JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

האדמו"רים הבטיחו חיסון עדר

פשיטת הרגל המוסרית של היהדות החרדית

האדמו"רים הבטיחו חיסון עדר תמונה: Orikrin1998ikimedia commons
אוקטובר 20
17:30 2020

אדמו"רים עמדו בשואה בפני קהילותיהם, ושכנעו אותם להישאר בארצם. הם הבטיחו להם שאך טוב וחסד ירדפו אותם. הם הבטיחו להם חיסון עדר. העדר הלך כצאן לטבח יובל, ועלו בתאי הגזים ובכבשנים השמיימה. לא נותר מהם עד אחד, למעט האדמו"רים.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה. האדמו"רים עומדים היום בפני קהילותיהם. משכנעים את עשרות אלפי חסידיהם להתעלם מן הקורונה. מבטיחים שלא יאונה להם רע. יהיה חיסון עדר. גם עכשיו הם מתים, מורדמים ומונשמים, בעשרותיהם ומאותיהם. אלא שהפעם, גם האדמו"רים מתים.

בתקופת הקורונה אנחנו עדים לפשיטת הרגל המוסרית הקשה ביותר של היהדות החרדית. מסורת יהודית שהעמידה חיי אדם ורווחת האדם כערך עליון, קרסה בשעת המבחן האולטימטיבי. הלהט הדתי גובר על פיקוח נפש.

הקריסה המוסרית הורגת. אלא שהיא לא הורגת רק את החרדים במאותיהם, בארץ ובחוץ לארץ, היא הורגת גם אחרים, בהדבקה הנובעת מההתנהלות המופקרת שלהם. הערבות כלפי האחר, גם היא ערך מוסרי שמתמוטט.

ההתנהלות הזו תביא לשנאה חסרת תקדים כלפי החרדים. לא רק לשנאה, אלא גם לאנטישמיות. הפעם האנטישמיות תהיה מוצדקת. הפכנו למודבקים ולמדביקים האולטימטיביים של הקורונה. לעיקר מפיצי הקורונה בארץ ובעולם. הם רוקדים בטישים, ושותים יין, על הטיטניק הטובעת.

האם השנאה והאנטישמיות אינן שיקול יהודי מוסרי ממדרגה ראשונה, שצריך להביא בחשבון כשמתעלמים מהקורונה? ההתנהגות האי-מוסרית הוסיפה חטא על פשע כשכל הפוליטיקאים החרדים ואנשי התקשורת החרדים, כולם מדשדשים במי אפסיים עלובים, עשו יד אחת כדי לשקר ולהסוות את העוול.

אבל ההשלכות של ההתנהלות המופקרת של רוב המגזר החרדי, במאות אלפיהם, עוד תהדהד במשך דורות. זה יביא לערעור הסטטוס קוו. זה יביא להגברת המוטיבציה להפריד בין הדת והמדינה. הרי גם החילונים ירצו אוטונומיה. זה אפילו יכול להביא לערעור מעמדם של החסידים כזרם לגיטימי ביהדות. מלחמת אחים.

כל זה מתאפשר במדינה מושחתת שלא הפעילה את הריבונות שלה. נתניהו עשה יד אחת עם החרדים. הוא זקוק להם להישרדותו האישית. הוא זקוק להם כדי להימלט מאימת הדין. לשם כך לנתניהו לא אכפת להקריב את בריאות הציבור, וזה מה שהוא עושה יחד עם החרדים.

מה שנדרש הוא להכניס צבא לכל הריכוזים החרדיים, ולטפל בהם כמו בקסבה בשכם. לסגור את כל בתי הכנסת ובתי המדרש, את בתי החינוך ואולמות האירועים, עד יעבור זעם. לפזר התקהלויות ברימוני הלם וכדורי גומי. רק כך יינצלו חייהם של מאות רבות של אנשים.

אלא שזה כבר לא יציל את המפולת המוסרית של העולם החרדי. היא תיזכר לדיראון עולם. ואני כותב כל זאת כאדם חרדי, לא חלילה מתוך שנאה, אלא מתוך כעס ואכזבה אין קץ.

על המחבר / המחברת

Avatar

דב הלברטל

מוסמך לרבנות. שימש ראש לשכת הרב הראשי לישראל. מרצה באקדמיה בתחום המשפט העברי.

21 תגובות

  1. א. נ.
    א. נ. אוקטובר 20 2020, 17:56
    כל הכבוד לרב הלברטל

    האיש הכי אמיץ שאומר את שהוא מאמין בו.

    השב לתגובה
  2. שמוליק לוין
    שמוליק לוין אוקטובר 20 2020, 21:57
    החרדה מהחרדים, קדימה מהפכה

    קול חריג ישר מהעולם החרדי, כנראה חסר השפעה לחלוטין, אבל בכל זאת משקף את תהום הנשייה אליה הגיעה החברה החרדית במדינת היהודית. קדימה מהפכה

    השב לתגובה
  3. יצחק דגני
    יצחק דגני אוקטובר 20 2020, 21:57
    לרב הלברטל הנכבד

    הזדהיתי עם כל מלה שכתבת עד הפסקה המדברת על הכנסת צבא וטפול בחרדים כמו בקסבה בשכם. זו לא רק עצת אחיתופל אלא גם הצעה שמצביעה על העדר הבנה מוחלט על מהותו של הצבא בישראל. כקצין ותיק בדימוס שבין היתר פקד על חיילים אני מודיע לך שהייתי מסרב פקודה במקרה כזה, בוודאי לא הייתי פוקד על חיילים "לטפל בחרדים כמו בקסבה בשכם" וכיו"ב.
    מאחר והנני מכיר את רוחב דעתך, נדמה לי שכתבת זאת בעת ליקוי מאור. זה קורה לכולנו. אני מציע לך שתחשוב עוד פעם על עניין זה. מותר לטעות וזה גם מכובד להתנצל על טעות.

    השב לתגובה
    • יונתן קורפל
      יונתן קורפל אוקטובר 20 2020, 22:11
      ליצחק דגני שלום

      אין ספק שדעתו של הרב דב הלברטל במקרה זה הנה חדה ודוקרנית. אתה לא חייב להסכים לה. רבים גם לא הסכימו לפינוי בכוח באמצעות הצבא של ישובי עזה. ובכל זאת מפקד שהיה קורא לסירוב פקודה היה נשפט ונענש. לא פעם אני מוצא עצמי לא מסכים עם דעותיו של כותב זה או אחר באתר. אני מסכים לחלק מדעותיו של הלברטל, ולחלק אחר של אמירותיו אינני מסכים. אני בעד כתיבת מאמרי תמיכה ומאמרי התנגדות, אבל אני נמנע מלתת ציונים שליליים. אני חושב שפסילת דעות, גם אם היא נעשית באמצעות מילים גבוהות כגון ליקוי מאורות, איננה מכובדת. לאף אחד מאתנו אין מונופול על הצדק ועל החכמה.

      השב לתגובה
      • יצחק דגני
        יצחק דגני אוקטובר 20 2020, 23:42
        יונתן יקירי

        ישנם קווים אדומים שאסור לעבור עליהם בשתיקה. למשל השוואת מעשי חיילי צה"ל למעשי הגרמנים בזמנו, או לשלוח חיילים ישראלים לטפל בערים חרדיות "כמו בקסבה של שכם". אין כאן בכלל מונופול על צדק או חכמה. קטונתי מלהסביר לך עניין זה. אזכיר רק משפט קטן שלמדתי מפי הבריטים בזמנו:
        ITS NOT DONE.

        השב לתגובה
      • שי ענבר
        שי ענבר אוקטובר 21 2020, 10:10
        הנהגה חרדית כושלת

        ליצחק ויונתן
        דעה כזאת המובעת בצורה כזו מתוך השורות היא דבר חשוב מאוד. רק לפני זמן קצר מנהל בית חולים נאלץלהתפטר בגלל התבטאויות דומות.
        מה שחשוב הוא להפיק לקחים לעתיד היחסים בין הקבוצות השונותבמדינה ואכן הגיע הזמן להפריד בין דת למדינה בלי כל קשר לקורונה.
        ההתנהגות שלהחרדים בקורונה היא רק הצגת תכלית בוטה ובולטת של התנהלותם כלפי הציבור הכללי והמדינה.את זה צריך לשנות מהיסוד!
        אני בהחלט מסכים עם יצחק אין מקום להתבטאות ולדרישה שהצבא יכנס ויפעל כמו בשכם. זה לא תפקיד הצבא! וזו לא המהותשל צבא ההגנה לישראל.
        לצערי זה ביטוי לחוסר ההבנה הבסיסי של הציבור החרדי לתפקישו ומשמעותו של הצבא לחברה ולמדינת ישראל.
        מי יתן והנהגה חרדית משמעותית תתעשת ותבין את כל המשמעויות של ההתנהגות הבעיתית הזו ושל פעילות ההנהגה החרדית המסוכנת.

        השב לתגובה
    • דב הלברטל
      דב הלברטל אוקטובר 20 2020, 22:29
      ובכל זאת, נוע תנוע

      מר דגני הנכבד,
      אני רואה לנגד עיני מעל אלפיים ומאתיים אורונות קבורה ועוד מאות ואלפי מונשמים וחולים וגאלה שסובלים וכאלה שעוד חלילה יסבלו וימותו.
      כדי להציל את כל מאות האנשים האלה יש הצדקה להכניס חיילים, כי אין כל דרך אחרת להשתלט על עשרות ומאות אלפים של פורעי חוק.
      עוד מעט וחלילה נגיע למספר המתים של מלחמת יום הכיפורים. הקוורנה היא לא פחות ממלחמה וכך יש להתייחס אליה האויב הוא מי שגורם להדבקה להתפשטותו של הנגיף בארץ ובעולם.
      פיקוח נפש של רבים וסבל כה רב (לרבות סגרים ומובטלים), דוחה את חששך מפני הכנסת חיילים.

      השב לתגובה
      • בדרבה מיניה
        בדרבה מיניה אוקטובר 21 2020, 13:25
        יושפע גם הסכוי להשמדת היהודים

        לא זו אף זו:
        הפחתת התמ"ג, עקב המגפה, מרבה סכויים להשמדת יהודים:
        בשנים האחרונות הוזמנו ע"י אויבינו מערכות נשק מתקדם בכ-400 מיליארד דולר ($). תקציב הבטחון הוא רק 6 מיליארד שקל (!) לחודש, וכבר עכשו דלות התקציב מונעת מצבא היבשה לתמרן יותר מיומיים ואולי שלשה, לפי דו"ח אלוף(מיל.) יצחק בריק, זאת מלבד חסר התקציב שנחוץ לשמירת יתרון טכנולוגי על צרינו.

        השב לתגובה
  4. דב הלברטל
    דב הלברטל אוקטובר 20 2020, 22:29
    ובכל זאת, נוע תנוע

    מר דגני הנכבד,
    אני רואה לנגד עיני מעל אלפיים ומאתיים אורונות קבורה ועוד מאות ואלפי מונשמים וחולים וגאלה שסובלים וכאלה שעוד חלילה יסבלו וימותו.
    כדי להציל את כל מאות האנשים האלה יש הצדקה להכניס חיילים, כי אין כל דרך אחרת להשתלט על עשרות ומאות אלפים של פורעי חוק.
    עוד מעט וחלילה נגיע למספר המתים של מלחמת יום הכיפורים. הקוורנה היא לא פחות ממלחמה וכך יש להתייחס אליה האויב הוא מי שגורם להדבקה להתפשטותו של הנגיף בארץ ובעולם.
    פיקוח נפש של רבים וסבל כה רב (לרבות סגרים ומובטלים), דוחה את חששך מפני הכנסת חיילים.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני אוקטובר 21 2020, 14:45
      שאלה לרב הלברטל היקר

      היה כאן באתר כותב חשוב בשם ד"ר אבנר ברנע שהצהיר ש"הקורונה איננה בעיה ביטחונית". לדעתו אין לערב את המל"ל בסיוע לנצח את הקורונה. והנה כבודו מציע לא רק לערב גוף אזרחי שעוסק בענייני ביטחון אלא גם את הצבא עצמו בהדברת הקורונה. אז מה? האם הקורונה היא בעיה עם היבטים בטחוניים או לא?
      וכל זה עוד לפני שדיברנו על הכנסת הצבא למלחמה בקורונה בסקטור האזרחי.

      השב לתגובה
    • אורן
      אורן אוקטובר 23 2020, 19:13
      איש אמיץ

      החרדים אינם מיקשה אחת .
      מצביעי שס נשמעים להוראות .
      יש ליטאים שרובם נשמעים להוראות .
      אשר לחסידים חלק לא מבוטל כגון סאטמר/ תולדות אהרון / דושינסקי/ חסידים בשיטה הירושלמית /משכנות הרועים /נתורי קרתא/ וחסידי הרב אויירבך לא נשמעים כלל להוראות ומצפצפים על הציבור…
      אשר לכותב האמיץ אני חושש שיבולע לו

      השב לתגובה
  5. דב הלברטל
    דב הלברטל אוקטובר 21 2020, 15:47
    פיקוח נפש בפניך

    ד"ר דגני הנכבד,
    מה זה משנה איך אתה מגדיר את המגפה?
    אולי זה לא נראה טוב להכניס צבא לריכוזים אזרחיים, אבל זה מונשמים ומורדמים נראים הרבה פחות טוב.
    נראה לי, בצער, שאתם עוסקים בהתפלספופית בדקויות מדי המדינה, וחיי אדם חלילה זולים בעיניכם.
    והרי משטרת ישראל לא רוצה לפעול ולא יכולה לפעול וצריך להציל חיים, וזה פיקוח נםש, וצריך לסגור מאות בתי כנסת, מאות ישיבות, מאות אולמות אירועים, לפזר התקהלויות והתפרעויו של אלי אזרחים.
    אז אנחנו במלחמה נגד הנגיף ונגד אנשים שפועלים שעה שעה בצורה מופקרת ומפיצים את הנגיף בארץ ובעולם,
    כרגע תריך להציל עשרות חיים. עמאות ואלפי חולים המשוועים לטיפת חמצן, מאות ואלפי חולים בינוניים, ועכשיו משנה לכן אם הצבאות הזרים מתחמשים? מה קורה אתכם.ואתה מעדיף , לעמוד מנגד ולא להציל חיים, בטיעונים משונים?

    השב לתגובה
  6. מכיר את הדמויות
    מכיר את הדמויות אוקטובר 21 2020, 22:29
    מי שמבקש ממך לבקש סליחה

    וחושב שהוא מאור גדול ממך, אל תתיחס אליו

    השב לתגובה
  7. יצחק דגני
    יצחק דגני אוקטובר 21 2020, 23:24
    לרב הלברטל היקר

    אני מקבל את כל דבריך ומסכים עמם לחלוטין למעט דבר אחד: הכנסת צבא לערים חרדיות שיפעל כמו שפעל בקסבה של שכם.
    הנזק שייגרם לחברה הישראלית כתוצאה מהפעלת צבא נגד מאות אלפי חרדים יהיה עצום. ישנן דרכים יותר טובות ומתאימות כדי להתמודד עם בעיה זו.
    אזכיר לך רק תמונה אחת מגטו וורשה – הילד הקטן עם הקסקט שמרים ידיים מול קלגס נאצי.
    הכנסת צבא יהודי-ישראלי לפעול בכוח נשק נגד יהודים תיצור מיתוס איום ונורא לדורי דורות. עם כל הכבוד, ויש כבוד, אני מציע שתיקח פסק זמן ותחשוב על זה.

    השב לתגובה
  8. דב הלברטל
    דב הלברטל אוקטובר 22 2020, 09:16
    ומה עם ההתנתקות

    ד"ר דגני הנכבד,
    וכי התכוונתי שיפעילו נשק? חלילה. אבל שיטפלו כמו בקסבה בשכם, בנחישות, אפילו ברימוני הלם, אולי כדורי גומי.
    אתה אומר שיש דרכים אחרות. אני לא מכיר אפילו אחת. המשטרה לא רוצה לגעת בהם. היא מפחדת ומשוחדת.
    ובכלל, מה זה שונה מההתנקות שאתה תמכת בה? שם לא הפעילו צבא בברוטליו נגד אזרחים? ומראות ההתנתקות הן לאין ערוך ולאין שיעור קשות מאלו שאני מציע.
    ובניגוד להתנתקות, אני מבקש להציל חיים ומונשמים כאן ועכשיו. אז התמונות שלא יהיו בכלל, לא משנות לי.
    ולדברי, בכל הפגנה שבאים שוטרים על סוסים עם אלות לפזר את החרדים, זה גם מצטלם טראומטית. ובפרט שהם דואגים לתמונות כאלה, שסוחבים אותם ברצפה וכו'.
    כך שאם הסכמת להתנקות, ולמראות כה קשים נגד מתנחלים, איך הפכת לאיסטניס ברגעים הרבה יותר אידילים, וכאלה שיש בהם להציל חיים ממש. חיים של מאות, ומונשמים באלפיהם.

    השב לתגובה
  9. יהושע בר
    יהושע בר אוקטובר 22 2020, 15:55
    גם אני מסכים למסר

    גם אני סבור שזה חריף מידי

    השב לתגובה
  10. יצחק דגני
    יצחק דגני אוקטובר 22 2020, 20:01
    לרב הלברטל היקר

    דרכים אחרות – להידבר עם האדמו"רים. עם רובם ניתן להגיע לפתרונות. לקנוס את המוסדות שמפרים את ההנחיות. לבטל הקצבות שניתנות למוסדות שמפרים הנחיות. להטיל סגרים על אזורים נגועים. להכניס את הגמ"חים למסגרת חוקי מס הכנסה וביטוח לאומי. לבטל זכויות בביטוח לאומי למי שלא משרת את המדינה כחוק.
    זה תהליך. יש להתחיל בו. הוא יפתור עוד הרבה בעיות.
    לגבי ההתנתקות – אין שום מקום להשוואה. ההתנתקות היה כסף קטן. היה ונגמר. פונו כ- 8000. כאן יש עניין עם מאות אלפים. לא רק שזה לא נגמר אלא זה יימשך אולי לנצח וזה לא בעזה. זה בתוכנו תרתי משמע.
    לגבי "כמו בקסבה בשכם" – האם היית פעם בקסבה של שכם? – אני הייתי. שישמור אותנו אבינו שבשמים אם נפעל בבני ברק כמו בקסבה בשכם.
    להערכתי אינך נותן לעצמך דין וחשבון על מה שעלול להתפתח מפעילות כמו בקסבה בבני ברק. אלאור עזריה היה בקטנה. עוד ישאלו מי נתן את ההוראה. מי יופיע בוועדת החקירה?

    השב לתגובה
  11. דב הלברטל
    דב הלברטל אוקטובר 23 2020, 10:38
    אין דרך אחרת

    ראש הממשלה דיבר עם האדמו"ר מוויזניץ'. האדמו"ר אמר לו שאם המדינה לא תחלל שבת לא תהיה קורונה. אחרי 'ההדברות' הזאת, היו כשמונת אלפי חסידי וויזניץ' בבית כנסת כל ראש השנה ובטישים עם האדמו"ר ללא כל שמירה.
    אז הנה תוצאות ההדברות שלך. מאחר ואני במגזר, אני יודע את האמת. האדמו"רים יעשו מה שהם רוצים.
    אם קונסים את המוסדות, בכלל, אם קונסים, אז הפוליטיקאים החרדים כבר ידאגו לא לשלם את זה. וכל הרעיונות האחרים שלך אין בהם מינימום של אפקטיביות.
    בינתיים אנשים מתים במאותיהם. מונשמים, מורדמיןם, סובלים נאנקים מבודדים. אין ברירהץ צריך שהצבא יטפל בזה ויפה שעה אחת קודם. סליחה, אבל הרעיונות שלך לא יצרו אפילו מקרה מוות אחד, חלילה.

    השב לתגובה
  12. אבי ערד
    אבי ערד אוקטובר 24 2020, 11:53
    אני מצדיע לדב הלברטל

    כל הכבוד לאומץ להגיד את האמת שלנו
    לא מובן מאליו בימינו כאשר אנשים מאוד חוששים לחשוף דעתם במיוחד אם היא נוגדת את הממסד במחוזותיהם.

    השב לתגובה
    • יצחק דגני
      יצחק דגני אוקטובר 25 2020, 15:54
      לאבי ערד הנכבד

      שאפו. כל שנותר לנו הוא להמתין עד שצה"ל יקבל הוראה מהממשלה להיכנס לערים החרדיות ולראות מה יצא מזה.

      השב לתגובה
  13. שמעון שיפר
    שמעון שיפר אוקטובר 25 2020, 10:54
    הלוואי וירבו אמיצים כמוך

    בכל המחנות

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור