JOKOPOST | עיתון המאמרים והבלוגים המוביל בישראל

facebook twitter linkedin

דת המדינה, אם כל חטאת

הנזק שמחוללת דת המדינה לביטחון הלאומי והחברתי

דת המדינה, אם כל חטאת מיהו יהודי? קריקטורה של יוסף בס במוזיאון לקריקטורה וקומיקס בחולון צילום: אבישי טייכר he.wikipedia.org
מאי 23
09:11 2015

בתלמוד מתועדת אפיזודה העשויה להאיר את עינינו בנוגע ליחסי דת ומדינה. מסופר על ויכוח נוקב בין המנהיגות הדתית העממית, הַפְּרוּשִׁים, לבין המלך מבית חשמונאי, אלכסנדר ינאי (76-127 לפנה"ס). המלך שימש גם בתפקיד הכהן הגדול ושלט למעשה בדת ובמדינה כאחד, והפרושים תבעו ממנו במפגיע: "יַנַּאי הַמֶּלֶךְ, רַב לְךָ כֶּתֶר מַלְכוּת, הַנַּח כֶּתֶר כְּהֻנָּה" (קידושין סו, ע"א). תביעה זו התפרשה בעיניו כמרידה; מרידה בסמכות הדתית (הכהן הגדול) שמשמעה מרידה בסמכות המדינית (המלך). מאחר שלסמכות המדינית כוח כפייה, פתח המלך בציד חכמים ורדף אותם עד חורמה. כך יצא שהצמידות שבין דת למדינה הולידה אלימות ושפיכות דמים והזיקה הפעם בעיקר לדתיים. הלכידות החברתית נשברה, הביטחון הלאומי התערער ולא ארכו ימים עד שהאימפריה הרומית כבשה את ארץ ישראל ושעבדה את הציבור היהודי שבה.

צמידות זו עודנה קיימת בישראל המודרנית, אף כי באופן שונה. מדינת ישראל מחוקקת ואוכפת חוקים דתיים: שעות עבודה ומנוחה (תשי"א 1951), שיפוט בתי דין רבניים, נישואין וגירושין (תשי"ג 1953) ועוד. כמו כן נמנעת המדינה ממתן שירותים כמו תחבורה ציבורית בשבת. בצד זאת, היא פועלת באמצעות הרבנות הראשית, בתי הדין הרבניים ומשרד הדתות. כל אלה מחייבים את הציבור להישמע לחוקי הדת, גם אם הוא לא רוצה בכך בכלל או שהוא לא רוצה בכך באופן שבו בחרה המדינה. מצב זה מעורר תרעומת בקרב הרוב המוחלט של הציבור, תרעומת המתורגמת למחלוקת הרסנית בין חילוניים לדתיים או בין דתיים מסוג אחד לדתיים מסוג אחר.

הרבנות הראשית כגוף המחזיק בסמכות הדתית מטעם המדינה, איננה מקובלת על רוב הזרמים ביהדות ארץ ישראל ובחו"ל. בעיני החרדים היא לא נחשבת, מאחר שיש להם בד"צ, אדמו"רים ומערכת כשרות משלהם. החילוניים והמסורתיים רואים בה מטרד, משום שהיא נתפסת ככפייתית, כלא רלוונטית וכחסרת עוצמה רוחנית ראויה. ציבור הנשים רואה בה כמקפחת הראשית של זכויותיו וכגורם העיקרי לאי שוויוניות מגדרית. יהדות העולם לא מחשיבה אותה כלל ועיקר מפני שאיננה יודעת לדבר בקודים מערביים. אולי רק קומץ זעיר של יהודים רואה בה מקור של סמכות רוחנית, וקומץ זה לא יכול להצדיק את קיומה על חשבון החירות האזרחית. בכך מחמיצה הרבנות הראשית את תפקידה כגורם רוחני-מוסרי-חינוכי המדגיש את החמלה ואת האהבה שבדת. תחת זאת היא נתפסת כגורם הלכתי פורמאליסטי המדגיש את האכיפה ואת הכפייה.

הנה לנו דוגמה אופיינית אחת מרבות למעשה איוולת דתית-מדינית (כמו שאומרים: "רק בישראל"). בשל הלכות מסוימות (איסור נישואי כהן וגרושה, למשל) זוגות יהודים רבים אינם יכולים להתחתן בארץ. מדינת ישראל מעדיפה שבני הזוג יצאו לאי השכן קפריסין ויתחתנו באופן מנוכר באמצעות פקיד ממשלה נוצרי אורתודוכסי, מאשר יתחתנו במולדתם באמצעות רב או רבה שאמנם גמישים יותר בהלכה אך יעניקו משמעות יהודית עמוקה לטקס. לאיוולת זו יש להוסיף את המשמעות האנטי-ציונית ואת הסתירה לכל רעיון העלייה ויישוב הארץ בכך שדוחקים אותם החוצה. כך נעשים צעירים אלה לזרים בארצם שלהם, וצוברים יותר ויותר כעס על המדינה, על הדת ועל הדתיים.

במדינת היהודים היחידה בעולם, שהיא בבחינת מיעוט שבמיעוט במזרח התיכון האימתני, הביטחון הלאומי נגזר ממידת הלכידות החברתית וההזדהות של הציבור עם ערכיה המרכזיים של המדינה. כיום נראה שהמדינה באמצעות זרועותיה הדתיות פועלת לריסוק הזהות היהודית של רוב הציבור היהודי שאיננו חרדי. היא מפוררת את הלכידות החברתית בכך שהיא מעוררת מחלוקת בין חילוניים לדתיים ובין דתיים לבין עצמם. היא פוגעת אנושות במידת ההזדהות של יהודים עם ערכיה המרכזיים וגורמת לריחוק הולך וגובר מן האתוס הציוני. מדינת ישראל פועלת בניגוד לביטחון הלאומי של עצמה, היא פוגעת בעצמה פגיעה אנושה, שנפלאות הטכנולוגיה הצבאית לא תוכלנה לרפא.

מאחר שמדינת ישראל מחזיקה בגרסה אחת בלבד של היהדות, הגרסה האורתודוכסית, הרי אין היא יכולה להיות מקובלת על חלקים נרחבים ביהדות העולם. לחלקים אלה, כשני מיליון רפורמים וקונסרבטיבים למשל, גרסה אחרת משלהם. כבר היו מקרים שנציגיה הרשמיים של המדינה לא התייחסו בכבוד הראוי לנציגים של יהדות העולם. כך למשל הנשיא לשעבר והאסיר בהווה משה קצב, סירב לכנות בתואר "רב" את ראש היהדות הרפורמית בארה"ב. כך למשל מערערת המדינה על מידת יהודיותם של רבים מיהודי העולם הליברלי. יחס מפלה שכזה ליהודי העולם, לא מפריע למדינה לבקש את תמיכתם הפוליטית והכספית של הנפגעים ממנה. מצב זה יוצר מתח מובנה בין מדינת היהודים ליהודי העולם, והשסע אתם מתרחב ומעמיק. השסע הזה תורם באופן משמעותי להתעצמותם של ארגוני שמאל רדיקאליים יהודיים המדברים סרה במדינת ישראל ומחזקים את הקו האנטי-ישראלי בקרב העמים.

לכך יש להוסיף את תדמיתה הגרועה של המדינה בעיני הקהילה הבין-לאומית. ידוע לכל שאומות העולם, בעיקר המערביות שאליהן אנו מבקשים להידמות, אינן רוחשות לנו כבוד רב (על פי רוב באופן מרושע ולא צודק). אחת הטענות המרכזיות שלנו כנגדן היא שאנו מדינה נאורה ופלורליסטית. למשל איננו רודפים את הקהילה הלהט"בית בניגוד לעולם הערבי מסביבנו. אך כיצד ניתן להסביר למדינות המושתתות על הפרדת הדת מן המדינה, שבמדינת ישראל נחקקים ונאכפים חוקים דתיים? האם אין בכך סתירה בוטה למסורת הדמוקרטית המערבית ולטענה שמדינת ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון? בצער עלינו להודות כי דת המדינה מזיקה גם ליחסי החוץ של ישראל.

ניתן היה למנות עוד שורה ארוכה של מחדלים ומעשי איוולת הנגרמים בעטיה של דת המדינה, אך די בכך כדי להבין כי צו השעה הוא הפרדה מוחלטת של הדת מן המדינה. דת היא עניינו הפרטי של האזרח, בינו לבין בוראו. היא יכולה להיות עניין של קהילת אזרחים המבקשת לאמץ אורח חיים דתי באופן וולונטרי לפי זהותה הייחודית, אך היא אינה יכולה ואינה צריכה להיות עניין של המדינה. על הממשלה החדשה לפעול לפיזור הרבנות הראשית, לסגור את בתי הדין הרבניים ולבטל את משרד הדתות. היהדות תשתמר טוב יותר מבלעדי המעורבות של הגורמים הללו. ההבנה והסובלנות יגברו וכתוצאה מכך יתעצמו הביטחון החברתי והביטחון הלאומי.

על המחבר / המחברת

יעקב מעוז

יעקב מעוז

עורך מדור: דת ואמונה. ד"ר, יו"ר הוועד לתחיית הלשון הארמית. מרצה ליהדות והחברה הישראלית. סופר ומשורר, מחבר הספרים "צדק פואטי" ו"אלוהים, אהבה ואסתטיקה". מנהל פתוח תכנים בחברה למתנ"סים. חבר הנהלת תנועת "תיקון". מנחה אירועים וטקסים.

22 תגובות

  1. אפרת
    אפרת מאי 24 2015, 00:25
    שאלה

    האם לדעתך צריכה להיות תחבורה ציבורית בשבת? ופתיחת מרכולים?

    השב לתגובה
  2. חגית רובין
    חגית רובין מאי 25 2015, 09:24
    חיזוק

    כל כך נכון לצערי הרב… "להיות עם חופשי בארצנו…" האמנם?

    השב לתגובה
  3. ורדה שילה
    ורדה שילה מאי 25 2015, 09:29
    ירושלים

    ד"ר יעקב מעוז בוקר טוב! מה הביא אותך לנושא דת ומדינה? שמא שמעתה מה היה הנושא ביננו הכורדים? למה שלא תפרסם מאמר על יהדות כורדיסטאן המקופחים?
    ידוע לכולם שהעדה הכורדית תרמה רבות לבניית ארץ ישראל אך קופחה לאורך כל השנים.

    העדה ספגה עלבונות ושתקה, מנעו ממנה ללמוד ודחקו אותה לעבודות דחק. קפוא עלינו לא לדבר בארמית המכונה כורדית. את הערכים שלנו הכניסו למחתרת. מה שמרגיז אותי יותר מכול זה שהשפה הארמית לא מוצאת מקום חשוב ללמדה בבתי ספר ממלכתיים ואמהרית כן חשוב לתעד וללמד ולעשות מבחני בגרות עליה…אומר לך האמת זה מקומם עד לעצמות יש להעלות הנושא על כותרות התקשורת לרבדיה..ואני מבקשת ומצפה ממך להתחיל עם זה.
    תודה מראש
    ןרדה שילה.

    השב לתגובה
  4. פרנקו
    פרנקו מאי 25 2015, 14:27
    דת ומדינה

    כשהאפיפיור ביקר בארץ הוא כינה אותנו האחים הגדולים.כלומר מבין הוא שהם הקטנים ואנחנו הגדולים דרך התורה.לפי דעתי חצי מהעם (על פי הבחירות האחרונות)בעד המוסד שנקרא הרבנות.אם נסגור את הרבנות איזה תשובה ניתן להם לצרכים שלהם.צריך למצוא פתרון לשני הצדדים.מבלי לפגוע אחד בשני.אם נבטל את הרבנות אזי זה מביא אותנו לרמה של האחים הקטנים.ואז אנחנו היהודים נהיה כשאר העולם.ולא יחודיים.

    השב לתגובה
  5. פרנקו
    פרנקו מאי 25 2015, 14:34
    דת ומדינה

    אומנם אנחנו מתיימרים לחקות את המערב ולצערי אהחנו טובים בלחקות.אהחנו מאבדים את המקוריות שלנו כעם יהודי.לא סתם נאמר "עם לבדד ישכון"זה אומר שהנאורות שלנו פורצת דרך היחודיות.השכלית והחשיבתית.אני לא מתפלא איך מפורסמים בעולם.נוצרים.ואנשי רוח הולכין ללמוד קבלה
    וכמהים לדעת מהו הסוד הזה שנקרא יהדות.

    השב לתגובה
  6. פרנקו
    פרנקו מאי 25 2015, 14:39
    דת ומדינה

    מה שמשאיר אותנו כנבדלים משאר העמים זו הדרך שבה הלכנו עוד מקדמא דנן.אהי בעד להשאיר את הרבנות אבל גם למצוא פתרון לזרמים האחרים.אני ברמה העקרונית לא רואה ברפורמים ובקונסרבטיבים .משהו לחיקוי.אין לי בעיה שיאמינו באל באיזו צורה או דרך שיבחרו זו אמונתם .אבל בעניי היא לא מבדילה אותנו מהגויים.ואני קנאי מאוד ליהדות.

    השב לתגובה
    • שוקי
      שוקי מאי 25 2015, 15:31
      זרמים חדשים ביהודות

      צביונה של המדינה הוא יהודי אבל!! ישנו ריחוק וניקור ממוסד הרבנות -תשכיל הרבנות ותשנה דרכה ותדמיתה .רובו של אזרחי המדינה רוצה לשמור על זהותו היהודית ומצליח בזאת גם ללא הרבונות .נפגשנו במסגרת הקבוצה של גוונים עם מספר זרמים שונים שהמשותף להם שימרה על הזהות היהודית . לכן אני מאמין שחיבת להיות הפרדה ולמצוא דרך משותפת למען עתיד הזהות היהודית

      השב לתגובה
  7. שוקי
    שוקי מאי 25 2015, 14:45
    הפרדה ?!

    יעקב שלום
    מאמין שחייבת להיות הפרדה וזאת על מנת לשמור על אחדות !אבל קשה לי להאמין שניתן לבצע הפרדה מלאה -השליטה וההפחדה של מוסדות הדת חזקה פוליטית . נוצרת היום בחברה מין חזית משותפת (לא במודע) נגד ממסד זה ואולי מכאן יתחיל השינוי . כיום אנחנו כחברה חילונית מצליחים לעקוף או לשנות חוקים ומסורת ללא הסכמה של הרבנות כמו כשרות במסעדות . הרבנות יכולה וצריכה להיות גוף מקשר ומאחד אבל לצערי בעיני הוא הפך למוסד המטיל הפחדה ומרחיק מהדת

    השב לתגובה
  8. פרנקו
    פרנקו מאי 25 2015, 14:50
    דת ומדינה

    וזה שאנשים בוחרים להינשא אצל נוצרי או מדינה אחרת.אלו אנשים שלפי דעתי לא מעוניינים בזהות היהודית שלהם.הם רגע לפני שהם הופכים לנוצרים.גם אצל הנוצרים יש קושי רב .לא סתם אומרים "חתונה קטולית
    ואני לא שומע מהם תלונות כאלה ואחרות הם מקבלים על עצמם את הגזרה הזאת ולא נראה לי שהם מתלוננים עח זה.לפי דעתי אנחנו לקחנו את עניין הפלורליזם כמה צעדים יותר מדי.אומנם אני בעד דעות שונות אבל איפה שהוא קצת איבדנו את זה אנחנו נוברים ונוברים ושוכחים .את המהות.אלה שנמצאים בנכר קל להם יותר להיטמע כי הם שם.והם רוצים להנות משני העולמות.מה מונע מהם להתנצר?האם הקנאות ליהדות לא בהכרך

    השב לתגובה
  9. פרנקו
    פרנקו מאי 25 2015, 14:58
    דת ומדינה

    פשוט נוח להם לרצות את הצד השני.וזה מוביל את המהות היהודית לכחידה .אני אומר שוב אדם יעשה ככל העולה על רויו ויעשה ויאמין על פי מצפונו.אבל מבלי לפגוע באחר.יכול ואפשר להטיל ביקורת.החוכמה היא שהכל בעצם יכול להשתלב ביחד.אנחנו היהודים יודעים לפתור בעיות באופן יחודי שאף אחר לא יכול(כי בעצם אנחנו גורמים לעצמנו את הבעיות).

    גורמיםלעצמנו את הבעיות).

    השב לתגובה
  10. פרנקו
    פרנקו מאי 25 2015, 15:25
    דת ומדינה

    מבלי להכנס להגדרה מי הוא יהודי.
    בעניי להיות יהודי לפי הבנתי.ומתוך הכרה.שיש לנו בסיס איתן ובעל כח .שזה התורה.התורה היא שגרמה לעיצוב החשיבה שלנו.החשיבה שלנו כל כך יחודית.שרק אנחנו יכולים "לקרדום לחצוב בה" ועדיין להשאר נאמנים לה.ופה הקמנו את כל הגויים לקנות בנו.כי בסופו של דבר האל מקבל וסולח .

    השב לתגובה
  11. רונית
    רונית מאי 25 2015, 15:26
    דת ומדינה

    דת ומדינה הוא בעיה סבוכה ומורכבת אך למרות הבעייתיות צריך למצוא את הפתרון ההולם ולהפריד בין דת ומדינה,כפי שנרשם כבר הדבר גורם לפיה והגדלת השסע בין הזרמים השונים. אני מסכימה עם מה שכתבת.

    השב לתגובה
  12. דפנה
    דפנה מאי 25 2015, 15:28
    הפרדה

    היי יעקב ,קראתי את המאמר ודעתי לא השתנתה…אני בעד הפרדת דת ממדינה ,בדרך הגיונית שקולה והדרגתית .שתכבד את כולנו ולא רק מיעוט…
    אני מאמינה שהמדינה צריכה "להסתנכרן" עם המציאות בארץ ובעולם.
    להיפרד מהדת ו/או מהממסד הדתי.
    לתת לכל אדם את הבחירה איזה צביון חיים מתאים לו -תוך כבוד לסביבתו.

    השב לתגובה
  13. פרנקו
    פרנקו מאי 25 2015, 16:01
    דת ומדינה (למה בעד)

    אני אתייחס רק לנו היהודים.
    כשני שליש מהעם היהיודי היושב בישראל מאמינים בדרך כזו או אחרת באל.על מנת שהדת תהיה פחות או יותר מבוקרת ואף כפופה לחוקי המדינה היא חייבת להיות בקנה אחד עם המדינה.תארו לכם שהם גוף עצמאי .ויעשו ככל העולה ברוחם בנושא הדת .יהיה בלתי אפשרי ואף מאוס לחיות בצורה .בשל כך הם צריכים להיות תחת עינו של המדינה

    הרבההקשה אבל בבקרה.

    השב לתגובה
  14. פרנקו
    פרנקו מאי 25 2015, 16:12
    דת ומדינה (נגד)

    למה צריך להפריד דת ממדינה?
    מן הסתם איפה שיש דתיים יש חילונים. שלא מוכנים שיקפו עליהם הדת.ובם צודקים במאה אחוזים.כי ככל שהכפייה תהיה נוקשה יותר כך יסלדו יותר במערכת הדת .יש חילונים שמוכנים להתחתן בצורה אורטודוקסית אין להם בעייה עם זה.אבל שיהיה בגבול הטעם הטוב.אם "מערכת"הדת תהיה בנפרד אזי זה מותיר לאנשים לעשות את הבחירה שלהם מבלי לפגוע בכזה או אחר.היום זה לא מה שהיה לפני שלושים וארבעים שנה .היום העניין של הפרדת הדת תופסת תאוצה באופן
    טבעי

    השב לתגובה
  15. רחלי
    רחלי מאי 25 2015, 17:06
    הפרדת הדת מהמדינה

    קראתי את המאמר בעיון רב, אכן אנו מדינה ים צביון דתי, אך למערי מכירה אנשים רבים שסובלים מכפיית הדת עליהם. רבים, כפי שכתבת מחפשים ואף מוצאים דרכים מגוונות להינשא ולא ברבנות .. רבים היו מעדיפים לנסוע בתחבורה ציבורית בשבת )ואף מוצאים לכך פתרונות … אי לכך, אני מאמינה בהפרדת הדת מהמדינה. על כל אחד לבחור לעצמו מהי הדרך בה הוא רוצה לחיות בלי שהמדינה או הרבהות יכפו זאת עליו.
    מסכימה עם דפנה שיש לעשות זאת בהדרגה ובדרך נכונה על מנת לא ליצור כאוס מוחלט.

    השב לתגובה
  16. אורית
    אורית מאי 25 2015, 19:18
    מסכימה

    מסכימה שהרבנות כיום לא עדכנית ולא מותאמת לרב האוכלוסיה אלא לקומץ קטן, כך שהיא משרתת לא את כל המדינה , מפלה נשים ומרחיקה רבים מאיתנו .
    יש צורך בחשיבה ובהתאמה לימינו

    השב לתגובה
  17. כפיר
    כפיר מאי 25 2015, 21:15
    פתרון אחר

    לדעתי הפתרון של הפרדה מוחלטת בין הדת והמדינה הוא שגוי. מה שמייחד אותנו בראש ובראשונה הוא העובדה שאנחנו המדינה היהודית היחידה בעולם. היחידה שבה יהודים באים לכאן ויכולים לחוש את השכינה של השבת והחגים, למצוא אוכל כשר בכל מקום מבלי לשלם מחיר מופקע, ותמיד להרגיש שיש להם בית. אם נפריד לחלוטין בין הדת והמדינה הרי שנהיה ככל העמים. לא בצורה מתנשאת חלילה אלא ממקום של זכות לגור פה. אין ספק בכלל שמוסד הרבנות הראשית הוא מוסד מושחת שמנוהל ברובו על ידי עסקנים ומקצתו בידי אנשים שקירוב לבבות וערכי היהדות הם בראש מעיינם. יש לבצע חריש עמוק במוסד הזה ולשקול להפחית את כוחו ולשנות מן היסוד, אבל ביטול מוחלט של המוסדות הדתיים יגרום אט אט לאובדן הזהות היהודית של המדינה.

    השב לתגובה
  18. שבי סרולביץ
    שבי סרולביץ מאי 26 2015, 18:21
    מאמרו של דר' מעוז

    כרגיל, נהנית לקרא את מאמרים הכתובים בשפה מופלאה כמו הידע הרב המטבע בהם. לעצם הנושא, אין חדש תחת השמש, מה שהיה הוא שיהיה, המנהיגים לא לומדים מההסטוריה, נהפוך הוא הם חושבים שהם יודעים טוב יותר. לא פעם הבעתי את דעתי שלא יהיה פה טוב יותר עד שלא תשונה שיטת הבחירות וצורת הממשל ועד שלא תהיה הפרדת דת ממדינה, נמשיך להיות עם מיוחד אולי אפילו מיוחד יותר היות ולא תהיה כפייה, לא יהיו אזרחים אוכלי חינם למעט בודדים אולי. ארה"ב ידידתנו הגדולה חיה כך מאות בשנים, אנו מייבאים ממנה ,בין השאר, תרבות, מדוע שלא מייבאים גם מדיניות אחרת? אני יודעת שיהיו מתנגדים לדבריי וזה בסדר, הן זו מדינה דמוקרטית וכל אחד יכול להביע דעתו.לצערי, איני אופטימית כלל ועיקר.

    השב לתגובה
  19. אלגריה בן-קסוס
    אלגריה בן-קסוס מאי 26 2015, 19:31
    הפרדת מוסדות הדת מהמדינה

    יעקב שלום רב, מסכימה עם כל מילה. דת ומדינה לא מתפקדים טוב ביחד ואף גורמים למחלוקות גדולות בין ציבור האזרחים הדתיים ("המיעוט") לבין הציבור החילוני ("הרוב" ) . לצערי מכתיבים לרוב את סגנון החיים וכופים עליו עד כדי שנאה ממש סגנון חיים שלא מקובל עליו.
    חונכתי בבית הוריי ומחנכת את ילדיי היום ע"פ ….חיה ותן לחיות. כבד את האחר ואל תפגע ברגשותיו. אל תכפה רצונך על זולתך …..דרך ארץ קדמה לתורה . על אף אופיה המיוחד של השבת במדינה ,במדינה דמוקרטית מערבית …אין מקום לכך שלא תהיה תחבורה ציבורית בשבת . מסחר ותרבות . איש באמונתו יחיה . כל טוב לך ☺

    השב לתגובה
  20. אלה
    אלה מאי 27 2015, 14:01
    אתה צודק בכל אבל לא בתחזית העתיד

    המדינה תהרס ללא ההפרדה, אבל אין סיכוי שזה לא יקרה. אולי אחרי חורבן הבית הבא יקרה שוב נס של תקומה.

    השב לתגובה
  21. ד.
    ד. יולי 23 2015, 00:48
    להיות או לחדול

    ד"ר מעוז אני חושב שזאת פשוט שאלה קיומית מידית
    אף אחד ממנהיגינו אפילו לא חושב בכוון
    הולכים ומתרחקים מכך

    השב לתגובה

כתוב תגובה

הוסף תגובה:

<

* אני מתחייב לפעול על פי תנאי השימוש באתר


התגובות יפורסמו לפי שיקול דעת העורך

כתבות נוספות

פוסטים אחרונים בדת ואמונה

יתר המאמרים במדור
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!