JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

דת הצמחונות המעוותת

אידאולוגיית הצמחונות נוגדת את ערכי המוסר היהודי

דת הצמחונות המעוותת תמונה: Orikrin1998ikimedia commons
נובמבר 10
09:30 2019

האלוקים נגלה אל נח לאחר המבול, ואומר לו שהותרה למין האנושי אכילת הבשר והחיות ניתנו לשליטתו של האדם. האדם ירדה בהם. זה המניפסט האלוקי נגד אובססיית הצמחונות והטבעונות.

אידאולוגיית הצמחונות נוגדת את ערכי המוסר היהודי. הצמחונות היא גם תיאוריה מסוכנת, כי האלוקים מגלה שאין מקום בלב האדם לשתי אהבות. מי שאוהב כלבים, אינו אוהב בני אדם. לא חסרים כאלה המעדיפים את חברתם של בעלי-החיים על פני חברת האדם. כך נראים הצמחונים.

התיאוריה הצמחונית מבוססת על שוויון ערכי בין האנושי לחי. מכיוון שאין יתרון לאדם על הבעל-חי, אסור לו לאכול בשר. זה מה שמבסס את הסיכון הגדול שבצמחונות.

הדוגמה הקיצונית לחזון הצמחונות המעוות היא הנאצים. אלו שבמשך היום המיתו מיליוני בני אדם בתאי הגזים, רוצצו את גולגלותיהם של תינוקות, ובלילה ערגו לחיות וליטפו את כלביהם על רקע צלילי המוזיקה הקלאסית. זו תוצאה מפלצתית של עיוות סולם הערכים שלפיו אין יתרון לאדם על פני החי.

המוסר היהודי קובע שהאדם, שנברא בצלם אלוקים, נעלה לאין ערוך על החי. דווקא ההלכה היהודית היא זו שהביאה לעולם את איסור צער בעלי-חיים, ועם זאת, באיזון ראוי, קבעה שהבעל-חי ניתן לשימושו של האדם, לרבות אכילת בשרו.

אלא שהאופנה של סלבריטאים, ישראלים וכן בעולם, מביאה לשיטפון אידאולוגי שלפיו אין לאכול בשר כי אסור לצער את בעלי-החיים. תיאוריה כזו יכולה אולי להתבסס על תורת האבולוציה, שלפיה האדם הוא מוטציה של הקוף. אם כך, באמת לא קיימת הצדקה שאדם יהרוג בעל-חי.

הסיכון שבצמחונות נובע דווקא מהחמלה הקיימת בה לכאורה. הצמחונים פורטים על רגשות החמלה כלפי בעלי חיים. הם רואים בצמחונות את חזון אחרית הימים של גן העדן.

אין אחיזת עיניים גדולה מזו. כי האלוקים שנגלה אל האדם העמיד את החיות לשליטתו ולשימושו בכל הנצרך לו, כולל אכילתו. הדת היהודית מעלה על נס את חובת אכילת הבשר בשבתות, בחגים ובסעודות מצווה. היא רואה בזה שמחה מחויבת לאדם.

וזה הביטוי האידאולוגי האמיתי לעליונותו של האדם על פני בעלי החיים, וממילא לחמלה הראויה יותר כלפי האדם מאשר לבעל החי, ולהיותו של האדם נזר הבריאה. מכאן גם אחריותו הגדולה, ורמתו המוסרית שהיא אחרת לחלוטין מזו של הבעל-חי.

מי שמאמין בצמחונות, אינו מאמין בבני אדם. מי שרואה בצמחונות חמלה, הוא מסוכן למין האנושי. כי כל המרחם כך על החיות, סופו להתאכזר לבני אדם.

על המחבר / המחברת

Avatar

דב הלברטל

מוסמך לרבנות. שימש ראש לשכת הרב הראשי לישראל. מרצה באקדמיה בתחום המשפט העברי.

21 תגובות

  1. נ.
    נ. נובמבר 10 2019, 10:48
    נקודת מבט שאינני מכיר

    לא בהכרח אני מסכים אבל יש כאן עמדה מזווית חדשה עבורי

    השב לתגובה
  2. יגאל
    יגאל נובמבר 10 2019, 11:29
    וואוו

    תיכף תראו את ההתנפלות של האנשים ה"עדינים" שלא אוכלים בשר וכדומה

    השב לתגובה
  3. לרב הלברטל
    לרב הלברטל נובמבר 10 2019, 12:37
    יש גבול לכל גוזמה ופנטיות דתית.

    ועוד לקשור צמחונות עם הנאציזם?
    ברור לחלוטין שאין לך מושג בתורת התזונה.
    ברור לחלוטין שאין לך מושג ביתרונות שתזונה צמחונית מביאה לבני אדם לפחות בתקופה מסוימת במשך חייהם, בהתגברות על כל מיני מחלות שנובעות מתזונה לקויה וכיו"ב.
    לקשור את התזונה למצוות תנ"כיות שנכתבו בידי תאולוגים במהלך ההיסטוריה?
    די עם הבורות. די עם שמירת הנוער החרדי מפני הקדמה. מה אתם מפחדים? שהנוער שלכם יברח מכם ותפסידו את משכורות הרבנים?
    אינך רואה את בעיות הבריאות של השמנמנים אוכלי בשר ושומניו, ללא פעילות גופנית, ספונים באוהלה של תורה, ובגיל 30 ממלאים את הטורים בתל השומר (לא בלשכת הגיוס).

    השב לתגובה
    • מורן טל
      מורן טל נובמבר 10 2019, 14:30
      השאלה היא של מוסר וגם אני לא מצאתי מה לא מוסרי בחמלה על בעלי חיים

      גם אני לא הבנתי את הסתירה בין חמלה על בני אדם וחמלה על בעלי חיים וגם אני לא מצאתי את ההשוואה לנאצים שייכת לעניין. אבל השאלה פה היא לא בריאותית אלא מוסרית. צמחונות אינה בהכרח קידמה, אורח חיים בריא תזונתית ופעילות גופנית -כן.
      לא כל מי שמשלב בתזונה בשר לא עוסק בפעילות גופנית ולא כל בשר גרוע בהכרח בריאותית. אין דומה חזה עוף לסטייק אנטריקוט.

      השב לתגובה
  4. יעל פוגל
    יעל פוגל נובמבר 10 2019, 13:39
    ומה אומרים על כך דתיים צימחונים?

    ויש כמובן כאלה. נראה שהם לא חושבים שהם עוברים על צווי הדת.

    השב לתגובה
    • מורן טל
      מורן טל נובמבר 10 2019, 14:48
      מה עם הרב קוק והרמב"ם?

      הם לא שללו את הצמצונות ואף סברו כי היא יותר בריאה.

      השב לתגובה
    • בני פלק
      בני פלק נובמבר 12 2019, 13:46
      הכותב הינו איש חשוך דעת שחי בעולם סכיזופרני

      הכותב אדם דתי שאינו בקי בדרכי העולם ,וחי פנסיה דתית שמבוססת על סיפורים ואמונות סכיזופרנית ודימיוניות משתמש במניפולציות במאמר כפי שהרבנים שלו עשו עליו, ועל זה אין אני שופט אותו כי הרי הוא עצמו אינו אותנטי למי שהוא באמת.

      הכותב גם לא בקי מה הנזק של גידול הפרות לאכילה עושה לאיכות הסביבה מבחינת הזיהום, שהוא עולה על זיהום על כל זיהום הרכבים בעולם והל זה איני שופט כי הרי מדבור באדם צר דעת שמאמין בסיפורים די מיוניים ללא כיסוי.

      בנוסף מדובר באדם שלא רק בור בהבנת ההשלכות הנל אלה גם אינו מבין שאיכלת הבשר לא בריא מבחינה בריאותית לאדם ושכחו לרשום את הסיפור הדימיוני של נח וההזיות שהיו לו ההקשר של ראית אלוהים.

      אין אני צמחוני ואין לי בעיית אכילת בשר לא מוגזמת אבל המאמר שהאיש הזה רשם מדגים את הפער שיש היום בחברה שלנו מבחינה תעודתית.

      השב לתגובה
  5. מורן טל
    מורן טל נובמבר 10 2019, 14:25
    לא הצלחתי להבין מה הסתירה

    לא הצלחתי להבין מה הסתירה בין חמלה כלפי בני אדם וחמלה כלפי בעלי החיים. אפשר לחמול על שניהם ואין שום עיוות בצמחונות. אם חומלים גם על בני אדם וגם על בני החיים המשמעות היא לא שבני אדם שווים לבעלי חיים אלא שאפשר לחמול גם על בעלי חיים. כל ההשוואה לנאצים ובמקום אחר שראיתי השוואה להיעדר חמלה על העובר בסוגיה של הפלות, לא לוגית בעיני. אפשר לחמול על בני אדם-קודם כל, ולחמול גם על בעלי חיים וגם על עוברים. אין איסור ביהדות לאכול בשר אבל יש אפשרות לאדם לקבל על עצמו חומרה מסוימת ואין לדעתי שום עיוות בכך. אפשר לכתוב שאין שום חובה להיות צמחוני אבל לא מצאתי עיוות בלהיות צמחוני ולחמול על בעלי חיים.

    השב לתגובה
  6. מורן טל
    מורן טל נובמבר 10 2019, 15:14
    ומה עם הרמב"ם והרב קוק? ומה עם "בל תשחית" לדוגמה?

    מאוד קשה לי להסכים עם המאמר אפילו שהכותב הוא רב ואני מסורתי.
    להבנתי הרמב"ם והרב קוק מצאו יתרונות בצמחונות. האם המוסר של חכמי ישראל מעוות?

    עניין נוסף, כפי שציינתי בתגובה קודמת אין שום סתירה בין חמלה על בעלי חיים וחמלה על אנשים וזה שחומלים על שניהם לא אומר שהם שווים. לדוגמה, יש איסור "בל תשחית" להשחית חפצים דוממים לדוגמה, לזרוק אוכל, להשתמש יותר מידי בכלים חד פעמיים ולהשליך אותם עם כל שימוש (ובעניין הזה יש יזמה של רבנית לצמצם בשימוש בהם). האם איסור בל תשחית משווה בני אדם לחפצים דוממים? או שמי שחומל על מזון ומשתדל לא לזרוק אוכל ולסיים מהצלחת וכו', או חומל על הפלסטיק של כלים חד פעמיים גם מעוות לדעתך? וכאן בל תשחית זה משהו הלכתי.

    השב לתגובה
  7. יצחק דגני
    יצחק דגני נובמבר 10 2019, 17:48
    לרב הלברטל הנכבד

    על דבר אחד אינני מוכן לעבור לסדר היום – על המשפט "הדוגמה הקיצונית לחזון הצמחונות המעוות היא הנאציזם".
    מהיכן את לוקח את זה? ולא רק זאת – אתה ממשיך ומתאר את הזוועות שעשו הנאצים ומשייך את זה לצמחונות.
    אני חושב שלכלכת בגדול. אני חושב שהתבלבלת וחדלת להבחין בין אור לחושך.
    אני חושב שהנך חייב התנצלות לקוראי אתר JOKOPOST על תובנה מעוותת לחלוטין.
    מה קרה לך?

    השב לתגובה
  8. גיורא קימל
    גיורא קימל נובמבר 11 2019, 00:53
    לנאצים היה מוסר אחר

    לנאצים היה מוסר משלהם. משום מה לא היה ידוע להם מה זה צלם אלוהים. אצלם זה היה אחרת. הארים הם הגזע הנבחר. השמים = יהודים זה גזע שיש להשמיד. כל השאר יכולים לחיות כחיות מחמד לארים. ברור שהכלבים אינם שמים כנראה הם גם לא ארים. נשארת אופציית חיות מחמד. מה הבעייה? אין פה שום קשר עם צמחונות.

    השב לתגובה
  9. אלמוני
    אלמוני נובמבר 11 2019, 16:35
    אני דוקא מסכים עם הרב הלברטל

    במקומו הייתי מוותר על איזכור הנאצים בשל הרגישות. למרות שאני חושב שלא היתה לו כוונה של השוואה ממשית. אבל כאמור לגבי בעית הצמחונות אני מסכים.

    השב לתגובה
    • עודד
      עודד נובמבר 13 2019, 20:22
      חזון הצמחונות מקורו ביהדות

      אני מאוד מעריך ומכבד את הרב הלברטל אבל הייתי מפנה אותו לספר חזון הצמחונות והשלום של הרב קוק זצ"ל.
      אכילת הבשר לאחר המבול הותרה לאדם מכיוון שירד בדרגה ולא מלכתחילה.
      מעבר לכך ניתן להבחין בהמון מקרים שהתורה אינה רואה בעין יפה את אכילת הבשר..לדוגמא, כל עניין הכשרות ביהדות עניינו לשים סייג לתאוות הבשר בבחינת אם שפלותו של האדם אינה מאפשרת לו להימנע מאכילת בשר, ביקשה התורה לעדן זאת.
      לעתיד לבוא יחזור האדם למצבו הטבעי כפי שנברא..דהיינו צמחוני. ישנם אנשים שכבר השיגו את המעלה הזאת ומצער לשמוע שכבוד הרב מסיק שהתופעה מקורה בתנועה הנאצית..ועל זה נאמר בפרקי אבות "חכמים הזהרו בדברכם"..ואידך זיל גמור.
      נ.ב.
      כותב התגובה נוהג לאכול בשר (כשר) מעת לעת.

      השב לתגובה
  10. יעקב ב.
    יעקב ב. נובמבר 11 2019, 18:37
    אף צמחוני לא מגיב?

    היכן דעתכם
    הייתי בטוח שתשתוללו
    לא שמעתם על המאמר הזה?

    השב לתגובה
    • יורופסקי
      יורופסקי נובמבר 11 2019, 21:31
      גארי יורפסקי

      כל השוואה לשואה אינה שייכת אבל אם כבר גארי יורופסקי השווה בין שחיטת בעלי חיים לשואה בהטיפו לצמחונות.
      באופן כללי רצוי שכל אחד שיאכל מה שהוא מוצא לנכון בלי להיכנס לאחר לצלחת ובלי לבקר אותו על בחירותיו הקולינריות. אישית אני מוצא את הקישור בין נאצים לצמחונות או היעדרה מעוות ולא שייך.

      השב לתגובה
  11. אודליה מנדלסון
    אודליה מנדלסון נובמבר 11 2019, 19:29
    ומי שלא דתי הרי לא יקבל טיעונים כאלה

    שאינם משכנעים מדעית.

    השב לתגובה
  12. דרורית שחר
    דרורית שחר נובמבר 12 2019, 09:59
    איש באמונתו יחיה

    ויש גם כאלה שהם צמחונים ודתיים. והכל בסדר. למה לריב.

    השב לתגובה
  13. שחף יגיל
    שחף יגיל נובמבר 13 2019, 13:16
    הויכוח לגיטימי

    הביטויים לא ראויים פוגעי אחדות, משני הצדדים

    השב לתגובה
    • לשחף יגיל
      לשחף יגיל נובמבר 13 2019, 22:38
      הוויכוח לא לגיטימי.

      כאשר כותבים על נאצים וצמחונים בכפיפה אחת – כל ביטוי המגנה את התופעה הזו מוצדק.
      כאשר כותבים על צמחונות שהיא דת – יש לפקפק בשיקול דעתו של הכותב.
      והנ"ל בלשון המעטה.

      השב לתגובה
  14. אוייש
    אוייש נובמבר 13 2019, 19:56
    קשקשת

    קשרוש בלבוש כזה לא קראתי מעולם. בעיה חמורה בתהליך הסקת מסקנות, א׳ לא מוביל ל-ב׳, ג׳ לא מוביל ל-ד׳

    השב לתגובה
  15. חרות לוי
    חרות לוי נובמבר 14 2019, 11:25
    מפגש הדעות כאן מעניין מאוד

    צריך רק שכל אחד ידבוק בדעותיו אך מבלי לפגוע בבעלי דעות אחרות.

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!