הם לשוב אל מאחורי הסורגים המנטליים שמהם התרחקו, כי רק שם הם מקווים למצוא מקלט מפני האתגרים שמעבר לחיים הנתפסים כשגרתיים.

להיות חילוני, משמעותו להגשים את האמנציפציה האישית והגמילה מן האמונה הדתית, לגבש השקפת עולם הרמונית ושלמה, ולקחת עליה אחריות. מדובר בתהליך שונה בתכלית מן ה"גלישה" שמהותה היסחבות סבילה. בנייה של השקפת עולם אישית מתחילה כשאנו בודקים את מערך המושגים המנחים אותנו ומעמתים/מאמתים אותם עם הדיאלוג הבלתי אמצעי שאנו מקיימים עם החיים, עם כל החיים.

מדובר בדיאלוג פתוח שבו המערכת הרגשית שלנו משדרת לנו בשידור ישיר את התרשמותה מן האנשים המפעמים ולהם פנים נוכחים, מן התופעות הנרקמות מן האלמנטים הנעים ללא הרף בתוך ההוויה, שידורים האמורים לאתגר את המושגים, הדעות והאמונות שהושתלו בנו בתהליך של הקולוניזציה המנטלית המוכרת הקרויה "הנחלת ערכים", וכל התגים וההכללות שאנו מתפתים לאמץ בקלות דעת, ללא בדיקה אישית מתחייבת.

אנו מרגישים ואנו מהרהרים תוך גיוס תבונתנו במאמץ לגילוי חלקיקי האמת, תוך חידוד התהיות הקיומיות על אודות ההכרה שלנו ברזי הבריאה, ומשמעות חיינו כחלק ממנה. זהו מסע מפרך הדורש נוכחות וראייה מתרחבת, הכוללת את הממד הפיזי והאינסטרומנטלי, וגם את הממד הרוחני. זהו מסע המאפשר לאדם להתהלך בביטחון, תוך תחושת משמעות גם לנוכח סימני שאלה. זהו מסע האמנציפציה האישית, שבו האדם רוכש את שפת הקיום האנושי האוניברסלי ומסוגל לנסח את הטקסט הייחודי של קיומו.

האדם לא תלוי בתפאורה מעוצבת, או בריטואל מקובע כדי להביט אל על, אל דבר מה גדול מעבר לנסיבות המצרות, מעבר לדָחוף הדוחק הצידה בלי הרף את החשוב. הוא יודע את מהותו של הזמן שלא פוסק לזמן הזדמנויות ומשתדל להיות זמין. זמין לנוף החושף את קטנות האדם מצד אחד וכבירות יכולתו להכיל אותו בתודעתו המסוגלת להתרחב עד לאין סוף מהצד השני; קשוב לשיר האוסף בין שורותיו עולם שלם וקרעיו, למחקר עשוי לתלפיות, להמצאה מדהימה בפשטותה, למפגש אנושי עוצר נשימה, בעצב ובשמחה. הוא נכון למסע אל כפליו המופלאים של הקיום שבו מתגלים עוצמת הבריאה וחוקיה, שבו הוא טווה את זיקתו הבלתי אמצעית אל המהות, בלי צורך במתווכים ובספסריהם.

כי ייעודו של האדם הוא לדעת את התכלית הנעלה של חייו, הודות להעצמת יכולותיו. איש אינו יכול לעשות זאת במקומו, ובוודאי לא טקסים, לא אמירות מוכתבות, לא התמסרות לאמונות, לפחדים ולחרדות. ברגסון כתב כבר בשנת 1932 "המחזה של מה שהיו הדתות וזה שאחדות עדיין מציגות, הוא מראה די משפיל עבור אינטליגנציית האדם".

להיות חילוני-דתי שלא מקיים מצוות הוא התמסרות לנטייה אל הקל, עיגול פינות של תובענות המצוות תוך שמירה של מעין "תעודת הביטוח" למקרה הצורך, תמיד נוכל לבדוק את המזוזות, לשוב בסערה אל בית הכנסת ואף לבקש את ברכת איזשהו רב או הילולת צדיקים.

להיות אדם חופשי המקיים זיקה ישירה עם הבריאה דורש מודעות עמוקה לנוכחותו, לראייתו של העולם ולאחריות אישית מוחלטת לעיצוב המתמיד של ראייה זו. במבוא לספרו החדש והחשוב, "סיפורם של היהודים החילונים", טוען אמנון רובינשטיין שכדי להיות חילוני צריך לקיים מערך עקרונות אוניברסליים המקובלים בדמוקרטיות הליברליות כמו ערך השוויון, התבססות על האמת המעוגנת בעובדות מדעיות ומחויבות לחמלה. כל אלה משאירים אותנו במישור של הקיום החברתי אך לא נותנים מענה לתהיות הקיומיות המטפיזיות שהיעדרן חושף את האדם לסכנה לשוב ולהיות טרף קל למספסרים במגוון סוגיות העולם הבא.

במדינת ישראל, ואם זה מנחם מישהו, גם במדינות רבות בעולם, דמוקרטיות או לא, ליברליות או לא, התמוססה הבושה שבסגידה לאי-רציונליות. כיום כולם גאים לא במי שהם, על פי רוב הם לא טרחו להתוודע ולבנות את פנימיותם, אלא במה שהם, כפי שהם, כולל הנטייה אל הקל וההתמכרות לשטחי ולרדוד.

העיקר לצרוך את החיים, אנו הרי חיים בעידן של תרבות הצריכה – אני צורך משמע אני קיים. לתור אחר ריגושים, ליהנות מן המרחב הקרוי חילוני ומאפשר להשתחרר מן המצוות המכבידות ולשמור בכפלי התודעה את נתיב האמונה לעת צרה. בית הכנסת, בודקי המזוזות והרבנים החיים והמתים ממתינים, והם יודעים שהחילונים-הדתיים שלא מקיימים מצוות בוא יבואו.

עם עמעום האידיאולוגיות והיחלשות דרמטית של ההכשרה בתחומי מדעי הרוח שהייתה פעם "השכלה מחייבת", נפער ריק שזרועות הדת היונקות תקציבים ציבוריים ענקיים על אין-ספור הממסדים, העמותות והאגודות, עמלות למלא.

לנוכח תעוזת ההצהרות והמעשים של הדוברים בשם הדת, ובשם האלוקים, הזוכים להבנה ולהזדהות זוחלת וגדלה, הסברה שבישראל של היום יש רוב חילוני היא הזיה, מעין פטה מורגנה שממנה המיעוט הזניח של האזרחים שהכשירו עצמם לקיום זיקה ישירה עם הבריאה, יתעורר ביקיצה כואבת, בשעות הקטנות של הלילה שבין ה-17 ל-18 בספטמבר, בין י"ז לי"ח באלול.

אז נחוש פעם נוספת עד כמה אנו ממשיכים להתרחק מן החזון של בנימין זאב הרצל שחלם שתקום פה מדינה שבה היהודים יוכלו להתבולל במשפחת האומות השואפות להעצמת הדעת, וכן לקיים את מאווייהם האנושיים הנעוצים עמוק בשורשי התרבות היהודית והמביטים אל על, אל האוניברסלי.

אם האזרחים שנגמלו מתלותם בספסרי הבורות והאמונה, אם האזרחים בני חורין ברוחם, חפצי חיים הם – עליהם להתגייס ולהקים את הפלמ"ח החדש, את הפלוגות של רשות לחינוך חופשי אשר יבטיחו את הזכות והחובה ללמוד לחשוב, תוך פיתוח הכלים לחידוד התהיות הקיומיות והעצמת דעת הרוח. והשעה דוחקת.

על המחבר / המחברת

Avatar

אלי כהן-ג'וור

ד"ר לפילוסופיה. קיבל התואר מאוניברסיטת סורבון. מרצה בכיר במכללה האקדמית בית ברל. חיבר עשרות מאמרים ושלשה ספרים.

12 תגובות

  1. רונן ריכמן
    רונן ריכמן ספטמבר 12 2019, 11:32
    אתה למעשה מתעלם מהדמוגרפיה

    הדתיים הלא חיללוניים הולכים ורבים יחסית והם עתידים להפוך לכוח המכריע בחברה הישראלית

    השב לתגובה
    • אלי כהן-ג'וור
      אלי כהן-ג'וור ספטמבר 12 2019, 19:36
      ההיפך הוא הנכון

      ההיפך, טענתי היא שכבר היום הדתיים בנפשם ובעיקר בתלותם הם כבר הרוב המכריע הגדול במדינה, בן אם הם מקיימים מצוות או מתפתים ללכת לים ולאכול חסילונים (שרימפס בלעז)

      השב לתגובה
  2. בנימין יעקובוביץ
    בנימין יעקובוביץ ספטמבר 12 2019, 20:33
    ומה צריך להסיק מהמאמר?

    טוב?
    רע?
    אם אלה הרוב הרי לפי כללי הדמוקרטיה ….

    השב לתגובה
  3. לד
    לד"ר אלי כהן-ג'וור ספטמבר 13 2019, 11:14
    תיקון מתבקש

    זנים זה בצמחים – varieties.
    בבעלי חיים כולל בני אדם זה גזעים – species

    השב לתגובה
  4. ירדנה גלעד
    ירדנה גלעד ספטמבר 13 2019, 12:34
    מאמר מאוד מעניין

    אני כל הזמן חושבת בכיוון ומפרשת כך את המצב. אבל אתה באת ועזרת לי עם הסבר מנומק ומסודר. תודה.

    השב לתגובה
  5. שי כנעני
    שי כנעני ספטמבר 14 2019, 10:43
    פנסיונר

    המאמר רואה את האדם כפרט ולא כחלק מחברה. יש גם התעלמות מהצורך של בן האדם להיות חלק מחברה.לכן יש כאן תיאור של "אדם אוטופי", קצת יותר מורכב מ"האדם הכלכלי".

    השב לתגובה
  6. ר.
    ר. ספטמבר 14 2019, 10:46
    כמה שאתה צודק

    כל פעם אני המום לגלות עוד אנשים שהחשבתי אותם חילוניים משכילים, שהם מאמינים באלוהים ובסתר מקיימים פה ושם שבריר קטנטן של מצוות.

    השב לתגובה
    • עוזי ברעם
      עוזי ברעם ספטמבר 15 2019, 10:56
      זה הרבה יותר מורכב

      המאמר מעניין וכתוב כהלכה. אבל בדבר אחד הוא טועה. החילונים הדתיים אינם אלא מכבדי מסורת. אבל אם תערוך בקרבם סקר רובם מתעבים את סמורטיץ ליצמן ודרעי. חלקם הגדול אנשי ימין ואחרים מצביעי שמאל ומרכז. מוכן להמר שרובם רוצים ממשלה חילונית לפי נוסחת גנץ ולא ממשלת ימין לפי הנוסחה שכנגד. מה אני רוצה לומר? שהחילוניים הדתיים כהגדרתך הם חילונים לכל דבר אמונתם הבסיסית לא מונעת מהם נסיעה בשבת אכילה לא כשרה ואפילו נישואין חצי דתיים אבל לא בחסות הרבנות

      השב לתגובה
      • אלי כהן-ג'וור
        אלי כהן-ג'וור ספטמבר 15 2019, 13:30
        eliecg@bezeqint.net

        אתה צודק שהחילונים שלא מקיימים מצוות מתנהגים בחיי היום יום כ"חילוניים", אבל זה קרוה כל עוד הם לא מאותגרים עם סגיית ההוייה כולה, כולל התמודדות עם משבר, מחלה ומוות. שם ימשיכו לארוב להם כל המתיימרים נציגי אלוהי ישראל (שבחר בנו).

        השב לתגובה
  7. ט.
    ט. ספטמבר 16 2019, 11:47
    אלא שבין החילונים בתוכם אין הרבה משותף

    החלוקה האמיתית היא בין מאל וימין והחילונים הימנים ברובם קרובים יותר חברתית ואידיאולוגית לדתיים מאשר החילונים הליברליים

    השב לתגובה
  8. שמואל ירון
    שמואל ירון אוקטובר 02 2019, 11:26
    כן יירבו "ממזרים" בישראל!

    כחילוני אידיאולוגי ואנטי דתי-אני קורא לכל מסורבות הגט החילוניות-שלא לחכות לגט בכלל-אלא להמשיך בחייכן עם בני זוג חדשים-וגם לה'ים משפחות חדשות!
    "ממזר" זהו מושג דתי פרימיטיבי ודימיוני-והחילוניות לא צריכות להתייחס אליו בכלל!
    ישנם מספיק חילונים ו"חסרי דת"-שאין להם שום בעיה להקים משפחות עם "ממזרים"!
    כן יירבו "ממזרים" בישראל!

    השב לתגובה
  9. דורון נתיב
    דורון נתיב אוקטובר 08 2019, 12:16
    בכל מקרה החילונים מכל הסוגים הם מיעוט

    ויותר מכך, הם מיעוט הולך ומצטמצם.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!